Tämä on mainospaikka (näillä pidetään sivusto pystyssä)

Tein silleen tyhmästi, että seurasin King Kongin karvaista perspuolta nelisen tuntia

  • Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Ulukai
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä

Ulukai

Toimituksen jäsen
Ylläpitäjä
Väittivät Skull Island: Rise of Kongia toissavuoden huonoimmaksi peliksi. Osa väitti kyseessä olevan myös huonoin peli ikinä. Voiko kyseessä oikeasti olla niin kamala kokemus? Pakkohan sitä oli kokeilla!

Ennakkoasetelmat eivät lupaa paljoa. Kyseessä on eri viihteenmuodoista tutun King Kongin tähdittämä toimintaseikkailu, jossa tuttu hirmu on vasta matkalla ravintoketjun huipulle. Okei, se ei vielä ole huolestuttavaa, mutta se on, että GameMill-julkaisija antoi IguanaBee-studiolle vain vuoden luoda kyseinen nimike tyhjästä. Aika lyhyt aikamääre tämän sortin hommaan.

Toiset puheet ovat kertoneet kehittäjiä olleen lukumäärällisesti perin vähän, minkä lisäksi heidän on pitänyt tehdä aimo määrät ylityötä, jotta nimike ylipäätään saatiin valmiiksi.

Tai "valmiiksi", miten tuon nyt ottaa. Kannattaa lukea eteenpäin, jotta tämän farssin kokonaiskuva aukeaa.

Käydään ensin läpi pelin hyvät ominaisuudet

Skull Island: Rise of Kongin kansitaide, tuolla ylempänä, on päheä.

Käydään sitten läpi pelin huonommat ominaisuudet

Kyllä se on myönnettävä, että Skull Island: Rise of Kong on yksi huonoimmista peleistä, joita olen koskaan pelannut. Ellei jopa huonoin. Muistelemalla päähän tulee vain yksi jotakuinkin luotaantyöntävämpi tekele, jonka ostin aikoinaan itselleni 12 sentin hinnalla.

Kyseinen tuotos, muutamassa minuutissa läpäistävä Spectrewoods, on luotu lähinnä helppoon platinapystien metsästämiseen PlayStation-ympäristössä. Sen ei liene tarkoituskaan olla kovin laadukasta pelattavaa. Enemmän tästä kokeilusta oheisessa jutussamme: Ostin halvimman pelin, mitä PlayStation Storesta vain sai – oliko 0,12 euroa maksanut tekele edes tuon hinnan arvoinen?

[[{"fid":"95617","view_mode":"default","fields":{"format":"default","field_file_image_alt_text[und][0][value]":"Skull Island: Rise of Kong ja itse päähahmo","field_file_image_title_text[und][0][value]":"Skull Island: Rise of Kong ja itse päähahmo"},"type":"media","field_deltas":{"1":{"format":"default","field_file_image_alt_text[und][0][value]":"Skull Island: Rise of Kong ja itse päähahmo","field_file_image_title_text[und][0][value]":"Skull Island: Rise of Kong ja itse päähahmo"}},"link_text":null,"attributes":{"alt":"Skull Island: Rise of Kong ja itse päähahmo","title":"Skull Island: Rise of Kong ja itse päähahmo","height":2160,"width":3840,"class":"media-element file-default","data-delta":"1"}}]]

Tässä hän on, vähemmän kingi Kong.

Mutta tämä Kong. Sitä voisi kuvailla lyhyesti täysin turhaksi tekeleeksi. Siitä puuttuu pointti, hauskuus, tarina ja kaikki millään muotoa kiinnostava sisältö.

Kyseessä on kolmannen persoonan toimintaseikkailu, jossa pelaaja ottaa ohjat muun muassa elokuvista tutusta Kong-jätistä. Pelaaminen koostuu vihollisten mätkimisestä, tasoloikkaamisesta ja ympäriinsä juoksemisesta. Yksi näistä kolmesta vie kuitenkin huomattavasti suurimman osan ajasta, ja siitä enemmän hieman alempana.

Ympäristöt vaihtelevat ankeasta viidakkoa muistuttavasta sokkelosta ankeaan hämähäkkien asuttamaan kuumaisemaan, joka sekin on aikamoinen sokkelo. Ympäristöt eivät tarjoa mitään mielenkiintoista ulkonäkönsä tai pelimekaniikkojensa puolesta.

[[{"fid":"95618","view_mode":"default","fields":{"format":"default","field_file_image_alt_text[und][0][value]":"Skull Island: Rise of Kong juoksentelua viidakossa","field_file_image_title_text[und][0][value]":"Skull Island: Rise of Kong juoksentelua viidakossa"},"type":"media","field_deltas":{"2":{"format":"default","field_file_image_alt_text[und][0][value]":"Skull Island: Rise of Kong juoksentelua viidakossa","field_file_image_title_text[und][0][value]":"Skull Island: Rise of Kong juoksentelua viidakossa"}},"link_text":null,"attributes":{"alt":"Skull Island: Rise of Kong juoksentelua viidakossa","title":"Skull Island: Rise of Kong juoksentelua viidakossa","height":2160,"width":3840,"class":"media-element file-default","data-delta":"2"}}]]

Tässä sitä juostaan viidakossa. Jännää.

Tasoloikkaamista ja kiipeilyä on ripoteltu sinne ja tänne. Tästä geneerisestä pomppimisesta ei ole oikeastaan mitään mielenkiintoista sanottavaa, mitä nyt loppupuolen pomppukohtaukset ovat suhteellisen ärsyttäviä.

Laajahkot ja sekavat alueet ovat puolestaan täynnä vihollisia, pienistä hämähäkeistä isompiin dinosauruksiin. Mätkittävää riittää, mutta hommassa on yksi olennainen asia huomioitavana. Pelissä ei nimittäin ole mitään tarvetta, syytä tai houkutinta tapella rivivihollisia vastaan. Ei sitten mitään. Tuntuu siltä, että ilkeät örrimörrit on sijoitettu liian pitkiin karttoihin täytteeksi, jotta niissä olisi edes jotain.

Lähes jokaisen vastaan köpöttävän ja tyhmällä tekoälyllä varustetun vihollisen voi yksinkertaisesti ohittaa. Miksi jäädä taistelemaan turhan päiten, jos siitä ei ole mitään hyötyä kokemuspisteiden tahi vaikka edes viihdearvon merkeissä? Etenkin sen takia, että suuri osa mäiskeestä on vain parin hyökkäysliikkeen tekemistä yhä uudelleen ja uudelleen. Ei muuta kuin vauhdilla ohi.

[[{"fid":"95624","view_mode":"default","fields":{"format":"default","field_file_image_alt_text[und][0][value]":"Skull Island: Rise of Kong juostaan hämähäkkien ohi","field_file_image_title_text[und][0][value]":"Skull Island: Rise of Kong juostaan hämähäkkien ohi"},"type":"media","field_deltas":{"8":{"format":"default","field_file_image_alt_text[und][0][value]":"Skull Island: Rise of Kong juostaan hämähäkkien ohi","field_file_image_title_text[und][0][value]":"Skull Island: Rise of Kong juostaan hämähäkkien ohi"}},"link_text":null,"attributes":{"alt":"Skull Island: Rise of Kong juostaan hämähäkkien ohi","title":"Skull Island: Rise of Kong juostaan hämähäkkien ohi","height":2160,"width":3840,"class":"media-element file-default","data-delta":"8"}}]]

Sitten juostaan hämähäkkien ohi. Hurjaa.

Poikkeuksen tekevät taisteluareenat, joita joka kartassa on useampia. Jos niille osuu, pitää jokainen alueella oleva vihollinen päihittää päästäkseen niistä pois. Palkkiona näistä koitoksista saa kokemuspisteitä, joilla kehittää Kongin kykyjä. Ei sillä, että mitään kovin mielenkiintoista kehitettävää olisi tarjolla.

Takapuolta koko rahalla

Missään ei tätä mainita, mutta kentissä pelaajan päämääränä on löytää tiensä sokkeloisen, mutta käytännössä vain yhteen suuntaan vievän, alueen päätyyn kohtaamaan iso loppupomo. Miten sinne pääsee? Kuka tietää! Juokse eteenpäin johonkin suuntaan, kunnes löydät perille.

Kongilla on karjaisutoiminto, joka näyttää summittaisesti missä suunnassa on jotain mielenkiintoista. Sen käyttö oikeaan suuntaan luovimisessa on lähes arpapeliä. Onko tuolla jossain oikea etenemissuunta vai kenties jokin kenttiin piilotetuista kerättävistä turhakkeista? Kenpä tietäis sen.

[[{"fid":"95619","view_mode":"default","fields":{"format":"default","field_file_image_alt_text[und][0][value]":"Skull Island: Rise of Kong vihollisille pataan","field_file_image_title_text[und][0][value]":"Skull Island: Rise of Kong vihollisille pataan"},"type":"media","field_deltas":{"3":{"format":"default","field_file_image_alt_text[und][0][value]":"Skull Island: Rise of Kong vihollisille pataan","field_file_image_title_text[und][0][value]":"Skull Island: Rise of Kong vihollisille pataan"}},"link_text":null,"attributes":{"alt":"Skull Island: Rise of Kong vihollisille pataan","title":"Skull Island: Rise of Kong vihollisille pataan","height":2160,"width":3840,"class":"media-element file-default","data-delta":"3"}}]]

Yksi Kong vastaan seitsemän vihulaista, helppo nakki.

Näinpä 90 prosenttia peliajasta kuluu juoksuttaessa Kongia eteenpäin siinä toivossa, että jossain kohti vastaan tulisi pomovastus. Sama asia toisin ilmaistuna: lähes koko peli kuluu katsellessa Kongin karvaista perspuolta tämän tömistellessä eteenpäin. Ihanata.

Ei siinä, jos tuo karvoitus olisi edes hienointa, mitä pelirintamalla on nähty, mutta kun ei. Itse Kong-hahmo näyttää kömpineen paikalle suoraan menneiltä konsolisukupolvilta. Hahmo ilmeineen näyttää sanalla sanoen typerältä. Onpa yhdestä kenties dramaattisuutta tavoittelevasta välinäytöksestä kehkeytynyt jopa pienensorttinen meemikin. Ja ihan syystäkin. Välinäytökset ovat pöhköjä.

Tätä tarinaa ei voi kehua liikaa (tai ollenkaan)

Niin, pelin tarina! Jos sellaisesta voi edes puhua. Seikkailun alkumetreillä ilkeä Gaw-dino-olento tappaa Kongin vanhemmat, ja Kongin tehtävänä on kostaa. Siinäpä se, mitään juonikuviota tai kehitystä ei matkan varrella ole.

Nimikkeen ensiminuutit pelataan Kongin äitimuorilla. Tässä kohti pelaajalle esitellään kaiken sortin liikkeitä, joita kotvan päästä valokeilaan hyppäävällä Kongilla ei ole. Kyseiset kyvyt tarkemmasta hypystä päällä puskemiseen pitää ansaita päihittämällä pomovastuksia. Kunhan ne vain onnistuu jostain löytämään.

[[{"fid":"95620","view_mode":"default","fields":{"format":"default","field_file_image_alt_text[und][0][value]":"Skull Island: Rise of Kong lopetusliike","field_file_image_title_text[und][0][value]":"Skull Island: Rise of Kong lopetusliike"},"type":"media","field_deltas":{"4":{"format":"default","field_file_image_alt_text[und][0][value]":"Skull Island: Rise of Kong lopetusliike","field_file_image_title_text[und][0][value]":"Skull Island: Rise of Kong lopetusliike"}},"link_text":null,"attributes":{"alt":"Skull Island: Rise of Kong lopetusliike","title":"Skull Island: Rise of Kong lopetusliike","height":2160,"width":3840,"class":"media-element file-default","data-delta":"4"}}]]

Ei ehkä näytä siltä, mutta tässä tehdään lopetusliikettä viholliselle.

Ai hei, keksin toisen positiivisen asian tästä sopasta! Peliä on nimittäin päivitetty. Aiemmin tuotoksen karttatoiminto oli käytännössä hyödytön, sillä Kongin sijaintia ei nähnyt karttaruudulla lainkaan. Päivitysten myötä näkyville on ilmaantunut merkki ilmaisemaan apinaisemme sijaintia. Jippii. En pysty kuvittelemaan kuinka paljon tuskaisampi seikkailu oli ennen tätä parannusta.

Yksi asia Rise of Kongissa häiritsee kaiken muun ohella. Se nimittäin saa apinoiden kuninkaan tuntumaan todella pieneltä. Elokuvissa Kong vaikuttaa suurelta ja massiiviselta hahmolta, kokonsa ja presenssinsä muodossa. Peli marssittaa näkyville kasan yhtä isoja vihulaisia ja nipun huomattavasti isompia pomovastuksia, minkä myötä Kong ei todellakaan ole tämän viidakon kuningas.

Ötökät kiusivat

Oli vähästä kiinni, etten olisi päässyt kehumaan tuotoksen bugittomuutta. Julkaisunsa yhteydessä Rise of Kongin kerrottiin olevan kauttaaltaan todella buginen tekele, mutta tätä puolta lienee paranneltu kautta linjan.

[[{"fid":"95621","view_mode":"default","fields":{"format":"default","field_file_image_alt_text[und][0][value]":"Skull Island: Rise of Kong pomotaisto","field_file_image_title_text[und][0][value]":"Skull Island: Rise of Kong pomotaisto"},"type":"media","field_deltas":{"5":{"format":"default","field_file_image_alt_text[und][0][value]":"Skull Island: Rise of Kong pomotaisto","field_file_image_title_text[und][0][value]":"Skull Island: Rise of Kong pomotaisto"}},"link_text":null,"attributes":{"alt":"Skull Island: Rise of Kong pomotaisto","title":"Skull Island: Rise of Kong pomotaisto","height":2160,"width":3840,"class":"media-element file-default","data-delta":"5"}}]]

Jännittävä pomotaistelu. Oikealla kukkanen, jolla sankarimme saa energiaansa palautettua.

Tai niin luulin, kunnes matkan loppuvaiheilla ongelmia kertyi oikein kahmalokaupalla. Niistä selkeästi harmillisin oli se, että yhtäkkiä kaikki hyökkäysnapit lakkasivat toimimasta kivien viskomista lukuun ottamatta. Taistele nyt isoa hämähäkkihirmua vastaan, kun et voi lyödä. Tämä bugi toistui kahteen otteeseen. Toisella kertaa hyökkäysten ohella myös liikkuminen ja hyppiminen lakkasivat toimimasta.

Ja hämähäkkiloppupomosta kun on puhe, niin jouduin tämän ärsyttävän taiston suorittamaan kahdesti, koska peli kaatui kukistettuani kyseisen örmyn heittämällä sitä kivellä, oletettavasti väärällä tavalla. Hieman tämän taiston jälkeen Kong juuttui seinään vihollisten muksittavaksi, ja kuoleman koittaessa koetti peli palauttaa noin puoli tuntia aiemmin koetun hämppispomotaiston alkuun. Onneksi olin juuri tehnyt manuaalisen tallennuksen, johon palata taukovalikon kautta, muuten olisi peli voinut vertauskuvainnoillisesti lentää seinään.

[[{"fid":"95622","view_mode":"default","fields":{"format":"default","field_file_image_alt_text[und][0][value]":"Skull Island: Rise of Kong seinän sisässä","field_file_image_title_text[und][0][value]":"Skull Island: Rise of Kong seinän sisässä"},"type":"media","field_deltas":{"6":{"format":"default","field_file_image_alt_text[und][0][value]":"Skull Island: Rise of Kong seinän sisässä","field_file_image_title_text[und][0][value]":"Skull Island: Rise of Kong seinän sisässä"}},"link_text":null,"attributes":{"alt":"Skull Island: Rise of Kong seinän sisässä","title":"Skull Island: Rise of Kong seinän sisässä","height":2160,"width":3840,"class":"media-element file-default","data-delta":"6"}}]]

Kong putosi kivisen tantereen läpi.

Unohtaa ei myöskään sovi sitä taisteluareenaa, jossa vihoviimeinen vihulainen oli jumissa näkymättömän seinän takana. Eli olihan noita bugeja.

Tätä kaijua ei halua suositella muun muassa kenellekään

Kuten ehkä onkin jo vihjattu, niin Rise of Kong ei ole kovinkaan kaunis peli, kaukana siitä. Ympäristöt eivät saa kiinnostumaan ja hahmot sopisivat aiemmille konsolisukupolville. Sen lisäksi varjon ja valon reuna liikkuu samaa tahtia Kongin kanssa hieman hänen edellään. Tasan yhden kerran auringonlaskun näkeminen sai miettimään, että näyttääpäs maisema hyvältä. Etenkin kaikkeen muuhun verrattuna.

Äänipuoli ei sekään tarjoa paljoa. Musiikkia ei ole ympäriinsä juostessa, vaan sitä kuullaan lähinnä taistelujen yhteydessä. Muutamat rallit eivät ole hassummasta päästä, mutta se ei paljoa pelasta.

[[{"fid":"95623","view_mode":"default","fields":{"format":"default","field_file_image_alt_text[und][0][value]":"Skull Island: Rise of Kong Kong on vihainen","field_file_image_title_text[und][0][value]":"Skull Island: Rise of Kong Kong on vihainen"},"type":"media","field_deltas":{"7":{"format":"default","field_file_image_alt_text[und][0][value]":"Skull Island: Rise of Kong Kong on vihainen","field_file_image_title_text[und][0][value]":"Skull Island: Rise of Kong Kong on vihainen"}},"link_text":null,"attributes":{"alt":"Skull Island: Rise of Kong Kong on vihainen","title":"Skull Island: Rise of Kong Kong on vihainen","height":2160,"width":3840,"class":"media-element file-default","data-delta":"7"}}]]

Kong on nyt hyvin vihainen.

Yksi hopeareunus tuotoksella on. Skull Island: Rise of Kong on nimittäin lyhyt peli, kunhan vihulaisten kanssa ei turhaan jää tappelemaan. Itselläni lopputekstit rullasivat täysin kylmäksi jättäneen loppunäytöksen jälkeen alta neljän tunnin pelaamisella.

Eli positiivisena puolena on se, että nokka ei tuhise tämän kikkareen kanssa kovin pitkään. Mikäli haluaa lisätä kärsimystä, voi pelialueille piilotetut kerättävät roinat etsiä, mutta en keksi yhtään hyvää syytä, miksi näin haluaisi tehdä. Sama välttämiseen kannustava virsi pätee myös itse peliin, sillä en suosittele sitä muun muassa kenellekään.

En haluaisi olla tuotokselle kovin tyly, sillä sen tekijöille ei annettu mahdollisuutta suoriutua tehtävästään kunnialla. Mutta pakko on olla hieman jyrkkä, jotta viestini välittyy myös muille: tätä tylsää ja perin epäkiinnostavaa peliä ei kannata kokea. Tässä turhuudessa ei ole mitään positiivista puolta, minkä takia se olisi syytä ottaa käsittelyyn.

Huomaa, että yksi vuosi ei ole tarpeeksi aikaa tämän sortin pelin kehitystyölle.





Lisää aiheesta:



No nyt se löytyi! Paras peli, jota en halua pelata


Kukaan ei tätä arvostelua suoranaisesti pyytänyt, mutta tässä se silti on - arvostelussa Wanking Simulator


Nyt on se aika vuodesta, kun The Long Dark kannattaa kaivaa esiin lipaston laatikosta (tarkoitan sitä peliä, senkin pervot)






Lue juttu sivustolla...
 
Ylös Bottom