Tämä on mainospaikka (näillä pidetään sivusto pystyssä)

Steelrising — Soulsbornea Ranskan vallankumouksen maisemissa

  • Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja jryi
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä

jryi

Vastaava päätoimittaja, teknoniilo
Ylläpitäjä
steelrising-release-date-delay.jpg


Nimi: Steelrising
Kehittäjä: Spiders Studio
Julkaisija: Nacon
Alustat: PS5, Xbox Series, PC
Lajityyppi: Soulslike toimintaseikkailu
Julkaisu: 8.9.2022
Kotisivut: https://www.steelrising.com/
KonsoliFIN Pelisivu: https://www.konsolifin.net/peli/steelrising

Paris, 1789. the French revolution has been suppressed with bloodshed by Louis XVI and his merciless mechanical army. Aegis, a mysterious automaton masterpiece, must confront the king's army alone to save history in this challenging action-rpg.



Jostain syystä tällainen peli ei ollut osunut omaan tutkaani ennen kuin satuin bongaamaan lehdistötiedotteen toimituksen postilaatikossa ja pari päivää myöhemmin tätä tarjottiin arvosteltavaksi. Vaikka traileri ei vastannutkaan ensikokemusta, lopulta ihan rupesin tykkäämään pelistä. Nyt on arvostelu luettavissa:


Sinänsä tässä on hyvä esimerkki siitä, miten pelin laatu ei välttämättä korreloi hypen kanssa. Paljon keskinkertaisemmista rykäisyistä pidetään paljon enemmän meteliä, mutta Steelrisingista ei ole tälläkään foorumilla juuri keskusteltu.

Onko joku muu noteerannut peliä millään lailla ja onko kiinnostus riittänyt tökkimään ostokynnyksen yli? Millaisia mielipiteitä pelistä siihen tutustuneilla on jakaa?
 
Onko joku muu noteerannut peliä millään lailla ja onko kiinnostus riittänyt tökkimään ostokynnyksen yli? Millaisia mielipiteitä pelistä siihen tutustuneilla on jakaa?
Ei ennen tuota juttua, missä ensinnä pisti silmään 'Spiders', joiden aiemmasta pelistä Greedfall kyllä tykkäsin, mitenköhän tämä vertautuu siihen.
 
Ei ennen tuota juttua, missä ensinnä pisti silmään 'Spiders', joiden aiemmasta pelistä Greedfall kyllä tykkäsin, mitenköhän tämä vertautuu siihen.
Hmm, en ole Greedfallia pelannut, mutta pistin sen nyt latautumaan. Ja onhan tolla studiolla muitakin tuotoksia, jotka alkoivat vähän kiinnostaa. Tämä Steelrising oli joka tapauksessa enimmäkseen ihan laadukas tuotos, ja siksi vähän ihmettelen, että miksi siitä ei kukaan ole kohissut. (Tai siis tiedän. Markkinoinnistahan tuossa on kyse.)
 
En ainakaan nykyisellä hinnalla, mutta jos game passiin tulee, niin silloin ehkä testaisin. Tuo Spiders ei nappaa yhtään koska Greedfall ja Bound By Flame olivat aika heikkoja pelejä.
 
Itse tykkäsin paljon Greedfallista, mutta tämä uusin on 100% "turn-off" itselle teeman ja visuaalisen tyylin takia. Eikä pelin genrekään mikään omia lemppareita ole.

Se on kyllä yllättänyt miten moni on peliä kehunut pelaamisen jälkeen. Hienoa, että Spider onnistuu nyt tekemän ainakin jo toisen hyvän pelin putkeen. Lupaa hyvää Greedfall 2:sen kohdalle!
 
Hmm, en ole Greedfallia pelannut, mutta pistin sen nyt latautumaan. Ja onhan tolla studiolla muitakin tuotoksia, jotka alkoivat vähän kiinnostaa. Tämä Steelrising oli joka tapauksessa enimmäkseen ihan laadukas tuotos, ja siksi vähän ihmettelen, että miksi siitä ei kukaan ole kohissut. (Tai siis tiedän. Markkinoinnistahan tuossa on kyse.)
Kyllähän tämä peli Soulsborne-veteraania todellakin kiinnostaa. On kuitenkin niin paljon kovia pelejä backlogissa ja myös sitten tulossa vielä loppuvuodesta tai alkuvuodesta, että odottelen tämän kanssa rauhassa kunnon aleita.

Aika paljon on kyllä kutkuttanut se, että pelin XSX-version Metacritic-keskiarvo käyttäjien antamana on edelleenkin niin hulppeassa lukemassa kuin 9,2. En ole monellakaan pelillä noin korkeaa pelaajien antamaan keskiarvoa nähnyt. 198:n käyttäjän antamana tuon luulisi jo jotakin kertovan. En sitten tiedä onko PS5:n versiossa jotain olennaista eroa, vai onko pleikkaripelaajien maku vain aika erilainen, kun PS5:n Metacriticin käyttäjien antama keskiarvo onkin vain 8,4. Arvostelijoita kuitenkin aika saman suuntainen määrä, eli 265.
 
Viimeksi muokattu:
Tulipa testattua tätä tuossa pari tuntia.

Vähän liian raskaan tuntuinen combat ja kameraongelmat ovat kyllä itselle aikamoinen turn off. Varsinkin on anteeksiantamatonta tuossa ekassa bossissa, kun lukittuna kamera heitteli minne sattuu.

Peli oli siis joskus kk plus pelinä, joten ei onneksi tullut ostettua tätä. Eli tuskin tulen palaamaan tähän enää.

Jos seuraavaksi testaisi tuota Stranger of Paradisea kun sekin on ilmeisesti soulslike ja löytyy tuolta plussasta.
 
Kappas, tälle löytyikin oma ketju, tosin viesti määrän perusteella ei ole tainnut kerätä kovin suurta suosiota. Eilen meni Steelrising läpi. Peli oli ollut jo mielessä muutaman vuoden ajan mutta nyt löytyi sopiva väli tällaiselle kevyemmälle Soulslikelle. Tiesin etukäteen että mistään erityisen laadukkaasta teoksesta ei ole kyse mutta sen saman "Ensi Souls thrillin" loputon etsintä sai hyppäämään Steelrisingin pariin, varsinkin kun tuollainen Bloodborne miljöö on aina kiehtova.

Noh, tottahan se on että ei tämä kummoinen peli ole. Toisaalta ei myöskään niin huono mitä netissä annettiin ymmärtää. Steelrisingissä on ihan mukiin menevä tarina näin Souls mittapuulla, Ranskan vallankumous roboteilla on mielenkiintoinen lähtökohta. Tässä on yllättävän paljon lätinää ja cutsceneä sekä muuta lorea tämän lajityypin peliin. Jotenkin en kuitenkaan päässyt tarinaan vahvasti mukaan. Yksi juttu on se että tällaiset ranskankieliset termit, henkilöiden ja paikan nimet ei vaan jää mieleen ja menee päässä samaksi massaksi, ja tämän aikakauden tyypit peruukeissaan näyttää kaikki samalta. Vähän sama ongelma on noissa monissa itämaisissa loreissa, ei ole meikäläistä varten. Asiaa ei myöskään helpota se että hahmo modelit on aika kämäisiä, miehet näyttää samoilta puunaamoilta kaikki ja naiset David Duchovneilta mekkoihin pukeutuneena.

Mutta joka tapauksessa pisteet että tässä on sentään yritetty luoda järkevä tarina ilman turhaa kryptisyyttä.

Kriittisimpiä kamera ongelmia en havainnut, tiettyä rosoisuutta on. Samoin myös kontrollit eivät ole niin tiukat mitä toivoisi tässä genressä mutta pelattavuudessa ei sikäli mitään mainittavia ongelmia ole. Aseita on mukava erilainen valikoima. Harmillisesti Steelrising on aika helppo tapaus. Olisinkohan kuollut yhden ainoan kerran bossissa ihan pelin alkupuolella mutta muuten ei ollut edes lähellä. Väistöissä i-framet on todella armollisia ja parannus keinoja on käytännössä loputtomasti. Bossit ei myöskään tee mitään erityisen vaarallisia isku sarjoja, tai jos tekee niin ne on aika helppo lukea. Pahimpia ja haastavimpia tilanteita oli kun useampi normi vihollinen kävi kimppuun.

Alkupuolella kenttä design vaikutti ihan hyvältä mutta aika nopeasti tulee selville että samaa toistoa käytetään ihan pelin loppuun. Samoin myös alueiden ulkoasussa koska tässä seikkaillaan Pariisin kaupunki alueella niin ennen pitkää kaikki paikat vain näyttää aika paljon samalta. Onneksi pelissä on kompassa, jolla näkee waypointin pää- tai sivutehtävää kohden, joten hirveästi ei sen vuoksi tarvitse eksyä. Vähän ehkä pettymys kuitenkin että hyvän alkupuolen kenttä designin osalta ei mitään kehitystä tapahtunut.

Joka tapauksessa ihan kiva semmoinen 7/10 peli, läpäisemiseen meni n. 20 tuntia, joka oli oikein mainio kesto. On niitä huonompiakin Soulslikejä markkinoilla, joita jengi jopa kehuu. Joten, jos Ranskan vallankumous ja kevyempi Soulslike kiinnostaa niin mikä ettei. Tämä taisi olla myös jossain välissä ps+ pelinä ellen väärin muista?
 
Ylös Bottom