Tämä on mainospaikka (näillä pidetään sivusto pystyssä)

SteamWorld Build

JTahti

Well-Known Member
SteamWorldBuild_Keyart_16x9_Logo-be0041a558239bcc5063.jpg


Nimi: SteamWorld Build
Kehittäjä: The Station
Julkaisija: Thunderful Publishing
Alustat: Steam (Win), PS4, PS5, XOne, Series, Switch
Lajityyppi: Kaupunginrakennus ja luolastokomppaus
Julkaisu: 1.12.2023
KonsoliFIN Pelisivu
KonsoliFIN Arvostelu

Julkaisutraileri:
 
Hieman alkua pelannut ja on juuri sitä mitä ajattelinkin, jopa pienet Anno fibat tulee tästä kun samoja elementtejä löytyy. Loistava, kevyt tunnelmainen rakentelunaksuttelu!
 
Läpi meni Pleikkarilla Balanced vaikeustasolla!

PC-pelimäinen osa SteamWorld sarjaan yhdistää kaupunginrakennusta, luolastokomppausta ja resurssienhallintaa (tärkeä osa pelistä, jäi pois aloitusviestistä). Peli alkaa maanpinnalta, jossa on vain muutama resurssi käytettävissä. Ensimmäisenä tavoitteena on korjata juna-asema ja kaivoskuilu, jotta saadaan naapurikylistä tarvittavia tarvikkeita sekä kaivoskuilu, jonka kautta pitäisi löytää tarvittavat avaruusaluksen kappaleet, jotta päästään pakenemaan planeetalta, joka on räjähdyspisteessä. Kaivostunnelin rakentaminen on myös oleellinen osa peliä.

Kaivautessa maan alle peli on aluksi vielä rentoa. Eniten päänvaivaa aiheuttaa huoltoreitin optimointi, jota pitkin kuljettaa resursseja, kuten vettä, öljyä ja kaasua hissiin, josta pääsee maan pinnalle. Huoltoreitillä tarkoitan siis liukuhihnaa, joka ei saa mennä päällekkäin muiden kaivosrakenteiden kanssa.

Voin spoilaa sen verran, että kaivostasoja on kolme. Tasolla 2 tulee vastaan megahyönteisiä, ja kolmostasolla astetta kovempia futuristisia metallihirmuja, joita näkyy usein SteamWorld pelien vastustajina. Yksittäiset hirviöt on helppo kukistaa vartijoiden avulla, jotka liikkuvat automaattisesti uhan kimppuun. Enemmän tulee harmia kun löytyy syvyys, joka on hirviöiden pesä. Sitten niitä alkaa vyörymään tasaisin väliajoin invaasioissa. Tähän auttaa pesän viereen asennetut asepesäkkeet, kuten liekinheitin torni ja salamatykki. Nuokaan eivät pakosti riitä kun koko ajan voimistuvat vihollisaallot saavat puolustuksen murtumaan ja sitten pitää miettiä koko ajan miten parantaa puolustusta. Pelin loppuaika menee kihnuttaessa hyökkäyksiä vastaan joiden välillä juostaan nopeasti pitkin luolastoa etsimässä puuttuvia raketinpaloja.

Resurssienhallinasta sen verran, että maan päällä olevassa kaupungissa asuvat eri yhteiskuntaluokkien höyrybotit haluavat eri hyödykkeitä pysyäkseen tyytyväisenä. Jos tarpeita ei tyydytä, ne muuttavat naapurikaupunkiin. Resurssienhallinta on välillä vähän kinkkistä jos kaivoksesta ei löydy tarvittavaa raaka-ainetta, varsinkaan siten että ne saa liukuhihnaa pitkin ylös ettei kaivostyöntekijöiden tarvi siirtää niitä bottivoimin. Onneksi naapurikaupungista voi ostaa joko rahalla tai käydä vaihtokauppaa eri resursseista. Kaupunginrakentaminen on sinänsä helppoa.

Semmoinen nipotus, että Pleikkari on selvästi väärä valinta tämän pelaamiseen. Ruudulla oleva teksti on mikroskooppisen pientä ja saa pelata lähellä telkkaria, jotta siitä saa selvää. Kursorin ohjaaminen pleikkaohjaimella on ihan hyvin sovitettu, mutta näkee selvästi, että hiiri olisi paras ohjainvalinta. Sitten semmoinen nipotus että olisi kiva jos vaikeustasoa voisi säätää pelin aloittamisen jälkeen. Tai en tiedä voiko, en ainakaan löytänyt sellaista valintaa. Kävi vähän tympimään nuo loppumattomat vihollisaallot pelin lopussa. Vaikka peliä tuli pelattua melko ahnaasti. En ole ihan tyytyväinen tähän. Arvosana: 3/5.

w0vpmdi.png


Muita omia kuvakaappauksia:
 
Viimeksi muokattu:
Ylös Bottom