Tämä on mainospaikka (näillä pidetään sivusto pystyssä)

The Matrix (USA 1999)

  • Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Finlandia
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä

Finlandia

New Member
Vajaa kuusi vuotta leffan ilmestymisen jälkeen hankin tämän vihdoin itselleni. Taisi se tulla kerran telkkaristakin, mutta en ollut silloin vielä kiinnostunut. Myöhemmin halusin nähdä, ansaitseeko se kaikki ylistysvirret, joita se on saanut.

Täytyy myöntää, että olen hyvin vaikuttunut. Erikoistehosteet, tappelu- ja ammuskelukohtaukset tarjoavat sitä, mitä elokuvalta odotetaan-viihdettä. Myös elokuvan juoni vaatii katsojalta hieman aivotyöskentelyä, mutta pysyy kuitenkin yhtenäisenä.

Tosin yksi juttu jäi minulle vähän epäselväksi.

Oraakkeli sanoi, että Neo ei ole valittu. Lopussa kuitenkin tuli ilmi, että hän oli väärässä. Oliko siinä joku sellainen juttu, että Neon piti itse hoksata olevansa valittu? Vai onko se niin yksinkertaista, että oraakkeli erehtyi?

Mitäs mieltä itse olette tästä elokuvasta?

(Tiedän kyllä, että tuolla toisella alueella on aihe tuosta 10 levyn boksista, mutta kai ykköselle voi omankin aiheen tehdä)
 
Vastaus: The Matrix (USA 1999)

Finlandia sanoi:
Vajaa kuusi vuotta leffan ilmestymisen jälkeen hankin tämän vihdoin itselleni. Taisi se tulla kerran telkkaristakin, mutta en ollut silloin vielä kiinnostunut. Myöhemmin halusin nähdä, ansaitseeko se kaikki ylistysvirret, joita se on saanut.

Täytyy myöntää, että olen hyvin vaikuttunut. Erikoistehosteet, tappelu- ja ammuskelukohtaukset tarjoavat sitä, mitä elokuvalta odotetaan-viihdettä. Myös elokuvan juoni vaatii katsojalta hieman aivotyöskentelyä, mutta pysyy kuitenkin yhtenäisenä.

Tosin yksi juttu jäi minulle vähän epäselväksi.

Oraakkeli sanoi, että Neo ei ole valittu. Lopussa kuitenkin tuli ilmi, että hän oli väärässä. Oliko siinä joku sellainen juttu, että Neon piti itse hoksata olevansa valittu? Vai onko se niin yksinkertaista, että oraakkeli erehtyi?

Mitäs mieltä itse olette tästä elokuvasta?

(Tiedän kyllä, että tuolla toisella alueella on aihe tuosta 10 levyn boksista, mutta kai ykköselle voi omankin aiheen tehdä)


Leffahan on todella hyvä, harmi ettei jatko-osat yllä samalle tasolle vaikka mielestäni hyvää viihdettä ovatkin.

Oraakkelihan sanoi Neolle että hän ei ole valittu tässä elämässä, ehkä odottelet jotain. Sitten Neo poika kuoli ja hänestä tuli valittu
 
Vastaus: The Matrix (USA 1999)

Matrix on kieltämättä hieman yli-arvostettu elokuva vaikka kaikin puolin loistava toiminta-elokuva onkin. Laskisin tämän jopa jonkinlaiseksi pieneksi toiminta-elokuvaklassikoksi.

Elokuva juoni on, vaikkakin näin elokuvan päinvastaisessa järjestyksessä kuin ne on tehty, niin hyvin samantyyppinen kuin Dark Cityssa. Itse en ole Matrixin tarinassa jaksanut nähdä mitään suurta filosofiaa vaan keskittynyt olennaiseen. Juoni toimii, antaa välillä jopa ajattelemisen aihetta ja voisihan sitä ehkä jopa hieman omaperäiseksikin kehaista joten filosofiat saavat mun puolesta jäädä niistä kiinnostuneille.

Alkuperäisessä Matrixissa on kaksi oikein hyvin toteutettua tomintakohtausta ja eikös ne toimintakohtaukset ole juuri niitä joista tämän tyyppiset elokuvat tulisi muistaa. Ensimmäinen on tietysti tämä jo jonkinlaisen legendaarisen maineen saavuttanut käytävä-kohtaus mutta myös Morpheuksen ja Agentti Smithin välinen vessassa tapahtuva mättökohtaus on mielestäni todella hieno ja taistelun epätoivoisuus on saatu hienosti tuotua ruudulle.

Ns. bullet time on ihan tyylikäs ja onneksi siitä ei kuitenkaan ole tullut mitään nykytoiminta-elokuvien vakiokamaa vaikka hidastusten käyttö onkin selvästi lisääntynyt Matrixin jälkeen. Matrixin hidastukset ovat kuitenkin oikeastaan kaikki todella tyylikkäitä ja toimivat tyylikeinoina hienosti.

Jatko osat nyt ovat sitten vähemmän loistavia, toinen osa on vielä hyvä mutta viimeinen eli Revolutions on aikamoista kuraa.

4½ / 5
 
Vastaus: The Matrix (USA 1999)

Kyllä vaan, elova on mainio ja sikäli "iätön", että tuon voi katsoa kyllä hyvillä mielin näin kuudenkin vuoden päästä ja se iskee vähintäänkin yhtä lujaa ainakin ns. filosofisella tjsp puolella. Toimintakohtaukset nyt voivat näyttää ja vaikuttaa jo vähän puisevilta kun ne on nähty jo kymmeniä ja taas kymmeniä kertoja.

Mutta elokuva on alansa pioneeri ja asetti tiettyjä tasoja siitä, mitä erikoistehosteilta nykypäivänä vaaditaan.

Ja tulinhan tuo aikoinaan teatterissa katseltua ja oli kyllä niitä elokuvia, mitä piti oikein istua kämpillä miettimään, että "mitä helvettiä juuri katsoin ja mitä helvettiä siinä itseasiassa oikein tapahtui". Olin huuli pyöreenä varmaan pari päivää ja hehkutin elokuvan erinomaisuutta kaikilla :)
 
Vastaus: The Matrix (USA 1999)

Tekninen laatu on sitä luokkaa, ettei se vanhene vuosien saatossa. Samaa voi sanoa T2:sta..
 
Vastaus: The Matrix (USA 1999)

No minulle Matrix on edelleen niitä sydämmen läheisiä leffoja. Katselukertoja on valehtelematta kertynyt sellainen 15. Tuntuu vähän että, joillakin ykkösosan propsit laski jatko-osien takia.
Reloaded on hyvä leffa ja vähän on saatu uutta tehostetta mutta, Matrix1 tehosteet ovat yksinkertaisuudellaan loistavat.
Hassua on se että Veljekset sanoi jatko-osia tehdessään että tekevät sellaisia efektejä joihin muilla ei ole varaa/aikaa satsata, mutta tais mennä vähän väärin sillä tuntuu että kaikki hyvän budjetin action leffat tekevät juurikin niitä efektejä. Esim I,robot.
Matrix on kulumaton kun sitä vaan sulattelee muutamilla kuukausilla, aina sen vaan jaksaa laittaa taas pyörimään ja katsoa alusta loppuun.
Revolutions parani muutaman katselukerran jälkeen. Leffassa siitä tuli sellanen fiilis että, voi vittu mitä nuo on menny ny säätämään ja pilaamaan loistavan idean. Tuntuu että niitten oli vaan pakko tehdä se kolmonen että saa sanoa sitä Trilogiaksi. Mutta hyviä leffoja ne on kaikki.

Matrix 5/5
Reloadet 3½/5
Revolutions 3/5
 
Vastaus: The Matrix (USA 1999)

The Matrix on ehdottomasti yksi viime vuosien rankasti yliarvostetuimmista elokuvista. Käsittämätöntä, miten parista kamerakikasta ja viiden pennin filosofia -yrityksestä muodostui tälläinen "moderni klasikko". Itselleni Matrix ei tarjonnut mitään ennennäkömetöntä, saati sitten päätä pyörälle pistäviä oivalluksia.

Kelpo elokuvahan Matrix on. Sujuvaa toimintaa ja hyvää viihdettä, mutta valitettavasti siihen se sitten jääkin. Scifi-toiminnassa ei näyttelijäsuoritukset kaiketi ole niin korkealla sijalla, mutta mahtavaa riman alitusta Matrix tarjoilee tälläkin osa-alueella. Keanun kuuluisa puunaama monivivahteisine eleineen on hieman puuduttavaa katseltavaa pidemmän päälle. Joe Pantoliano tekee kieltämättä ihan mehevän roolin.

Juoni on ihan hauska, jaksaa kiinnostaa parilla ekalla kerralla. Efektit ovat myös hyviä, tietokonepelimäinen ilme on kaiketi jotain, mihin on vain 2000-luvulla (joo, elokuva valmistui 1999) nöyrästi scifi-elokuvissa totuttava.

Hieman kyynisestä äänensävystäni huolimatta Matrix on edelleenkin ihan hyvä elokuva. Älytön hypetys vaan tuntuu imevän siitä loputkin maittavat mehut. Ymmärrän miksi Matrix on niin suosittu ja ylistetty, mutta jatko-osatkin? Ymmärrys loppuu.

***½ / *****
 
Vastaus: The Matrix (USA 1999)

Saul vei sanat suustani, olen täsmälleen samaa mieltä siitä, että The Matrix on käsittämättömän yliarvostettu elokuva.

Hyvä ajanviete-elokuva ja viihdyttävää aivot narikkaan toimintaa, mutta että jotkut jaksavat hakea siitä suurinpiirtein vastausta elämän tarkoitukseen. Kaiken lisäksi The Matrix rippaa Dark Cityn lisäksi myös Caron & Jeunet'n Kadonneiden lasten kaupunkia, jolle on paljolti velkaa visuaalisen ilmeensä. Ja ne hidastetut action-koreografiathan tulevat tietenkin tuolta idän suunnalta, joten oikeastaan ainoa omaperäinen oivallus Wachovskeilta oli bullet-time:n hyödyntäminen. Toki sitäkin on käytetty aikaisemmin, muttei noin näyttävästi.

Näyttelijäsuorituksista tosiaan ainoa edes siedettävälle tasolle pääsevä on Joe Pantoliano. Keanu Reeves on oma pökkelömäinen itsensä ja hänen rinnallaan jopa Hayden Christensen onnistuu vaikuttamaan ilmeikkäältä tunteiden tulkilta. Carrie-Anne Moss on yksinkertaisesti nolostuttavan huono, johtuneeko sitten käsikirjoituksesta vai ohjauksesta (tai sen puutteesta) ja jopa Laurence Fishburne alittaa standarditasonsa perinpohjaisesti.

Jatko-osia en ole vaivautunut katsomaan, maailmassa on tuhansia elokuvia joita en ole vielä nähnyt ja jotka kiinnostavat enemmän kuin The Matrixin jatko-osat.

*** / *****
 
Vastaus: The Matrix (USA 1999)

Jari Tomppo sanoi:
Kaiken lisäksi The Matrix rippaa Dark Cityn lisäksi myös Caron & Jeunet'n Kadonneiden lasten kaupunkia, jolle on paljolti velkaa visuaalisen ilmeensä.
Dark City ja Matrix ovat kyllä teemoiltaa niin samanlaiset, että kun ensin tuli Dark City nähtyä niin ei the Matrix hirveästi vakuuttanut.

Täältä löytyy jonkun innokkaan Dark City fanin keräämä kuvavertailu noiden kahden elokuvan välillä, teemojen lisäksi myös ulkoasussa on paljon yhtäläisyyksiä :D .
 
Vastaus: The Matrix (USA 1999)

Maxx sanoi:
Dark City ja Matrix ovat kyllä teemoiltaa niin samanlaiset, että kun ensin tuli Dark City nähtyä niin ei the Matrix hirveästi vakuuttanut.

Täältä löytyy jonkun innokkaan Dark City fanin keräämä kuvavertailu noiden kahden elokuvan välillä, teemojen lisäksi myös ulkoasussa on paljon yhtäläisyyksiä :D .
Dark City ja Matrix, kummatkin loistavia leffoja, siitä ei pääse mihinkään.

Nuo kuvat voivat olla täysin sattumaakin, aika monesta leffasta löytyy esim. portaat, puhelinkoppi, korkeita pilvenpiirtäjiä tai levitoimista. Eiköhän se kuitenkin ole selvää että Dark City on ollut jonkunlainen esimerkki Matrixille.
 
Vastaus: The Matrix (USA 1999)

Ensimmäinen. Eihän Matrixissa ole tosiaan mitään uutta, kuten on jo monesti todettu. Kaikki on ollut ja oli ennestään jo olemassa. Elokuvaan on vain saatu kaikki toimiva ja hyvä yhteen. Dark Cityn näin vasta vuotta Matrixin jälkeen, siitäkin pidän suunnattomasti. Matrixissa (kuten myös DC:ssä) katsojaa kiinnostaa epätietoisuuden taustalle sijoittuva totuus ja sen paljastuminen. Teknisesti palikat ovat kohdallaan ja kokonaisuus on tyylikäs. Tarinakin on ihan mielenkiintoinen.

Trilogia. Ensimmäistä Matrixia ei enää valitettavasti osaa katsoa puoluettomasti trilogian seuraavien raihnojen takia. Ensimmäinen on ehdottomasti paras kolmesta ja vuoden asiaa harkittuani olen tullut siihen tulokseen, että tarina olisi pitänyt jättää siihen. Jälkiviisas on tietenkin helppo olla. Reloaded ja Revolutions ovat siedettävää viihdettä ja kaunista kuvaa on kiva katsella, mutta jotenkin paketti on parempi maanläheisempänä, niin kuin se oli ensimmäisessä osassa. Arkkitehdin ja Oraakkelin paljastettua Matrixin totuuden, koko tarina heitti häränpyllyä ja laskeutui naamalleen. Filosofisuuden keinotekoisuus kelpasi tekosyystä, mutta lopullista syvyyttä seikkailulle ei löytynyt. Lisäksi Morfeuksen kohtalo olikin lopulta suuri pettymys (luvattiin paljon ja koroke putosi alta) ja Trinity varsin merkityksetön (selkeä sidekick ja rakkaus Neoa kohtaan kylmääkin kylmempää).

Jäljittelijät. Vaikka itse lainasi kaiken muualta, puhutaan siitä huolimatta, että yksi sun toinen elokuva muistuttaa nykyään Matrixia. Bullet timea ei olla voitu käyttää juurikaan trilogian jälkeen, hidastukset tuovat mieleen pitkät nahkatakkiset ja aurinkolasien käyttö säällä kuin säällä tekee saman. Jos haluaa nähdä samanlaista aseenpauketta ja hihojen heiluntaa kannattaa tutusta honkkaritarjontaan tai vaikkapa scifistelyyn Equilibrium (2002), joka tunnetaan Suomessa nimellä Cubic. Jälkimmäinen on samanlaisista elementeistään huolimatta hyvä elokuva ja erittäin aliarvostettu.

Kaikkia Matrixeja toki katsoo, mutta ensimmäisestä saattaa jopa nauttia.. ;)

Matrix 4/5
Reloaded 3-/5
Revolutions 3-/5
 
Ylös Bottom