Jarmo Hänninen
New Member
Toista se oli ennen heinälatoromantiikan ja Suomisen perheen aikoihin. Vai oliko? Nyt lehdistä saa lukea miten suomalaisella elokuvalla alkaa mennä yhä huonommin ja huonommin eli katsojia ei saada tarpeeksi - sitten alkaa tai on jo alkanut se ainainen ruikutus siitä, että rahaa ei ole tarpeeksi. Elokuvataiteen tukemiseen kinutaan taas valtiolta rahaa lisämiljoona ja niin päin pois. Ehkä tuo "kinuaminen" oli oikeutettua noin 10 vuotta sitten kun sitä rahaa ei tosiaan ollut. Vähäbudjettisella leffalla ei pidetä enää tähtiä tyytyväisinä ja tämä tarkoittaa, että Irina Björklundia ja Peter Franzenia ei nähdä enää jokaisessa elokuvassa (luojan kiitos!) vaan joka toisessa (
).
Mutta tosiaan, ihmisten innostus kotimaiseen elokuvaan on laantunut hieman. Oma kantani tähän on (eli syy), että niitä tulee kertakaikkiaan "kuin liukuhihnalta". Solar Films tuottaa elokuviaan samalla tekniikalla ja takniikalla kuin jenkkilän serkut eli seksin oletetaan myyvän ja kuvankauniit näyttelijät ovat myyntimenestyksen tae. Kuka tunnustaa tykkäävänsä Solarin tuotannosta, jonka nimi on Levottomat 3, kun mikään ei riitä (tjsp) ?!!? Sitten elokuvissa on ne samat näyttelijät... Juha Veijonen, Peter Franzen, Toivonen, Virmavirta, Björklund, Lymi ja niin päin pois... onko enää komediaa missä ei olisi Vesa Vierikkoa tai maalaiskuvausta, jossa ei olisi Esko Nikkaria ja/tai Kalevi Haapojaa.
Ne elokuvat, joissa on uusia naamoja kuten esimerkiksi Pitkä Kuuma Kesä ja Helmiä ja Sikoja (samalta ohjaajalta muuten... eli Perttu Lepältä!) ja elokuvia joita ei myydä seksillä tai seksikkyydellä osataan kunnioittaa tahtomattaankin lippuluukuilla ja se on hyvä. Tässä on nyt tietenkin sellainen ongelma, että ohjaajien pitäisi repiä melkein teatterikoulun nyyppiä keltanokkia omiin projekteihinsa ja se ei aina onnistukkaan... Se haluttu tyyppi on näemmä juuri se Tiina Lymi tai Kari Toivonen.
Myös uusia käsikirjoittajia kaivataan. Joka toinen nykyajan suomi-elokuva näyttäisi (kärjistettynä!) olevan Aleksi Bardyn käsialaa ja se mies on menettänyt todellisuudentajunsa jo aikoja sitten. Hyi HYI... sitä se salkkareiden käsikirjoittaminen teettää... tai teetti
Mitäs muut mieltä suomalaisen elokuvan nykytilasta. Onko kaavoihinsa kangistunutta vai tarvitaanko vaan lisää rahaa korjaamaan tilanne?

Mutta tosiaan, ihmisten innostus kotimaiseen elokuvaan on laantunut hieman. Oma kantani tähän on (eli syy), että niitä tulee kertakaikkiaan "kuin liukuhihnalta". Solar Films tuottaa elokuviaan samalla tekniikalla ja takniikalla kuin jenkkilän serkut eli seksin oletetaan myyvän ja kuvankauniit näyttelijät ovat myyntimenestyksen tae. Kuka tunnustaa tykkäävänsä Solarin tuotannosta, jonka nimi on Levottomat 3, kun mikään ei riitä (tjsp) ?!!? Sitten elokuvissa on ne samat näyttelijät... Juha Veijonen, Peter Franzen, Toivonen, Virmavirta, Björklund, Lymi ja niin päin pois... onko enää komediaa missä ei olisi Vesa Vierikkoa tai maalaiskuvausta, jossa ei olisi Esko Nikkaria ja/tai Kalevi Haapojaa.
Ne elokuvat, joissa on uusia naamoja kuten esimerkiksi Pitkä Kuuma Kesä ja Helmiä ja Sikoja (samalta ohjaajalta muuten... eli Perttu Lepältä!) ja elokuvia joita ei myydä seksillä tai seksikkyydellä osataan kunnioittaa tahtomattaankin lippuluukuilla ja se on hyvä. Tässä on nyt tietenkin sellainen ongelma, että ohjaajien pitäisi repiä melkein teatterikoulun nyyppiä keltanokkia omiin projekteihinsa ja se ei aina onnistukkaan... Se haluttu tyyppi on näemmä juuri se Tiina Lymi tai Kari Toivonen.
Myös uusia käsikirjoittajia kaivataan. Joka toinen nykyajan suomi-elokuva näyttäisi (kärjistettynä!) olevan Aleksi Bardyn käsialaa ja se mies on menettänyt todellisuudentajunsa jo aikoja sitten. Hyi HYI... sitä se salkkareiden käsikirjoittaminen teettää... tai teetti

Mitäs muut mieltä suomalaisen elokuvan nykytilasta. Onko kaavoihinsa kangistunutta vai tarvitaanko vaan lisää rahaa korjaamaan tilanne?