Tämä on mainospaikka (näillä pidetään sivusto pystyssä)

Retroilu alkuun

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja dappa
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä

dappa

New Member
Heräsi taas kiinnostus vanhempien pelien keräilyyn. Onko jotain saitteja, joilla on listoja pelien nes, snes, megadrive, saturn, dreamcast yms, suuntaa antavista arvoista/harvinaisuus-asteista, niin saisi vähän pohjaa paljonko joistain peleistä kannattaa maksaa? Esim tällä hetkellä joku huutanut huuto.netisä Saturnin Resident Evilistä 51e, mikä noin ensituntumalta aika kovalta hinnalta kuullostaa.

Vastaus: Retroilu alkuun

Voi olla vaikeaa aloittaa retroilu jos ei ole aikaisemmin vanhempia pelejä pelannut.
Ehkä Mariot ja Sonicit hyväkuntoisina laatikoissa ohjeineen on hyvä alku.

Peleistä kannattaa huutaa tietysti sen verran kuin varaa on.
Tuosta Saturnin ressusta olen samaa mieltä, ehkä reilu puolet tuosta maksaisin jos keräisin täydellistä RE-kokoelmaa.

Voi olla vaikeaa aloittaa retroilu jos ei ole aikaisemmin vanhempia pelejä pelannut.
Ehkä Mariot ja Sonicit hyväkuntoisina laatikoissa ohjeineen on hyvä alku.

Peleistä kannattaa huutaa tietysti sen verran kuin varaa on.
Tuosta Saturnin ressusta olen samaa mieltä, ehkä reilu puolet tuosta maksaisin jos keräisin täydellistä RE-kokoelmaa.

Olin vähän epätarkka, pelejä olen kyllä pelannut mitä erilaisimmilla koneilla NES ajoista lähtien. Mutta säästämisen sijaan olen vuosien varrella myynyt/vaihtanut vanhenevat koneet uusiin NESsiä lukuunottamatta.

Tein juuri retroilu avauksen: ebaystä PAL Sega Saturn ja 12 peliä 62 euroa, josta 25e oli postikuluja :) Liekö sitten hyvä hinta kun en malttanut enempää tutkia.

Ja hieman tarkennusta siis ekaan kysymykseen. Nyt kun seuraavana etsinnässä Dreamcast, onko muuta tapaa arvioida konsolien/pelien edullisuutta kuin ebayn/huuto.netin selailu, eli josko joltain saitilta löytyisi ohjehintoja/harvinaisuus asteita, kun tuntuu että hinnasta riippumatta, ebayn listauksissa on joka toisen pelin otsikossa lisänä RARE.

Itseä kanssa kiinnostaisi aloittaa pienimuotoinen keräily. Suurin ongelma on lähinnä tilanpuute. Nykyinen kämppä pullottaa kaikesta tavaroista niin se vähän hankaloittaa tilannetta. Konsoleita löytyy jo omasta takaa aika monta kylläkin eli niille voisi hyvin ruveta keräilemään pelejä. Pikkusen olen jo listaa hahmottanut mutta vielä en ole päässyt puusta pidemmälle :rolleyes:

Katsotaan jos tässä pikkuhiljaa saisi homman käyntiin.

Ohjehintalistoissa on se ongelma, että ne vanhenevat käsiin. Parasta kun etsii eBaysta advanced searchilla sulkeutuneita huutokauppoja ja katsot mitä pelistä/koneesta on missäkin kunnossa maksettu.

Unohtaisin PAL-Saturnin, jos pelejä on tarkoitus pelatakin. Tai voihan sen modata aluevapaaksi. Joka tapauksessa japsi-Saturnille on paljon loistavia 2D-peliä, jotka ovat vanhenneet arvokkaasti. PAL-Saturnille on vain muutamia tosi kiinnostavia pelejä. Yleensä nekään eivät ole ikääntyneet kovin hyvin, eikä hidastelevia surunreunaversioita ole hauska pelata.

Minä ostin tuossa loistavan Mega Drive 2 paketin 20e :) tosin antenni puuttui ja mistähän voisi ostaa tuommoisen MD2-antennin tai scart-liittimen?

Nyt kun Hex antoi vähän vihiä että mikä konsoli on kova sana niin kertokaas muutkin vähän mielipiteitä että mistä kannattaisi lähteä liikkeelle. Tällä hetkellä kaikki nintendon konsolit löytyy lukuunottamatta virtual boyta ja muutamaa kannettavaa versiota. Tosin vaan euroopan versioita eli ei mitään famiconia tai vastaavaa ole myöskään. Työkaveri tuossa viikko sitten puhui että voisi myydä dreamcastinsa minulle. Jos hyvään hintaan saisi tämä kiinnostaisi. Lasketaanko sitten retroksi, se on eri asia.

Mutta esimerkiksi shenmuet ovat pelejä jotka ovat kiinnostaneet mutta aina menneet jotenkin ohi suun.

Nyt kun Hex antoi vähän vihiä että mikä konsoli on kova sana niin kertokaas muutkin vähän mielipiteitä että mistä kannattaisi lähteä liikkeelle. Tällä hetkellä kaikki nintendon konsolit löytyy lukuunottamatta virtual boyta ja muutamaa kannettavaa versiota. Tosin vaan euroopan versioita eli ei mitään famiconia tai vastaavaa ole myöskään. Työkaveri tuossa viikko sitten puhui että voisi myydä dreamcastinsa minulle. Jos hyvään hintaan saisi tämä kiinnostaisi. Lasketaanko sitten retroksi, se on eri asia.

Mutta esimerkiksi shenmuet ovat pelejä jotka ovat kiinnostaneet mutta aina menneet jotenkin ohi suun.
Itse aloin keräämään retroa 12-vuotiaana. Kohta 5 vuotta tullut keräiltyä, onhan tuota tavaraa jonkin verran. Itse en ole kuitenkaan mikään hc-keräilijä, vaan sellaista välimaastoa. En vaadi MINT-kuntoa ostamiltani tuotteilta, tosin nykyisin pitää olla jo ainakin kotelo pelissä mukana että lähtee ostamaan.

Tuota arvoa on hankala arvioida, etenkin nuo nettihuutokauppojen hinnat vaihtelevat. Vuosia sitten meni loosena Bubble Bobblea, Kid Icarusta ja Metal Geara melkein viiteen kymppiin. Nyt kiinnostus vaikuttaa valuneen SNES-puolelle. N64 on halpa laite kerätä ja NES-pelitkin ovat halpuneet hintapiikin jälkeen. SNES taas on aika lailla hinnoissaan.

Keräilen oikeastaan ihan vain kiinnostuksen vuoksi. Minula ei ollut ikinä C64:ää tai Amigaa, mutta tulipahan nuokin hommattua ja niillä tulee joskus pelailtua. Seuraavaksi pitäisi hommata kai Spectrum tai jokin muu kotitietokone.

Ylös Bottom