Tämä on mainospaikka (näillä pidetään sivusto pystyssä)

PS3 Verkko-FAQ

Status
Uusia vastauksia ei voi lisätä.

Kojo

KonsoliFIN Alumni
Ensin pieni esipuhe:

Lue tämä viesti, modeemisi (tai vastaavan) sekä PS3:n ohjekirja *huolellisesti* ennen kuin kysyt mitään PS3:n verkkoasioihin liittyvää missään ketjussa. Jos modeemin mukana ei tullut painettua ohjekirjaa, käy lataamassa se laitevalmistajan kotisivuilta. Katso myös, josko laitteesi löytyisi Linkkejä suomenkielisiin porttiohjausohjeisiin -kohdasta jo valmiiksi.

Jos kaikki toimi aiemmin ongelmitta, ja sait yhtäkkisesti jonkin virhekoodin, kannattaa käyttää kaikki verkkolaitteet (esim. modeemi, WLAN-tukiasema, kytkin/hubi) kokonaan virrattomana - eli töpseli irti seinästä - noin 30 sekuntia ja hakea sen jälkeen Pleikkarilla verkkoasetukset uudestaan. Hyvä nyrkkisääntö on, että jos et ole mitään muuttanut, vika todennäköisesti katoaa joko ihan vain laitteet buuttaamalla (vika omissa laitteissa) tai odottamalla (vika palveluntarjoajan päässä ja/tai PSN:ssä).

Jos perheessäsi tai tuttavapiirissä on verkkoasioista tietäviä, kysykää ensin heiltä, koska on paljon helpompaa ratkoa ongelmia, kun pääsee paikan päälle niitä tutkimaan. Jos kaikesta huolimatta et löydä valmista vastausta PS3-verkkoasioista, eikä näistä ohjeista ole apua, kirjoita viestiisi vähintään nämä perustiedot:

1) Modeemisi (tai vastaavan) valmistaja, TARKKA malli/tyyppi ja firmware-versio? (Epämääräinen "no se on jokin [valmistaja X]" ei auta vielä mitään.)
2) Nettiliittymäsi tyyppi (ADSL/kaapeli/muu, mikä?) ja Internet-palveluntarjoaja? (ADSL-modeemi on kytketty puhelinpistokkeeseen, kaapelimodeemi antennipistokkeeseen TV:n tavoin)
3) Käytätkö PS3:ssa langallista vai langatonta yhteyttä?
4) Mitä muita laitteita kotiverkossasi on, ja miten ne on kytketty toisiinsa? Kuvaa laitteiden väliset yhteydet ja niiden IP-asetukset mahdollisimman tarkasti! (Jos käytät Windowsia, kirjoita komentokehotteessa ipconfig /all, ja kopioi kaikki tiedot viestiisi.)
5) Pleikkarin ilmoittamat verkkoasetukset (erityisesti IP-osoite, aliverkon peite (subnet mask), oletusreititin (default gateway), DNS-osoitteet ja NAT-tyyppi)?

Huom! Jos asetat verkkoasetukset PS3:lle käsin, älä missään nimessä laita sille samaa IP-osoitetta kuin esimerkiksi tietokoneella (tai millään muullakaan saman verkon laitteella). Jos kyseessä on ns. privaattiverkko (eli IP-osoite on 10.x.x.x, 172.16.x.x tai 192.168.x.x), lisää IP-osoitteen viimeiseen lukuun esim. +1.

Rautalankaesimerkki:

Tietokoneen IP-osoite on 10.0.0.2 ja reitittimen IP-osoite on 10.0.0.1, anna PS3:lle IP-osoitteeksi 10.0.0.3 (olettaen, että IP-osoitetta 10.0.0.3 ei ole jollain muulla laitteella, esimerkiksi toisella tietokoneella). Verkon jokaisella laitteella PITÄÄ olla oma IP-osoite. Jos kahdella tai useammalla laitteella on sama IP-osoite, tulee ongelmia.

PS3:n verkkoasetukset näet valikosta Settings/Asetukset -> Network Settings/Verkkoasetukset -> Settings and Connection status list/Asetukset ja yhteystilalista. Täältä näet mm. PS3:n käyttämän IP-osoitteen, NAT-tyypin, MAC-osoitteen sekä sen, onko UPnP päällä vai ei. Tarkemmat ohjeet asetuksien muuttamisesta löydät tästä.

Verkkolyhenteitä ja niiden merkitykset
AOSS
AOSS, eli Airstation OneTouch Secure System, on Buffalon kehittämä järjestelmä, joka mahdollistaa langattoman verkon suojauksen asettamisen korkeimmalle mahdolliselle tasolle vain parilla napin painalluksella. AOSS-ominaisuus löytyy lähinnä Buffalon valmistamista WLAN-tukiasemista. AOSS:ää kannattaa käyttää, jos haluaa päästä helpolla.

NAT

NAT muuttaa palveluntarjoajalta saadun IP-osoitteen sisäverkon osoitteeksi, jotta tietoturva paranisi ja useampi kone voisi olla yhteydessä nettiin. Esim. IP-osoite 88.123.11.44 vaihtuu koti-PC:llä IP-osoitteeksi 192.168.0.100. Nyt voi useampi laite olla yhteydessä nettiin. Esim PC1 saa IP:n 192.168.0.100 ja PC2 saa IP:n 192.168.0.101.

Joidenkin pelien (pääasiassa Call Of Duty -sarja) ilmoittamat OPEN/MODERATE/STRICT-tyypeistä voi lukea tarkkaa teknistä tietoa täältä.

DNS

Domain Name Server. Tämä on leikkisästi internetin puhelinluettelo. Kun kirjoitat selaimeen vaikka www.konsolifin.net, ei laite ymmärrä mihin IP-osoitteeseen pitäisi mennä. Tässä vaiheessa hyppää DNS kehiin ja katsoo mikä IP-osoite kuuluu KonsoliFIN.net-domainille. Homma toimii myös niin päin, että jos kirjoitat pelkän IP:n selaimeen, löytää DNS sille ihmisen luettavan osoitteen.

Elisan nimipalvelimet:
193.229.0.40
193.229.0.42

Soneran nimipalvelimet:
193.210.18.18
192.210.19.19

DHCP

Dynamic Host Configuration Protocol. Tämän tehtävä on jakaa IP-osoite verkkoon liitettävälle laitteelle. Jos IP-haku on automaatilla, alkaa PC huhuilla verkolta osoitetta ja IP-osoite lähetetään palveluntarjoajan DHCP-palvelimelta. Nykyään modeemeissa/reitittimissä on myös DHCP-palvelin sisäänrakennettuna, eli jos laitat kiinteän IP-osoitteen antaa oma laitteesi tuon IP:n.

DMZ

Demilitarized Zone. Tämä tarkoittaa että reitittimeen on määritetty jokin kiinteä sisäverkon IP, jolle kaikki nettiliikenne pääsee esteettä, eli kaikki portit ovat avoinna. Kun DMZ on käytössä, ei porttiohjauksia tarvitse tehdä kyseistä IP-osoitetta käyttävälle laitteelle. Myöskään UPnP:tä ei tarvitse (eikä kannata) käyttää DMZ:n kanssa.

Porttiohjaus (englanniksi)

Jotkut peli vaativat tiettyjä portteja käyttöönsä tiettyjä protokollia käyttäen. Jos DMZ tai UPnP ei ole käytössä, joutuu portit määrittelemään reitittimeen käsin.

Laitteelle johon portit halutaan auki, pitää määrittää kiinteä IP-osoite. Tämän jälkeen reitittimen asetuksista laitetaan kenttiin portit, joille porttiohjaus halutaan. Esim. jos portit 3542-3550 halutaan ohjata, laitetaan from/Start Port No./tms 3542 to/End Port No./tms 3550 ja vielä laitteen IP-osoite. Jos ohjattavana on vain yksi portti, laitetaan sama portti kumpaankin kenttään.

Esimerkki: Jos PS3:n IP-osoite on 192.168.1.3 ja haluat tehdä porttiohjauksen porteille 3478 ja 3479, aseta aloitusportiksi 3478 ja lopetusportiksi 3479 sekä IP-osoitteeksi 192.168.1.3.

RJ-45

RJ-45 on ethernet-kaapeleissa käytetty liitintyyppi.

UPnP

Universal Plug and Play on joukko verkkoprotokollia, joiden tarkoituksena on saada erilaiset laitteet (esim. mediatoistimet, mediapalvelimet ja palomuurit) toimimaan helposti yhdessä valmistajasta riippumatta. Karkeasti yleistettynä UPnP:tä tukevat laitteet haistelevat toistensa asetuksia ja palveluita ja kertovat toisilleen esim. mitkä portit pitää avata jotta homma toimisi. Joidenkin A-Linkin ja Zyxelin valmistamien laitteiden UPnP-toteutus on kuitenkin epäyhteensopiva PS3:n kanssa. Myöskään Buffalo WBMR-G125:n UPnP:tä ei kannata käyttää PS3:n kanssa.

Huom! Jos UPnP on käytössä, ei erillisiä porttiohjauksia tai palomuuriavailuja tarvita.

MAC-osoite

Tämä on verkkokortin kiinteä osoite/sarjanumero. Tätä ei ole tarvetta muuttaa.

IP-osoite

IP-osoitteen saat näkyviin kirjoittamalla PC:n komentoriville ipconfig /all tai Pleikalla Asetukset -> Verkkoasetukset -> Asetukset ja yhteystilalista

Staattinen eli kiinteä IP-osoite on sitä, miltä kuulostaakin: laitteen IP-osoite on koko ajan sama. Sen vastakohta on dynaaminen IP-osoite. Silloin DHCP jakaa laitteille IP-osoitteita jostain IP-osoiteavaruudesta sitä mukaa, kun verkkoon tulee laitteita.

Kiinteää IP:tä tarvitaan, jotta kyseinen IP-osoite voidaan sitten lisätä DMZ:n piiriin tai porttiohjaussääntöihin. Esimerkki: käynnistät ensin PS3:n ja se saa IP:n x.x.x.1. Tämän jälkeen käynnistät toisen verkkoa käyttävän laitteen (esim. PC), ja sille annetaan DHCP:ltä IP x.x.x.2.

Seuraavana päivänä käynnistätkin laitteen järjestyksessä PC-PS3, jolloin PC saa IP:n x.x.x.1 ja PS3 IP:n x.x.x.2. Jos olet tehnyt jonkin IP:tä x.x.x.1 koskevan säännön PS3 mielessäsi, koskeekin em. sääntö nyt PC:n verkkoliikennettä. (Tämä on hyvin karkea esimerkki. DHCP-serverien "laina-ajat" voivat olla hyvinkin pitkät, ja sama laite voi saada saman IP:n vielä viikonkin päästä, mutta pointti tullee selväksi...)

Kiinteä IP määritellään käsin ja dynaaminen IP haetaan DHCP:ltä automaattisesti. Jos PS3:n verkkoasetuksissa käytät automaattista hakua ja saat jonkin IP-osoitteen, on DHCP käytössä. Tällöin täytyy osoitteita jakavalle laitteelle (ADSL/kaapelimodeemi tms.) käydä kertomassa, että PS3:n MAC-osoitteelle annetaan DHCP:llä joka kerta yksi ja sama IP. Näin dynaamisesta IP:stä tulee tavallaan kiinteä, mutta silti verkkoasetukset voi edelleen hakea PS3:lla automaattisesti.

Jos reitittimesi ei tue tietyn IP-osoitteen antamista tietylle MAC-osoitteelle, voidaan ongelma kiertää seuraavalla tavalla: Anna PS3:lle manuaalisesti jokin 10.0.0.x-osoite, joka on määrittelemäsi DHCP-poolin ulkopuolella. Silloin ne ovat edelleen samassa aliverkossa, mutta DHCP ei voi koskaan vahingossakaan antaa Pleikan IP:tä kenellekään. Pleikan IP-osoite laitetaan sitten DMZ:n piiriin. Eli PS3 saisi vaikka IP:n 10.0.0.3, ja DHCP-pooli jakaisi muille laitteille osoitteita 10.0.0.5-10.0.0.100.

HUOM! Ainakin Buffalon reititintä käytettäessä DMZ:n piiriin asetettu IP-osoite EI SAA OLLA mukana DHCP-poolissa, eli PS3:lle on annettava IP-osoite DHCP-poolin ulkopuolelta joka tapauksessa.

WEP
WEP on yksi langattomissa verkoissa käytetty salaustapa. Sen salaus on kuitenkin heikko ja helposti murrettavissa. WEPiä suositellaan käytettäväksi vain tilanteissa, joissa WPA/WPA2:n käyttö ei ole mahdollista.

WPA/WPA2
Myös WPA ja WPA2 ovat langattomissa verkoissa käytettyjä salaustapoja. Vaikka alkuperäinen WPA-suojauskin on periaatteessa murrettavissa, antaa se silti huomattavasti paremman suojan kuin WEP-salauksen käyttö. WPA2 on uudempi, ja entistä turvallisempi versio WPA:sta, ja sen murtaminen nykyisellään ei onnistu mielekkäässä ajassa. Näin ollen WPA2 on paras ja turvallisin langattoman verkon salausvaihtoehto, ja sitä on syytä käyttää, jos WLAN-tukiasemasi sitä tukee.

Yleistä tietoa porteista ja NAT-tyypeistä.
NAT-tyyppien erot:

* NAT Type 1: Käytössä ei ole reititystä tai palomuuria, eli kaikki verkkolaitteet ovat siltaavassa tilassa. PS3 on yhdistetty verkkoon eikä pitäisi olla mitään ongelmia yhteyksien kanssa.
* NAT Type 2: PS3 on reitittävässä yhteydessä. PS3 on yhdistetty verkkoon eikä pitäisi olla mitään ongelmia yhteyksien kanssa. (Huom! NAT Type 2 kertoo vain sen, että PSN:n vaatimat portit ovat auki ja reititetty oikein. Tietyt pelit vaativat silti muita porttiohjauksia tämän lisäksi. Pelkkä NAT-tyyppi 2 ei siis takaa, että pelin verkkotoiminnot toimisivat täydellisesti, jos pelikohtaiset porttiohjaukset ovat vajavaiset tai kokonaan tekemättä.)
* NAT Type 3: PS3 on reitittävässä yhteydessä ja/tai palomuurin takana. PS3 on yhdistetty verkkoon ja näyttää toimivan (PSN ja päivitykset) mutta kaikki toiminnot eivät välttämättä toimi, esim. keskustelut peleissä, chat yms.

Jos PS3 kertoo NAT tyypiksi 3 ja käyttää ns. private IP-osoitteita (esim. 10.x.x.x, 172.16.x.x, 192.168.x.x verkot), tarvitaan porttiohjauksia. Ohjeita porttiohjauksien tekemiselle eri reitittimille löytyy mm. portforward.comista

Jos PS3 kertoo NAT tyypiksi 1 tai 2, ja sinulla ei ole ollut ongelmia verkkopelaamisen tai muun PS3-verkkotoiminnallisuuden kanssa, voit lopettaa lukemisen tähän.

Yleisesti käytetyt ja PSN:n edellyttämät vakioportit:

TCP: 80, 443, 5223
UDP: 3479
TCP+UDP: 3478, 3658 (voice chat)

PSP Remote Playn käyttämä portti:

TCP+UDP: 9293

Lähtökohtaisesti kaikki verkkopelitoiminnallisuutta sisältävät Sonyn (SCEE/SCEA/SCEJ/SCEI/SOE/SCE) omat julkaisut (esim. Motorstorm, Gran Turismo) vaativat nämä portit auki:

TCP: 10070-10080
UDP: 10070

Muiden pelien vaatimat porttiavaukset (Huom! Muista säätää näiden lisäksi myösPSN:n oletusportit!)

Battlefield: Bad Company 2

UDP: 10000, 13020, 13021
TCP+UDP: 18236

Battlefield 3

TCP: 9988, 10000-10100, 17502, 42127
UDP: 3659, 14000-14016

Blur

TCP+UDP: 3074, 3075

Call of Duty -pelisarja (Call of Duty 3 / Modern Warfare / World at War / Modern Warfare 2 / Black Ops / Modern Warfare 3)

TCP: 81
UDP: 3075
TCP+UDP: 3074

FIFA 11

TCP: 9980-9989, 10000-10500, 30440-30449, 42100-42199
UDP: 3659, 6000, 9000-9999, 10500-12500

FIFA 12

TCP: 10000-10099, 42127
UDP: 3074, 3659, 6000

Ghost Recon: Future Soldier

TCP+UDP: 80, 2346, 21400

Gran Turismo 5 / Gran Turismo 5 Prologue

UDP: 50100

MAG

TCP: 10020, 10060-10061, 10072, 10075, 10078, 10079-10090
UDP: 10073, 50000-55000 (!)

MotorStorm ja MotorStorm: Pacific Rift

UDP: 3659, 3660

Need For Speed: Hot Pursuit

TCP: 5223, 13212, 45022, 43554, 42120-42130, 13200-13230
UDP: 1000, 3479, 3658, 3659, 6000

NHL 09

TCP: 9980-9989 ja 30350-30359
UDP: 3659, 6000, 9565, 9570, 9720, 9721, 9745, 9746

NHL 10

TCP: 9980-9989, 30350-30400, 42100
UDP: 3659, 6000, 9820-9880

NHL 11

TCP: 3407
UDP: 3659, 6000

NHL 12

TCP: 10250-10253, 42127
UDP: 3659, 6000, 10260-10265

Pro Evolution Soccer 2008

UDP: 5730

Red Dead Redemption

TCP: 10070-10080
UDP: 6000-7000, 10070
TCP+UDP: 2005

SOCOM I, II & III (PS2) ja Resistance: Fall Of Man

TCP: 10070 - 10080
UDP: 6000-7000, 10070, 50000

Porttiohjauksien toimimiseksi myös sen jälkeen, kun olet sammuttanut PS3:n, on oleellista että asetat reitittimelläsi PS3:lle kiinteän IP-osoitteen. Jos reititin antaa PS3:lle joka kerta eri IP-osoitteen ei aiemmin tehdyt porttiohjaussäännöt toimi, sillä ne ovat IP-osoitekohtaisia. Ohjeet miten kiinteä osoite annetaan tietylle laitteelle löytyvät verkkolaitteen käyttöohjeesta.

Kun haluat avata portteja, valitse protokolla (TCP tai UPD), avattavat portit (jos vain yksi, laita from - to-kenttiin sama porttinumero), jos useampi peräkkäin, laita from 1234 to 1240, ja ohjaat ne kiinteäksi laittamaasi IP-osoitteeseen. Jos tarvitsee käyttää eri protokollaa samassa portissa, niille pitää tehdä molemmille oma ohjaus, ellei protokollavaihtoehdoista löydy esim. TCP/UDP, jolloin käytetään sekä TCP:tä että UDP:tä.

Osaa porteista tarvitaan vain, jos haluaa pitää myös palvelinta, esim. Warhawkissa.

Helpommalla pääsee, kun kytkee modeemista/reitittimestä UPnP-toiminnallisuuden päälle, jolloin reititin ja PS3 sopivat keskenään mitä portteja avataan missäkin tapauksessa. Huomaa kuitenkin, että UPnP on epävarmempi tapa kuin manuaalinen porttiohjaus. Käytä UPnP:tä vain, jos reitittimesi ei tue DMZ-toimintoa, etkä koe osaavasi tehdä porttiohjauksia ominpäin.

Taloyhtiö/kiinteistöliittymät

Valitettavasti yllä olevista tiedoista ei ole apua, jos PS3 sijaitsee verkossa, jossa on NAT päällä jo valmiiksi. Tällaisia verkkoja ovat useimmat taloyhtiö/kiinteistöverkot. Tällaisessa tapauksessa oman reittimesi verkosta saama IP-osoite on jossain noista aiemmin mainituista "yksityisistä" IP-verkoista. Tällöin ko. verkon pitää tukea UPnP:tä, tai sen reittimeltä pitää sallia sisäänpäin tuleva liikenne omaan verkkoosi.

Proxyt eli välityspalvelimet
Jotkut proxyt eivät välttämättä päästä läpi muuta kuin perinteistä ftp/http/https/jne-liikennettä, ja se voi aiheuttaa ongelmia pelien verkkopelitiloissa. Jos esimerkiksi Everybody's Golf: World Tour sanoo Online-tilaan mentäessä "Download failed, try again later..." voi syypää olla proxy. Siinä tapauksessa ota proxy pois Pleikan verkkoasetuksista.

Linkkejä reitittimien kotisivuille ja ohjeisiin
Huom! Jos et pääse suoraan reitittimesi hallintasivulle (koska reititin on siltaavassa tilassa), pitää tietokoneen verkkokortille laittaa kiinteä IP-osoite samasta aliverkosta, jossa reitittimesi on. Esim. kun Telewelliä konffataan, asetetaan tietokoneen IP-osoitteeksi 192.168.0.X, eli esimerkiksi 192.168.0.42! Vastaavasti Zyxelin laitteen kanssa laitteet ovat samassa aliverkossa, kun tietokoneesi IP-osoite on 192.168.1.X, eli esimerkiksi 192.168.1.2.

TELEWELL
Osoite hallintasivuille: http://192.168.0.254
Oletuskäyttäjätunnus: admin, salasana: admin tai password (riippuen hieman mallista)

ZYXEL
Osoite hallintasivuille: http://192.168.1.1
Oletussalasana: 1234

A-LINK
Osoite hallintasivuille: http://10.0.0.2
Oletuskäyttäjätunnus: admin, salasana: password

Linkkejä suomenkielisiin porttiohjausohjeisiin

Telewell TW-EA501 v2
TeleWell TW-EA501 v3(b) ja TW-EA510 v3(b)/v3(c)
Zyxel 660-sarja (P2PWiki) ja Zyxel 660-sarja (Afterdawn)
Zyxel 660HW-D1

Yleisimpiä kysymyksiä:

K: En oikein osaa näitä verkkojuttuja, kannattaako silti yrittää säätää?
V: Lukemalla tämän FAQin sekä ohjekirjat huolellisesti, voi kokemattomampikin oppia hyvin paljon ja saada verkkoasetuksensa kuntoon. Jos kuitenkin olet epävarma itsestäsi, ota esim. paperille ylös sekä Pleikan että modeemin asetukset ennen kuin teet mitään muutoksia. Jos kaikki menee pieleen, voit aina palata alkuperäisiin asetuksiisi tekemiesi muistiinpanojen avulla.

K: PlayStation 3:n verkkoasetukset sanovat, että minulla on NAT-tyyppi 2, mutta peleissä on silti ongelmia. Mistä tämä johtuu?
V: Olethan huomioinut, että NAT-tyyppi kertoo vain PlayStation Networkin vaatimat porttiohjaukset? Tietyt pelit vaativat lisäksi omat erilliset porttiohjauksensa. Toisaalta vaikka omat asetuksesi olisivatkin täysin kunnossa, mutta vastapuolen ei, ei esimerkiksi NHL-peleissä ottelua välttämättä pääse pelaamaan.

K: Kuinka nopea nettiyhteyden pitää olla, jotta PS3-verkkopelit toimisivat kunnolla?
V: Jo puolen megabitin (512/512 kbps) yhteydellä pärjää hyvin. Jotkin verkkopelit, esim. Warhawk ei kuitenkaan salli kuin X määrän pelaajia, jos pelin hostaajan verkon upload-nopeus ei ole riittävän suuri.

K: Mitkä ovat yleisimmät nettiyhteyden nopeudet?
V: Download-kaista eli verkosta sisäänpäin tulevan yhteyden nopeudet on yleensä 0,5-24 megabittiä sekunnissa. Upload-kaista eli laitteelta ulospäin olevien yhteyksien nopeudet ovat yleensä 256 kilobittiä - 3 megabittiä sekunnissa. Nopeita 10 ja 100 megabitin yhteyksiä on myös olemassa, mutta normaalit kuluttajahintaiset ADSL- ja kaapelimodeemiyhteydet ovat tuota 0,5-3 M:n luokkaa.

K: Mitä tarkoittaa kbps ja Mbps?
V: kbps = kilobits per second, Mbps = megabits per second. Esim. 0,5 Mbps on sama asia kuin 512 kbps.

K: Mitä eroa on kilo/megabitillä ja kilo/megatavulla?
V: Yksi kilotavu on 8 kilobittiä, yksi megatavu on 8 megabittiä ja yksi megabitti on 1024 kilobittiä. Eli esim. 8 megabitin yhteydellä voi siirtää maksimissaan 1 megatavun sekunnissa.

K: Onko WLAN hyvä verkkopelaamiseen?
V: Jos verkkoyhteys on muuten kunnossa ja riittävän nopea, WLAN kelpaa ihan yhtä hyvin verkkopelaamiseen kuin perinteinen langallinen yhteyskin.

K: WLAN-yhteyteni hidastelee ja/tai pätkii, voisiko mikään auttaa?
V: WLAN-yhteyttä voi häiritä muut radiolaitteet, jotka lähettävät samalla taajuudella. PS3:n käyttämä 2,4 GHz:n alue on melko ruuhkainen, sillä sitä taajuutta käyttää pääosa langattomista radiolla toimivista laitteista. Myös mikroaaltouunit toimivat tuolla taajuusalueella samoin kuin radioamatöörilaitteet, jotka voivat lähettää ajoittain todella voimakkaalla teholla, joten sellaisen lähistöllä WLAN-verkot kärsivät varmasti ajoittaisista häiriöistä.

WLAN-verkon ongelmien selvittämiseen hyviä työkaluja ovat NetStumbler (Win XP) tai inSSIDer (Vista), joiden avulla näet lähistöllä olevat WLAN-verkot, sekä millä standardilla ja kanavalla ne toimivat.

Jos tukiasemasi käyttämällä kanavalla on useita muitakin verkkoja näkyvissä, kannattaa oman verkon kanava vaihtaa sellaiseksi, jolla on vähiten muita verkkoja näkyvissä. Myös vierekkäiset kanavat häiritsevät toisiaan, koska niiden käyttämät taajuusalueet menevät limittäin. Paras vaihtoehto on, jos voit asettaa oman verkkosi toimimaan kanavalla 1, 6 tai 11 siten ettei niitä kanavia käytä mikään muu näkyvillä oleva langaton verkko. Oman tukiasemasi kanavan voit vaihtaa sen ylläpitokäyttöliittymästä.

K: Mikä se reititin sitten oikeastaan on?
V: Reititin (engl. Router) on tietoverkkoja yhdistävä laite. Reitittimen tehtävä on välittää tietoa tietoverkon eri osien välillä.

K: Onko modeemini reititin vai ei?
V: Useimmat ADSL- ja kaapelimodeemit voi laittaa joko reitittävään (routing) tai siltaavaan (bridge) tilaan. Siltaavan laitteen takana olevat laitteet saavat julkisen IP-osoitteen suoraan palveluntarjoajalta. Reitittävän laitteen takana olevat laitteet saavat yksityisen IP-osoitteen kyseiseltä reitittimeltä. Huomaa, että joissain laitteissa osa LAN-porteista on siltaavassa ja osa reitittävässä tilassa. Silloin helpoin ratkaisu on siirtää PS3 käyttämään siltaavassa tilassa olevaa LAN-porttia; esimerkiksi Telewellin TW-EA501v3 -mallissa portit 3 ja 4 ovat oletuksena sillatussa tilassa.)

K: Kannattaisiko käyttää DMZ:tä, UPnP:tä vai molempia?
V: DMZ on varmin ja suositeltavin tapa, ja jos sitä käyttää on UPnP otettava pois päältä. Jos sekä DMZ että UPnP ovat yhtä aikaa päällä, voi siitä seurata yllättäviä ongelmia (kuten esim. Buffalo WBMR-G125:n kanssa). Toiseksi varmin tapa on tehdä porttiohjaukset käsin. UPnP:n käyttämistä suosittelemme nykyään viimeisenä vaihtoehtona, koska sen toteutus vaihtelee hieman laitevalmistajasta riippuen, ja kaikkien laitteiden UPnP-toteutus ei toimi kunnolla PS3:n kanssa. Huom! Ennen kuin asetat PS3:a varten kiinteän IP-osoitteen, resetoi modeemi/reititin, jotta vanhat säännöt katoavat muistista.

K: PlayStation 3 -konsoli vaihtui (esim. takuussa) ja nyt verkkopelien kanssa on taas ongelmia, vaikka DMZ on päällä. Mistä tämä johtuu?
V: Tarkista, että verkkolaitteesi asetuksissa DMZ:lle on määritelty uuden PS3:n MAC-osoite. Voi nimittäin olla, että asetuksissa on edelleen vanhan Pleikkarisi MAC-osoite, ja tällöin DMZ-sääntö ei tietenkään toimi uuden konsolin kanssa (koska siinä on eri MAC-osoite).

K: Minulla on nyt DMZ tai UPnP päällä, tarvitseeko porttiohjauksia silti tehdä?
V: Ei tarvitse. Itse asiassa kaikki PS3:a varten tehdyt porttiohjaukset kannattaa poistaa, jos DMZ tai UPnP on päällä.

K: Käytän UPnP:tä, mutta noin kuukauden käytön jälkeen se ei tunnu enää toimivan. Menikö se rikki?
V: UPnP saattaa jättää vanhoja "sääntöjä" reitittimen muistiin, ja muistin loppuessa alkavat ongelmat. Jos pelkkä modeemin/reitittimen käyttäminen virrattomana ei auta, kannattaa kyseinen laite resetoida kokonaan.

K: En pääse PlayStation Networkiin vaan tulee 8002A402-virhekoodi. Mitä on tapahtunut?
V: Todennäköisesti PSN on huoltokatkolla. Kannattaa seurata PSN-huoltokatkoketjua tai vierailla Euroopan PlayStation-foorumin PSN-alueella.

K: Minulla oli ennen kevään 2011 PSN-tietomurtoa PSN-tunnus, mutta konsolin vaihtui ennen kuin pääsin vaihtamaan salasanani. Kun yritän käyttää Olemassa olevan tilin käyttäminen -toimintoa uudella PS3-järjestelmälläni, saan 80023156-virhekoodin. Mikä avuksi?
V: PSN-tietomurron seurauksena PSN-tunnuksen salasana on pakko vaihtaa, kun PSN-tunnuksellaan yrittää ensimmäisen kerran kirjautua PlayStation Networkiin. Jos käytössä olevaa PS3-järjestelmää ei kuitenkaan ole aktivoitu kyseisellä PSN-tunnuksella, ei salasanaa voi vaihtaa suoraan konsolilta. Tuossa tapauksessa PSN-osoitteeseen liitettyyn sähköpostiosoitteeseen lähetetään linkki salasanan vaihtamiseksi selaimella.

K: Minulla on Hotmail-osoite, mutta en ole saanut salasanan vaihtolinkkiä sisältävää sähköpostiviestiä. Miksi?
V: Kyseessä on tunnettu ongelma Hotmail-osoitteiden kanssa. PSN:n lähettämät sähköpostiviestit saattavat saapua Hotmail-osoitteeseen jopa päivän tai parinkin viipeellä. Koska linkki salasanan vaihtamiseksi on voimassa vain 3 tuntia viestin lähettämisestä, kannattaa olla yhteydessä PlayStationin viralliseen tekniseen tukeen ja pyytää vaihtamaan PSN-tunnukseen liitetty sähköpostiosoite esim. GMail-osoitteeksi.

K: Miksi Pleikkari ei saa IP-osoitetta käyttäessäni langatonta verkkoa?
V: Tarkista, että verkon salausasetukset ovat oikein ja että WLAN-tukiasemassa ei ole MAC-suodatus päällä.

K: Minulle on kaapeliverkkoyhteys ja käytössä on Thomson TCW770, TCW750 tai Cisco EPC3825 modeemi, eikä PS3 toimi verkossa oikein.
V: Ota "IP Flood detection" pois käytöstä. Tämä tapahtuu laitteen ylläpito-työkalun kautta. Thomson: Firewall - IP Flood Detection -> ei ruksia enabled kohdassa. Cisco: Security - Block IP Flood Detection -> ei ruksia enabled kohdassa.

Kiitokset sisällöntuotosta myös TT-2k:lle ja Hartzulle.
 
Viimeksi muokannut moderaattori:
Status
Uusia vastauksia ei voi lisätä.
Ylös Bottom