Tämä on mainospaikka (näillä pidetään sivusto pystyssä)

Tiedeaiheista keskustelua

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Strooper12
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
jep, talk is talk and walk is walk. Jos jostain löydät 'osta' namiskan tuolta heidän 'tuotesivuilta' niin kerro ihmeessä :) nimittäin mielelläni voisin vähän kikkailla noitten suhaajien kanssa :D
Mielestäni aika tarkkaan yrittänyt kattella noi noitten nettisivuja mutta ei sieltä mitään oikein voi ostaa tai tilata. 'Contact Us' on ainut millä mihinkään eteenpäin voisi päästä.

Voiskin laittaa sinne contact us osioon viestiä että olen sijoittaja kaliforniasta ja kiinnostunut tästä konseptista yms shittiä :D Tämä herra Lehtimäki varmaan tulisi housuihinsa :D

Tosta varmaan?
Ihan sama kävi mielessä kun katsoin myös joskus videon tuosta aiemmasta yrityksestä. Oli ihan järkyttävän ja huvittavan paska se pyörä, sen lisäksi että helvetin vaarallinen.

Eli uskomattomalta tuntuvan akun lisäksi tässä (pyörässä) ollaan ratkottu myös keskiöongelma samaan syssyyn. Seuraavaksi varmaan maailmanrauha tätä menoa.

Vähän siis meinaa epäilyttää ennen kuin tulee pitävämpiä todisteita näiden toimivuudesta.
Mutta moottoripyörähän on ollut jo useita vuosia myynnissä ja siitä löytyy testejäkin että ihan toimiva tuo pyörä on, nyt vaan tuota uutta akkua käytetään tästä vuodesta eteenpäin tuossa pyörässä

Tosta varmaan?

Mutta moottoripyörähän on ollut jo useita vuosia myynnissä ja siitä löytyy testejäkin että ihan toimiva tuo pyörä on, nyt vaan tuota uutta akkua käytetään tästä vuodesta eteenpäin tuossa pyörässä
Ai saatana. Meni pupu pöksyyn ko ois pitänyt painaa 'Order and pay' :D no ei mun Amexi olisi tuollaista summaa varmaan hyväksynytkään

Hmm, muuten, www.vergemotorcycles.com , Donut battery, mistä sen saa tilattua?
1768136067688.png

Marko Lehtimäki:
www.donutlab.com
www.asilab.com
www.vergenext.com

Real deal millä ole mitään tekemistä Donutin (Tai Marko Lehtimäen) kanssa:
www.vergemotorcycles.com

Hmm, tämähän meneekin jännäksi.
Luottoalan yritys löytyi suomesta nimellä Verge Motorcycles Finland Oy. näillä jopa liikevaihtoa. Rekisteröity Akkutie 2.

1768137330601.png

Mutta firman päättäjissä Markoa näy lainkaan ni oiskos vaan sattuma

Tuomo Petteri Lehtimäki on tuon eteläisen naapurimaan vastaavassa firmassa, oiskos sukua?:

Viimeksi muokattu:

Oisko se uus akku sit toi tilaus lomakkeen large battery ainakin ton uutisen mukaan sillä uudella akulla sais 600km rangen sama mikä tossa tilauslomakkeessa
Ai saatana. Meni pupu pöksyyn ko ois pitänyt painaa 'Order and pay' :D no ei mun Amexi olisi tuollaista summaa varmaan hyväksynytkään

Hmm, muuten, www.vergemotorcycles.com , Donut battery, mistä sen saa tilattua?
Näytä liitetiedosto 20369

Marko Lehtimäki:
www.donutlab.com
www.asilab.com
www.vergenext.com

Real deal millä ole mitään tekemistä Donutin (Tai Marko Lehtimäen) kanssa:
www.vergemotorcycles.com

Hmm, tämähän meneekin jännäksi.
Luottoalan yritys löytyi suomesta nimellä Verge Motorcycles Finland Oy. näillä jopa liikevaihtoa. Rekisteröity Akkutie 2.

Näytä liitetiedosto 20370

Mutta firman päättäjissä Markoa näy lainkaan ni oiskos vaan sattuma
Kannattaa kattoa YouTubesta akku tohtorin videot tähän liittyen käy siinä läpi myös näitä firman kuvioita

Oisko se uus akku sit toi tilaus lomakkeen large battery ainakin ton uutisen mukaan sillä uudella akulla sais 600km rangen sama mikä tossa tilauslomakkeessa

Kannattaa kattoa YouTubesta akku tohtorin videot tähän liittyen käy siinä läpi myös näitä firman kuvioita
Paree olisi lyödä läpi toi nimittäin toi eestin firma ei tee kovin hyvää tulosta 2025:

[td]et profit (loss) for financial year[/td]
[td]
-10 723 672

[/td]
Toi Akkutie 2 on tuttu ku yksi tuttava ihan oikeasti asuu tuolla (Tattarinsuolla) hallissaan. Toi on kyllä kurjaa seutua toi Tattarinsuo. Tolla mun kamulla onkin mutka varuiksi jos tulee tarve :D Tää onkin hassu tarina kun sen 'pihaan' kerran jätettiin vastoin kehotusta yksi kappale jotain parempien ihmisten audeja ni yöllä se kameroista näki että joku siihen audiin sitten astui sisälle ni meni tuonpistoolisnsa kanssa sinne että nyt vittuun. Oli se auton omistaja! :D Oli kuulemma aika kalpean näköinen tuossa tilanteessa ko osoitellaan pyssyllä :D :D

Jos on tarve päästä autosta eroon ja kerätä vakuutusyhtiöstä rahat, ni vie auto tuonne

Viimeksi muokattu:
Viitti avata omaa ketjua tälle ja ole oikein varma sopiiko tämä edes tänne kun on ehkä vähän filosofisempaa pähkäilyä.

Vapaa tahto. Onko sitä vai ei. Tästähän on väännetty internet mutkalle.
Itse olen pikkuhiljaa miettinyt että se on teoriassa mahdollinen muttei käytännössä.
li onko sitä vai ei? en mä tiedä, mutta jo pelkästään kulttuuri mihin synnyt asettaa sut johonkin laatikkoon. jos syntyisin mettässä ja olisi vaikka susien kasvattama, niin silloinkin - olisi laatikossa minkä susilauma minulle on muokannut. olisihan se erilainen laatikko varmasti verrattuna vaikka moderniin länsimaiseen laatikkoon mutta laatikko se olisi yhtälailla. Moraalinen kompassikin voisi olla vähän mitä sattuu
eli ts. me ollaan kun Pavlovin koirat. Ei ole vapaata tahtoa ja ollaan käytännössä vaan nippu opittuja temppuja. Istu. Pyöri. Makaa. Älä tee sitä tai tuota. Tee noin tai näin.

Jos ei olisi laatikkoa lainkaan niin ei olisi minuakaan. Minäkuva vaatii rakenteen ja kehykset olemassaololleen. Rakenne ja kehykset eliminoi täydellisen vapaan tahdon. Paradoksi.

Viimeksi muokattu:
Viitti avata omaa ketjua tälle ja ole oikein varma sopiiko tämä edes tänne kun on ehkä vähän filosofisempaa pähkäilyä.

Vapaa tahto. Onko sitä vai ei. Tästähän on väännetty internet mutkalle.
Itse olen pikkuhiljaa miettinyt että se on teoriassa mahdollinen muttei käytännössä.
li onko sitä vai ei? en mä tiedä, mutta jo pelkästään kulttuuri mihin synnyt asettaa sut johonkin laatikkoon. jos syntyisin mettässä ja olisi vaikka susien kasvattama, niin silloinkin - olisi laatikossa minkä susilauma minulle on muokannut. olisihan se erilainen laatikko varmasti verrattuna vaikka moderniin länsimaiseen laatikkoon mutta laatikko se olisi yhtälailla. Moraalinen kompassikin voisi olla vähän mitä sattuu
eli ts. me ollaan kun Pavlovin koirat. Ei ole vapaata tahtoa ja ollaan käytännössä vaan nippu opittuja temppuja. Istu. Pyöri. Makaa. Älä tee sitä tai tuota. Tee noin tai näin.

Jos ei olisi laatikkoa lainkaan niin ei olisi minuakaan. Minäkuva vaatii rakenteen ja kehykset olemassaololleen. Rakenne ja kehykset eliminoi täydellisen vapaan tahdon. Paradoksi.
Mun mielestä tuo laatikko ja minäkuva asiat ei oikein vapaaseentahtoon liity, tossa vapaatahto asiassahan on kyse siitä että aivoissa alkaa tapahtumaan asioita ennen kuin me tullaan tietoisiksi siitä että ollaan vaikka heilauttamassa kättä.

Nuo asiat että missä,milloin ja kenen seurassa ollaan synnytty ja kasvettu vaikuttaa noihin minäkuvaan ja kehyksiin, mutta voidaanhan me niistä huolimatta tehdä valinta vastoin sitä mitä meitä on opetettu.

Ja ei tässä ketjussa taida ruuhkaa olla niin eikös nämäkin asiat tähän mahdu ihan hyvin.

Vähän huumorin puolelle ensin: kyllä minä ainakin voin ihan vapaasti tahtoa vaikka mitä mutta harvoinpa ne toteutuu. :D

Vakavammin otettuna koen että kyllä meillä on vapaa tahto ja jo raamien mukaisesti eläminen on yksi valinta. Jokainenhan voi päättää milloin tahansa laittaa elämänsä ranttaliksi ja elää kuin pellossa tai muuta epäsopivaa.

Sääntöjen ja normien mukaan eläminen on kuitenkin järkevämpi valinta, joten en minä siksi koe että me oltaisiin täysin pakotettuja se valitsemaan. Samalla tapaa voit valita että hyppäätkö kielekkeeltä alas vai et: toinen vaihtoehto on järkevämpi ja toista ei kannata valita mutta voit silti tehdä valinnan näiden väliltä. Se että jokainen järkevä valitsee olla hyppäämättä ei kerro että vapaa tahto ei muka olisi totta.

Vapaa tahto on olemassa siis mielestäni jopa ääritilanteissa vaikka sitä yritettäisiin rajoittaakin. Voit sitoa tyypin naruun, jotta tämä ei hyppäisi kalliolta alas mutta jo se, että tämä no päättänyt toteuttaa hypyn, kertoo mielestäni vapaan tahdon olemassa olosta. Sen ulkopuolelta estäminen ei taas tarkoita että vapaata tahtoa ei muka olisi.

Vapaan tahdon käsittely voi mennä myös siihen että onko meidän kaikki toimet jotenkin ennalta määritelty: minullakaan ei oikeasti ollut vaihtoehtoa olla kirjoittamatta tätä tekstiä, sillä niin tuli tapahtua. Luulen että voisin valita asioita mutta kaikki on jo etukäteen päätetty, oli se sitten jokin jumalhahmo, kohtalo tai muu syy.

Itse en tässä maailman kaaoksessa todellakaan usko että asiat on ennaltamääritelty, päätetty tai vastaavaa.

Taidan ajatella vapaa tahto termistä vähän eri tavalla. Referoin tällä absoluuttiseen vapaaseen tahtoon. Kaikki valinnat mitä teemme, kuten esimerkiksi minä kirjoittamassa tänne johtuu että olen syntynyt tietynlaiseen laatikkoon. Olen sitä kautta olemassa ja pystyn tehdä valintoja. Osaan puhua. Ja kirjoittaa :D Nämä päätösten tekemiseen vaadittavat kyvyt on minuun koodattu ja näinollen edeltä nähtävissä. (yhtenä mahdollisuutena)

Jos ei olisi laatikkoa, ei olisi vaistoja, kieltä, käsitteitä, syy-seuraussuhteita, eikä myöskään toimijaa, valitsijaa eikä minua.

Tarkoitan sanoa että meille on annettu xyz määrää valintoja (eli ei loputonta määrää). Ei absoluuttista vapaata tahtoa koska valintamäärällä on joku yläraja. Eli näkemykseni on näköjään 'deterministinen'. mitä nyt aloin lukea just nyt internetseistä :D

• Determinismi: Jos maailma toimii täysin ennalta määrättyjen luonnonlakien mukaan, jokainen päätöksesi on seurausta edeltävistä syistä, eikä sinulla ole todellista vapautta valita toisin.
  • Sattuma (Indeterminism): Jos taas valintasi perustuvat puhtaaseen sattumaan, ne eivät ole sinun hallinnassasi, eivätkä ne siksi ole "vapaita" tai harkittuja valintoja.
  • Ristiriita: Kumpikin ääripää näyttää eliminoivan vapaan tahdon, luoden näennäisen loogisen ristiriidan – miten voimme olla vapaita, jos emme ole ennalta määrättyjä emmekä pelkkiä sattumanvaraisia olentoja?

Viimeksi muokattu:
Absoluuttinen vapaa tahto ei vain voi toteutua jo senkään takia että vaikka voisit valita ihan mitä tahansa eli olla sen kautta jonkinlainen kaikkivoipa olento, niin olisit silti olemassa ilman että olisit sitä itse valinnut.

Ikinä en ole mistään absoluuttisesta vapaasta tahdosta edes kuullut ja ei ihme, kun eihän tuossa ole mitään keskusteltavaa. Ei sellainen ole mahdollista ja kun puhutaan vapaasta tahdosta, niin puhutaan niistä valinnoista, joita voidaan tehdä. Niiden suhteen sitten voidaan pohtia että onko ne oikeita valintoja, ennalta määrättyä tai sattumanvaraisuutta.

Sisänsähän tuo keskustelu on turhaa kun ei siihen oikeaa vastausta saa. Voin kuvitella että minulla on valinta kirjoittaa tämä teksti mutta oikeasti se voi olla sattumaa tai ennaltamäärätty asia, jota en vain voi itse mitenkään todeta.

Vapaa tahto ei myöskään tietenkään tarkoita että on mahdollisuus tehdä mitä tahansa. Ei siis voi sanoa että koska ei voi lentää kuuhun, niin ei ole vapaata tahtoa, tai muuta pöljää.

Sisänsähän tuo keskustelu on turhaa kun ei siihen oikeaa vastausta saa. Voin kuvitella että minulla on valinta kirjoittaa tämä teksti mutta oikeasti se voi olla sattumaa tai ennaltamäärätty asia, jota en vain voi itse mitenkään todeta.
Sepä tuossa kiehtookin :) Paradoksaalista. Vähän sama kun että jos puu kaatuu metsässä eikä ole kukaan kuulemassa niin kuuluuko siitä ääni mutta vähän syvemmältä ajateltuna.
Ja joo, puu kaatuu niin eihän sitä ääneksi voi sanoa jos sitä ei ole kukaan kuulemassa. Pelkästään taajuuksia ilmassa. Tässä nyt pitäisi sitten seuraavaksi määrittää termi äänelle. Universumi on täynnä taajuuksia missä on 'meteliä'. Osa osataan lukea jollain vimputtimilla kuten vaikka James Webb teleskooppi osaa muodostaa kuvia IR alueen taajuuksista.

En ole täällä väittämässä mitään vaan omalta osalta vaan tällaista hölmöläisen pähkäilyä :) Ja tunnistin tosiaan tuon oman pähkäilyni tippuvan tuohon determinismin lokeroon tässä vapaa tahto asiassa miten itse sen tulkitsen terminä.

No joo, tää näitä mun sekoiluja :) aattelin vaan kysäistä että olisiko mitään jutun tynkää tällaisesta :)

En ole täällä väittämässä mitään vaan omalta osalta vaan tällaista hölmöläisen pähkäilyä :) Ja tunnistin tosiaan tuon oman pähkäilyni tippuvan tuohon determinismin lokeroon tässä vapaa tahto asiassa miten itse sen tulkitsen terminä.

No joo, tää näitä mun sekoiluja :) aattelin vaan kysäistä että olisiko mitään jutun tynkää tällaisesta :)
Ihan hyvä että pähkäilet mua ainakin kiinnostaa tän tyyppiset asiat ja mukava keskustella näistä.

Vielä tohon vapaa tahto asiaan, vaikka ne "käskyt" syntyisi ennen kuin ollaan niistä tietoisia niin silti minusta meillä on vapaatahto. Mulla tulee aina mieleen tästä vaapatahto hommasta että meidän aivoissa olisi joku "toinen" mikä meitä ohjaa ilman että itse tiedetään sitä.

Mutta eipä tuolla toisaalta ole väliä onko meillä sitä vai ei samanlailla me täällä elettäis

Toisaalta tuo vapaan tahdon puute vois olla yhteydessä siihen että tämä maailmankaikkeus onkin vaan sitä simulaatiota, sittenhän tuo jotenkin tuntuisi järkevältä että sieltä aivojen perukoilta tulisi niitä käskyjä meidän tietoisuuteen :D

Ihan hyvä että pähkäilet mua ainakin kiinnostaa tän tyyppiset asiat ja mukava keskustella näistä.

Vielä tohon vapaa tahto asiaan, vaikka ne "käskyt" syntyisi ennen kuin ollaan niistä tietoisia niin silti minusta meillä on vapaatahto. Mulla tulee aina mieleen tästä vaapatahto hommasta että meidän aivoissa olisi joku "toinen" mikä meitä ohjaa ilman että itse tiedetään sitä.

Mutta eipä tuolla toisaalta ole väliä onko meillä sitä vai ei samanlailla me täällä elettäis

Toisaalta tuo vapaan tahdon puute vois olla yhteydessä siihen että tämä maailmankaikkeus onkin vaan sitä simulaatiota, sittenhän tuo jotenkin tuntuisi järkevältä että sieltä aivojen perukoilta tulisi niitä käskyjä meidän tietoisuuteen :D
Tuohan on taivahan tosi. Ihan sama onko vai eikö ole, ei se mitään muuta miksikään :) Samalla tavalla me täällä taaperretaan kaikki omia elämiämme.

Ymmärrän mitä tarkoitat tuolla 'ohjaamisella'. En itsekään tuohon usko. Vähän hankala selittää mitä itse ajattelen. Ajattelen että meillä on vapaa tahto kyllä - mutta vain annetun viitekehyksen sisällä. (Se rakenne ja struktuurit mitkä on muodostanut sen mitä olen nyt. Taisin mölistä tuosta aiemminkin). Eli siis jotenkin niin että osa päätöksistä on mahdollisesti riisuttu minulta pois jo syntymässäni.
Näinollen, on illuusio vapaasta tahdosta koska voin viitekehykseni sisällä tehdä mitä haluan. Mitä tuon kehyksen ulkopuolella voisi olla, ei mitään käryä :D

Niin, siis me ihmisethän ollaan lopulta vain aivoja lihasta ja luusta koostuvan mechan ohjaksissa.

Sepä tuossa kiehtookin :) Paradoksaalista. Vähän sama kun että jos puu kaatuu metsässä eikä ole kukaan kuulemassa niin kuuluuko siitä ääni mutta vähän syvemmältä ajateltuna.
Tuossa kysymyksessä oleellisinta lienee kohta "kuuluu" ja sen tulkinta. Kuuleminen tapahtuu vain jos joku on kuulemassa. Toisaalta ääni on ilman värähtelyä, joten se on aina olemassa ilmankin että sitä on joku todistamassa eli kuulemassa.

Vaikka kukaan ei kuulisi ääntä, syntyy ääni silti ja on olemassa eli kuultavissa. Voikin miettiä että mitä kysymyksellä oikeasti edes halutaan kysyä. Jos kuulija ei ole ääntä kuulemassa, ei sitä voi kuulla eli todistaa mutta on se silti siellä kuultavissa jos on vain paikalla. Täten järkeilisin että kyllä se ääni siis kuuluu, vaikka sitä ei kukaan olisikaan kuulemassa.

Ja joo, puu kaatuu niin eihän sitä ääneksi voi sanoa jos sitä ei ole kukaan kuulemassa. Pelkästään taajuuksia ilmassa. Tässä nyt pitäisi sitten seuraavaksi määrittää termi äänelle. Universumi on täynnä taajuuksia missä on 'meteliä'. Osa osataan lukea jollain vimputtimilla kuten vaikka James Webb teleskooppi osaa muodostaa kuvia IR alueen taajuuksista.
Uskoisin että ääni on jo määritelty ja on termi itsessään. Minä myös kutsuisin puun kaatumisesta syntyvää äänen väreilyä ääneksi sillä sitä se ilman värähtely myös on. On ihan eri kysymys että kuuleeko ääntä kukaan.

Äänen tulkintaa vaikka kuviksi on taas vain sen tulkintaa eri muotoon.

Niin, siis me ihmisethän ollaan lopulta vain aivoja lihasta ja luusta koostuvan mechan ohjaksissa.

Tuossa kysymyksessä oleellisinta lienee kohta "kuuluu" ja sen tulkinta. Kuuleminen tapahtuu vain jos joku on kuulemassa. Toisaalta ääni on ilman värähtelyä, joten se on aina olemassa ilmankin että sitä on joku todistamassa eli kuulemassa.

Vaikka kukaan ei kuulisi ääntä, syntyy ääni silti ja on olemassa eli kuultavissa. Voikin miettiä että mitä kysymyksellä oikeasti edes halutaan kysyä. Jos kuulija ei ole ääntä kuulemassa, ei sitä voi kuulla eli todistaa mutta on se silti siellä kuultavissa jos on vain paikalla. Täten järkeilisin että kyllä se ääni siis kuuluu, vaikka sitä ei kukaan olisikaan kuulemassa.

Uskoisin että ääni on jo määritelty ja on termi itsessään. Minä myös kutsuisin puun kaatumisesta syntyvää äänen väreilyä ääneksi sillä sitä se ilman värähtely myös on. On ihan eri kysymys että kuuleeko ääntä kukaan.

Äänen tulkintaa vaikka kuviksi on taas vain sen tulkintaa eri muotoon.
Mnjoo, toi puujuttu oli kieltämättä vähän huono vertauskuva tässä vapaa tahto keskustelussa ja meinasinkin pyyhkiä sen pois ennen postaamista. Ehkä hain vähän näkövinkkeliä tuohon terminologiaan ja kuinka kukakin termin xyz ymmärtää

Vapaa tahto vs determinismi voi tarkoittaa useita eri asioita. Itse joskus pähkäilin sitä newtonilaiseen fysiikkaan perustuvaa ajatusta, että kaikki menneet tapahtumat ja tulevaisuus on ennalta määrätty siitä pisteestä alkaen, kun fyysinen maailmankeikkeus sai alkunsa. Toisin sanoen, jos osaisimme laskea kaikkein atomien ja molekyylien liikkeet, voisimme ennustaa tulevaisuuden ja tietää menneisyyden.

Tosin kvanttifysiikka ja jotkut muut teoriat ovat kyseenalaistaneet tuon. Silti, on jotenkin hassua, että vaikka fysiikka on tieteenä ottanut isoja askelia eteenpäin, me edelleen muodostamme maailmankuvamme vanhojen teorioiden perusteella. Pitäisi pikkuhiljaa päivitellä maailmankuvia ja elämänfilosofioita.

Vapaa tahto vs determinismi voi tarkoittaa useita eri asioita. Itse joskus pähkäilin sitä newtonilaiseen fysiikkaan perustuvaa ajatusta, että kaikki menneet tapahtumat ja tulevaisuus on ennalta määrätty siitä pisteestä alkaen, kun fyysinen maailmankeikkeus sai alkunsa. Toisin sanoen, jos osaisimme laskea kaikkein atomien ja molekyylien liikkeet, voisimme ennustaa tulevaisuuden ja tietää menneisyyden.

Tosin kvanttifysiikka ja jotkut muut teoriat ovat kyseenalaistaneet tuon. Silti, on jotenkin hassua, että vaikka fysiikka on tieteenä ottanut isoja askelia eteenpäin, me edelleen muodostamme maailmankuvamme vanhojen teorioiden perusteella. Pitäisi pikkuhiljaa päivitellä maailmankuvia ja elämänfilosofioita.
Hyvää pohdintaa. Ja joo kvanttifysiikka on kyllä jotain. No, erilaista ainakin vrt klassiset tieteenalat.
Schrödingerin kissa. Oho, nyt vasta opin ettei sen pitänytkään olla sekä elossa ja kuollut samaan aikaan ja tehdä jompi kumpi vasta laatikkoa avatessa:

"Vastoin yleistä luuloa Schrödinger ei tarkoittanut tällä kokeella, että hänen mielestään kissa voisi olla sekä kuollut että elävä samanaikaisesti. Schrödinger oli ennemminkin sitä mieltä, että kvanttimekaniikan teoria oli epätäydellinen, eikä pystynyt kuvaamaan todellisuutta tässä tapauksessa. Koska kissan täytyy olla joko kuollut tai elävä, saman pitää päteä myös ytimeen: sen pitää olla joko hajonnut tai ehjä."

Niin sitä tänäänkin oppi jotain uutta :)

Ylös Bottom