Tämä on mainospaikka (näillä pidetään sivusto pystyssä)

Suomalaisen elokuvan tila

Jarmo Hänninen

New Member
Toista se oli ennen heinälatoromantiikan ja Suomisen perheen aikoihin. Vai oliko? Nyt lehdistä saa lukea miten suomalaisella elokuvalla alkaa mennä yhä huonommin ja huonommin eli katsojia ei saada tarpeeksi - sitten alkaa tai on jo alkanut se ainainen ruikutus siitä, että rahaa ei ole tarpeeksi. Elokuvataiteen tukemiseen kinutaan taas valtiolta rahaa lisämiljoona ja niin päin pois. Ehkä tuo "kinuaminen" oli oikeutettua noin 10 vuotta sitten kun sitä rahaa ei tosiaan ollut. Vähäbudjettisella leffalla ei pidetä enää tähtiä tyytyväisinä ja tämä tarkoittaa, että Irina Björklundia ja Peter Franzenia ei nähdä enää jokaisessa elokuvassa (luojan kiitos!) vaan joka toisessa ( :eek: ).

Mutta tosiaan, ihmisten innostus kotimaiseen elokuvaan on laantunut hieman. Oma kantani tähän on (eli syy), että niitä tulee kertakaikkiaan "kuin liukuhihnalta". Solar Films tuottaa elokuviaan samalla tekniikalla ja takniikalla kuin jenkkilän serkut eli seksin oletetaan myyvän ja kuvankauniit näyttelijät ovat myyntimenestyksen tae. Kuka tunnustaa tykkäävänsä Solarin tuotannosta, jonka nimi on Levottomat 3, kun mikään ei riitä (tjsp) ?!!? Sitten elokuvissa on ne samat näyttelijät... Juha Veijonen, Peter Franzen, Toivonen, Virmavirta, Björklund, Lymi ja niin päin pois... onko enää komediaa missä ei olisi Vesa Vierikkoa tai maalaiskuvausta, jossa ei olisi Esko Nikkaria ja/tai Kalevi Haapojaa.

Ne elokuvat, joissa on uusia naamoja kuten esimerkiksi Pitkä Kuuma Kesä ja Helmiä ja Sikoja (samalta ohjaajalta muuten... eli Perttu Lepältä!) ja elokuvia joita ei myydä seksillä tai seksikkyydellä osataan kunnioittaa tahtomattaankin lippuluukuilla ja se on hyvä. Tässä on nyt tietenkin sellainen ongelma, että ohjaajien pitäisi repiä melkein teatterikoulun nyyppiä keltanokkia omiin projekteihinsa ja se ei aina onnistukkaan... Se haluttu tyyppi on näemmä juuri se Tiina Lymi tai Kari Toivonen.

Myös uusia käsikirjoittajia kaivataan. Joka toinen nykyajan suomi-elokuva näyttäisi (kärjistettynä!) olevan Aleksi Bardyn käsialaa ja se mies on menettänyt todellisuudentajunsa jo aikoja sitten. Hyi HYI... sitä se salkkareiden käsikirjoittaminen teettää... tai teetti :p

Mitäs muut mieltä suomalaisen elokuvan nykytilasta. Onko kaavoihinsa kangistunutta vai tarvitaanko vaan lisää rahaa korjaamaan tilanne?
 
Vastaus: Suomalaisen elokuvan "tila"

Suomalaisella elokuvalla ei ole koskaan ollut tarpeeksi rahaa ja taloudellista tukea. Musiikin suhteenkin ollaan vasta 2000-luvulla herätty todellisuuteen ja siitä iso kiitos.

Lamoja ja suhdanteita tulee ja menee. Suomalaisen elokuvan ongelma on myös sen ei-kansainvälisyys. Tuotanto nojaa kotimaiseen (kassa)menestykseen eikä se ole pidemmän päälle hyvästä.
 
Vastaus: Suomalaisen elokuvan "tila"

Tuolla elokuvat-otsikon alla kirjoittelin juuri kovasti kehutusta kotimaisesta Nousukausi-elokuvasta ja aika tutulta tuo tekstisi kuulostaa. Nousukauden plussaksi lienee mainittava, että siinä ei ole Vesa Vierikkoa. Eikä Esko Nikkaria / Kalevi Haapojaa. Tosin Nousukausi onkin kaupunkilaiskuvaus.

Vierikko, Nikkari ja Haapoja ovat toki erinomaisia näyttelijöitä, mutta rajansa kaikella. Eipä silti jokaisessa kotimaisessa urbaanin angstin kuvituksessa pyörii sitten nämä Lymit, Summaset, Toivoset ym. Ja Juha Veijonen pitää näemmä mahduttaa liki jokaiseen uuteen suomalaiseen elokuvan.

Raha ei takaa laatua. Hyvän draamaelokuvan tekemiseen ei tarvita järjetöntä budjettia. Tästä on useitakin esimerkkejä maailmalta, kotimaisen elokuvan puolelta esimerkit tosin on vähissä. En näkisi, että rahan puute on merkittävin syy kotimaisen elokuvan alamäkeen. Pikemminkin on pulaa hyvistä käsikirjoituksista ja osaavista ohjaajista. Sekä tuottajista, jotka ajattelevat muutakin kuin seksiä.

Pitkä kuuma kesä oli erinomainen elokuva, Helmiä ja sikoja ei aivan samalle tasolle yltänyt, mutta kuului kiistattomasti valmistumisvuotensa parhaiden kotimaisten joukkoon. Eli kyllä Suomessakin osataan kun tekijäporukalla on asenne kunnossa.

edit: Eikä unohdeta Kaurismäen veljeksiä, jotka toki ovat aivan oma lukunsa elokuva-alalla kansainvälisestikin. Akilta en muista nähneeni yhtään huonoa elokuvaa. Mikan ura ei ole aivan yhtä tasainen, mutta mahtuu hänenkin uralleen muutama huikea onnistuminen.
 
Vastaus: Suomalaisen elokuvan "tila"

Kyllä se Suomi-elokuvan tilan parannus lähtee ihan tekijöistä itsestään. Turha niiden on valittaa, että ei ole katsojia, kun tekevät niin uskomattoman huonoja elokuvia. Mitenkähän saisi niille Markus Selineille (<=k.pää) ja Aleksi Mäkelöille taottua päähän, että elokuvan hyvyys ei ole suoraan verrannollinen paljaan pinnan määrään ja hyvän elokuvan pohjaksi tarvitaan mm. hyvä käsikirjoitus ja hyvä ohjaus. Näyttelemisestä en sano mitään, sillä se kyllä vaikuttaisi olevan Suomessa hyvin hanskassa. Hyvä kuitenkin olisi, jos jokaisessa suomalaisessa elokuvassa ei aina pyörisi ne samat Samuli Edelmannit, Juha Veijoset, Peter Franzénit ja Irina Björklundit. Liian pientä tekijäkuntaa ei mielestäni voi syyttää, sillä Suomesta kyllä löytyy myös muita, tuntemattomampia, hyviä näyttelijöitä. Onko Selinillä ja kumppaneilla siis tarkoitus yrittää tehdä kyseisistä näyttelijöistä jonkinlaisia Suomen elokuvataivaan kiintotähtiä Hollywoodin malliin?

Suomalaisiin elokuviin tarvittaisiin vähän vaihtelua. Näin pikaisesti muisteltuna suurin osa suomalaisista elokuvista ovat lähes toistensa klooneja. Kaikki lähtee näin alkuun ihan kunnollisesta genre-laajennuksesta. Suomessa tuotetaan pehmopornoa suorastaan liukuhihnalta ja komediakin on ihan hyvin edustettuna, vaikka eivät meikäläisen mielestä kovin laadukkaita olekaan. Kunnollista, uskottavaa toimintaa voi toki vielä näillä resursseilla olla vähän hankala toteuttaa, mutta missä ovat esimerkiksi kauhu ja trilleri? Tai draama? :confused: Sitäkään ei ole, koska draama käsitetään jostain kumman syystä Suomessa pehmopornoksi.

Sitten, kun minä pääsen joku päivä tekemään elokuvia, lupaan heti ensitöikseni nostaa suomalaisen elokuvan aivan uudelle tasolle.
 
Viimeksi muokannut moderaattori:
Vastaus: Suomalaisen elokuvan "tila"

Jari Tomppo sanoi:
Pikemminkin on pulaa hyvistä käsikirjoituksista ja osaavista ohjaajista. Sekä tuottajista, jotka ajattelevat muutakin kuin seksiä.

Tämä on hieman ristiriidassa sen tosiseikan kanssa, että Suomessa koulutetaan liikaa medianomeja, joista suurin osa ei ainakaan vähään aikaan pääse näyttämään kykyjään missään muodossa. Tarkoitan tällä tietenkin niitä, jotka erikoistuvat käsikirjoittamiseen, ohjaamiseen, tuottamiseen jne. mutta ongelma on paha myös muiden ammattilaisten keskuudessa, esim. äänimiesten.

Itsehän olen päättänyt lyödä läpi ensin kuunnelmien parissa, koska oman tekstin saaminen kyseisessä mediassa läpi on paljon helpompaa kuin jonkun täysipitkän elokuvakässärin myyminen. Sitten kun on saanut itsensä tunnetuksi tällä saralla, on helpompi siirtyä sen jälkeen television puolelle ja sitten ehkä jossakin vaiheessa voi kokeilla jo elokuvakäsikirjoitusta. Tosin tässäkin vaiheessa kokeilisin itse ensin lyhäriä.
 
Vastaus: Suomalaisen elokuvan "tila"

Jukka Palmén sanoi:
Sitten, kun minä pääsen joku päivä tekemään elokuvia, lupaan heti ensitöikseni nostaa suomalaisen elokuvan aivan uudelle tasolle.

Lähtökohta, josta jokaikinen mitätahansa taiteellista työtä aloittava keltanokka lähtee liikkeelle ;)
 
Vastaus: Suomalaisen elokuvan "tila"

Jadesoturi ja UKK2.0, siinä pari elokuvaa jotka tulee poikkeamaan perinteisestä suomalaisesta elokuvakaavasta. Näitä tekeleitä myös odotan, mikä on harvinaista kun kysessä on suomalainen elokuva. UKK2.0:sta en vain ole kuulut juurikaan mitään pitkin aikoihin, toivottavasti projekti on yhä käynnissä. Jos yksi tällainen erillainen suomifilmi saa kunnolla katsojia, niin eiköhän tällaisia saatais lisää valkokankaille ja tuomaan sitä piristystä, niin näytteliöiden kuin tarnoiden osalta. Jadesoturi muistaakseni sai suhteelisen suuren rahoituksenkin, toivottavasti myös muut saa samanlaisia porkkanoita.

Linkkejä trailereihin:
Jadesoturi
Play God

Yargo sanoi:
Tämä on hieman ristiriidassa sen tosiseikan kanssa, että Suomessa koulutetaan liikaa medianomeja, joista suurin osa ei ainakaan vähään aikaan pääse näyttämään kykyjään missään muodossa. Tarkoitan tällä tietenkin niitä, jotka erikoistuvat käsikirjoittamiseen, ohjaamiseen, tuottamiseen jne. mutta ongelma on paha myös muiden ammattilaisten keskuudessa, esim. äänimiesten.

Käsittääkseni äänipuolella asia on vähän toinen, eli se ei kiinnossta ihmisiä tarpeeksi ja näin ollen siltä puolelta on helpompi löytää hommia. Näin ainakin eräs äänimies sanoin, että se mieletään liian "epä seksikkääksi". Tuo koulutus juttu on ihan totta myös toisenasteen oppilaitoksissa. Media-assistenttejä koulutetaan ihan liikaa ja suosituinta opiskelijoiden kesken sielä on juuri videopuoli.
 
Vastaus: Suomalaisen elokuvan "tila"

UKK on käsittääkseni kuopattu (en ole tosin varma, koska näitä projekteja työstetään "kun ehditään ja taas ehditään" -tyyliin ja tekijöillä nykyään ihan oikeaakin duunia eli kyhäilee mainoksia) ja Play Godiakin tehdään sitä mukaa kuin rahaa projektiin liikenee.

Media-alalle valmistuu nuoria suhteessa 100-10 (valmistuneet/avoimet työpaikat) joka vuosi. Itsekin kun olen tätä touhua läheltä katsonut niin voin yhtyä siihen faktaan, että oppilaitokset tekevät sinisilmäisillä opiskelijoilla bisnestä ja valtio eli me tavalliset tallaajat maksamme siitä itsemme kipeäksi.

Lisäksi eräät oppilaitokset päästävät opiskelijoitaan helpommalla (antavat paperit, vaikka lopputyöt tai kursseja puuttuu) ihan siksi, että valmistuneiden määrä näyttää paperilla hyvältä ja valtio maksaa jälleen lisää tukea.

Meidän pieneen maahamme ja sen resursseihin nähden Suomessa pitäisi olla vain kaksi elokuvamedia-alan oppilaitosta - toinen keskittyisi elokuvan tekemiseen ja toinen niiden käsikirjoittamiseen. Lisäksi kansainvälisen tason ja ulkomaille oppilaitaan syytävää opinahjoa on kaivattu tähän maahan jo siitä lähtien, kun päästiin 90-luvulla itänaapurimme kommunistivallasta (edes vähän) kauemmaksi. Homma polkee edelleen paikallaan - osaamista varmasti löytyy, muttei oikeaa paikkaa kanavoida sitä.

Alati kehittyvä tekniikka ja pienemmät käyttökustannukset mahdollistavat sen, että ns. amatöörielokuvan sara on kovaa vauhtia nousemassa. Rako ammattitasoon on kaventunut ja tulevina vuosina tätä kautta odotan henkilökohtaisesti jonkun tulevan suuruuden nousua. Jäykkä päättäjien taso alkaa olla muutenkin jo eläkeiässä, joten sukupolven vaihdos on vääjäämättä edessä. Toivottavasti murroskausi ei ruoki ainoastaan pipopäistä MTV-sukupolvea vaan myös sitä aitoa osaamistakin...
 
Viimeksi muokannut moderaattori:
Vastaus: Suomalaisen elokuvan "tila"

Slash80 sanoi:
Käsittääkseni äänipuolella asia on vähän toinen, eli se ei kiinnossta ihmisiä tarpeeksi ja näin ollen siltä puolelta on helpompi löytää hommia. Näin ainakin eräs äänimies sanoin, että se mieletään liian "epä seksikkääksi". Tuo koulutus juttu on ihan totta myös toisenasteen oppilaitoksissa. Media-assistenttejä koulutetaan ihan liikaa ja suosituinta opiskelijoiden kesken sielä on juuri videopuoli.

Ainakin omassa oppiahjossani suurinosa meni äänipuolelle, ja samalla tilanne on yhtä karu myös ääni-ihmisille. Esimerkkinä Yle, joka on laittanut kivasti porukkaa pellolle ja ensimmäisenä potkut sai juuri taloon tulleet nuoret kamera/äänimiehet.
 
Vastaus: Suomalaisen elokuvan "tila"

Sami Turunen sanoi:
Meidän pieneen maahamme ja sen resursseihin nähden Suomessa pitäisi olla vain kaksi elokuvamedia-alan oppilaitosta - toinen keskittyisi elokuvan tekemiseen ja toinen niiden käsikirjoittamiseen.

Tässä taas ongelma on se, että käsikirjoittajan on hyvä tietää perusteet elokuvan toteuttamisesta. Lisäksi käsikirjoittajan on hyvä olla tekemissä käsikirjoittajan parhaimman kaverin, eli näyttelijän kanssa. Täten nuo kaksi kannattaa kyllä mielestäni olla saman katon alla. Jos ei, niin yhteistyötä tulee olla runsaasti.
 
Vastaus: Suomalaisen elokuvan "tila"

Yargo sanoi:
Täten nuo kaksi kannattaa kyllä mielestäni olla saman katon alla. Jos ei, niin yhteistyötä tulee olla runsaasti.

Sitä en rajannutkaan pois. Nyt tilanne on Tku-Tre ja palikat ovat kaukana toisistaan.
 
Vastaus: Suomalaisen elokuvan "tila"

Isken tämän vaikka tänne:
IMDb Movie of the Day: The Man Without a Past.
Screenshot, koska tuo IMDb:n Movie of the Day Archive on puutteellinen.
 
Vastaus: Suomalaisen elokuvan "tila"

Katselin pari yötä sitten Edvin Laineen ohjaaman Täällä pohjantähden alla, jonka näin ensimmäisen kerran yli kymmenen vuotta sitten. Täytyy sanoa, että pidin edelleen näkemästäni. Näyttelijäsuoritukset eivät aina olleet kovin kaksisia, DVD:n kuvanlaatu heitteli laidasta laitaan ja leikkaus oli paikoin todella tökeröä, mutta silti siinä oli sellaista hohtoa, jollaiseen en enää nykyleffoissa ole törmännyt.

Henkilökohtaisesti en puolla suomifilmin puristamista Hollywood-muotiin. Paikallinen tyyli on parempi.
 
Ylös Bottom