Tämä on mainospaikka (näillä pidetään sivusto pystyssä)

Shyamalanin seuraava: Lady in the Water

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Jouko Luhtala
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä

Jouko Luhtala

New Member
Etusivu:

M. Night Shyamalan ohjaama ja käsikirjoittama Lady in the Water on saanut ensimmäiset näyttelijäkiinnityksensä. Paul Giamatti tulee olemaan talonmies, joka löytää Bryce Dallas Howardin tulkitmsen merinympfon uima-altaastaan. Howard on kaksikosta huomattavasti tuntemattomampi nimi, mutta teki ilmeisesti vaikutuksen Shyamalan edellisessä elokuvassa, The Village.

Hmmm, ei kuulosta ihmeelliseltä, mutta kaikki nämä Shyamalan Sixth Sensen jälkeiset elokuvat ovat olleet vähintään hyviä. Tosin tuorein, eli The Village on näkemättä. Tulisi nyt jo johonkin alekoppaan.

Viimeksi muokannut moderaattori:
Vastaus: Shyamalanin seuraava: Lady in the Water

Eipä nyt herätä vielä mitään ennakkoajatuksia. Tähän asti olen kaikista Shyamalanin elokuvista pitänyt vaikka kyllähän kuudes aisti on edelleen ohjaajan paras.

Eipä Shyamalanilla varsinaisesti huonoja leffoja ole ollut, vaikka IMO Unbreakable ja Village olivatkin vain keskinkertaisia. Molemmissa jännä idea, mutta heikompi toteutus. Villagelta vielä odotin aika paljon. Sixth Sense on todella hyvä ja Signs mielestäni miehen paras leffa.
Sixth Sense, Unbreakable, Signs, Village. Parilliset ovat olleet niitä heikompia, eli vesieukon pitää olla hyvä. Ainakin Paul Giamatti pääosassa kuulostaa hyvältä.

Kuudesaisti on huippu leffa ja kaikki sen jälkeen tulleet ovat vain hienoja mutta niin arvattavia, koska niissä tuntuu olevan sama kaava. Toivon todella että se ois keksinyt jo jotain uutta tai sitten Shyamalanin kannattais etsiä joku valmis käsikirjoitus. Nuo yllättävätloput ei yllätä enään ketään, on ne senverta monesti jo nähty kyseiseltä herralta.

Shyamalan tuntuu olevan ikuisesti leimattu ohjaajaksi, jonka elokuvat perustuvat yllättävään loppuun. Minusta esim. Signs ja Village satsasivat täysin muuhun kun yllätysloppuun, Unbreakblen lopussa oli kyllä vähän tekemällä tehdyn makua.

Eipä taida Shayamalanilta loppujen lopuksi löytyä rahkeita muuhun kuin pikkunäppäriin yliluonnollisiin twist-leffoihin. Vanhemmat elokuvat olivat vielä ihan viihdyttäviä, mutta The Village oli jo sen luokan riman alitus, ettei tältäkään elokuvalta voi juonen perusteella paljoa odottaa. "Jännää" näissä elokuvissa on oikeastaan enää se, kuinka kauan Shayamalan pystyy myymään samaa kaavaa yleisölle. Luulisi jo, että innokkaampikin fani kyllästyy.

Saul Ahola sanoi:
The Village oli jo sen luokan riman alitus, ettei tältäkään elokuvalta voi juonen perusteella paljoa odottaa.
Eriävä mielipide. The Village on todella kaunis elokuva. Shyamalanilla on suorastaan maaginen kyky luoda kauniita kuvia ja käsinkosketeltavaa tunnelmaa. Pinnallisesti katsottuna Village saattaa ehkä perustua siihen pakolliseen koukkuun, mutta se ei poista sitä tosiasiaa, että elokuvassa lumoava kuva seuraa toistaan ja viipyilevä kerronta tekee harvoista toiminnallisemmista kohtauksista sitäkin tehokkaampia.

Näyttelijäsuoritukset ovat kautta linjan vahvoja, ja tarinasta jäi ainakin sen verran aivokoppaan jotain kytemään, että lopputekstien aikaan kolmen ja puolen - neljän tähden elokuva kypsyi parissa päivässä ihan täydeksi viiden tähden rainaksi. Kaikkein eniten tässä elokuvassa harmittaa se, että en ole vieläkään jaksanut käydä ostamassa DVD:tä.

Toisaalta mä olen niitä harvoja, joiden mielestä Signs oli pitkän aikaa Shyamalanin paras elokuva. Sehän oli aikoinaan pettymys, koska kahden plot-twist-elokuvan jälkeen kaikki odottivat samanlaista yllätystä tuonkin leffan lopuksi. Kun sellaista ei tullutkaan, olivat monet valmiita jo kuoppaamaan koko Shyamalanin ohjaajanuran.

Näin kolme Shyamalanin leffaa (kuudes aisti, unbreakable, signs) nähneenä, odotan tältä elokuvalta yhtä paljon kuin noista kolmesta (joista taas minä pidän signsia heikoimpana). Toivottavasti siis taso pysyy vähintään signsin tasolla.

jryi sanoi:
Eriävä mielipide. The Village on todella kaunis elokuva. Shyamalanilla on suorastaan maaginen kyky luoda kauniita kuvia ja käsinkosketeltavaa tunnelmaa. Pinnallisesti katsottuna Village saattaa ehkä perustua siihen pakolliseen koukkuun, mutta se ei poista sitä tosiasiaa, että elokuvassa lumoava kuva seuraa toistaan ja viipyilevä kerronta tekee harvoista toiminnallisemmista kohtauksista sitäkin tehokkaampia.

Kauniiden kuvien maalaamisessa Shyamalan on toki, yhdessä monien muiden sukupolvensa ohjaajien kanssa, äärimmäisen taitava, mutta ei pelkkä visuaalinen nanna vielä pysty lunastamaan kaikkea sitä turhaa ylistystä. Kerronta ja kuvaus on kyllä mukavan rauhallista ja viipyilevää, mutta Shyamalanin käsissä nämäkin elementit muuttuvat helposti pelkäksi tylsistyttäväksi laahaamiseksi.

Näyttelijäsuoritukset ovat kautta linjan vahvoja

Olen edelleen sitä mieltä, että henkilöohjauksessa Shyamalan on perin onneton. The Village oli jälleen yhtä kakkosnelosen suurjuhlaa.

Mutta se siitä. Lisää elokuvasta voi keskustella täällä.

Viimeksi muokannut moderaattori:

Voisi tämänkin nostaa, kun ensi-ilta jenkeissä lähestyy ja trailereita on alkanut pukata. Tässä muuten viimeisin.
Traileri 3

Mielenkiintoiselta vaikuttaa, vaikka trailerien perusteella on vaikea sanoa millainen elokuva on kyseessä. "Bedtime story" -nimike kuulostaa tunnelmalliselta sadulta, mutta sitten trailereissa on jotain hirivöitä toisesta ulottuvuudesta. Saas nähdä mitä tulee.

Shyamalanhan on kirjoittanut Lady in the Waterin alunperin iltasaduksi omille lapsilleen. Kirja on tietysti tulossa myyntiinkin ensi-illan aikoihin.

Suomen ensi-ilta syyskuussa.

Olen hyvin pitkälle samoilla linjoilla Saul Aholan kanssa, eikä tämä tuleva elokuva kyllä nostata minkäänlaisia odotuksia kohdallani. Kuudes aisti vielä toimi jotenkin ensimmäisellä kerralla, mutta elokuva ei kestänyt myöhempää tarkastelua. Unbreakable puolestaan oli selvästi epäonnistunut elokuva, joka vaihteli tylsän ja sietämättömän välillä. Signs puolestaan oli tappavan tylsää huonojen näyttelijäsuoritusten esittelyä mitäänsanomattomalla juonella. The Villagen kävin katsomassa teatterissa ja puolenvälin paikkeilla minut valtasi suunnaton halu poistua teatterista tekemään jotakin mielekkäämpää, mutta siitä huolimatta jäin ja kestin sen kuin mies. En todellakaan ymmärrä, mistä tämän ohjaajan osakseen saama hehkutus oikein tulee. Sitä paitsi ne "yllättävät loppuratkaisut" muuttuvat typerämmiksi joka elokuvan kohdalla, menettäen samalla tehoaan. Ehkä olisi Shyamalanin aika keksiä jotakin uutta (vanhaa)..
Tuon seuraavan saatan ehkä jossain vaiheessa vuokrata, kunhan se dvd:lle ensin tulee, mutta jos sama linja jatkuu, niin hänen myöhemmät elokuvat kyllä jäävät katsomatta. Oikeastaan, taidankin aloittaa jo tästä seuraavasta.

Zanis Dust sanoi:
Sitä paitsi ne "yllättävät loppuratkaisut" muuttuvat typerämmiksi joka elokuvan kohdalla, menettäen samalla tehoaan.
Joo, täytyy myöntää, että Villagen loppuratkaisu oli lähinnä huvittava. Tämäkin leffa tulee kai sisältämään jonkinlaisen twistin, joka ei välttämättä ole niin hyvä juttu.

Itse sain tietää tästä vasta pari viikkoa sitten, kun näin leffateatterissa julisteen, jossa mainostettiin tätä. Odotukset tietysti korkealla, ovathan kaikki Shyamalanin leffat tähän asti olleet loistavia. Prkl, kun joutuu vielä syyskuuhun asti venaamaan.

Itse pidin kovasti Shyamalanin Kuudes Aisti- ja Signs -elokuvista, joista jälkimmäinen on mielestäni yksi kaikkien aikojen hienoimmista thrillereistä. Signs -elokuvan aihe riipaisi läheltä sydänjuuriani, ja mainitakoon esimerkkinä, että kohtaus, missä CNN lähettää Breaking News Live -kuvaa oudoista suurkaupunkien yllä leijuvista valoista, toi minulle instant extra-terrestrial bonerin. Tunnelma oli muutenkin hyvin intensiivinen, ja kristillis-vivahteinen tausta-sanoma miellytti.

Unbreakable:n olen nähnyt vain kerran ( elokuvateatterissa ), joten muistikuvani ovat jo pahoin hämärtyneet. Village taasen, vaikka kauniisti kuvattu olikin, oli erittäin keskinkertainen tekele.

Shyamalanin leffat ovat olleet siis kutakuinkin 50/50 minulle. Toisaalta on yksi äärettömän koskettava kokemus ( Signs ) ja yksi hyvin, hyvin yllättävä elokuva ( Kuudes Aisti ), mutta toisaalta kasasta löytyy myös yksi heikohko ( Unbreakable ), ja yksi todella mieltä puuduttava väännös ( Village ). Lady in the Water päättäkööt kummalle puolelle vaaka Shyamalanin kohdalla kalahtaa. Trailerit eivät vielä vakuuttaneet, mutta toisaalta elokuvassa keikaroi taidokas Paul Giamatti.

Tykkään Shyamalalamanalamasta, tässä järjestyksessä suosikkini; Village, Unbreakable, Sixth Sense ja Signs.
Village siis paras, eikä Signskään missään nimessä huono, hyvä peräti.
Veikkaan uusimmasta sellaista Signsin ja Sixth Sensen väliinputoajaa, jouduin trailerin teatterissa valitettavasti näkemään ja oli aika spoilaava, toivottavasti itse elokuvasta pääsee nauttimaan täysillä kuitenkin. Niin, ja Bryce Dallas Howard on kaunis. Moi.

Eeperttikin (Roger Ebert) herutti vain 1½/4 tähteä
Signsille hän herutti peräti 4/4, Unbreakablelle ja Sixth Senselle 3/4 molemmille.

nimimerkillinen sanoi:
Eeperttikin (Roger Ebert) herutti vain 1½/4 tähteä
Signsille hän herutti peräti 4/4, Unbreakablelle ja Sixth Senselle 3/4 molemmille.
Ei ole muuten Ebert elokuvaa arvostellut vaan hänen tuuraajansa, koska mies itse on vielä toipumassa leikkauksestaan. Mutta Ebert ei arvostanut Shyamalanin edellistäkään The Villagea yhtä tähteä enempää ja piti sen "salaisuutta" suorastaan säälittävän törppönä (ei, itse en ole nähnyt enkä tiedä mistä on kyse). Paras mielipide Signsista sitten on tietysti Maddoxin legendaarinen: http://www.thebestpageintheuniverse.net/c.cgi?u=signs

Useampikin kriitikko on sanonut Disneyn olleen oikeassa Lady in the Waterin suhteen. Shyamalanhan tappeli Disneyn pamppujen kanssa elokuvan käsikirjoituksesta, ja lopulta lähti ovet paukkuen ja teki elokuvan WB:lle.

For the record, minusta Sixth Sense on erittäin hyvä, ja harvinaisen tyylitajulla ja rehellisesti rakennettu elokuva, Unbreakable on epätasaisempi mutta oikein kelvollinen, ja Signsissa olen kyllä vähän Maddoxin kanssa samoilla linjoilla, tosin en niin jyrkästi. Wide Awakesta ei sitten paljon muuta jäänyt mieleen kuin se, että perinteisempänä kasvutarinana se ei nojannut aivan yhtä vahvasti siihen Dramaattiseen Paljastukseensa kuin miehen myöhemmät työt, vaikka loppumetrien paljastuksen konsepti oli jo aika hyvin kasassa.

Ylös Bottom