Tämä on mainospaikka (näillä pidetään sivusto pystyssä)

Sony sormeilee julkaisupäiviä

  • Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Janne
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
J

Janne

Guest
Mielessäni on muhinut jo pitkään paranoidi salaliittoteoria, johon sain lisää pontta kuullessani MGS2:n eurojulkaisupäivän siirtymisestä eteenpäin. Eikö ketään ole askarruttanut, miksi iso nimet (GT3, FFX, MGS2...) ilmestyvät markkina-alueillaan sattumoisin samaan aikaan kilpailevien konsoleiden julkaisujen kanssa? Konsolien julkaisu on tärkeä etsikkoaika imagollisestikin, ja tämän vuoksi Sony pyrkii vasta-iskuun omilla pelijulkaisuillaan.

Muistellaanpa...FFX julkaistiin Japanissa muistaakseni ihan muutaman päivän erolla Gamecubeen. Ja hyvin menestyikin. Pari miljoonaa myytyä Final Fantasyä tarkoittaa varmasti monta kuluttajaa, jotka ostivatkin PS2:n Gamecuben sijaan. Taisi GT3:kin ilmestyä samoihin aikoihin. Amerikan FFX ajoittuu mukavasti Gamecuben ja XBOXin julkaisujen jälkeen, ja PAL-versiota saamme odottaa (miksi ihmeessä? puheet on jo käännetty englanniksi) ensi kesään - mikäli FFX:n ja Gamecuben julkaisupäivissä meillä on eroa yli viikko, olen ihmeissäni...

Toinen suuren budjetin megapeli, MGS2 ilmestyy amerikan markkinoilla (tälle pelillehän USA ja eurooppa ovat paljon tärkeämmät alueet kuin Japani) samalla viikolla kuin XBOX ja Cube julkaistaan. Peliä on demottu lähes identtisessä muodossa E3 -messuilla kahtena vuonna peräkkäin. OPSM2 kertoo testanneensa valmista peliä jo kuukausia ennen julkaisua. Selvästi Sony on kehottanut Konamia lykkäämään julkaisua kohti kriitiisiä päiviä. Näin voidaan lukea mukavia tilastoja, joissa PS2 jatkaa myydyinpänä konsolina huolimatta uusista haastajista. Kunhan XBOXin PAL-julkaisupäivä ilmoitetaan, käykin yllättäen niin, että myös MGS2 lykkääntyy, koska siihen tehdään "making of" dokumentti, yksi lisävaikeustaso ja boss -moodi...todella oleellisia lisäyksiä.

Ja näitä esimerkkejä löytyy lisää kun alkaa miettimään. Toki tämä on Sonylta järkevää ja perusteltua toimintaa. Toki pelifirmoillekin on kannattavaa julkaista peli silloin, kun julkisuudessa puhutaan uusista konsoleista ja kuluttajat ovat peleistä kiinnostuneita. Toki XBOXin ja Cuben amerikan julkaisut ajoittuivat joulun alle, jolloin julkaistaan muutenkiin suurin osa peleistä. Silti, jotain mätää onpi tanskanmaalla ja pistää harmittamaan, jos hartaasti odottamaa huippupeliä saakin odottaa vielä lisää, vaikka koodi olisikin jo painovalmiina odottamassa valmistajan kovalevyllä.
 
Lainatun viestin kirjoitti alkujaan Janne

Muistellaanpa...FFX julkaistiin Japanissa muistaakseni ihan muutaman päivän erolla Gamecubeen. Ja hyvin menestyikin. Pari miljoonaa myytyä Final Fantasyä tarkoittaa varmasti monta kuluttajaa, jotka ostivatkin PS2:n Gamecuben sijaan. Taisi GT3:kin ilmestyä samoihin aikoihin. Amerikan FFX ajoittuu mukavasti Gamecuben ja XBOXin julkaisujen jälkeen, ja PAL-versiota saamme odottaa (miksi ihmeessä? puheet on jo käännetty englanniksi) ensi kesään - mikäli FFX:n ja Gamecuben julkaisupäivissä meillä on eroa yli viikko, olen ihmeissäni...

Toinen suuren budjetin megapeli, MGS2 ilmestyy amerikan markkinoilla (tälle pelillehän USA ja eurooppa ovat paljon tärkeämmät alueet kuin Japani) samalla viikolla kuin XBOX ja Cube julkaistaan. Peliä on demottu lähes identtisessä muodossa E3 -messuilla kahtena vuonna peräkkäin. OPSM2 kertoo testanneensa valmista peliä jo kuukausia ennen julkaisua. Selvästi Sony on kehottanut Konamia lykkäämään julkaisua kohti kriitiisiä päiviä. Näin voidaan lukea mukavia tilastoja, joissa PS2 jatkaa myydyinpänä konsolina huolimatta uusista haastajista. Kunhan XBOXin PAL-julkaisupäivä ilmoitetaan, käykin yllättäen niin, että myös MGS2 lykkääntyy, koska siihen tehdään "making of" dokumentti, yksi lisävaikeustaso ja boss -moodi...todella oleellisia lisäyksiä.

Heh! toi FFX julkaistiin Japanissa heinäkuussa ja Gamecube syyskuussa. mitä yhtenäistä näillä kuukausilla on :p
Muista et $ony on aina $ony:rolleyes:
Aseet vasta-iskuun muita kilpalijoita vastaan, kun MGS2 ja GTA3 julkaistiin jenkeis, se oli kuin isku Mic$oftin ja Nintendon nivusiin;)
Tosta OPSM2:n MGS2 jutusta, ei se oon "niin" totta. Pelihän valmistui pari päivää ennen terrori-iskua... sit tuli vähän muutoksia. mutta se lehti tuli ulos muistaakseni syyskuun alkupuolella. Ennen kuin menet sanomaan tollasia juttuja MGS2:n E3-jutusta, et peliä on "demottua lähes samas muodos", niin suosittelen et lukaset tän jutun:
http://gamespot.com/gamespot/features/video/btg_mgs2/
se saattaa olla pitkä..mut sen väärti
 
GT3 ilmestyi japanissa yli 3 kuukautta ennen GC:tä. FFX:n myöhäinen ilmestymisajankohta euroopassa kerrottiin jo aikoja sitten paljon ennekuin GC:n tai Xboxin ilmestymisajoista tiedettiin (ja syy siihen taisi olla muille kielille dubbaus). Ja eiköhän MGS2 ja FFX pikemminkin pyritty saamaan jenkkilän joulumarkkinoille.

Tottahan se on että hyvillä peleillä voidaan vaikeuttaa kilpailijan konsolimyyntiä julkaisussa. Mutta että Sonylla olisi valtaa määrätä Squaren ja Konamin pelien julkaisuajankohtia? Enpä oikein usko. Omilla peleillään voivat tietysti harrastaa tuollaista.
 
Re: Re: Sony sormeilee julkaisupäiviä

Lainatun viestin kirjoitti alkujaan Pexi





Heh! toi FFX julkaistiin Japanissa heinäkuussa ja Gamecube syyskuussa. mitä yhtenäistä näillä kuukausilla on :p






Nuo nyt tuli ihan ulkomuistista....mutta tähän voisi heittää, että aluperinhän Gamecube piti julkaista juuri heinäkuussa. Kun Nintendon miehet laskivat yhteen kaksi plus kaksi ja miettivät hiukan millainen megatapaus uusi Final Fantasy Japanissa on, päättivät suosiolla lyhkätä omaa päivämääräänsä.



Lainatun viestin kirjoitti alkujaan Pexi





Ennen kuin menet sanomaan tollasia juttuja MGS2:n E3-jutusta, et peliä on "demottua lähes samas muodos", niin suosittelen et lukaset tän jutun:


http://gamespot.com/gamespot/features/video/btg_mgs2/


se saattaa olla pitkä..mut sen väärti





No näin ihan maallikkona tuntui aika ihmeelliseltä, että samoilla messuilla näytetään vuoden välein samasta pelistä ei-interaktiivinen traileri joka on teknisesti melko identtinen. Kyllä totuus on se, että MGS2 olisi pitänyt saada nopeammin markkinoille, kun sentään peli oli suht pelattavassa kunnossa jo ZOEn julkaisuaikoihin. Jonkin verran on pelin särmä ehtinyt tylsyä tuossa ajassa eikä se ole enää teknisesti niin vaikuttava - minkä huomaa pelaajien kommenteissa ja arvosteluissa (joihin tietty tulee suhtautua tietyin varauksin ennenkuin on itse pelannut - mitä nyt ei tule tapahtumaan vielä moneen kuukauteen). Mutta taidan tosiaan lukea tuon jutun, vaikutti vallan kiinnostavalta...
 
Lainatun viestin kirjoitti alkujaan Commando


Mutta että Sonylla olisi valtaa määrätä Squaren ja Konamin pelien julkaisuajankohtia? Enpä oikein usko. Omilla peleillään voivat tietysti harrastaa tuollaista.




http://www.thegia.com/news/0110/n09b.html

Eli sen jälkeen, kun leffa floppasi ja Squarella alkoi rahat loppumaan, Sony sijoitti firmaan noin miljaardin. Luulisi niillä rahoilla jo jonkin verran sanavaltaa löytyvän.
 
Kyllä miinä uskoisin, että Sony pyrkii vaikutusvallallaan saamaan pelien julkaisuajat mahdollisimman ikäviksi kilpailevia konsoleita kohtaan. Normaalia kapitalismia.

Kyllähän MGS 2 tai FF:t ovat sen tason pelijulkaisu, että sen saam (kansikuva)julkisuus pelimedioissa on pois muilta konsoleilta.
 
Ylös Bottom