Tämä on mainospaikka (näillä pidetään sivusto pystyssä)

PS4 KFIN F1 2019 [KAUSI 5] - kausi päättynyt

Thuto

Member
Neljäs kausi on saatu päätökseen, ja mestariksi kruunattiin neljättä kertaa peräjälkeen LR_Arttu1202, kakkosdivisioonan mestaruuden nappasi Kiraih. Nyt on kalenteri ajettu kertaalleen läpi, joten on hyvä aika uudistaa formaattia. Tutuilla säännöillä (normisarja) ajetaan jatkossa joka toinen viikko, alkaen 28.11. Nämä kisat striimataan jatkossakin KonsoliFINin Twitch-kanavalle Kirain selostuksella, alkaen kello 20.00. Väliviikoilla ei suinkaan huilata, vaan silloin ajetaan toista sarjaa (reverse grid -sarja), jossa kisaformaattina on 2x25 % kilpailut mestaruuspistetilanteen mukaan käännetyssä lähtöjärjestyksessä.

KonsoliFINin Twitch-kanava:
www.twitch.tv/konsolifin


Uudet kuskit ovat tervetulleita taitotasoon katsomatta, ainoana vaatimuksena hyvä käytös sekä radalla että keskusteluryhmissä. Hae mukaan laittamalla viestiä tähän ketjuun tai PSN:ssä käyttäjälle Thuto tai Kiraih.


Uutta tälle kaudelle:

Parillisilla viikoilla ajetaan normisarjaa.
Parittomilla viikoilla ajetaan reverse grid -sarjaa.


Kilpailuaikataulu:

normisarja: parillisilla viikoilla torstaisin kello 20.00.

Reverse grid -sarja: parittomilla viikoilla torstaisin kello 20.00.



Kilpailukalenteri:

28.11. Australia (normisarja)

5.12. Itsenäisyyspäivän aatto

12.12. Azerbaidzan (normisarja)

19.12. Bahrain & Espanja (reverse grid -sarja)

26.12. Tapaninpäivä

2.1. Monaco & Kanada (reverse grid -sarja)

9.1. Ranska (normisarja)

16.1. Iso-Britannia & Saksa (reverse grid -sarja)

23.1. Itävalta (normisarja)

30.1. Italia & Singapore (reverse grid -sarja)

6.2. Belgia (normisarja)

13.2. Venäjä & Japani (reverse grid -sarja)


Ilmoittautuminen



Pistetaulukko



Discord-kanava


Kilpailumittana 50 %, aika-ajo 18 minuuttia (short qualifying). Säännöt tarkemmin alempana.



Rating on kymmenestä viimeisimmästä ajetusta kilpailusta kahdeksan parhaan rating-pisteiden keskiarvo. Kilpailuista jaetaan rating-pisteitä seuraavan taulukon mukaan (jos 20 kuskia):

Sija Rating-pisteet

1. 100
2. 95
3. 90
4. 86
5. 83
6. 81
7. 79
8. 77
9. 75
10. 73
11. 71
12. 69
13. 67
14. 65
15. 63
16. 61
17. 59
18. 57
19. 55
20. 53
21. 80
22. 75
23. 70
24. 66
25. 63
26. 61
27. 59
28. 57
29. 55
30. 53
31. 52
32. 50
33. 49
34. 48
35. 47
36. 46
37. 45
38. 44
39. 43
40. 42

Mikäli torstai ei käy, säännöt ei ole mieluisat, tai haluat osallistua useampaan sarjaan, myös muita suomalaisia F1-sarjoja käynnistyy uuden pelin julkaisun jälkeen:

- Suomi-sarja

- kisat sunnuntaisin ja tiistaisin kello 19.10
- ilmoittautuminen: https://m.facebook.com/groups/1381507885272379
- tai laita viestiä PSN-käyttäjälle nappula185 tai JesperBF1


-Sunday cup

- kisat sunnuntaisin kello 18.30
- Ajoavut kielletty
- Ilmoittaudu laittamalla viestiä PSN-käyttäjälle palzu tai Dorental11


KFIN F2-sarja

- kisat maanantaisin kello 20.00
- fixed setup
- ilmoittaudu laittamalla viestiä PSN-käyttäjälle Thuto


Säännöt:

Säännöt Radalle ja siihen liittyen:

- Kilpailun nopeimmasta kierroksesta jaetaan yksi piste.

-Ajoavut sallittu

-Vapaa valinta setupiin

-Maalaisjärjen käyttö on toivottavaa, lähtökohtaisesti virtuaali radalla on samat säännöt kuin oikeassakin elämässä, alla esimerkkejä sekä infoa tilanteista.

-Mutkissa että suorilla on tilaa jätettävä rinnalla olevalle vähintään auton verran, oli toinen kuski rinnalla sitten yhden tai kaikkien renkaiden voimin.

-Jos käytät ajolinjaa apuna niin se ei kerro että missä saat rinta rinnan tilanteissa mennä, mikäli takaa tuleva kuski pääsee epätavallisessa paikassa tekemään ohitus yritystä/rinnalle niin tilaa jätetään myös siinä, vaikka puolustaminen tuntuisi käytännön mahdottomalta ja aikaa menisi. -Tähän tilanteeseen on johtanut yleensä edellä ajavan kuljettajan tekemä ajovirhe aiemmassa mutkassa.

-Kunnioita sinisiä lippuja.

-Ole hereillä aika-ajoissa hitaalla kierroksella, toisten blokkaamisesta tuomarit rankaisevat säälittä.

-Yli optimistisista sukelluksista sakotetaan erittäin ankaralla kädellä.

-Sijoitusta puolustaessa on ajolinjan vaihtaminen sallittua vain yhden kerran, ennen jarrutusta, ja kiellettyä kesken jarrutuksen.

-Ole hereillä varikolta tullessa.

-Tuomariston tahalliseksi katsomasta kolaroinnista tulee vähintään loppukauden kilpailukielto, tai bänni koko sarjasta.

-Mikäli yksi kuski toistaa samoja virheitä, rangaistukset kovenevat sitä mukaa.

-Brake checkistä, eli turhanpäiväisestä jarruttamisesta esimerkiksi turva-auton takana rankaistaan ankaralla kädellä.

-Tilanteita tulee kuitenkin väistämättä kauden aikana, ja tuomaristo antaa rangaistukset sekä varoitukset lähtökohtaisesti syylliseksi todetun osapuolen tekemän liikkeen törkeyden/huolimattomuuden, ei niinkään aiheutuneen damagen perusteella.

-Mikäli suurella osalla kaatuu peli bugin vuoksi tai ilmenee jokin muu glitsi, niin on mahdollista että lähtö joko uusitaan tai sitten ei uusita, ja tulokset jäävät voimaan kisatilanteen mukaan. Tilanteet katsotaan tuomaristossa tapauskohtaisesti, eli joskus käy huonot ja joskus hyvät. Päätökseen uusinta startista vaikuttaa monta tekijää, eniten kuitenkin se että paljonko kisaa on ajettu sekä kuinka monelle tämä glitsi ilmenee. Toivottavasti ei tähän tilanteeseen ei kuitenkaan jouduta.

-Älä teetä tuomareilla turhaa hommaa raportoimalla marginaalisista kisa tilanteista, vaan oikeasti sellaisista josta omasta mielestäsi kuuluu rangaistus saada, pilkun viilaaminen ei ole kenestäkään mukavaa.

-Älä ohita turva-auton takana mikäli et ole kierroksella perässä tai ellei edellä olevan paikka sinulle kuulu, vaikka peli tähän antaisikin luvan.

-Älä aja AI:lla, eli älä paina pausea radalla koska tämä blokkaa muita kuskeja.

-Mikäli tunnet hyötyväsi esimerkiksi jostain bugista tai muusta tilanteesta verrattuna kanssakilpailijoihin, niin hidastathan vauhtia sopivasti rangaistuksen uhalla.

-Tuomaristolle raportoitaessa tulee olla video tilanteesta, videoleikkeen saat yleensä koko kisasta kun laitat PS4 asetuksista sen pituudeksi 60min, leikkaat ja uppaat tilanteen esimerkiksi youtubeen jonka linkkaat sitten tuomaristolle, taikka oman nettiyhteyden mahdollistaessa vaikka striimaat koko kisan omalle kanavallesi kuten moni kuski tekee.

-Erimielisyyksiä kisatilanteista käydään läpi yksityisesti, eikä julkisesti sarjan chatissa.

-Aika-ajon ja kisan välissä on noin kahden minuutin tauko, ja hosti antaa lähtöruudukossa luvan painaa start race -nappia. Mikäli joku muu tekee tämän etuajassa, seuraa siitä automaattisesti kolme rangaistuspistettä.

-Ei mielellään paineta retireä myöskään aika-ajoissa radalla, koska tekoäly ottaa auton hallintaansa, eikä välttämättä mene haamuksi. Jotkut säästävät renkaita tuolla kikkailulla. Samaten tahallaan auton romuttaminen aika-ajoissa on kielletty. Jos tapahtuu vahingossa ja olet top10:ssä, niin on otettava kuluneet renkaat starttiin. Jos ei kuluneita löydy, niin sitten pehmeimmät.

-Ilmoita osallistutko kilpailuun vai et viimeistään tiistaina 23.59. Tätä myöhemmin ilmoittamisesta saa yhden rangaistuspisteen. Ilmoittamatta jättämisestä tai virheellisestä ilmoituksesta saa kolme rangaistuspistettä.

-Reset to trackin käyttäminen on kielletty.

Host options:

-Car: F1 2019

-AI Driver Level: 41

-Car Performance: Equal

-Maximum participants: 22

-Practice Length: None

-Qualifying: Short

-Race Distance: 50% (25 %)

-Quick Weather: Dynamic

-Session Start Time: Official

-Session Privacy: Invite Only

-Parc Ferme Rules: Off (noudatetaan sääntöä, mutta käytännön syistä pois päältä)

-Collosions: On

-Vehicle Damage: Reduced

-Ghosting: Off

-Car Setup: Full

-Safety Car: On

-Rules and Flags : On

-Corner Cutting Stringency: Strict

-Formation Lap: On

-Race Starts: Manual

-Braking Assist: Off

-Anti-Lock Brakes: On

-Traction Control: Full

-Automatic Gearbox: Automatic

-Pit Assist: Off

-Pit Release Assist: Off

-Dynamic Racing Line: Full

-ERS Mode: Automatic


Sääntöjenvastaisesta toiminnasta rankaistaan 5, 10 tai 20 sekunnin aikarangaistuksilla. Lisäksi jaetaan rangaistuspisteitä, 12 pisteellä ansaitsee yhden kilpailun kilpailukiellon. Tuomariston muodostavat Thuto, Kiraih, Merimax_87 ja Nuutti93. Myös vääristä ilmoittautumisista rangaistaan, ensin varoituksella ja toistuessa rangaistuspisteillä.


Rangaistuspisteet:

Super-Jesse_: 3p (1p USA, 2p Abu Dhabi)


Varoitus virheellisestä ilmoittautumisesta:

Sopenkorpi
Jjonttu_
sarja
Nappula185
Akilasseantti_3
Hoebioo
Flyingkonna
Astronautti04
Tomppa-driver
Nik-nike90
MeriMax_87
Janetzki75
Jhampperi
Kiraih
Theiton10
Ratska25
Zumppi_
H4MT4R0_FIN
kattimies
sammyt76-samijtu
ParkkisakkoYT
Makepro66
SaMadhi_
Hulo-91




Youtube-kanavia:


 
Viimeksi muokattu:
Baku:

Quali meinas mennä jännäks kun sössin kaksi ensimmäistä vetoa. Kolmannella sain onneksi ihan ok kierroksen ja P6.

Kisan alussa koitin pysyä janeztkin perässä, mutta muutaman virheen takia tipahdin yli sekuntin päähän ja ilman DRS ei pystynyt vastaamaan vauhtiin.

Hardit toimi yllättävän hyvin ja janezkin keskeytyksen sekä velmun hajonneen etusiiven avittamana nousin neljänneksi. Teemu kuitenkin törmäsi castlen mutkassa, enkä reagoinut tarpeeksi keltaisiin lippuhin.. Tuloksena hajonnut siipi ja eikun vaihto hommiin. Mediumit tuntu huonommilta kun hardit, mutta oli niissä toki selvästi enemmän vauhtia joten sain akilasseantin kiinni ja pääsin ohi. Lopussa kuudentena mikä kuitenkin ihan ok.

 
Ranskan kisan rangaistukset:

Velmu05:lle ei hyvitetä viiden sekunnin aikarangaistusta. Vaikka rangaistus olikin aiheeton, niin sitä ei hyvitetä, koska velmu kärsi rangaistuksen varikolla, ja aikarangaistuksen poistaminen nostaisi hänet kuljettajien edelle, jotka velmun olisi pitänyt ohittaa radalla ilman rangaistusta.

Videotodiste:

 
Saksan kisan rangaistukset:

Nuutti93 saa +5 sekuntia ja yhden rangaistuspisteen sääntöjen kohtaan "Forcing another driver off track" vedoten. Nuutti kiilaa Thuton ulos radalta. Aikarangaistus ei vaikuta sijoituksiin.

Videotodiste:



Italian kisan rangaistukset:

Zicryh saa +5 sekuntia ja yhden rangaistuspisteen sääntöjen kohtaan "Causing a collision" vedoten. Zicryh osuu mutkaan kääntäessä AkiLasseAnttiin aiheuttaen pyörähdyksen. Aikarangaistus pudottaa Zicryhin sijalta 4 sijalle seitsemän.

Videotodiste:

 
Ylös Bottom