FleeingNevada
Toimitus
Edelleen kyse on kahden formaatin eroista. Pelissä päästään heti pelaamaan Abbyllä, mikä automaattisesti luo pelaajan ja hahmon välillä yhteyden, tiedosti sitä tai ei. Pelissä on myös ne, noh, pelattavat osiot, jotka pidentävät kokemusta. Mutta jos ne leikataan ja katsotaan vain välianimaatiot, niin Abbyn motivaatiot paljastuvat muutamissa tunneissa.Nyt koko kauden nähneenä jäi edelleen vähän mysteeriksi,
miksi salaisuuden plöräyttäminen julki heti sarjan alussa oli millään tavalla tarpeellista.
Suurin ongelma ei ole paljastukseen kuluneessa ajassa, vaan tapahtumien järjestyksessä: Pelissä Abbyn ja hänen ryhmänsä teot tulevat täytenä yllätyksenä pelaajalle. Sarjassa Abby kertoo tarkalleen mitä aikoo tehdä hyvissä ajoin ennen kuin asiat tapahtuu. Eihän tarinoiden tarkoitus ole vain lapioida tarvittavaa informaatiota katsojalle, vaan rytmi ja järjestys ovat myös oleellinen osa kerrontaa, jotka vaikuttaa tarinan kokemiseen. Nyt jostain syystä lähdettiin pehmentelyn ja yliselittämisen linjalle, mitä en ymmärrä lainkaan.
Olen oppinut vuosien varrella ymmärtämään Part II:n kahtiajakoista rytmitystä, koska se tuo tiettyä draivia pelin alkupuolelle, kun Abby on pelkkä pahis jahdattavaksi. Sarjassa Abbyn motiivit ovat kuitenkin selvät heti alusta lähtien, joten asia on jo käytännössä loppuun käsitelty ja nyt vain katsotaan kahden kauden ajan kumpi osapuoli selviää voittajaksi. Abbyn piilottelu tämän kauden ajan näyttää tätä taustaa vasten ainoastaan kököltä rytmitykseltä, koska siltä puuttuu merkitys. Tämä rytmitys on pitänyt kopioida suoraan pelistä, mutta ilmeisesti ymmärtämättä mikä sen tarkoitus oli.
Syy ratkaisuille ei voi olla ainakaan tv-sarjojen formaatissa, koska kyllä ennen asioita on osattu pitää salaisuutena vaikka useammankin kauden yli. Se on melkeinpä nähty pikemminkin sarjan etuna, että katsojilla on konkreettinen syy palata sen pariin seuraavillakin kausilla.
Pelissä tämä pimittäminen kuitenkin toimii, sillä tarina liikkuu täysin subjektiivisesta näkökulmasta, eli Ellien kautta. Se tuo toki omat ongelmansa, joista on itse peliketjussakin puhuttu, eli miten ristiriidassa pelimekaniikat ovat tarinan kanssa. Pohjimmiltaan lopputulos on kuitenkin selvä: koska pelaajalla on muuta tekemistä, niin mysteeri ei pakahduta kokonaisuutta.
Mutta mietitään, että Joelin kuolema jäisi epäselväksi. No, se tarkoittaisi sitä että jokaisen jakson yllä olisi kysymys "miksi Joel tapettiin?" Näin ollen sarja ei käsittelisi enää mitään muuta kuin sitä. Jaksoissa voisi tapahtua vaikka mitä, mutta jokainen juonentynkä olisi vain osa kysymystä, johon ei ole vastausta.
Kun rakennetta muutetaan niin, että katsoja saa syyn ja seurauksen heti alkumetreillä, niin sarja voi käsitellä samoja teemoja laajemmin. Nyt tiedämme miksi Joel tapettiin, mutta emme tiedä mitä kaikkea muuta tapatui niinä vuosina kun Abby metsästi häntä. Se säilyttää mysteerin ilman, että se riistää muulta tarinalta painoarvoa.
Kun rakennetta muutetaan niin, että katsoja saa syyn ja seurauksen heti alkumetreillä, niin sarja voi käsitellä samoja teemoja laajemmin. Nyt tiedämme miksi Joel tapettiin, mutta emme tiedä mitä kaikkea muuta tapatui niinä vuosina kun Abby metsästi häntä. Se säilyttää mysteerin ilman, että se riistää muulta tarinalta painoarvoa.
Pitää edelleen muistaa, että valtaosa katsojista ei ole, eikä tule pelaamaan peliä. Heille tämä on se ainut sovitus materiaalista, mitä he tulevat näkemään. Pelatessa vuorovaikutus tekee kokemuksesta henkilökohtaisen tavalla, joka ei koskaan käänny suoraan elokuvaksi tai TV-sarjaksi. Nyt kauden päätyttyä seuraa odotusta ainakin kahden vuoden ajan. Jos tarinalle olisi jätetty mitään mysteerejä auki, se muokkaisi odotuksia ihan eri suuntaan kuin mihin tekijät haluavat tarinaa viedä.
Viimeksi muokannut moderaattori: