J
Janne
Guest
Mielessäni on muhinut jo pitkään paranoidi salaliittoteoria, johon sain lisää pontta kuullessani MGS2:n eurojulkaisupäivän siirtymisestä eteenpäin. Eikö ketään ole askarruttanut, miksi iso nimet (GT3, FFX, MGS2...) ilmestyvät markkina-alueillaan sattumoisin samaan aikaan kilpailevien konsoleiden julkaisujen kanssa? Konsolien julkaisu on tärkeä etsikkoaika imagollisestikin, ja tämän vuoksi Sony pyrkii vasta-iskuun omilla pelijulkaisuillaan.
Muistellaanpa...FFX julkaistiin Japanissa muistaakseni ihan muutaman päivän erolla Gamecubeen. Ja hyvin menestyikin. Pari miljoonaa myytyä Final Fantasyä tarkoittaa varmasti monta kuluttajaa, jotka ostivatkin PS2:n Gamecuben sijaan. Taisi GT3:kin ilmestyä samoihin aikoihin. Amerikan FFX ajoittuu mukavasti Gamecuben ja XBOXin julkaisujen jälkeen, ja PAL-versiota saamme odottaa (miksi ihmeessä? puheet on jo käännetty englanniksi) ensi kesään - mikäli FFX:n ja Gamecuben julkaisupäivissä meillä on eroa yli viikko, olen ihmeissäni...
Toinen suuren budjetin megapeli, MGS2 ilmestyy amerikan markkinoilla (tälle pelillehän USA ja eurooppa ovat paljon tärkeämmät alueet kuin Japani) samalla viikolla kuin XBOX ja Cube julkaistaan. Peliä on demottu lähes identtisessä muodossa E3 -messuilla kahtena vuonna peräkkäin. OPSM2 kertoo testanneensa valmista peliä jo kuukausia ennen julkaisua. Selvästi Sony on kehottanut Konamia lykkäämään julkaisua kohti kriitiisiä päiviä. Näin voidaan lukea mukavia tilastoja, joissa PS2 jatkaa myydyinpänä konsolina huolimatta uusista haastajista. Kunhan XBOXin PAL-julkaisupäivä ilmoitetaan, käykin yllättäen niin, että myös MGS2 lykkääntyy, koska siihen tehdään "making of" dokumentti, yksi lisävaikeustaso ja boss -moodi...todella oleellisia lisäyksiä.
Ja näitä esimerkkejä löytyy lisää kun alkaa miettimään. Toki tämä on Sonylta järkevää ja perusteltua toimintaa. Toki pelifirmoillekin on kannattavaa julkaista peli silloin, kun julkisuudessa puhutaan uusista konsoleista ja kuluttajat ovat peleistä kiinnostuneita. Toki XBOXin ja Cuben amerikan julkaisut ajoittuivat joulun alle, jolloin julkaistaan muutenkiin suurin osa peleistä. Silti, jotain mätää onpi tanskanmaalla ja pistää harmittamaan, jos hartaasti odottamaa huippupeliä saakin odottaa vielä lisää, vaikka koodi olisikin jo painovalmiina odottamassa valmistajan kovalevyllä.
Muistellaanpa...FFX julkaistiin Japanissa muistaakseni ihan muutaman päivän erolla Gamecubeen. Ja hyvin menestyikin. Pari miljoonaa myytyä Final Fantasyä tarkoittaa varmasti monta kuluttajaa, jotka ostivatkin PS2:n Gamecuben sijaan. Taisi GT3:kin ilmestyä samoihin aikoihin. Amerikan FFX ajoittuu mukavasti Gamecuben ja XBOXin julkaisujen jälkeen, ja PAL-versiota saamme odottaa (miksi ihmeessä? puheet on jo käännetty englanniksi) ensi kesään - mikäli FFX:n ja Gamecuben julkaisupäivissä meillä on eroa yli viikko, olen ihmeissäni...
Toinen suuren budjetin megapeli, MGS2 ilmestyy amerikan markkinoilla (tälle pelillehän USA ja eurooppa ovat paljon tärkeämmät alueet kuin Japani) samalla viikolla kuin XBOX ja Cube julkaistaan. Peliä on demottu lähes identtisessä muodossa E3 -messuilla kahtena vuonna peräkkäin. OPSM2 kertoo testanneensa valmista peliä jo kuukausia ennen julkaisua. Selvästi Sony on kehottanut Konamia lykkäämään julkaisua kohti kriitiisiä päiviä. Näin voidaan lukea mukavia tilastoja, joissa PS2 jatkaa myydyinpänä konsolina huolimatta uusista haastajista. Kunhan XBOXin PAL-julkaisupäivä ilmoitetaan, käykin yllättäen niin, että myös MGS2 lykkääntyy, koska siihen tehdään "making of" dokumentti, yksi lisävaikeustaso ja boss -moodi...todella oleellisia lisäyksiä.
Ja näitä esimerkkejä löytyy lisää kun alkaa miettimään. Toki tämä on Sonylta järkevää ja perusteltua toimintaa. Toki pelifirmoillekin on kannattavaa julkaista peli silloin, kun julkisuudessa puhutaan uusista konsoleista ja kuluttajat ovat peleistä kiinnostuneita. Toki XBOXin ja Cuben amerikan julkaisut ajoittuivat joulun alle, jolloin julkaistaan muutenkiin suurin osa peleistä. Silti, jotain mätää onpi tanskanmaalla ja pistää harmittamaan, jos hartaasti odottamaa huippupeliä saakin odottaa vielä lisää, vaikka koodi olisikin jo painovalmiina odottamassa valmistajan kovalevyllä.