Zork, Leisure Suit Larry, Monkey Island, Grim Fandango. Kuulostaako hyvältä? Niin minustakin. Kaikki ovat hienoja pelejä, mutta vanhoja kuin taivas.
Vuoden 2012 julkaisut ja Kickstarter-projektien vyöry saivat minut ajattelemaan, josko koko (perinteisten) seikkailupelien genre olisi tulossa takaisin. Pelithän painuivat historian hämärään 90-luvulla. En oikein tiedä miksi, mutta yhden teorian mukaan kyseessä oli itsemurha. Ei liene yllätys, ettei kukaan halua pelata puzzleja, jotka sotivat täysin maalaisjärkeä vastaan.
Ko. genre on erittäin lähellä sydäntäni ja uusien julkaisujen myötä olen innostunut pelaamaan enemmän kuin vuosikausiin. Vaikka peleistä tälläkin foorumilla keskustellaan, niin ajattelin avata tämän ketjun laajemmalle debatille peleistä (menneistä ja tulevista) ja ilmiöstä yleisemmin.
Voisi kai sanoa, että esimerkiksi monet räiskintä- ja tasohyppelypelit luottavat 'fyysiseen tekemiseen'. Painetaan nappeja, joilla ammutaan, hypitään tai mitä milloinkin. Seikkailupelit sen sijaan keskittyvät tarinaan ja (ehkäpä nykytrendinä) emootioiden aikaansaamiseen, ’fyysinen toiminta’ on aina sivuroolissa. Juuri nämä asiat tekevät peleistä minulle niin rakkaita. En halua pelejä määritellä sen kummemmin, kun netti on jo täynnä artikkeleita, esimerkiksi tämä.
Pelien lokeroiminen genreihin on toki hanurista enkä halua rajata hirveästi (mahdollista) keskustelua, mutta toimintaseikkailut a la Assassin's Creed ja Uncharted ansaitsevat mielestäni oman ketjunsa. Sen sijaan perinteisten seikkailupelien lisäksi nykyään nähdään varsin erilaisia tekeleitä. Tähän kategoriaan voidaan hyvin lukea esimerkiksi Portal 2 tai Heavy Rain, jotka minusta ovat nimenomaan seikkailupelejä.
2012 - Renessanssi?
Pitkään uusia pelejä ilmestyi lähinnä pieniltä indie-kehittäjiltä ja pelit ovat olleet aikalailla marginaalissa. Vuonna 2012 näkisin tapahtuneen selkeän muutoksen. Ensin Tim Schafer (Grim Fandango) keräsi ennätyksellisen potin Kickstarterissa (Double Fine Adventure [PC, Mac, iOS, Android]).
Sitten nähtiin melkoinen vyöry vanhoja tekijöitä takaisin alalle:
Two Guys from Andromeda (Space Quest -sarja): Two Guys SpaceVenture (työnimi) [PC]
Jane Jensen (Gabriel Knight -sarja): Moebius [PC, Mac]
Al Lowe (Leisure Suit Larry -sarja): Leisure Suit Larry remake [PC, Mac, iOS, Android]
Lori ja Corey Cole (Quest for Glory -sarja): Hero-U: Rogue to Redemption [PC, Mac]
Chris Jones ja Aaron Conners (Tex Murphy –sarja): Project Fedora [PC]
Revolution Software (Broken Sword –sarja): Broken Sword: The Serpent’s Curse [PC, Mac, iOS, Android]
Loppuvuonna mm The Walking Dead [PC, PS3, XBOX 360] ja Journey [PS3] ovat jopa voittaneet GOTY -äänestyksissä. Mitä ihmettä tapahtui marginaalipeleille?
2013 - Sadonkorjuu?
Vuonna 2013 päivän valon näkee todennäköisesti (suurin?) osa jo edellä mainituista projekteista. Näiden lisäksi voidaan odottaa mm seuraavia pelejä:
Telltale Games - The Walking Dead Season 2 [PC, PS3, XBOX 360 jne]
Quantic Dream - Beyond: Two Souls [PS3]
Double Fine Productions - The Cave [PC, PS3, XBOX 360, WiiU]
Frictional Games - Amnesia: A Machine for Pigs [PC, Mac]
Jatko-osia on tekeillä mm Dreamfall:ille (Ragnar Tørnquist) ja Syberialle (Benoît Sokal), mutta nämä eivät varmaankaan valmistu tämän vuoden aikana.
Keskustelun avaus
Onko trendi olemassa eli onko genren come back totista totta? Onko tämä suuntaus hyvästä vai 'oikeiden pelien' (tm) halveksimista. Mitä pelejä odotat?
Mitkä ovat suosikkisi menneiltä vuosikymmeniltä tai lähivuosilta? Kun kyseessä on yksi vanhimmista pelimuodoista niin ohessa jonkinmoinen listaus muistin virkistämiseksi.
Henkilökohtaisesti eniten ovat kolahtaneet Sierran parseriin perustuvat pelit (esim Police Quest II ja Space Quest II). Näissä oli (aikanaan) hieno illuusio siitä, että pystyit tekemään mitä vain. Uudemmista on nostettava tunteita herättäneet pelit, kuten Heavy Rain, Walking Dead ja Journey.
Siinäpä se. Tulipahan kirjoitettua.
Vuoden 2012 julkaisut ja Kickstarter-projektien vyöry saivat minut ajattelemaan, josko koko (perinteisten) seikkailupelien genre olisi tulossa takaisin. Pelithän painuivat historian hämärään 90-luvulla. En oikein tiedä miksi, mutta yhden teorian mukaan kyseessä oli itsemurha. Ei liene yllätys, ettei kukaan halua pelata puzzleja, jotka sotivat täysin maalaisjärkeä vastaan.
Ko. genre on erittäin lähellä sydäntäni ja uusien julkaisujen myötä olen innostunut pelaamaan enemmän kuin vuosikausiin. Vaikka peleistä tälläkin foorumilla keskustellaan, niin ajattelin avata tämän ketjun laajemmalle debatille peleistä (menneistä ja tulevista) ja ilmiöstä yleisemmin.
Voisi kai sanoa, että esimerkiksi monet räiskintä- ja tasohyppelypelit luottavat 'fyysiseen tekemiseen'. Painetaan nappeja, joilla ammutaan, hypitään tai mitä milloinkin. Seikkailupelit sen sijaan keskittyvät tarinaan ja (ehkäpä nykytrendinä) emootioiden aikaansaamiseen, ’fyysinen toiminta’ on aina sivuroolissa. Juuri nämä asiat tekevät peleistä minulle niin rakkaita. En halua pelejä määritellä sen kummemmin, kun netti on jo täynnä artikkeleita, esimerkiksi tämä.
Pelien lokeroiminen genreihin on toki hanurista enkä halua rajata hirveästi (mahdollista) keskustelua, mutta toimintaseikkailut a la Assassin's Creed ja Uncharted ansaitsevat mielestäni oman ketjunsa. Sen sijaan perinteisten seikkailupelien lisäksi nykyään nähdään varsin erilaisia tekeleitä. Tähän kategoriaan voidaan hyvin lukea esimerkiksi Portal 2 tai Heavy Rain, jotka minusta ovat nimenomaan seikkailupelejä.
2012 - Renessanssi?
Pitkään uusia pelejä ilmestyi lähinnä pieniltä indie-kehittäjiltä ja pelit ovat olleet aikalailla marginaalissa. Vuonna 2012 näkisin tapahtuneen selkeän muutoksen. Ensin Tim Schafer (Grim Fandango) keräsi ennätyksellisen potin Kickstarterissa (Double Fine Adventure [PC, Mac, iOS, Android]).
Sitten nähtiin melkoinen vyöry vanhoja tekijöitä takaisin alalle:
Two Guys from Andromeda (Space Quest -sarja): Two Guys SpaceVenture (työnimi) [PC]
Jane Jensen (Gabriel Knight -sarja): Moebius [PC, Mac]
Al Lowe (Leisure Suit Larry -sarja): Leisure Suit Larry remake [PC, Mac, iOS, Android]
Lori ja Corey Cole (Quest for Glory -sarja): Hero-U: Rogue to Redemption [PC, Mac]
Chris Jones ja Aaron Conners (Tex Murphy –sarja): Project Fedora [PC]
Revolution Software (Broken Sword –sarja): Broken Sword: The Serpent’s Curse [PC, Mac, iOS, Android]
Loppuvuonna mm The Walking Dead [PC, PS3, XBOX 360] ja Journey [PS3] ovat jopa voittaneet GOTY -äänestyksissä. Mitä ihmettä tapahtui marginaalipeleille?
2013 - Sadonkorjuu?
Vuonna 2013 päivän valon näkee todennäköisesti (suurin?) osa jo edellä mainituista projekteista. Näiden lisäksi voidaan odottaa mm seuraavia pelejä:
Telltale Games - The Walking Dead Season 2 [PC, PS3, XBOX 360 jne]
Quantic Dream - Beyond: Two Souls [PS3]
Double Fine Productions - The Cave [PC, PS3, XBOX 360, WiiU]
Frictional Games - Amnesia: A Machine for Pigs [PC, Mac]
Jatko-osia on tekeillä mm Dreamfall:ille (Ragnar Tørnquist) ja Syberialle (Benoît Sokal), mutta nämä eivät varmaankaan valmistu tämän vuoden aikana.
Keskustelun avaus
Onko trendi olemassa eli onko genren come back totista totta? Onko tämä suuntaus hyvästä vai 'oikeiden pelien' (tm) halveksimista. Mitä pelejä odotat?
Mitkä ovat suosikkisi menneiltä vuosikymmeniltä tai lähivuosilta? Kun kyseessä on yksi vanhimmista pelimuodoista niin ohessa jonkinmoinen listaus muistin virkistämiseksi.
Henkilökohtaisesti eniten ovat kolahtaneet Sierran parseriin perustuvat pelit (esim Police Quest II ja Space Quest II). Näissä oli (aikanaan) hieno illuusio siitä, että pystyit tekemään mitä vain. Uudemmista on nostettava tunteita herättäneet pelit, kuten Heavy Rain, Walking Dead ja Journey.
Siinäpä se. Tulipahan kirjoitettua.