Tämä on mainospaikka (näillä pidetään sivusto pystyssä)

Tässä ketjussa lähdemme punttisalille!

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Cubase
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä

Cubase

KonsoliFIN Alumni
Tulin juuri salilta ja protskupirtelöä imaillessani totesin, että KonsoliFINistä puuttuu kokonaan salikeskustelu. Tässä ketjussa voi jutella kaikesta punttisaliin liittyvästä aina treeniohjelmista lisäravinteisiin asti. Joku haluaa varmaan linkittää heti alkuun pakkotoisto.comiin, mutta elkää suotta. Kaikilla ei yksinkertaisesti ole aikaa seuloa pakkiksen keskusteluista sitä oikeaa, perusteltua tietoa, joka pakkiksella tuntuu hautautuvan eri "asiantuntijoiden" väärään infon sekaan.
------------

Treenaan itse vähintään kolme kertaa viikossa. Tarkoituksena on lähinnä pitää keho kunnossa ja samalla saada vähän omaa aikaa hulluilta kämppiksiltä. Tavoitteet joudun pitämään risan olkapään takia hyvin nöyrinä, mutta ei se menoa haittaa. Salilla on vain yksinkertaisesti kiva käydä, kunhan siihen on kerran koukkuun jäänyt.

Mites teidän muiden treenit? Kuinka kauan olette treenanneet? Millaisilla ohjelmilla ja ruokavaliolla haetta tavoitteitanne?

Vastaus: Tässä ketjussa lähdemme punttisalille!

Hyvä aloitusposti, ja yllätys yllätys, pakkiskin pääsi esille. :D Tosiaan, aloitus on vaikeinta, ja turhauttavinta kun on todellakin kaikennäköistä sankaria netissä ja niitä uskominen. Kaikkein eniten mennään kuitenkin metsään kun totellaan sokeasti jotain isoa ja ainoata totuutta tahi henkilöä. Ajan kanssa tärkeintä onkin mun mielestä oman kropan tunteminen.

Oma salikäynti on alkanut pelkästään salikaverin takia turhauttamaan, treeniajat illalla, joskus joutuu yksin menemään eikä saa läheskään kaikkea irti eikä oikeen jaksa syttyäkään mp3-soittimen avulla. Onneton alaselkä verottaa joitain liikkeitä, kuten takareisien kunkkuliikettä sjmv:tä, jota ei nykyään saa yhtään tehtyä. Vyö auttaa vain hetkellisesti eikä ole pitemmän päälle ajateltuna mun vaihtoehto kun sillä se ei ainakaan vahvistu.

Mavetreenit tänään, jostain syystä se sujuu. Kenties tekniikka parempi, ei niissäkään hurjat raudat liiku, maksimi 205kg:a lähetään rikkomaan, nauraa saa... :D

Ruokavalio alkaa menemään rasvaan päin enempi ja hiilareita jätän pois, vaikkakin olin aika skeptinen ton suhteen. Pikkuhiljaa alkaa tuntemaan kroppaakin, vaikka olis pitänyt jo aikoja sitten tuntea paremmin mut paremp myöhään kun ei milloinkaan. Ekaksi tuo oli pelkkää suurta totuutta, mut ilmesesti todella monelle muullekin sopii paremmin. Tosin rasva tekee esim. dieettaamisesta martoille ja läskeille laskoille hemmetisti helpompaa, mut kunnon treenaamiseen se ei ihan optimaalinen ole, kun menetetään kuitenkin hyviä ominaisuuksia hiilareilta kokonaan pois jättäessä.

Mut ei tässä ennen kesää ja inttiä mitään dieetata, siellä mitään kisakunnossa kuulu olla, otetaan vähän ahkerammin tuota kyykkyä mukaan taas ja pikkasen panostetaan enemmän. Eikun mavettamaan! Selkäpäivät on niin parhaita... :)

Kyllähän tuo tekis mieli aloittaa salilla käynti mutta ei vaan kehtaa mennä tämmönen kukkakeppi kaapin kokoisten korstojen sekana :D Vaikka eihän niilläkää ole niitä lihaksia aina ollut. Nyt olis ihan hyvä peruskuntokin intin jälkeen.

Onhan tuota tullut harrasteltua jo obaut 8 vuotta, poislukien inttiaika kun ei vaan jaksanu ja nyt tänä talvena on pidetty hieman pidempi " palautumisjakso" :rolleyes: Jos keväällä taas innostuisi olisi hirveen kiva. Tosiaan parasta paineen purkua sitten sen toisen asian ja sitä kunnon treeninjälkeistä fiilistä ei moni tunnetila päihitä :) Pitää käydä joku päivä saliohjaajien kanssa rupattelemassa treeniohjelman teosta. Tähän mennessä olen aina tehny itse omat ohjelmat ja ajattelin antaa nyt "ammattilaisille" mahdollisuuden. Jos vaikka saisi vanha mies taas treenitulen päälle.

Itsellä tulee kanssa kaksi vuotta täyteen punttisalilla käymistä. Rautaa käyn vääntämässä pääsääntöisesti talvella kolmesti, kesällä kahdesti viikossa. Vastapainoksi sitten kesällä käyn juoksemassa kaksi kertaa viikossa, kun taas näin talvella erityylisiä kestävyyssuoritteita on viikossa vain yksi. :p
Jaloilla tulee juoksemisen jne. lisäksi tehtyä niin paljon kaikkea, että niitä en juuri salilla treenaa. Ylävartalopainotteista on siis minunkin puntteilu.

Salilla on mukava käydä, ja vaikkapa after-gym sauna virvokkeineen päivineen on jotain hekumallista, tosiaan. :cool:

ps. Kain! Muistakin sitten käydä päivittäin vetämässä kova reeni Kuuban lomaparatiisihotellin salilla! Uskolliselle bodarille kaikki syyt jättää treeni väliin ovat tekosyitä! ;)

Treeniin kuuluu lämmittelynä ensin säkin pieksäminen, jonka jälkeen sitten hauikset tangolla sekä käsipunteilla. Tämän jälkeen vatsalihakset, penkkipunnerrus, selkälihakset, ojentajat ja rintalihakset -> pieni tauko ja uudestaan, 1,5-2,5 tunnin ajan.

Sori jos menee heti nillittävään sävyyn mun viesti, mut jos haluaa pitemmällä tähtäimellä kehittyä niin kunnon ohjelmaa kehiin, ja yllätys yllätys; niitä isoja liikkeitä, ja isot lihakset & liikkeet ensin... :)

nykyään käyttämäni IsoWhey toimii oikein tyydyttävästi ja antaa lisää energiaa toistoihin. Myöskin olen ollut huomaavinani tämän vaikuttavan myös lihaskasvuun. Miinuspuolena proteiinipirteilöille ominainen melkoisen ilkeä maku sekä, noh, hienoiset laksatiiviset vaikutukset.

Kyseistä pirtelöä oon pari tonkkaa vetänyt, ja ihmettelen kyllä laksatiivisia vaikutuksia, kyseessä kun on täysin laktoositon (ellet ole tositositosi laktoosikko.. jokusemmone), ja vielä ultrasuodatettu kun kyseessä isolaatti kerta. Ilkeeltä nuo ei maistu, tosin aika vetisiä litkuja, ainakin tuo suklaa oli. Mansikka maistuu aika leaderin litkujen tapaiselta ja vaahtoaa myös hemmetisti. Ettei olis samaa, kun suklaa käyttäytyi ihan toisella tapaa.

PS. Itse taas tykkään syystä tai toisesta treenailla ihan omassa rauhassa, ei tule jonoa laitteille tai suorituspaineita.

Ei laitteita kuulu tehä. ;) No ei kai, ite taas tykkään täysin tehä kaverin kanssa nykyään, oon niin laiska ruoskimaan itteäni yksin. Hauskaa homman kuuluu kuitenkin olla, ja pysyä sellaisena. Sen mukaan täytyy edetä, kropan ja pään mukaan. Mut mulla alkaa hauskuus uudella salilla häviämään kun käppäreitä on 8kg, ja sitten pomppaa jo 17,5 kiloon... Muuten menee, mut vipareita tehdessä aika huonot vaihtoehdot... Tai flyerseja...

Kyllähän tuo tekis mieli aloittaa salilla käynti mutta ei vaan kehtaa mennä tämmönen kukkakeppi kaapin kokoisten korstojen sekana Vaikka eihän niilläkää ole niitä lihaksia aina ollut. Nyt olis ihan hyvä peruskuntokin intin jälkeen.

Elkää ny tolla tavalla ajatelko!! Kaikki on alottanut samasta! Salikävijät on todella mukavaa sakkia, yllätyt oikeen pirusti kun käyt juttelemassa sarjojen välissä ja semmosta. Ei siellä tarvi hävetä sitä mimmonen on. Ikinä. Ei ne ihmiset aina ole sitä miltä näyttää, vaikka puhutaankin ihan suurimmista stereotypioista mitä maa päällään kantaa. :D Kaverin kanssa kandee alotella käymään, ja mielellään kiva jos olis joku ketä oikeesti jotain tietäis, ettei mee pelkkään runkkupenkkiin ja -hauikseen.

Ja miksi nyt otin nuo salijätkät tohon heti, syynä koska oikeesti kannattaa kysellä kokeneilta kaikesta. Todella innokkaasti tykkäävät autella ja ohjailla. Parempi opetella heti tekniikat sun muut, kuin hakata päätä seinään ja opetella VÄÄRÄT liikeradat, tai hinkata laitteita tuloksetta vuosia.

Toki netistä, kuten pakkotoistosta, löytyy tavaraa tajuttomasti itseoppimiseen, mut tekemällä sitä vaan oppii. Ja mieluiten siten, että pyydät jonkun kokeneemman kattomaan tekniikat. Ravinnosta ei jaksa alkaa paasaamaan, jokainen syö kulutuksensa mukaan ja lisää jos tarvetta on. Proteiinia tottakai kandee alkaa lisäämään.

Mut sali kannattaa valita myös, ja ajankohdat miten tykkää. Jos yksin haluaa treenailla niin ilta/aamu oikeat ajankohdat, ja hullumpinakin aikoina, jos salilla on magneettikortit käytössä.

Aika nillittämiseltä kuullostaa, mut mun vinkki on edelleen se et;

hommailee tekniikat kuntoon,
tekee kunnon liikkeitä vapailla painoilla enimmäkseen,
kuuntelee kroppaa ja etenee rauhassa,
hakee rauhassa tuntumaa lihaksiin,
muistaa syödä,
pitää positiivisen asenteen, kaikki on alottanut pohjalta joskus, ja tulokset vaatii kovaa työtä ja järkeviä treenejä.

Tervetuloa kynäniskojen iloiseen joukkoon. :D

Salilla on tultu käytyä aktiivisemmin nyt parisen vuotta, ja mahdollisimman usein pyrin käymään - useimmiten tämä tarkoittaa 3-4 kertaa viikossa. Joskus myös laiskottaa niin mahottomasti, että on jäänyt pitkäksikin aikaa harvemmalle, kuten nyt pariksi viikoksi.

Treeniin kuuluu lämmittelynä ensin säkin pieksäminen, jonka jälkeen sitten hauikset tangolla sekä käsipunteilla. Tämän jälkeen vatsalihakset, penkkipunnerrus, selkälihakset, ojentajat ja rintalihakset -> pieni tauko ja uudestaan, 1,5-2,5 tunnin ajan.

Treenivalioita tuli pitkään katsasteltua kulmien alta, mutta nykyään käyttämäni IsoWhey toimii oikein tyydyttävästi ja antaa lisää energiaa toistoihin. Myöskin olen ollut huomaavinani tämän vaikuttavan myös lihaskasvuun. Miinuspuolena proteiinipirteilöille ominainen melkoisen ilkeä maku sekä, noh, hienoiset laksatiiviset vaikutukset. :)
Sopinee mielestäni sekä aloittelijoille että kovemmilekin janttereille.

Kaiken kaikkiaan salitreeni on kerrassaan mainio tapa käyttää tyhjät tunnit ja työpäivien paineet, ja salilta lähtiessä on suihkun jälkeen aina oikein hyvä fiilis. Myöskin on kieltämättä verrattoman hauskaa katsastaa kovan työn tuloksia peilistä. :p

PS. Itse taas tykkään syystä tai toisesta treenailla ihan omassa rauhassa, ei tule jonoa laitteille tai suorituspaineita. :D

Latela tuossa vastasikin jo joten ehkä hiukan samoihin asioihin puutun, mutta vastaan kuitenkin.

Ensimmäiseksi pisti tosiaan silmään tuo haukkarin teko ennen selkälihas-liikkeitä, eli pääsääntöisesti ne ns. isot liikkeet ensin. Isoilla painoilla treenatessa haukkari saa tehdä töitä ihan vakavissaan jo leuanveto/kulmasoutu-tyylisissä liikkeissä,joten haukkarin voit jättää sinne harjoituksen loppupäähän jos vedät koko kroppaa kerralla.

Toinen mikä pistää silmään on tuo 1.5-2.5h saliharjoitus. Itse olen treenannut suht vakavissani yli 16 vuotta, ja oma mielipide treenin kestoon on se että jos lämmittelyjen jälkeen ei tunti riitä, niin silloin ei tehdä tarpeeksi töitä. Eikä se olisi mielekästäkään vääntää kolmannelle tunnille, ja tuskin se on kovin hyödyllistäkään.

Mitä Latela puhui vapaista painoista, niin vaikka kannatan kyykkyä ja mavea erittäin paljon niin kannattaa hankkia jostain asiantunteva apuri kun opettelee tekniikkaa, eikä tehdä sitä perinteistä salivirhettä että lyödään 120kg kyykkytankoon ja niiataan puoli senttiä. Tekniikkaa on hyvä hioa vaikka kepillä ensin ja varmistaa että liikkuvuus riittää hyvään suoritukseen. Joissain tapauksissa jokin näistä isoista liikkeistä voi tehdä enemmän haittaa kuin hyötyä. Erilaiset henkilökohtaiset rajoitteet saattaa vaikeuttaa tai tekee kokonaan mahdottomaksi jonkin tietyn liikkeen suorittamisen. Mikä toiselle on hyväksi saattaa aiheuttaa ongelmia toiselle. Kokemuksen kanssa nämä asiat kyllä selviää aivan varmasti.

Ihan mielenkiintoinen ketju kyllä tännekin, saa nähdä mitä tästä tulee.

EDIT ja Latela, 205kg mave on ihan mainio suoritus, varsinkin täällä konsolifinissä.

ps. Kain! Muistakin sitten käydä päivittäin vetämässä kova reeni Kuuban lomaparatiisihotellin salilla! Uskolliselle bodarille kaikki syyt jättää treeni väliin ovat tekosyitä! ;)

Tottahan toki! Nyt olen pyhittänyt tämän kyseisen ajanjakson keskikehon rakentamiseen. Miksi hommata sixpack kun voi saada koko tynnyrin? :p

Kyllähän tuo tekis mieli aloittaa salilla käynti mutta ei vaan kehtaa mennä tämmönen kukkakeppi kaapin kokoisten korstojen sekana :D Vaikka eihän niilläkää ole niitä lihaksia aina ollut. Nyt olis ihan hyvä peruskuntokin intin jälkeen.

Jos tuo korstojen tapaaminen ei kiinnosta, mene jonnekkin kaupungin salille tms.

Itse espoon kaupungin salilla. Hyvin saa treenit tehtyä, ja porukka jees. Mitä nyt kaks kuukautta tän hetkisellä salilla käynyt, ja kukaan ei ole tainnut edes satasta penkista nostaa... Täynnä kynäniskoja ja eläkeläisiä :) itse kuulun ensimmäisiin.

Itse treeniin, mulla on aina motivaatio ongelmia. 08 alkukesästä lähtien salilla on käyty, mutta normaalisti käy niin että 2-3kk treenataan, ja sen jälkeen palaudutaan yhtä pitkään... Motivaatio katoaa aina jos elämä mullistuu tms.. Muutaman kerran katkennut autokuumeen takia, sitten kaks kertaa katkennut kun ollaan muutettu tyttöystävän kanssa... Ehkä tällä kertaa onnistun välttämään motivaation katoamisen! Kuukauden päästä pitäis jo penkista nousta 100, ja kyykyssä 120... Jos kaikki menee hyvin =)

Onko kellään kokemuksia leuanvedosta tukien kanssa? Kuvissa näkyy scoobysworkshopista löytynyt vinkki. Ois tarkotus keksiä latseihin hyviä liikkeitä, jotka eivät tuhoaisi valmiiksi rikkinäistä olkapäätä. Huono olkapää ei yksinkertaisesti kestä suurinta osaa latsiliikkeistä, esimerkiksi leuoista en voi kuin unelmoida. Pitäis vaan ilmeisesti lähteä taas kokeilemaan rajojaan eri liikkeillä ja hyvin pienillä painoilla. Monet aikasemmista yrityksistä on johtanu olkanivelen lievään tulehtumiseen, minkä takia oon juuttunu tiettyihin turvallisiin liikkeisiin.

Edit: Googlella löytyki iha hyviä liikkeitä: Bodybuilding.com - I Have A Shoulder Injury. What Exercises Can I Do? - Dino Pierce

Sosialisointi reenikavereiden kanssa on monelle olennainen osa reeniä, niinpä on turha valittaa kahden tunnin reenin olevan liian pitkäkestoinen. Ja tosiaan, eihän siinä sitä koko kahta tuntia reenailla, siinä myös jauhetaan urakalla paskaa. ;)

Olen käynyt 15-vuotiaasta asti salilla ja nyt olen 27v. Toki väliin mahtuu taukoja pitkiäkin. Nyt olen taas viimeisen 6kk käynyt aktiivisesti salilla jotta pääsee kesäksi kovaan kuntoon. Tuohon ylipitkiin sali treeneihin sen verran että verkat ja salin tekee tuntiin helposti. Mikäli tekee pidempää salitreeniä siitä ei ole hyötyä eikä se ainakaan lisää lihasmassaa. Jos haluaa kestävyyttä niin sitä voi tullakin hieman lisää tai saada painoa pois jos on ylipainoinen, mutta muuten en suosittelen ainakaan yhtään yli tunnin treeniä. Lihasmassaa se ei tee eroa oletko siellä 1 tai 2-tuntia päin vastoin tunnissa kunnon treenillä saa enemmän lihasmassaa ku 2 tunnin treenillä koska se jo polttaa lihasta pois. Itse tykkään käydä yksin salilla saan paljon tehokkaamman treenin kun monet jotka käy kavereidensa kanssa salilla, koska aika menee turhaan paskan jauhantaan kun minä olen jo tehnyt salin pois alta. Välillä kyllä tyttöystävä käy salila samaan aikaan, mutta meillä on tietysti täysin eriohjelmat. Enkä muutenkaan juuri kommunikoi edes tyttöystävän kanssa salilla, koska olen niin keskittynyt siihen omaan treeniin. Muistakaa myös se että salilla käy muitakin ja välillä on tosi v####maista kuunnella ku jengi puhuu jostain yksityiselämästä ku yrität ite tehdä kovaa treeniä tai tilittää muuten jotain paskaa. Saatika nämä teinit jotka tulee salille leikkimään ja niitä on joskus joutunu laittaa ojennukseen lähinnä sanomalla että tämä ei ole mikään iltapäiväkerho vaan tää on sali, ku teinit kihittää ku pikkutytöt ku koittaa nostaa jotain pelkkää tankoa penkistä :rolleyes:

Hiljanen keskustelu ja asiallinen käytös ei haittaa, mutta turha paskanjauhanta kylläkin.. No meitä on moneen junaan.. Musat täysillä ja hiljanen sali on paras! Silloin rauta tottelee parhaiten..

Mitä taas tulee lisäravintoon niin suosittelen monipuolista hyvää ruokavaliota, koska kaikki lähtee siitä siis kanaa, lihaa ja kalaa.. Lisäravinteet kasvattaa mahaa ihan hitosti, koska niissä on niin pirusti kaloreita.. Kreatiini on ihan jees palautumiseen, mutta ilmankin pärjää.. Ainakin jos vetää noita lisäravinteita niin suosittelen samantien rasvanpolttajaa pillereinä, mutta niin ku sanottu monipuolinen ruoka niistä saa kaikki tarvittava..

Hei siistii et tääl on tämmönen ketju :)

Aloittelin punttisalilla käynnin tossa pari kuukautta sitten ja täytyy myöntää että on ihan pirun kivaa puuhaa. Ja oon myös huomannu että ilmeisesti tuloksia on alkanut hivenen tulemaan kun olen saanut jo lisätä joihinkin harjoitteisiin vähän painoja lisää kun on alkanut tuntua sinänsä kevyeltä. Ruokavaliosta sen verran että en oikein jaksa hifistellä proteiinin, hiilarien ja rasvojen tarkkoja suhteita vaan yritän syödä monipuolisesti ja terveellisesti. Proteiiniä olen tietoisesti lisännyt päivittäiseen ruokavalioon sillä kaavalla että jos painan vähän päälle 80kg niin syön siten että saan proteiinia joku sellanen 170g. Eli noin 2g per painokilo, onko oikein jos menee noin?

Ehrmannin rahkaa menee päivässä 4 purkkia (yht 100g prot) ja sitten loput pyrin saamaan päivän mittaan monipuolisesta ruuasta.

Käytän tällästä treeniohjelmaa,tä on ollu mulla käytössä nyt pari kuukautta. Saa antaa kommentteja, ja käytän vielä aika paljon koneita jotta nivelet vahvistuu ja tulee oikeat liikeradat iskostettua tajuntaan. Salilla käyn kolme kertaa viikossa, ja vaihdan aina tuota mitä teen. Eli maanantaina teen 1:n, Ke teen 2:n, Pe teen 1:n ja sit taas Ma teen 2:n jne jne. Palkkarina käytän gainomaxia. Ostin jotain proteiinia ja maltoa ufs:n kaupasta mutta ei niitä pysty erkkikään juomaan. Laskin että mun salikäynneillä gainomax tulee kuukaudessa noin 5 euroa kalliimmaks kuin noi prot+malto säädöt joten maksan mielellään kuukaudessa sen fyffen lisää hyvästä mausta. Saman verran siinä gainomaxissa on hiilareita ja protskua kuin ite tehdyssä seoksessa

1:
Vatsakone 4x20
Selän ojennuskone 3x20
Jalkaprässi 3x12
Reisiojentaja 2x15
Reisikoukistaja 4x10
Pohkeet 2x15
Hauiskääntö, alatalja 15, 12, 10, 10
Hauikset käsipainoilla 12, 10, 10
Ojentaja, talja 15, 12, 10,10
Ojentajakone 3x10

2:
Jalkojen nosto, dippipenkki
Vinopenkki 3x10
PeckDeck 3x12
Punnerrus, käsipainot 2x12
Ylätalja eteen, kapea 3x12
Soutukone 3x12
Kohautus käsipainoilla 2x15
Sivuhartiat 3x12

Eli tollanen ohjelma, ihan hyvä ollu mulle. Teen noi sarjat sellasilla painoilla että viimeisen sarjan muutamat viimeiset toistot menee just ja just. Sitten kun on alkanu tuntuu siltä et nyt menee ne muutamat viimeiset suhkot ok, niin olen lisännyt painoja. Eli vähän kehitystä on tapahtunut mikä puolestaan motivoi jatkamaan :D

Videokuvaa parin kuukauden takaa... :p Reilu vuosi tullut aktiivisesti pumppailtua omaksi ilokseni, eli aika enemmän ja vähemmän kovaa. Tulosta kuitenkin tullut selvästi.

Sairastelun takia tuli reilun kuukauden tauko salilta, mutta taas alkaa saaman otetta hommasta. On se niin potaskaa, kun aina tuntuu tulevan jotain ongelmaa juuri kun pääsee taas vauhtiin... :mad:

Itelle kanssa salilla käynnistä on tullut elämäntapa. Painoa on runsaat 110 kg, ja penkistä nousee n.130kg.

Ylös Bottom