Tämä on mainospaikka (näillä pidetään sivusto pystyssä)

Roolipeliä?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja dahol
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Vastaus: Roolipeliä?

Noita japsejakin omistan, mutta aika kaukana *rooli*peleistä ne todellisuudessa ovat (siksi kai genreä kutsutaankin "JAPSIropeiksi").

Niin, tai sitten siksi niitä täällä ehdotellaan, että jo muutaman vuosikymmenen ajan ovat KONSOLIroolipelit olleet lähes poikkeuksetta japanilaisia ja sattuneesta syystä täällä foorumilla saattaa olla enemmänkin pelkästään konsolipelaamisesta kiinnostuneita pelaajia. Ja hyvin epätodennäköisesti JRPG -genren ystävät kutsuu parhaaksi roolipeliksi Diabloa - mistä tälläistä keksit?

Ykkösboksin KOTOR varmaan toiminee XO:lla? Siinä on myös erittäin loistava vaihtoehto.

Ja hyvin epätodennäköisesti JRPG -genren ystävät kutsuu parhaaksi roolipeliksi Diabloa - mistä tälläistä keksit?
Jos vuotava sarkasmi jätetään sikseen, niin Diabloissa on yllättävän paljon samankaltaisia piirteitä - taistelujärjestelmä poislukien.

- juoni johon et pahemmin voi vaikuttaa
- "roolipelaaminen" koostuu leveleiden keräämisestä ja eri hahmoluokista, ei siitä että eri hahmolla olisi erilainen rooli johon pelaaja oikeasti voisi vaikuttaa suuressa määrin (tai ollenkaan)
- "lootti" on tavaraa joka on 0.00001% parempi kuin edellinen kama (ie. "+2 ATK -> +3 ATK", tjsp nonsense)
- jne, yms, etc

Ei siis saa ymmärtää väärin - ovathan esim. Final Fantasyt olleet aina ihan viihdyttäviä pelejä, mutta aika kaukana ne silti roolipelaamisesta ovat. Siinä missä FFVII:tä, tms pelasi "ihan kivana seikkailupelinä", niin jotain Fallout 1:stä tai kakkosta pelasi ihan oikeasti jotain roolia vetäen. Tai joku Zelda oli aika kaukana edes Ultima IV:n kaltaisesta roolipelistä, tai edes Wastelandista.

Mutta nyt aihe on rönsyillyt jo ihan tarpeeksi alkuperäisestä eikä palvele alkuperäisen kysyjän tarvetta - joten jatkot jonnekin muualle...

Eikös Fable II ole aika loistava roolipeli? Minusta ainakin hyvä, jokseenkin lyhyt juoneinen mutta eikai se haittaa? :D

Niin no riippuu tietenkin siitä, mikä mielletään ROOLIpeliksi. Oikeaoppisesti roolipeli perustuu pelattavan hahmon identiteetin luomiseen, tasojen ja taitojen harjauttamiseen sekä tietenkin pelattavan maailman tutkimiseen. Tyypillisesti "pelattava maailma" on hyvin monirakenteinen, laaja sekä kiinnostava. Hyvissä roolipeleissä pelkästään pelimaailman tutkiminen on äärimmäisen kiinnostavaa. Kunnon ropetuksissa tuo tekstin määrä on melko massiivista ja etenkin EPH:den erilaisuudet ja luonteenpiirteet luovat maailmaan elävyyttä. Erilaisten esineiden sekä maallisen omaisuuden kasvattaminen on myös avainasemassa roolipeleissä. Tämä on ainakin minun käsitykseni.

Pointtini oli, ettei Fable II ole roolipeli. Ennenmmin sitten toiminta-seikkailu tai jotain siltä väliltä.

Otan kantaa vielä tuohon Diablo- keskusteluun: Diablo on todella hyvä peli, jokseenkin kuitenkin jo erittäin kulutettu. Sitä ei voi nimittää puhtaaksi roolipeliksi. Se on Hack and Slash- peli, joka perustuu pelimaailman tutkimiseen (virtaviivaisella etenemisellä), aarteiden keräämiseen sekä hahmon skilssien parantelemiseen. Tuo "Japani"- juttu meni kyllä yli hilseen. Eläissäni en ole yhtä ainuttakaan japsiropea pelannut, vaikka D2 on mielestäni mahtava peli. Tämä johtuu pitkälti siitä, ettei tuo japanilainen kulttuuri sekä tyyli miellytä silmää. En usko, että noilla kriteereillä D2:sen voi yhdistää japanilaisiin roolipeleihin.

Niin no riippuu tietenkin siitä, mikä mielletään ROOLIpeliksi. Oikeaoppisesti roolipeli perustuu...
Kutsukaa liberaaliksi, mutta minua eivät moiset kategorioinnit liiemmin kahlitse, vaikka toki tuosta kuvauksesta jonkinlaisen perinteisen roolipelikäsityksen tunnistan. Toisaalta minä en valitsekaan pelejäni genren perusteella, vaan tutkailen jokaista tapausta erikseen ja pelaan hyviä pelejä, joista itse nautin. Minusta GTAIV oli sangen mainio roolipeli, sillä todella syvennyin Liberty Cityn maailmaan ja olin osa sitä, Nikon ominaisuudessa/roolissa.

Alkuperäisen keskustelun kannalta olisi oleellista tietää millaista roolipeliä topickin aloittaja on etsimässä. Käsite kun muotoutuu melko laajalle alueelle, jos niin halutaan.

Niin no riippuu tietenkin siitä, mikä mielletään ROOLIpeliksi. Oikeaoppisesti roolipeli perustuu pelattavan hahmon identiteetin luomiseen, tasojen ja taitojen harjauttamiseen sekä tietenkin pelattavan maailman tutkimiseen. Tyypillisesti "pelattava maailma" on hyvin monirakenteinen, laaja sekä kiinnostava. Hyvissä roolipeleissä pelkästään pelimaailman tutkiminen on äärimmäisen kiinnostavaa. Kunnon ropetuksissa tuo tekstin määrä on melko massiivista ja etenkin EPH:den erilaisuudet ja luonteenpiirteet luovat maailmaan elävyyttä. Erilaisten esineiden sekä maallisen omaisuuden kasvattaminen on myös avainasemassa roolipeleissä. Tämä on ainakin minun käsitykseni.

Pointtini oli, ettei Fable II ole roolipeli. Ennenmmin sitten toiminta-seikkailu tai jotain siltä väliltä.

Fable II on Peter Molyneux-peli. Vaihtoehtoja on 'paljon' eli molyneux-tyyliin kussakin tilanteessa kaksi kappaletta: "hyvä" ja "paha".

Määritelmäsi myöskin pätee Fable II:een miten päin asiaa sitten haluaakin tarkastella. Itse en pidä Fablesta. Jos minun pelaamistani peleistä jotain pitäisi suositella, niin Elder scrolls IV:Oblivion lienee rpg-määritelmän täyttävistä konsolipeleistä onnistunein, joskin en edes tiedä onko sitä julkaistu boksille koska omistan sen PS3:lle.

Jos minun pelaamistani peleistä jotain pitäisi suositella, niin Elder scrolls IV:Oblivion lienee rpg-määritelmän täyttävistä konsolipeleistä onnistunein, joskin en edes tiedä onko sitä julkaistu boksille koska omistan sen PS3:lle.

Vain noin vuosi ennen PS3 julkaisua... ;)

Liitän nyt kysymykseni tämän ketjun jatkoksi. Olen etsimässä ultimaattisen eeppistä JRPG:tä, eli mielellään 60+ tuntia kestävää ja paljon sidequesteja sun muita löydettäviä asioita ja härpäkkeitä sisältävää peliä. Itseltäni löytyy jo Tales of Vesperia, Lost Odyssey ja Eternal Sonata ja näistä Vesperia on lähimpänä sitä, mitä etsin. 360 tosiaan laitteena. Saattaa olla ettei boxille edes tällaista peliä löydy, mutta aina kai kannattaa kuitenkin yrittää?

Jos japsityylistä haet, niin siinäpä ne parhaimmat varmaan ovat.
Mutta jos kestät karmean ääninäyttelyn, säälittävän surkean tarinan ja overall typerät hahmot, kannattaa antaa Star Ocean The Last Hopelle mahdollisuus. Pirusti tehtävää, level capin ollessa 255, PALJON tavaroita kerättäväksi ja synthattavaksi/luotavaksi, jokaiselle hahmolle omiaan pikku achievementteja eri saavutuksista taisteluissa, kaiken kaikkiaan siis paljon kerättävää. En nyt muista paljonko tuossa noita konkreettisia muiden NPC-hahmojen antamia sivutehtäviä oli, mutta kyllä niitäkin löytyy.

Mutta tosiaan varoituksen sana tarinan ja hahmojen suhteen; Järkyttävää karmeutta. Helvetisti aukkoja, typerä dialogi, ja jos ääninäyttely ei saa sua vihaan hahmoja, niin viimein hahmojen persoonat + angstailut ja tekemät päätökset saa.

Dragon Age: Origins ehdottomasti. Riittää pelattavaa pariksi sadaksi tunniksi helposti. Joka pelikerta erilainen tavallaan ja muutenkin pelattavuus rautaa. Muita mainitsemisen arvoisia on Lost Odyssey, Fallout 3, Mass Effect, Fable 2 jos RPG:tä etsii siis.

Ylös Bottom