Tämä on mainospaikka (näillä pidetään sivusto pystyssä)

PS2 Vikaa?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Joonas125
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä

Joonas125

New Member
Eli oma ps2 konsoli tahtoo tehdä semmoista että pelit ei lähde ollenkaan toimimaan, mutta esim musiikki cd:t toimivat loistavasti. Olen puhdistanut laaserin. Kone on mallia 30004 R. Voiko laaseri olla kuitenkin tuhoutunut vai missä vika?

Niin ja reset ja start nappuloihin ei tule minkäänlaista valoa kuitenkin kummatkin nappulat toimivat.

Kiitos vastanneille etukäteen!!

Vastaus: PS2 Vikaa?

Ihan ensimmäisenä kysäisen onko takuu voimassa? Sitten itse asiaa. Eli periaatteessa voi olla niin, että laitteella on ongelmia pelkästään dvd-levyjen kanssa, mutta cd-levyt toimivat normaalisti. Tällöin vika on todennäköisesti itse lukupäässä. Helpoiten testaat asian kokeilemalla laitetta esim. cd-levyllä olevan pelin kanssa. Tuohon valojen toimimattomuuteen en osaa suoraa vastausta antaa, voi olla että laitteessa on jotain isompaa ongelmaa (jolloin ongelmat olisivat yhteydessä toisiinsa). Onko laitetta auottu, jolloin esim. valojen liitännät ovat jääneet irti (en ole omaa laitettani avannut joten en tiedä miten valot on kytketty emolle, johdolla vai suoralla juotoksella)?

Perusteellisen puhdistuksen jälkeen helpoin toimenpide saattaa olla uuden laitteen hakeminen kaupasta (joko takuun piikkiin tai sitten ei), mutta toki sitä voi vielä itse yrittää korjata senkin jälkeen jos uuden laitteen hakeminen ei innosta. Jatko-ohjeita asiasta antanevat laitteen sisuskaluihin enemmän tutustuneet henkilöt.

No pistetäänpä tähän samaan ketjuun; Pleikkari toistaa ykkösen pelit vasta jonkun viidennentoista kerran jälkeen kun on pistänyt sitä vihreetä näppäin, mistäs tämä johtuu? Ennen kyllä pelitti hyvin noi ykösenkin pelit puhdistin pleikkarin mutta eipä se auttanut kakkosen pelejä pyörittää moitteettomasti. Ehkä ei olisi pitänyt aikoinaan myydä PS1 kun tuntuu että kestävyydeltään paljon parempi kuin kakkonen

Kaverilla on sama ongelma... Sinipojaiset PS2-pelit ja CD-levyt toimii, mutta DVD-lätyt ei (ei leffat eikä pelit). Onko konsolissasi mod-piiriä?

Ei ole joten aika ihmeellistä tuo ettei pyöritä ykkösen pelejä. Ja olen siis kokeillut monia pelejä¨ettei se johdu vain jostain naarmuista.

csi sanoi:
Ei ole joten aika ihmeellistä tuo ettei pyöritä ykkösen pelejä. Ja olen siis kokeillut monia pelejä¨ettei se johdu vain jostain naarmuista.

Näyttää aika vahvasti siltä, että DVD-aseman lukupään laser vaatii kalibrointia: tarkennus DVD-ROM-levyihin onnistuu, mutta CD-levyn uriin ei. Tästä diagnoosista voit varmistua testaamalla vielä CD-musiikkilevyillä ja jollakin CD-formaatissa julkaistulla halpispelillä.

Laser on mahdollista kalibroida itsekin, mutta ihan yksinkertainen operaatio se ei ole, ja vaatisi periaatteessa kunnolla tehtynä oskilloskoopin käyttöä. Täällä lyhyet, yleisluontoiset ohjeet:
http://www.megagames.com/ps2/ps2_laser_adjustment_scope.shtml

Käytännössä viisain ratkaisu voi olla koko lukupään vaihto. Tässä operaatiossa osaa auttaa ainakin espoolainen Pelikauppa Pelitalo.

Mutta saattaa olla että jos se jotain isompaa operaatiota vaatii niin ei oikein riitä innostuskaan siihen. Vähän kyllä harmittaa kun kummiskin pitkän pennin tuostakin laitteesta maksanut.

Ylös Bottom