Mihin maailma joutuisikaan ilman Pleikkareita
Tietoviikon sähköisestä uutispalvelusta:
Illinoisin yliopisto teki Playstationeista supertietokoneen
[Tomi Savolainen 26.5.2003, 11:28]
Illinoisin yliopiston tutkijat rakensivat supertietokoneen läjästä Playstation 2-pelikonsoleita. Yliopiston National Centre for Supercomputing Applications rakentama laitteisto maksoi vain noin 50 000 dollaria.
Tutkijat arvioivat, että laitteisto voi suorittaa 500 miljardia laskutoimitusta sekunnissa. Ripeys on selkeästi supertietokone-luokkaa, mutta ei välttämättä vie laitetta maailman 500 nopeimman koneen listalle.
Laitteistoon asennettiin avoimeen lähdekoodiin pohjautuva linux-käyttöjärjestelmä. Playstationeista hyödynnettiin Emotion Engine -grafiikkasiru, mutta ei konsolin pääprosessoria. 70 laitetta yhdistettiin toisiinsa Hewlett-Packardin verkkokytkimellä.
"Projektissa vei aikaa konsolien muovikuorten purkaminen", laitetta kasannut Graig Steffen luonnehti haasteita New York Timesille.
Tutkijat myöntävät, että Playstation-superkoneen käyttömahdollisuudet rajoittuvat pieneen ongelmakenttään. Ongelmia aiheuttavat konsolin 32 megatavun muisti sekä väylän kapoisuus järeissä tehtävissä. Konetta on kuitenkin käytetty menestyksellä kvanttifysiikassa ainesosasten vahvojen sidosten laskentaan, tutkijat kertovat.
Suomen nopein supertietokone on opetusministeriön omistaman tieteen tietotekniikan keskuksen IBM Pseries 690. Vauhdikkaimpia koneita listaavan Top500.org-sivuston mukaan laite oli viime marraskuussa maailman 37. nopein kone. Uusi lista julkistetaan kesäkuun lopulla alan konferenssissa Heidelbergissä, Saksassa.
Tietoviikon sähköisestä uutispalvelusta:
Illinoisin yliopisto teki Playstationeista supertietokoneen
[Tomi Savolainen 26.5.2003, 11:28]
Illinoisin yliopiston tutkijat rakensivat supertietokoneen läjästä Playstation 2-pelikonsoleita. Yliopiston National Centre for Supercomputing Applications rakentama laitteisto maksoi vain noin 50 000 dollaria.
Tutkijat arvioivat, että laitteisto voi suorittaa 500 miljardia laskutoimitusta sekunnissa. Ripeys on selkeästi supertietokone-luokkaa, mutta ei välttämättä vie laitetta maailman 500 nopeimman koneen listalle.
Laitteistoon asennettiin avoimeen lähdekoodiin pohjautuva linux-käyttöjärjestelmä. Playstationeista hyödynnettiin Emotion Engine -grafiikkasiru, mutta ei konsolin pääprosessoria. 70 laitetta yhdistettiin toisiinsa Hewlett-Packardin verkkokytkimellä.
"Projektissa vei aikaa konsolien muovikuorten purkaminen", laitetta kasannut Graig Steffen luonnehti haasteita New York Timesille.
Tutkijat myöntävät, että Playstation-superkoneen käyttömahdollisuudet rajoittuvat pieneen ongelmakenttään. Ongelmia aiheuttavat konsolin 32 megatavun muisti sekä väylän kapoisuus järeissä tehtävissä. Konetta on kuitenkin käytetty menestyksellä kvanttifysiikassa ainesosasten vahvojen sidosten laskentaan, tutkijat kertovat.
Suomen nopein supertietokone on opetusministeriön omistaman tieteen tietotekniikan keskuksen IBM Pseries 690. Vauhdikkaimpia koneita listaavan Top500.org-sivuston mukaan laite oli viime marraskuussa maailman 37. nopein kone. Uusi lista julkistetaan kesäkuun lopulla alan konferenssissa Heidelbergissä, Saksassa.