Tämä on mainospaikka (näillä pidetään sivusto pystyssä)

Sukupuolenvaihdos World of Warcraftissa muuttuu maksuttomaksi

Tarja_pk

Toimitus
World of Warcraft tarjoaa hahmon sukupuolen muutoksen pian ilmaiseksi.

Tällä hetkellä ainoa tapa muuttaa hahmon sukupuolta World of Warcraftissa on ostaa ulkonäön muutos 15 eurolla Blizzard-kaupasta. Maksullisuus on tarkoitus poistaa World of Warcraft: Shadowlandsin julkaisun myötä vielä tänä vuonna.

Kaikkien muiden ulkonäköön liittyvien ominaisuuksien muokkaaminen on ollut ilmaista tähänkin asti. Hiukset ja kasvonpiirteet vaihtuvat helposti pelinsisäisen parturin kautta.

Vastaava tuottaja John Hight kertoo, ettei sukupuolenvaihdoksen maksullisuus tue sitä sanomaa, minkä Blizzard toivoo välittävänsä. Hight sanoo WoWin olevan peli, joka ei kuitenkaan yritä korostaa seksuaalisia suhteita. Tämän vuoksi tarina ei kerro hahmojen seksuaalisuudesta muuten kuin vihjailemalla.

"Mutta meillä on varmasti hahmoja, (joilla on) - tai olemme aina ajatelleet hahmoilla olevan - eri sukupuoli-identiteettejä pelissä", toteaa Hight. Hänen mukaansa WoWissa asiat on haluttu esittää hienovaraisesti siten, että kaikki kokisivat pelin helposti lähestyttäväksi ja kotoisaksi.

Blizzard on kertonut Shadowlandsin tarinasta muun muassa seuraavaa: "Ehdokkaat voivat valita fyysisen muodon, joka edustaa heidän todellista itseään. Pelagos, joka esiintyi naisena kuolevaisessa elämässään, valitsi miehenä olemisen Shadowlandissa." Tämän myötä Pelagoksesta käytetään persoonapronomineja he/him. Lisää voi lueskella Blizzardin blogista.



Bastion00_1920x1080.jpg





Lue juttu sivustolla...
 
Viimeksi muokattu:
Ehdottaisin toisenlaista termiä tuon "sukupuolen vaihdoksen" sijaan. Transihmiset käyttävät yleisesti termiä "sukupuolen korjaus". Näin on siksi, että sukupuolta ei voi vaihtaa, vaan oma keho muutetaan vastaamaan koettua sukupuolta. Toisaalta itsekin valitsen hahmoksi aina naisen, jos peli antaa myöten. Silti olen ihan tavis ja tyytyväinen omaan sukupuoleeni. Toinen ongelma on se, että miten muut pelaajat kokevat oman hahmonsa? Jos hahmo olet sinä, niin silloin jälkimmäinen termi on sovivampi. Jos pelaajat kokevat hahmon enemmän kuin itse koen, että se ei ole minä, vaan oma itsensä, jota minä autan ja varustan, niin silloin ensimmäinen termi on sopivampi. Ja vielä kolmanneksi kysehän voi olla vain mukavasta vaihtoehdosta pelata toisen sukupuolen roolissa. Tällöin ensimmäinen tapa ilmaista asia on taasen sopivampi. Oli totuus mikä hyvänsä, itse en ole vielä nähnyt tutkimusta, jossa pelaajilta olisi kysytty miksi he tekevät valintansa kuin tekevät. Ehkä kyseisen pelin tekijöillä on siitä luotettavaa tietoa...
 
Itsekin pelaan nais hahmoilla aina kun mahdollista ja syy on ihan puhtaasti visuaalinen, varsinkin jos pelaa MMO pelejä kuten WOW, FF XIV. Naispuolisia hahmoja on vaan mukavempi katsella ja pukea upeisiin varusteisiin. Jokainen pelaa tietysti niinkuin haluaa mutta itselle vaan se naishahmona oleminen peleissä tuntuu mukavemmalta, ellei sitten ole kyse jostain äärimmäisen hyvin näytellystä hahmosta kuten Kratos, Nathan Drake, Master Chief, Solid Snake niin silloin sitä pelaa mielellään näillä hahmoilla. Mutta jos kyse on suurimmaksi osaksi visuaalisesta puolesta kuten MMO peleissä niin naiset on aina itselle parempi vaihtoehto.
 
Itsekin pelaan nais hahmoilla aina kun mahdollista ja syy on ihan puhtaasti visuaalinen, varsinkin jos pelaa MMO pelejä kuten WOW, FF XIV. Naispuolisia hahmoja on vaan mukavempi katsella ja pukea upeisiin varusteisiin. Jokainen pelaa tietysti niinkuin haluaa mutta itselle vaan se naishahmona oleminen peleissä tuntuu mukavemmalta, ellei sitten ole kyse jostain äärimmäisen hyvin näytellystä hahmosta kuten Kratos, Nathan Drake, Master Chief, Solid Snake niin silloin sitä pelaa mielellään näillä hahmoilla. Mutta jos kyse on suurimmaksi osaksi visuaalisesta puolesta kuten MMO peleissä niin naiset on aina itselle parempi vaihtoehto.
Todella usein naisten varusteiden design on jotenkin sulavampi ja monipuolisempi. Mieleen tulee esim. MHW, jossa mieshahmot tuppaavat näyttämään "laatikkomaisilta" ja jäyheiltä (tähän on tullut kyllä ihan kiva muutos viime aikoina).

Ehdottaisin toisenlaista termiä tuon "sukupuolen vaihdoksen" sijaan. Transihmiset käyttävät yleisesti termiä "sukupuolen korjaus". Näin on siksi, että sukupuolta ei voi vaihtaa, vaan oma keho muutetaan vastaamaan koettua sukupuolta. Toisaalta itsekin valitsen hahmoksi aina naisen, jos peli antaa myöten. Silti olen ihan tavis ja tyytyväinen omaan sukupuoleeni. Toinen ongelma on se, että miten muut pelaajat kokevat oman hahmonsa? Jos hahmo olet sinä, niin silloin jälkimmäinen termi on sovivampi. Jos pelaajat kokevat hahmon enemmän kuin itse koen, että se ei ole minä, vaan oma itsensä, jota minä autan ja varustan, niin silloin ensimmäinen termi on sopivampi. Ja vielä kolmanneksi kysehän voi olla vain mukavasta vaihtoehdosta pelata toisen sukupuolen roolissa. Tällöin ensimmäinen tapa ilmaista asia on taasen sopivampi. Oli totuus mikä hyvänsä, itse en ole vielä nähnyt tutkimusta, jossa pelaajilta olisi kysytty miksi he tekevät valintansa kuin tekevät. Ehkä kyseisen pelin tekijöillä on siitä luotettavaa tietoa...
Pelissä hahmon sukupuolen voi kirjaimellisesti vaihtaa, joten se on varmaan ihan teknisesti valittu termi. Toki ei vielä ole tiedossa, muuttaako Blizzard toiminnon termiä samalla kun lisäosa tulee ulos. Voi hyvin olla, että lisätään myös kolmas vaihtoehto, muunsukupuolinen.
 
Itsekin pelaan nais hahmoilla aina kun mahdollista ja syy on ihan puhtaasti visuaalinen, varsinkin jos pelaa MMO pelejä kuten WOW, FF XIV. Naispuolisia hahmoja on vaan mukavempi katsella ja pukea upeisiin varusteisiin. Jokainen pelaa tietysti niinkuin haluaa mutta itselle vaan se naishahmona oleminen peleissä tuntuu mukavemmalta, ellei sitten ole kyse jostain äärimmäisen hyvin näytellystä hahmosta kuten Kratos, Nathan Drake, Master Chief, Solid Snake niin silloin sitä pelaa mielellään näillä hahmoilla. Mutta jos kyse on suurimmaksi osaksi visuaalisesta puolesta kuten MMO peleissä niin naiset on aina itselle parempi vaihtoehto.
Vetäisitpä pari loistavaa hahmoa, esiin, kuten Solid Snake ja Kratos. Mutta jään miettimään, että mitä jos näissä peleissä olisi ollut mahdollisuus hahmonmuokkaukseen ja olisi voinut tehdä haluamansa näköisen seksikkään naistiikerin tai naishiipparisotilaan, niin minä kyllä uskon, että silloin olisin valinnut naisen ja David Hayter olisi jäänyt minulle etäiseksi. Unohdin kommentissani kokonaan sen, että en välttämättä valitse naista, jos hahmon ulkonäkö ei miellytä minua, enkä myöskään voi sitä muokata. Mass Effectissä kokeilin vain kerran miespuolista hahmoa, koska halusin tietää, miten sen diskurssi eroaa naishahmoni vastaavasta. Kaikissa Mass Effecteissä (1-3) minulla on sama naishahmo, jonka olen tuunannut - ja se OMA on aina se paras, niissähän oman hahmon voi lähettää seuraavaan peliin. Mass Effect: Andromedassakin muokkasin naishahmon, mutta en ollut lopputulokseen niin tyytyväinen kuin edellisissä ME-peleissä.
Ja tuosta kun sanot, että naishahmoa on kivampi katsella - no niin minustakin! Lisäksi minua viehättää vahvat naiset ihan oikeassakin elämässä (Vrt. pääministeri Sanna Marin, joka nuoresta iästään huolimatta on hoitanut tehtävänsä mallikkaasti, vaikka kyse on ollut ennennäkemättömästä poikkeustilanteesta).
Todella usein naisten varusteiden design on jotenkin sulavampi ja monipuolisempi. Mieleen tulee esim. MHW, jossa mieshahmot tuppaavat näyttämään "laatikkomaisilta" ja jäyheiltä (tähän on tullut kyllä ihan kiva muutos viime aikoina).


Pelissä hahmon sukupuolen voi kirjaimellisesti vaihtaa, joten se on varmaan ihan teknisesti valittu termi. Toki ei vielä ole tiedossa, muuttaako Blizzard toiminnon termiä samalla kun lisäosa tulee ulos. Voi hyvin olla, että lisätään myös kolmas vaihtoehto, muunsukupuolinen.

Tuo naisten monipuolisempi design on seurausta siitä, että naiset nyt tykkäävät aika paljon korostaa ulkoista olemustaan. Tämä ei tietenkään päde kaikkiin naisiin ja kyseessä on ilman muuta kulttuurin sisäiseen käyttäytymiskoodiin lukeutuva asia: naisilta myös odotetaan tietyntyyppistä käytöstä. Tämä näkyy kaikkialla ihan tienvarsimainoksista lähtien. Miehiltä tätä ei odoteta ja itseasiassa itseään korostavia miehiä ei meidän länsimaisessa kulttuurissamme paljonkaan arvosteta. Heitä pidetään yleisesti naismaisina. Tämä sama kulttuurinen vaatimus näkyy sitten myös videopeleissä. Mutta kun tästäkin asiasta on kulttuurievoluution kehittymisen vuoksi alettu yhä enemmän puhua, niin muutosta ihmisten asenteissa alkaa väkisinkin tapahtua.

Tuo "muunsukupuolinen" on ihan hyvä nimitys, sillä vaikka joku saattaa kokea itsensä naiseksi, niin tämä ei välttämättä halua kehostaan leikattavaksi pois kaikkea, mitä hänen miehenkehossaan on, esimerkiksi jotkut eivät halua penistään poistettavaksi, koska kokevat olonsa sellaisena eheämmäksi, mutta muuten elävät naisen sosiaalisen statuksen mukaan.

Tulossa on Cyberpunk 2077 -videopeli, jossa hahmoaan voi muokata käsittääkseni aika laajasti. Jos näin todella tulee olemaan, saattaa olla, että moni tulee olemaan tyytyväinen päästessään toteuttamaan itseään sellaisena kuin kokee.
 
Viimeksi muokattu:
Ylös Bottom