Tämä on mainospaikka (näillä pidetään sivusto pystyssä)

TFT-monitoria hankkimassa

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Vigor Mortis
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Eli sellaista olisin teiltä paremmin asioista perillä olevilta kysymässä, että

1) olen kuullut esim. 17" tft-monitorin vastaavan 19" normaalinäyttöä. Mistä ihmeestä tämä muka johtuu?

2) onko hyviä suosituksia merkistä ja mallista? Pelaan tietokoneella suhteelisen vähän, enemmän surffaan ja kirjoittelen ja katselen harvoin leffoja. Esim. onko tuosta Hobby Hallin Fujitsu Siemens Scaleoview T17-1 -17'' mihinkään? Tuohan ei taida olla edes mitenkään erityisen halpa. Raha ei sinänsä ole este, mutta ei sitä ole liikaakaan.

Vastaus: TFT-monitoria hankkimassa

Vigor Mortis sanoi:
Eli sellaista olisin teiltä paremmin asioista perillä olevilta kysymässä, että

1) olen kuullut esim. 17" tft-monitorin vastaavan 19" normaalinäyttöä. Mistä ihmeestä tämä muka johtuu?
Siitä, että kuvaputkinäytöillä osa kuvaputkesta jää aina näytön reunojen alle. Lcd-näytöllä taas kuvapinta-alasta kaikki on käyttäjän näkyvissä.

2) onko hyviä suosituksia merkistä ja mallista? Pelaan tietokoneella suhteelisen vähän, enemmän surffaan ja kirjoittelen ja katselen harvoin leffoja. Esim. onko tuosta Hobby Hallin Fujitsu Siemens Scaleoview T17-1 -17'' mihinkään? Tuohan ei taida olla edes mitenkään erityisen halpa. Raha ei sinänsä ole este, mutta ei sitä ole liikaakaan.
Tuosta mainitsemastasi näytöstä ei ole mitään kokemuksia enkä jostain kumman syystä onnistunut löytämään Siemensin kotisivuiltakaan tietoa tuosta (T17-2 -mallista sen sijaan oli juttua), mutta minulla on käytössä BenQ FP71G+ ja täytyy sanoa että ns. halpisnäytöksi tämä on todella laadukas. Hintaa oli vain reilu 200e, mutta mitään suurempia ongelmia en ole vielä löytänyt. Vasteaika on riittävä pelaamiseenkin, mustan taso ei ole mikään ongelma ja katselukulmatkin ovat tarpeeksi hyvät. Ainoa mielestäni huono puoli tässä on lievä valovuoto näytön ylä- ja alalaidassa.

Jos et tosiaan pelikäyttöön ole näyttöä hommaamassa, siihen tuskin tarvitsee mitään suuria summia sijoittaa. Kunhan katsot että vasteaika on suunnilleenkaan hyvä. Tietysti on myös hyvä jos on mahdollisuus käydä koekatselemassa kuvaa ennen ostoa. Sillä tavalla saat paljon speksien tiirailemista paremmin selville miellyttääkö kuva silmää.

17" tft-vastaa suunnileen 18" crt-monitoria. Tämä johtuu siitä, että crt-monitoreissa kuva-alaa jää "piiloon" kehyksien sisään. Ehdottomina vaatimuksina kannattaa tft-monitoria valitessa pitää riittävän alhaista vasteaikaa ja dvi-liitäntää (vga näyttää noissa aika kamalalta ja ainakin itselleni dvi:ssä iso juttu on se, että kuvan kokoa tai muutakaan ei tarvitse säätää käsin; digitaalisen liitännän kautta kuva pompsahtaa aina oikein ruudulle). Itse suosittelisin 19" tft-monitoria suuremman kuvan, mutta myös siihen paremmin sopivan natiivireson vuoksi. Käsittääkseni kaikissa (ainakin kuluttajahintaisissa) 17" ja 19" tft:issä natiivireso on 1280x1024, mikä saa tekstin näyttämään hieman liian pieneltä 17-tuumaisissa. Muiden resojen käyttö kun taas on vähän mitä on skaalauksen vuoksi. Toiset näytöt hoitavat skaalauksen paremmin kuin toiset, mutta ikinä tulos ei ole näytön natiivireson tasoinen.

Tuosta Fujitsusta en osaa sanoa mitään, mutta omaan Hyundai ImageQuest L90D+:ssaan olen ollut ERITTÄIN tyytyväinen. Itse päädyin tähän malliin Tom's Hardwaren ja Pelitin testien perusteella. Hintaa tällä on n.450e. Näytöstä löytyy muistaakseni myös halvempi 17" versio. Ominaisuudet ovat muistaakseni täysin samat. Myös Samsung on erittäin laadukas näyttövalmistaja, mutta melko kallis.

puhveli sanoi:
Ehdottomina vaatimuksina kannattaa tft-monitoria valitessa pitää riittävän alhaista vasteaikaa ja dvi-liitäntää (vga näyttää noissa aika kamalalta ja ainakin itselleni dvi:ssä iso juttu on se, että kuvan kokoa tai muutakaan ei tarvitse säätää käsin; digitaalisen liitännän kautta kuva pompsahtaa aina oikein ruudulle).
Ehh... Miten niin vga-liitäntä näyttää littunäytöissä kamalalta? Ei todellakaan näytä kamalalta jos vain sen kautta syöttää näytön natiiviresoluutiota (mikä kyllä on vaatimuksena dvi-liitäntää käytettäessäkin). Ja ainakin jokaisessa suunnilleenkaan uudessa tft-näytössä johon olen törmännyt, on tuollainen kiva "auto adjust" -nappi, jolla saa kuvan täsmälleen kohdilleen ja kuntoon yhden napin painalluksella. Ei pitäisi olla kovin ylivoimainen homma varsinkaan kun kuva pysyy kyllä kohdallaan sen yhden painalluksen jälkeen.

Käsittääkseni kaikissa (ainakin kuluttajahintaisissa) 17" ja 19" tft:issä natiivireso on 1280x1024, mikä saa tekstin näyttämään hieman liian pieneltä 17-tuumaisissa.
Eiköhän tämä riipu enemmän käytettävästä fontista kuin näytön resoluutiosta :rolleyes:.

EDIT: Siis eihän dvi-liitännästä tietysti mitään haittaakaan ole, mutta turha siitä on maksaakaan ellei tarvetta ole. Jokaisesta nykyisestä pc:n näytönohjaimesta kun saa ulos sitä vga-kuvaakin.

Lloope sanoi:
Ehh... Miten niin vga-liitäntä näyttää littunäytöissä kamalalta? Ei todellakaan näytä kamalalta jos vain sen kautta syöttää näytön natiiviresoluutiota (mikä kyllä on vaatimuksena dvi-liitäntää käytettäessäkin). Ja ainakin jokaisessa suunnilleenkaan uudessa tft-näytössä johon olen törmännyt, on tuollainen kiva "auto adjust" -nappi, jolla saa kuvan täsmälleen kohdilleen ja kuntoon yhden napin painalluksella. Ei pitäisi olla kovin ylivoimainen homma varsinkaan kun kuva pysyy kyllä kohdallaan sen yhden painalluksen jälkeen.

Voisi olettaa, että sinulla ei todellakaan taida näytössäsi dvi-liitäntää olla? Jos vga:n ja dvi:n eroa ei näytölläsi huomaa, on vika joko monitorissasi tai silmissäsi. Ero on iso. Kyllä vga:lla kytketty littu kuvanlaadussa crt-monitorin hakkaa, mutta kyllä se kuva todella paljon "pehmeämpi" on, kuin dvi:n kautta.

Mitä tulee tuohon auto adjust -nappiin, niin moiseen en ole törmännyt (enpä tosin ole etsinytkään, kun tarvetta ei ole ollut). Jos tosiaan tuommoinen toiminto löytyy ja se vielä toimiikin kunnolla, eipä sen säätämisen pitäisi mikään ongelma tosiaan olla. Itselläni vain meni monesti hermo crt-näytön säätämisessä, kun sitä on lähes mahdoton saada täydelliseksi. Automaattisesti oletin, että samaa tuskaa se säätäminen on tft:nkin kanssa.

E: Toki se fontin koko enemmän vaikuttaa, kuin näytön reso, mutta ainakin nettiselailussa tykkään pitää fontin sen kokoisena, miksi se sivuilla on suunniteltu jotta sivut näkyisivät "niin kuin niiden on tarkoitettukin näkyä". 19-tuumaisessa se 1280x1024 vain näyttää "juuri oikean kokoiselta" :D

puhveli sanoi:
Voisi olettaa, että sinulla ei todellakaan taida näytössäsi dvi-liitäntää olla? Jos vga:n ja dvi:n eroa ei näytölläsi huomaa, on vika joko monitorissasi tai silmissäsi. Ero on iso. Kyllä vga:lla kytketty littu kuvanlaadussa crt-monitorin hakkaa, mutta kyllä se kuva todella paljon "pehmeämpi" on, kuin dvi:n kautta.
Ei, tässä nykyisessä halpisnäytössäni ei tosiaankaan ole dvi-liitäntää, koska näin turhaksi maksaa sellaisesta kun mitään tarvetta sellaiselle ei ole. Kenties näyttö, jolla olet vga-liitäntää kokeillut, on ollut jotenkin rikki tai jotain? VGA:lla ja DVI:llä luonnollisesti on eroa, mutta erot ovat ainakin lyhyillä johdoilla ja peruslaitteilla niin pieniä, että todella harva niitä huomaa.

Siis siis, DVI-liitännästä on ehdottomasti hyötyä TFT-näytöissä. Joku insinöörimpi kuin minä voi kertoa faktat, minä kerron mitä tiedän.

CRT-näytölle kuva ammutaan kuten televisioille on aina tehty. Tästä en tiedä yhtään, joten jätän väliin. Eli kuitenkin näytöt syövät analogista signaalia, millä itse kuvaputken toimintaa ohjataan. VGA-liitin on siis hyvä, kun näytönohjain muuntaa itse digitaalisignaalinsa analogiseksi. Huonoissa näytönohjaimissa (GF2:t taisivat kärsiä tästä) kuva on huono, kun näytönohjaimen DA-muunninpiiri on huono. Tai jotain.

TFT-näytöissä taas nestekidepanelin nestekiteet koostuvat kolmesta väristä (tietty), sininen, punanen ja vihreä. Näitä värejä ohjaamalla saadaan kaikki miljoonat värit ja epävärit kuten musta (?). Eli asiaan, panelia siis ohjataan yksinkertaisilla sähkösignaaleilla, "sä palat, sä et". Paneli on ohjattu suoraan digitaalisesti. VGA-piuhalla tässä on yksi ongelma. Näytönohjain muuttaa kuvasignaalin analogiseksi, joten näytössä se pitää taas vääntää sopivaan muotoon, eli tehdään vaihteeksi analoginen -> digitaalinen muunnos. Täydellisessä maailmassa ehkä toimisi, nyt ei. Siksi DVI piuha on olemassa, näytön kuva tungetaan yhtä johtoa pitkin täysin digitaalisena loppuun asti, joten turhia muunnoksia ei tehdä, ja kuva saadaan pikselin tarkkuudella teräväksi.

Toisin sanoen minulla ei ole mitään tietoa miten asia teoriassa menee, mutta käytännössä DVI:n ja VGA:n välillä on kiistämätön ero kuvan tarkkuudessa, sekä varmasti myös väritoistossa. Mitä parempilaatuinen näyttö, sitä suuremmaksi tämä ero vielä muodostuu. Onko ero sitten sen DVI-liitännän lisähinnan arvoinen on tietysti jokaisen omamielipide, mutta itse en modernia TFT-näyttöä ilman DVI-liitäntää ostaisi. Tosin mitäs minulla on tähän sanomista, kun pöydällä makaa yhä Samsungin kehno 17" CRT, jonka ominaisuudet saisivat jokaisen graafikon silmät palamaan.

Lloope sanoi:
Ei, tässä nykyisessä halpisnäytössäni ei tosiaankaan ole dvi-liitäntää, koska näin turhaksi maksaa sellaisesta kun mitään tarvetta sellaiselle ei ole. Kenties näyttö, jolla olet vga-liitäntää kokeillut, on ollut jotenkin rikki tai jotain? VGA:lla ja DVI:llä luonnollisesti on eroa, mutta erot ovat ainakin lyhyillä johdoilla ja peruslaitteilla niin pieniä, että todella harva niitä huomaa.

On tullut testattua kaverin BenQ:lla ja omalla Hyundailla piuhoja vaihtaen. Koulullani olen katsellut Fujitsun näyttöjä vga-liitännällä ja toisen kaverin luona samsungia vga:lla. Erot ovat todellakin huomattavia.

Dvi-liitäntä löytyy käytännössä jokaisesta kohtalaisesta tai paremmasta tft-näytöstä, joten eipä siitä nyt varsinaisesti joudu maksamaan extraa. Kyllä sen dvi-liitännän "mukana" tulee paljon muitakin ominaisuuksia noissa astetta kalliimmissa näytöissä; esim. katselukulmat ovat yleensä reilusti paremmat, väritoisto on parempaa ja valovuotoa ei käytännössä ole kuin noissa halpismalleissa. Tietokonetta käyttäessä näyttö on kuitenkin se asia mitä siinä koko ajan tuijotetaan, joten jos ei ole aivan pakko ostaa sitä markkinoiden halvinta (=paskinta) vaihtoehtoa, siihen kannattaa panostaa. Hintaerotkaan eivät ole kuitenkaan mitään valtavia, jos ei siihen kaikkein kalleimpaan graafikko-näyttöön vertaa.

Samantien 19" niin ei tarvitse kohta katua. Liittimistä kannattaa ottaa DVI- sekä VGA-liitännät tarjoava malli. Vasteaikaa on syytä olla vähän; 8 ms ja sopii myös pelaamiseen. PiVo-ominaisuus mahdollistaa kuvan kääntämisen pystyyn joka sopii vaikka kirjailijalle. Omat skobet löytyy takaa piilosta sekä tietysti erittäin kapeat reunat.

HYUNDAI L90D+ tarjoaa nämä ominaisuudet. Löytyy itseltä ja todella tyytyväinen täytyy olla. Paluuta kuvaputkeen ei tämän jälkeen todellakaan ole. Tietokone liitetään luonnollisesti DVI-liittimeen parhaan mahdollisen kuvan takaamiseksi.

Sain nyt viimein hankittua tällaisen Samsungin syncmaster 940b:n ( http://www.verkkokauppa.com/popups/prodinfo.php?id=13017 ).

Ihan kiva muuten, mutta monitoria tuijottaessa alkaa huimaamaan ja tunnen niskani jäykistyvän. Tapahtuuko tätä muille, vai olenko yksin ongelmani kanssa? Pystyykö tähän vaikuttamaan jotenkin?

Toinen asia: monitori näytti mahtavalta verkkokaupan leikkaussalivalojen alla, mutta kotona hämärässä huoneessa kuva on aikalailla kirkas. Onko tämä vain monitorin ominaisuus, vai voinko vaikuttaa tähän jotenkin. Kirkkaus on jo nyt melkein nollassa.

Jos mikään muu ei auta, luuletteko että nämä ovat käypiä syitä takaisinviemiseen, vai pistinkö taas satoja euroja kankkulan kaivoon?

Vigor Mortis sanoi:
Sain nyt viimein hankittua tällaisen Samsungin syncmaster 940b:n ( http://www.verkkokauppa.com/popups/prodinfo.php?id=13017 ).

Ihan kiva muuten, mutta monitoria tuijottaessa alkaa huimaamaan ja tunnen niskani jäykistyvän. Tapahtuuko tätä muille, vai olenko yksin ongelmani kanssa? Pystyykö tähän vaikuttamaan jotenkin?

Toinen asia: monitori näytti mahtavalta verkkokaupan leikkaussalivalojen alla, mutta kotona hämärässä huoneessa kuva on aikalailla kirkas. Onko tämä vain monitorin ominaisuus, vai voinko vaikuttaa tähän jotenkin. Kirkkaus on jo nyt melkein nollassa.

Jos mikään muu ei auta, luuletteko että nämä ovat käypiä syitä takaisinviemiseen, vai pistinkö taas satoja euroja kankkulan kaivoon?

Mulla ainakin kesti jonkin aikaa tottua TFT-monttuun töissä. Se on vaan silmälle niin erillainen kuin perinteinen kuvaputki. Aluksi liika kirkkaus häiritsi.

Itse laitoin syncmaster 930BF:n. Aluksi ilmeni pientä pääkipua sitä tuijottaessa, niinkuin monella muullakin, siihen tottuu.

Vigor Mortis sanoi:
monitori näytti mahtavalta verkkokaupan leikkaussalivalojen alla, mutta kotona hämärässä huoneessa kuva on aikalailla kirkas. Onko tämä vain monitorin ominaisuus, vai voinko vaikuttaa tähän jotenkin. Kirkkaus on jo nyt melkein nollassa.

Säädä myös kontrastia hillitymmäksi. Samaten käytetty värilämpötila vaikuttaa asiaan.

Yleensä nykyaikaisissa näytöissä on melko monipuoliset säädöt. Kannattaa tutustua niihin ihan ohjekirjan kanssa, niin voi päästä nauttimaan näytön oletusarvoja selvästi laadukkaammasta kuvasta.

PS: Asiaan voi vaikuttaa myös käyttöjärjestelmän puolella ottamalle käyttöön kyseiselle näytölle sovitetun väriprofiilin.

Ylös Bottom