Tämä on mainospaikka (näillä pidetään sivusto pystyssä)

Tarviis vähän apua kytkennöissä

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Onysablet
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä

Onysablet

New Member
Tarviis vähän apua.

Olen aivan täysi newbie äänentoisto maailmassa ja tarttisin vähän apua. Mulla on Philipsin telkkari jossa on vaan yks audio reikä ja haluaisin liittää sen stereoihini aux liitännällä, voisiko tämä mitenkään onnistua? Ostin jonkun johdon missä oli kaks reikää molemmissa päissä (kauppias suositteli), mutta se ei toimi. Saattaa olla että audio reikä on vioittunut jollain tavalla. Yhdistin kuuloke reiän kautta johdon toiseen Aux reikään ja silloin toinen kajari toimi. Olisiko mitään kuulokkeet to 2 aux johtoa joka jakautuisi keskeltä tai jotain.

Re: Tarviis vähän apua.

Lainatun viestin kirjoitti alkujaan Onysablet
Olen aivan täysi newbie äänentoisto maailmassa ja tarttisin vähän apua. Mulla on Philipsin telkkari jossa on vaan yks audio reikä ja haluaisin liittää sen stereoihini aux liitännällä, voisiko tämä mitenkään onnistua?
Eli siis onko telkkarisi mono- vai stereo-äänillä? Tarkoitatko nyt RCA-reikiä (punainen ja valkoinen) vai TV:n takana olevaa Scart-liitintä? :confused:

Ostin jonkun johdon missä oli kaks reikää molemmissa päissä (kauppias suositteli), mutta se ei toimi. Saattaa olla että audio reikä on vioittunut jollain tavalla.
Johto jossa on 2 reikää molemmissa päissä?! Tarkoitatko nyt RCA-johtoja jossa on punainen ja valkoinen liitin kummassakin päässä? Sillä äänet saa ainankin stereoihin ja TV:stä pitäisi löytyä ainankin toinen näistä väreistä. Itselläni on Samsungin mono-TV ja siinä on etupaneelissa valkoinen reikä tälle johdolle. Keltainen on videokuvalle!

Yhdistin kuuloke reiän kautta johdon toiseen Aux reikään ja silloin toinen kajari toimi.
Jahas. No jos tilanne on kuten edellä selitin TV:si on mono eikä siitä löydy kuin punainen tai valkoinen reikä ja keltainen reikä, jolla ei äänien kanssa ole mitään tekemistä. Vai mitä kuuloke-reikää meinaat?

Olisiko mitään kuulokkeet to 2 aux johtoa joka jakautuisi keskeltä tai jotain.
Nyt on valitettavasti sellaista kieltä jota minä en kertakaikkiaan ymmärrä. Mututuntumalla arvelen että haluat kuitenkin ne äänet stereoihin jotenkin joten kerron kuinka ne minulla olivat: 1 RCA-letku jossa toisessa päässä on punainen ja valkoinen liitin, toisessa päässä SCART-liitin, joka sopii TV:n takana olevaan suorakulmiota muistuttavaan koloon. Punainen tappi stereioden punaiseen reikään ja valkoinen valkoiseen. SCART-liitin telkun taakse. Muistaakseni ääni tuli vain toisesta kaiuttimesta, koska TV on mono-äänillä.

:confused:

jooh.. telkkari taitaa olla mono äänillä. Eikö siis ole mitään mahdollisuutta ilman scarttia jakaa ääntä kahteen kajariin, sillä mulla on vaan yks scart ja se on käytössä? (aika mielenkiintosta jos ei, sehän tapahtuu esim kuulokkeissa).

Eli haluaisit jakaa mono-TV:n toisen kaiuttimen äänen stereioiden kumpaankin kajariin? Minä en kyllä osaa sanoa onko tuohon olemassa minkäänlaista härpäkettä.

Partcolta löytyy liitinadapteri, joka voisi toimia. Omakohtaista kokemusta ei kuitenkaan ole. Tuon sivun loppupuolella on UROS/2 x naaras adapteri - RCA A U/2N ... 0,65 , jos tarkoittamasi audioreikä on RCA. Jos se audioreikä on kuulokeliitäntä, niin pari pykälää alempana 2xRCA naaras / 3,5 tai 6,3 mm stereoplugi. Jos sterokuulokkeilla kuuluu molemmilta puolilta, niin tuokin adapteri toiminee. Väliin tarvitaan sitten vielä normaali 2xRCA uros / 2xRCA uros -välijohto.

Suosittelen, että kytket telkkariin esim. hifivideot, ja liität stereosi videoihin kiinni, jolloin saat nauttia stereoäänestä katsoessasi tv:tä, tosin vain katsoessasi sitä videokanavan kautta.

Kiitti

Jooh.. ostan tuolta partcolta 2xRCA naaras/6,3mm stereoplugin ja sellasen johdon siihen vielä, koska musta tuntuu että se RCA reikä on paskana... kuuloke reikä kyllä toimii. Ikävä kyllä mulla ei oo hifi videoita, mutta ostan sitten joskus tulevaisuudessa paremman telkkarin ja/tai hifivideot... ei sitä 16 vuoden iällä kovinkaan paljon tienestejä ole, mitä nyt kesätoistä aina jonkunverran tienaa. :(

Re: Kiitti

Jooh.. ostan tuolta partcolta 2xRCA naaras/6,3mm stereoplugin ja sellasen johdon siihen vielä, koska musta tuntuu että se RCA reikä on paskana... kuuloke reikä kyllä toimii. Ikävä kyllä mulla ei oo hifi videoita, mutta ostan sitten joskus tulevaisuudessa paremman telkkarin ja/tai hifivideot... ei sitä 16 vuoden iällä kovinkaan paljon tienestejä ole, mitä nyt kesätoistä aina jonkunverran tienaa. :(

Tulepa juttelemaan kanssani MSN:än, niin voin neuvoa sinua näissä n00bikysymyksissä ;)

Taidan tietää, mistä sinun ääniongelmassasi kiikastaa.

Re: Kiitti

Veikkaisinpa, että tuo televisiosi kuulokeliitin on tuota pienempää mallia, jolloin juuri tuo toinen adapteri olisi se oikea.

Noita saa valmiita johtojakin, jotka on mun mielestä näppärämpiä kuin tuo adapterin ja johdon yhdistelmä. Tämä vain makuasia tosin. Noita saa normaaleista kodinkoneliikkeistäkin, hinnoista ei ole hajua kun en ole vuosiin hankkinut.

Problem solved

Hommasin adapterin ja johdon sijaan sellaisen johdon, josta groover puhui. Kiitos avusta kaikille. Ja oikein muuten veikkasit groover :D

Ylös Bottom