Tämä on mainospaikka (näillä pidetään sivusto pystyssä)

The Last of Us -televisiosarja

  • Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja P33RO
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Nyt koko kauden nähneenä jäi edelleen vähän mysteeriksi,
miksi salaisuuden plöräyttäminen julki heti sarjan alussa oli millään tavalla tarpeellista.

Suurin ongelma ei ole paljastukseen kuluneessa ajassa, vaan tapahtumien järjestyksessä: Pelissä Abbyn ja hänen ryhmänsä teot tulevat täytenä yllätyksenä pelaajalle. Sarjassa Abby kertoo tarkalleen mitä aikoo tehdä hyvissä ajoin ennen kuin asiat tapahtuu. Eihän tarinoiden tarkoitus ole vain lapioida tarvittavaa informaatiota katsojalle, vaan rytmi ja järjestys ovat myös oleellinen osa kerrontaa, jotka vaikuttaa tarinan kokemiseen. Nyt jostain syystä lähdettiin pehmentelyn ja yliselittämisen linjalle, mitä en ymmärrä lainkaan.

Olen oppinut vuosien varrella ymmärtämään Part II:n kahtiajakoista rytmitystä, koska se tuo tiettyä draivia pelin alkupuolelle, kun Abby on pelkkä pahis jahdattavaksi. Sarjassa Abbyn motiivit ovat kuitenkin selvät heti alusta lähtien, joten asia on jo käytännössä loppuun käsitelty ja nyt vain katsotaan kahden kauden ajan kumpi osapuoli selviää voittajaksi. Abbyn piilottelu tämän kauden ajan näyttää tätä taustaa vasten ainoastaan kököltä rytmitykseltä, koska siltä puuttuu merkitys. Tämä rytmitys on pitänyt kopioida suoraan pelistä, mutta ilmeisesti ymmärtämättä mikä sen tarkoitus oli.

Syy ratkaisuille ei voi olla ainakaan tv-sarjojen formaatissa, koska kyllä ennen asioita on osattu pitää salaisuutena vaikka useammankin kauden yli. Se on melkeinpä nähty pikemminkin sarjan etuna, että katsojilla on konkreettinen syy palata sen pariin seuraavillakin kausilla.
Edelleen kyse on kahden formaatin eroista. Pelissä päästään heti pelaamaan Abbyllä, mikä automaattisesti luo pelaajan ja hahmon välillä yhteyden, tiedosti sitä tai ei. Pelissä on myös ne, noh, pelattavat osiot, jotka pidentävät kokemusta. Mutta jos ne leikataan ja katsotaan vain välianimaatiot, niin Abbyn motivaatiot paljastuvat muutamissa tunneissa.

Pelissä tämä pimittäminen kuitenkin toimii, sillä tarina liikkuu täysin subjektiivisesta näkökulmasta, eli Ellien kautta. Se tuo toki omat ongelmansa, joista on itse peliketjussakin puhuttu, eli miten ristiriidassa pelimekaniikat ovat tarinan kanssa. Pohjimmiltaan lopputulos on kuitenkin selvä: koska pelaajalla on muuta tekemistä, niin mysteeri ei pakahduta kokonaisuutta.

Mutta mietitään, että Joelin kuolema jäisi epäselväksi. No, se tarkoittaisi sitä että jokaisen jakson yllä olisi kysymys "miksi Joel tapettiin?" Näin ollen sarja ei käsittelisi enää mitään muuta kuin sitä. Jaksoissa voisi tapahtua vaikka mitä, mutta jokainen juonentynkä olisi vain osa kysymystä, johon ei ole vastausta.

Kun rakennetta muutetaan niin, että katsoja saa syyn ja seurauksen heti alkumetreillä, niin sarja voi käsitellä samoja teemoja laajemmin. Nyt tiedämme miksi Joel tapettiin, mutta emme tiedä mitä kaikkea muuta tapatui niinä vuosina kun Abby metsästi häntä. Se säilyttää mysteerin ilman, että se riistää muulta tarinalta painoarvoa.

Pitää edelleen muistaa, että valtaosa katsojista ei ole, eikä tule pelaamaan peliä. Heille tämä on se ainut sovitus materiaalista, mitä he tulevat näkemään. Pelatessa vuorovaikutus tekee kokemuksesta henkilökohtaisen tavalla, joka ei koskaan käänny suoraan elokuvaksi tai TV-sarjaksi. Nyt kauden päätyttyä seuraa odotusta ainakin kahden vuoden ajan. Jos tarinalle olisi jätetty mitään mysteerejä auki, se muokkaisi odotuksia ihan eri suuntaan kuin mihin tekijät haluavat tarinaa viedä.
 
Viimeksi muokannut moderaattori:
Edelleen kyse on kahden formaatin eroista. Pelissä päästään heti pelaamaan Abbyllä, mikä automaattisesti luo pelaajan ja hahmon välillä yhteyden, tiedosti sitä tai ei. Pelissä on myös ne, noh, pelattavat osiot, jotka pidentävät kokemusta. Mutta jos ne leikataan ja katsotaan vain välianimaatiot, niin Abbyn motivaatiot paljastuvat muutamissa tunneissa.

Pelissä tämä pimittäminen kuitenkin toimii, sillä tarina liikkuu täysin subjektiivisesta näkökulmasta, eli Ellien kautta. Se tuo toki omat ongelmansa, joista on itse peliketjussakin puhuttu, eli miten ristiriidassa pelimekaniikat ovat tarinan kanssa. Pohjimmiltaan lopputulos on kuitenkin selvä: koska pelaajalla on muuta tekemistä, niin mysteeri ei pakahduta kokonaisuutta.

Mutta mietitään, että Joelin kuolema jäisi epäselväksi. No, se tarkoittaisi sitä että jokaisen jakson yllä olisi kysymys "miksi Joel tapettiin?" Näin ollen sarja ei käsittelisi enää mitään muuta kuin sitä. Jaksoissa voisi tapahtua vaikka mitä, mutta jokainen juonentynkä olisi vain osa kysymystä, johon ei ole vastausta.

Kun rakennetta muutetaan niin, että katsoja saa syyn ja seurauksen heti alkumetreillä, niin sarja voi käsitellä samoja teemoja laajemmin. Nyt tiedämme miksi Joel tapettiin, mutta emme tiedä mitä kaikkea muuta tapatui niinä vuosina kun Abby metsästi häntä. Se säilyttää mysteerin ilman, että se riistää muulta tarinalta painoarvoa.

Pitää edelleen muistaa, että valtaosa katsojista ei ole, eikä tule pelaamaan peliä. Heille tämä on se ainut sovitus materiaalista, mitä he tulevat näkemään. Pelatessa vuorovaikutus tekee kokemuksesta henkilökohtaisen tavalla, joka ei koskaan käänny suoraan elokuvaksi tai TV-sarjaksi. Nyt kauden päätyttyä seuraa odotusta ainakin kahden vuoden ajan. Jos tarinalle olisi jätetty mitään mysteerejä auki, se muokkaisi odotuksia ihan eri suuntaan kuin mihin tekijät haluavat tarinaa viedä.
Miksi jokaisen jakson yllä ei voisi olla tällaisia koko kauden ylittäviä kysymyksiä?
Sehän juuri on Ellien yksi tarkoitus: Saada tekijöiltä vastauksia siihen, miksi nämä tekivät mitä tekivät. Jotenkin outoa, että The Last of Us vaatisi kaikkien korttien paljastamista heti alussa, kun äkkiarvaamalta 99% kaikesta tv-viihteestä perustuu avoimiin kysymyksiin, joihin etsitään vastauksia sarjan mittaan. Ne pitää tarinan koossa ja fokuksen oikeissa asioissa.

Sitä paitsi The Last of Us Part II on pohjimmiltaan super simppeli tarina, jossa ei nimenomaan ole mitään varsinaista juonta, vaan se on tarkoitettu ennen kaikkea koettavaksi. Kaikki pikkuhiljaa avautuvat tiedonmuruset, jotka toisivat painokkuutta ja tunnelatausta kostoretkeen olisivat eduksi.

Kun sarjassa kaikki tuntuu olevan kaikille alusta asti selvää, niin se vain korostaa Ellien velttoutta ja aloitekyvyttömyyttä kauden aikana. Dina tuntuu tekevän kaikki päätökset ja sysäävän tarinaa eteenpäin.

Pelin alussa Abbylla pelattavan osion tarkoitus lienee lähinnä esitellä tämä hahmona, koska muuten hahmon ilmestyminen tyhjästä ryhmineen olisi tuntunut liian äkkinäiseltä. Ei mikään tv-sarjaformaatissa pakota paljastamaan Abbyn koko juonikaarta heti kättelyssä, että yhteys hahmoon saadaan aikaiseksi. Ihan samalla tavalla ryhmä olisi voitu esitellä paljastamatta mitään oleellista.

Se on kyllä totta, että kun tekijät hoisivat tarinan vähäiset juonipointit pois alta heti alussa, niin sitten heille jäi aikaa vääntää tikusta asiaa esim. Sudet vs. Arvet juonilinjan kanssa, mikä ei ainakaan minun mielestäni toiminut sarjan eduksi.
 
Viimeksi muokannut moderaattori:
  • Like
Reactions: Zak
Pojat, ihan pikku spoilereita lipsahti jos on vaikka odottanut kauden loppumista että voi ahmia kerralla
Spoilereista en sano mitään, mut kausi loppui jo viime viikon maanantaina. Joskus oon tehny niin, et jonkun palvelun otan kuukaudeksi käyttöön vajaa kuukausi ennen ku viimeinen (kauden) jakso jostain mielenkiintosesta sarjasta tulee.
 
Viimeksi muokattu:
Spoilereista en sano mitään, mut kausi loppui jo viime viikon maanantaina. Joskus oon tehny niin, et jonkun palvelun otan kuukaudeksi käyttöön vajaa kuukausi ennen ku viimeinen (kauden) jakso jostain mielenkiintosesta sarjasta tulee.
Tuleeko se palvelu samalla myös kaikille muille, joten jokainen voi pysyä samassa tahdissa eikä kenenkään tarvitse käyttää ikinä spoilereita?

Eli siis: spoilerien käyttö aina suotavaa. Itse käytän mieluummin liikaa kuin liian vähän koska en halua pilata muiden iloa jne. Pieni vaiva.
 
Jep, laittakaahan reilusti spoilereihin nuo isot jutut.
Omat viestini eivät käsittääkseni sisältäneet mitään sellaista tietoa, mikä ei olisi jo osa kauden premissiä, mutta muokkasin niitä kuitenkin vielä hieman epämääräisemmäksi.

EDIT: No joo, moderaattori näköjään veti mustaa tussia minunkin tekstien yli siitä huolimatta.
[--]

Eli siis: spoilerien käyttö aina suotavaa. Itse käytän mieluummin liikaa kuin liian vähän koska en halua pilata muiden iloa jne. Pieni vaiva.
En kannata itse yliherkkääkään spoilerointia, koska varmasti moni lukee keskusteluja myös sillä silmällä, voisiko sarja olla heille kiinnostava ja jos kaikki miedoimmatkin asiat pitäisi aina piilottaa spoilerien taakse, niin menee vähän miinaharavan peluuksi, minkä niistä uskaltaa avata.

Sellaisen ympäripyöreän kommentoinnin tyyliin "olipas hyvä/keskiverto/huono" en myöskään usko olevan kenellekään kiinnostavaa tai hyödyllistä. Sen saman kokemuksen saa katsomalla Imdb:n tai Rotten Tomatoesin keskiarvon.

Jos joku haluaa hypätä kauteen täysin puhtaalta pöydältä, niin silloin on mielestäni lukijan omalla vastuulla pysyä poissa arvostelujen ja keskustelun parista. Se ultimaattinen spoiler warning on kuitenkin arvostelun tai keskustelun otsikko.
 
Omat viestini eivät käsittääkseni sisältäneet mitään sellaista tietoa, mikä ei olisi jo osa kauden premissiä, mutta muokkasin niitä kuitenkin vielä hieman epämääräisemmäksi.

EDIT: No joo, moderaattori näköjään veti mustaa tussia minunkin tekstien yli siitä huolimatta.

En kannata itse yliherkkääkään spoilerointia, koska varmasti moni lukee keskusteluja myös sillä silmällä, voisiko sarja olla heille kiinnostava ja jos kaikki miedoimmatkin asiat pitäisi aina piilottaa spoilerien taakse, niin menee vähän miinaharavan peluuksi, minkä niistä uskaltaa avata.

Sellaisen ympäripyöreän kommentoinnin tyyliin "olipas hyvä/keskiverto/huono" en myöskään usko olevan kenellekään kiinnostavaa tai hyödyllistä. Sen saman kokemuksen saa katsomalla Imdb:n tai Rotten Tomatoesin keskiarvon.

Jos joku haluaa hypätä kauteen täysin puhtaalta pöydältä, niin silloin on mielestäni lukijan omalla vastuulla pysyä poissa arvostelujen ja keskustelun parista. Se ultimaattinen spoiler warning on kuitenkin arvostelun tai keskustelun otsikko.
Juu ei minustakaan kaikkea tarvitse spoilereihin laittaa mutta tommoset isommat ainakin, että mikä on henkilön x ja y kohtalo jne. Mutta samaa mieltä, että ihan liian herkkä ei voi spoilereille olla, silloin on parempi pysyä poissa foorumilta kokonaan.
 
Ylös Bottom