Tämä on mainospaikka (näillä pidetään sivusto pystyssä)

Steam Deck

Näistä on ollut keskustelua esim. https://forum.konsolifin.net/threads/pc-pelaaminen.79557/page-127 . Vaikea sanoa, kumpi kannattaa valita, kun riippuu tarpeesta ja siitä, miten kestää akun loppumista ja muita käytännön juttuja. Steam Deck on ollut pitempään markkinoilla, joten siitä on enemmän tietoa ja kokemuksia tarjolla. Netissä on homma mennyt pitkälti siihen, että varsinkin englanninkielisissä keskusteluissa on pääasiassa äänessä fanaatikot, joille tämä valinta on elämää suurempi kysymys ja siihen on vain yksi oikea vastaus. Oikeasti laitteet ovat sen verran erilaisia, että niitä ei voi ihan suoraan verrata. Jos haluaa täyden Windows-kokemuksen käsikonsoliin ilman ylimääräistä säätöä, Ally on kyllä tällä hetkellä varmaan hinta/laatu-suhteeltaan aika ylivertainen. Steam Deck on taas varsinkin nyt tarjousten aikaan melko paljon edullisempi vaihtoehto.
 
Eilen illalla tuli Steam Deck noudettavaksi ja nyt olen sitä vähän ehtinyt jo pelailemaan. Eniten ehkä yllätti laitteen koko kun sitä on moitittu usein isokokoiseksi. Se on kuitenkin mielestäni melko pieni. En näe merkittävää eroa Switchiin. Ärsyttävin piirre on, että en pysty pelaamaan samaan aikaan samalla Steam-tilillä tietokoneella ja Steam Deckillä tai ainakin laite valittaa siitä. Kokonaisuudessaan ihan ok laitteelta vaikuttaa, en kyllä tiedä tuleeko pelattua ja kauanko kestää käyttöä. Kun ei ole irrotettavia ohjainosia niin kuin Switchissä, ohjainten hajotessa laite on varmaan käytännössä käyttökelvoton.

Steam Deck yhdistyy USB-C:n kautta minulla olevaan Acerin telakkaan ja saan hiiren, näppäimistön, ison näytön ja ulkoiset tallennusmediat käyttöön, mikä tekee laitteen säätämisestä paljon helpompaa. Nyt esimerkiksi alan kohta asentamaan Xcloudia toimimaan deckillä ja voin katsoa kannettavan näytöltä ohjeita samalla kun teen hommat isolla näytöllä. Ulkoisen näytön kiinnittämisen hyöty ei ole siis suinkaan vaan pelaamisessa. Myöhemmin ajattelin siirtää ulkoiselta kiintolevyltä tiedostoja suoraan Steam Deckin muistikortille. Telakan kautta näyttää toimivan ihan kaikki. Langallinen netti ja virran lataus on sellaisia ominaisuuksia, mitkä kaikilla laitteilla ei onnistu, mutta Steam Deckillä ei ole mitään ongelmia. Myöhemmin varmaan yritän vielä testata tuleeko kuvaa display portin kautta. Nyt ei ole piuhaa löytysällä.

Periaatteessa Steam Deckillä voisi hoitaa kaikki hommat, mihin yleensä käytetään tietokonetta, koska nykyään melkein mitä tahansa voi tehdä nettiselaimesta käsin lähtien ihan koodauksesta ja toimisto-ohjelmista. Käytän paljon Chromebookeja ja Steam Deck taitaa hoitaa melkein samat asiat, jos asennan Chrome-selaimen sille. Lisäksi siihen voi asentaa ihan oikean Linuxin, mutta en ihan heti ainakaan ajatellut lähteä sille tielle.
 
Viimeksi muokattu:
Eilen illalla tuli Steam Deck noudettavaksi ja nyt olen sitä vähän ehtinyt jo pelailemaan. Eniten ehkä yllätti laitteen koko kun sitä on moitittu usein isokokoiseksi. Se on kuitenkin mielestäni melko pieni. En näe merkittävää eroa Switchiin. Ärsyttävin piirre on, että en pysty pelaamaan samaan aikaan samalla Steam-tilillä tietokoneella ja Steam Deckillä tai ainakin laite valittaa siitä. Kokonaisuudessaan ihan ok laitteelta vaikuttaa, en kyllä tiedä tuleeko pelattua ja kauanko kestää käyttöä. Kun ei ole irrotettavia ohjainosia niin kuin Switchissä, ohjainten hajotessa laite on varmaan käytännössä käyttökelvoton.

Steam Deck yhdistyy USB-C:n kautta minulla olevaan Acerin telakkaan ja saan hiiren, näppäimistön, ison näytön ja ulkoiset tallennusmediat käyttöön, mikä tekee laitteen säätämisestä paljon helpompaa. Nyt esimerkiksi alan kohta asentamaan Xcloudia toimimaan deckillä ja voin katsoa kannettavan näytöltä ohjeita samalla kun teen hommat isolla näytöllä. Ulkoisen näytön kiinnittämisen hyöty ei ole siis suinkaan vaan pelaamisessa. Myöhemmin ajattelin siirtää ulkoiselta kiintolevyltä tiedostoja suoraan Steam Deckin muistikortille. Telakan kautta näyttää toimivan ihan kaikki. Langallinen netti ja virran lataus on sellaisia ominaisuuksia, mitkä kaikilla laitteilla ei onnistu, mutta Steam Deckillä ei ole mitään ongelmia. Myöhemmin varmaan yritän vielä testata tuleeko kuvaa display portin kautta. Nyt ei ole piuhaa löytysällä.

Periaatteessa Steam Deckillä voisi hoitaa kaikki hommat, mihin yleensä käytetään tietokonetta, koska nykyään melkein mitä tahansa voi tehdä nettiselaimesta käsin lähtien ihan koodauksesta ja toimisto-ohjelmista. Käytän paljon Chromebookeja ja Steam Deck taitaa hoitaa melkein samat asiat, jos asennan Chrome-selaimen sille. Lisäksi siihen voi asentaa ihan oikean Linuxin, mutta en ihan heti ainakaan ajatellut lähteä sille tielle.
Tuo on ihan Steamin rajoitus ettei voi samalla tunnuksella pelata samaan aikaan kahdella tietokoneella. Muutenhan tuo olisi helppo jakaa vaikka kaverin kanssa pelejä.
Toimisiko jos Steam Deckin laittaa pois verkosta?

Itsellä on jäänyt Steam Deck ihan jokapäiväiseen käyttöön. Itselleni aivan erinomainen laite. Toimii niin PC:nä työpöydän ääressä, käsikonsolina ja sitten telakan kanssa telkkariin.

Kiva välillä pelata puoli tuntia, iskeä laite lepotilaan ja jatkaa joskus taas pientä pätkää suoraan lennosta.

Pakko kommentoida vielä tuota kokoa, otapa Switch käteen kun olet vaikka viikon käyttänyt Deckiä. Melkoisen pieneltä lelulta tuntuu sen jälkeen :D

Steam Deckhän on nimenomaan suuniteltu siten, että siihen on mahdollisimman helppo vaihtaa itse näitä mahdollisesti hajoavia osia.
iFixitistä löytyy kaikki tarvittavat varaosat ja ohjeet .
Esim: https://www.ifixit.com/Guide/Steam+Deck+Left+Thumbstick+Replacement/148896
 
Viimeksi muokattu:
Mulla on se ongelma, että pelaan samaan aikaan yhtä always online peliä Steamin kautta, joka ei vaadi paljoa huomiota, kun haluan pelata käsikonsolilla jotain muuta. Ei se nyt maailmaa kaada, mutta useamman kerran tullut jo yhden päivän käytöllä vastaan. Varmaan kahta peliä samaan aikaan pelaavat ovat aika pieni vähemmistö käyttäjistä. Steamin yltiökireät käytännöt ovat kyllä tuttuja jo monen vuoden ajalta. Uskoisin, että kun saan retrosetupin tehtyä ja pääsen pelaamaan emulaattoripelejä, ongelma häviää suurimmaksi osaksi, kun on aina jotain pelattavaa kuitenkin.

En muuten onnistunut ekalla kerralla asentamaan Xcloudia niin, että Steam Deckin ohjaimet toimisivat vaikka noudatin MS:n tekemiä ohjaimia. Tässä on kyllä sellaista säätöä, joka on enemmänkin tuttua PC-puolelta kuin konsoleista. Toisaalta on mahdollisuus tehdä myös paljon enemmän. Itse valitsen mieluiten sen säätämisen, jos vaihtoehtona on vain sopeutua alustan outouksiin.
 
Mulla on se ongelma, että pelaan samaan aikaan yhtä always online peliä Steamin kautta, joka ei vaadi paljoa huomiota, kun haluan pelata käsikonsolilla jotain muuta. Ei se nyt maailmaa kaada, mutta useamman kerran tullut jo yhden päivän käytöllä vastaan. Varmaan kahta peliä samaan aikaan pelaavat ovat aika pieni vähemmistö käyttäjistä. Steamin yltiökireät käytännöt ovat kyllä tuttuja jo monen vuoden ajalta. Uskoisin, että kun saan retrosetupin tehtyä ja pääsen pelaamaan emulaattoripelejä, ongelma häviää suurimmaksi osaksi, kun on aina jotain pelattavaa kuitenkin.

En muuten onnistunut ekalla kerralla asentamaan Xcloudia niin, että Steam Deckin ohjaimet toimisivat vaikka noudatin MS:n tekemiä ohjaimia. Tässä on kyllä sellaista säätöä, joka on enemmänkin tuttua PC-puolelta kuin konsoleista. Toisaalta on mahdollisuus tehdä myös paljon enemmän. Itse valitsen mieluiten sen säätämisen, jos vaihtoehtona on vain sopeutua alustan outouksiin.

Suosittelen Emudeckiä tuohon emuihin. Helppoa ja kätevää.
 
Valve on alkanut myymään palautus laitteita halvemmalla hinnalla. Heidän mukaan kattavasti testattu ja todettu vähintään yhtä toimivaksi kuin uusi laite.
Loistavaa miten nuo refurbishedit, recycledit ja mitenmilloinkinnimetytkäytetytlaitteet on yleistyneet niin että niitä on ihan Powerin ja Verkkokaupan mainoslehtisissä asti :)

Itse olen varsinkin käytettyjä pelejä ja pc-osia ostellut jo vuosia ja viimeisin puhelinkin tuli ostettua käytettynä. Viime viikolla tuli kotiin käytetty mini-pc, joka oli kuin pakasta vedetty. Siitä isot suositukset siis Back Marketille, kannattaa tsekata tarjonta, aion itsekin tuolta katsella jatkossakin jos jotain taas tarvitsee hankkia. PS. Ei ole maksettu mainos :D

Sen lisäksi että itse on ostellut ja myynyt käytettyjä ohjaimia, konsoleita, pelejä ja ties mitä, niin olenpa eksynyt jopa noita kunnostamaankin asti. Ihan kivaa hommaa ja tuossa Back Marketista tilaamassani koneessa onkin vain yksi ongelma: se on niin hyvässä kunnossa että ei jää itselle mitään värkättävää :D

No, onneksi puolison puhelimesta hajosi näytti ja pääsin sen kanssa opettelemaan älypuhelimen purkamista.

Huh, sori pitkä off topic :p
 
Sen siitä saa kun ostaa Deckin ensimmäisten joukossa. Vähän kyllä kirpasee. :D

1699553509087.png



 
Viimeksi muokattu:
Mä en oikeasti kyllä noissa pikku tihrunäytöissä ole saanut mitään erityisiä kiksejä oledista. Varmaan vähän sellainen makuasia, kuinka tärkeänä pitää.
 
Tyytyväinen ollaan täällä 64 gigan deckkiin plus muistreilta pelit. Ei tarvetta päivittää. Suolainen hinta tulee olemaan suomihinnat noista oledeista kun alv päälle tuohon... Ihan hyvä varmaan jos deckkiä ei omista mutta turhaa päivittää olemassa olevaa.
 
Joo ei kyllä harmita yhtään. Vuoden verran päässyt jo Deckillä pelaamaan enkä koe yhtään että näyttö olisi haitannut. Tai no, Octopath Traveler 2:n ostin Switchille juurikin OLED näytön takia, mutta se onkin aikalailla ainut.

Nyt on Deck muutenkin ollut enimmäkseen remote play koneena niin ei se näyttö siinäkään ole harmittanut yhtään. En omista OLED telkkaria niin Deckin kautta pelit näyttää aikalailla samalta.
 
Varmaankin OLED ja parempi akkukesto on selkeä plussa, mutta onhan tässä jo steamdeckillä pelailtu tovi, joten en keksi mistä pitäisi harmistua. Totta puhuen steamdeck on jäänyt vähemmälle viime aikoina, kun VR on vienyt, mutta enköhän siihen taas palaa. Eipä se OLED käyttömäärään taitaisi vaikuttaa.

Hyvä että Valve on sitoutunut SD kehittämiseen jos joskus tulee hommattua sitten seuraajakin.
 
Mä en oikeasti kyllä noissa pikku tihrunäytöissä ole saanut mitään erityisiä kiksejä oledista. Varmaan vähän sellainen makuasia, kuinka tärkeänä pitää.
Samoin. Henk.koht. ei mitään väliä minkälainen näyttö noissa jos saa telkkariin kiinni. Olen käsilaitepelini pelannut, ei enää jaksa. GBA oli ihan aneemisen pieni, kädet tuli kipeiksi.
 
Ylös Bottom