Tämä on mainospaikka (näillä pidetään sivusto pystyssä)

Sikariketju

Esa Mäkijärvi

KonsoliFIN Alumni
Allekirjoittanut tunnustautuu vannoutuneeksi sikarien ystäväksi, vaikka tämä kyseinen harrastus kieltämättä vasta alkusuoralla onkin. Olen kuitenkin humidorin, leikkurin ja muiden vempeleiden onnellinen omistaja ja sikarien tupruttelu maistuu tasaisin väliajoin.

Lueskelen parhaillaan pienehköä opusta sikarien historiasta ja valmistuksesta, joten pyrin syventämään tietotasoani aiheesta myös tällä saralla.

Mutta miten muilla? Maistuuko sikari vai oletteko enemmänkin savukemiehiä? Mitkä ovat mielestänne parhaat sikarit? Tähän viimeiseen voisin heittää esimerkiksi havannalaisen Romeo y julieta -sikarin, jollaisia olen jokusen ehtinyt jo poltellakin.

- Esa

Vastaus: Sikariketju

Esa Mäkijärvi sanoi:
Tähän viimeiseen voisin heittää esimerkiksi havannalaisen Romeo y julieta -sikarin, jollaisia olen jokusen ehtinyt jo poltellakin.

Loistava valinta. Kuubalaiset (jne) sigget ovat ihan nautinnollisia, mutta "ulkopuolisena" sikarien "tuoksu" lähinnä ärsyttää hajuaistia :D

Esa Mäkijärvi sanoi:
Mutta miten muilla? Maistuuko sikari vai oletteko enemmänkin savukemiehiä?

Itse olen todennut, että jos jonain päivänä välttämättä haluaisin keuhko- ja suusyövän, hankkisin ne tavalla, jonka seurauksena vaatteet ja asunto eivät haise densolta, hampaat ja sormenpäät eivät kukerra keltaisina, vähitellen paheneva yskä ja impotenssi eivät vaivaisi enkä assosioituisi muiden seurassa piereskelijään. Mutta kukin tietenkin tavallaan.

Xbugs sanoi:
Itse olen todennut, että jos jonain päivänä välttämättä haluaisin keuhko- ja suusyövän, hankkisin ne tavalla, jonka seurauksena vaatteet ja asunto eivät haise densolta, hampaat ja sormenpäät eivät kukerra keltaisina, vähitellen paheneva yskä ja impotenssi eivät vaivaisi enkä assosioituisi muiden seurassa piereskelijään. Mutta kukin tietenkin tavallaan.

Jotkut tykkää loukata ja haukkua toisia ihmisiä ja heidän harrastuksiaan, toiset taas keskustella järkevästi, mutta kukin tietenkin tavallaan :D

Itse lopetin tupruttelun tossa noin puolitoista vuotta takaperin. Kymmenen vuotta nautin elämän hienoimmista puolista, mutta lopulta päätin kokeilla minkälaista on ilman tupakkaa. Täytyy todeta, että eipä se juuri muuttunut. Miinuksena sanottakoon, että nykyään ei tule kovin helposti lähdettyä tohon pihalle seisoskelemaan, joka kyllä harmittaa hieman.

Itse en polta, ei ole koskaan oikein tehnyt mieli. Hyvä tupakka, varsinkin hyvä sikari, tuoksuu todella hyvältä. :) Jos polttaisin, niin silloin kunnon siggejä. :)

petteri sanoi:
Jotkut tykkää loukata ja haukkua toisia ihmisiä ja heidän harrastuksiaan, toiset taas keskustella järkevästi, mutta kukin tietenkin tavallaan

Heh, ennen kuin kukaan rupeaa tappelemaan verissäpäin tai haukkumaan toisia tosissaan, niin kaikki ei oikeasti arvosta sinä oman elämän lyhentämistä ja pilaamista jne jne. Kaikki nuo vaikutuksethan ovat kuitenkin tosia.

Enpä ole kuin maistanus sikareita, en ole sikareiden enkä tupakankaan ystävä. Hajua kestän, paatunut passiivinen ilmeisesti :p

Vaikken itse olekkaan sikarin polttaja niin jotku niistä silti tuoksuvat ihan miellyttävälle...

Mutta tämänkin ketjun nimen luin varmaa viisi kertaa "sikaketju" ... Lisää kahvia, eiköhän se koneisto käynnisty näin aamusta vähitellen.

Oma makuhermo pitää enemmän pehmeäntäyteläisestä Cohibasta ja Siglo II on tullut polteltua aina silloin tällöin. Tämän kanssa maistuu juomana perinteisesti myös Calvados, Renault, Remy Martin tai Hennessy.

Itse en ole sikaripuolta kovin paljoa harrastanut, taitaa rajoittua muutamiin sikareihin joita olen lahjaksi aikoinaan saanut. Kauppojen sikareista Backwoods on parhautta, aivan vutin hyviä sellaisessa pienessä "pussisssa" olevia syöpäkääryleitä. Pitääpä käydä tänään ostamassa.

Tupakan ikeestä pääsin irti noin 7kk sitten. Sittemmin olen aina silloin tällöin tuprutellut Ritmeesterin "Moods"-pikkusikareita. Tuoksu, haju ja koostumus ovat miellyttäviä, ja maku on kevyt. Askin ostan harvoin: useimmiten ostan irtokappaleina yhden tai pari, kun käyn ystävien kanssa kahvilla/oluella. Ja tosiaan, polttelen vain näitä pienempiä, ehkä joskus juhlapäivinä yhden isonkin. Terveydestä vielä sen verran, että kaikesta voi tehdä vaarallista. Yleensä tuote käy vaaralliseksi, kun sitä väärinkäytetään. Ruoan mässäily ( lihoaminen, korkea verenpaine, sydäntaudit jne ), alkoholin ryyppääminen ( vaikutukset kaikki tuntevat ) ja jatkuva ketjutupakointi ( ihon rappeutuminen, syövät, yskät, pintaverenkierron heikentyminen.. ) ovat kaikki väärinkäyttöä. Tietysti terveellisintä olisi olla polttamatta, mutta joillekin sigge vain maistuu.

Jarmo Hänninen sanoi:
kaikki ei oikeasti arvosta sinä oman elämän lyhentämistä ja pilaamista jne jne. Kaikki nuo vaikutuksethan ovat kuitenkin tosia.

Niin, ja tuo on tullut nähtyä omakohtaisestikin: yhdessä aiemmassa tupakkaketjussa kerroinkin jo pitäneeni mutsiani kädestä kuoleman hetkellä - syynä tupakoinnista johtuva keuhkosyöpä. Viimeisinä hetkinään sitä hengitystä, niillä keuhkoilla, ei ollut kiva kuunnella. Mun tyttäreni eivät tule kuulemaan samaa ääntä samasta syystä.

Oon mäkin joskus polttanut, myös huippusikareita läpi; Cohibat, Monte Cristot, Romeo Y Julietat ja Punchit, muiden muassa. Robusto oli lempparikokoluokka (ne polkupyöränpumpun kokoiset olivat mielestäni ns. rytsölöintiä). Mutta oikeasti maailmassa on paljon, paljon parempiakin asioita, ja loppujen lopuksi itsensä tietoinen tuhoaminen on kaikkein typerimpien asioiden joukossa mitä ihminen voi elämällään ja elämälleen tehdä.

feldon sanoi:
Savuttelu on niiiin out. Sitävastoin Bombay ja blondit on in.

Heh.. ;) Satunnainen sikarinpoltto ei tosin tunnu olevan määriteltävissä in / out -tasolla, kyse on vähän samasta kuin hyvien importtioluiden maistelussa - hyvää on mukava maistella, siitä pitää hieman maksaa, mutta laadun kyllä huomaa. Ellei kyse ole sitten wannabe-trendeistä, joita on pakko keksiä, jotta media saadaan myydyksi.

Tupakanpoltto onkin sitten asia erikseen.

Ylös Bottom