Tämä on mainospaikka (näillä pidetään sivusto pystyssä)

Töihin pelialalle?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Bandicoot
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä

Bandicoot

Well-Known Member
Lyhyesti ja ytimekkäästi, haluan töihin pelialalle. Olen juuri lopputyöni valmiiksi saanut IT tradenomi ja töitä pitäisi löytää. Pelit kiinnostavat kovasti ja alan tietämystäkin on kertynyt jo parikymmentä vuotta. Yritysmaailmakin on tullut nähtyä läheltä lähes kymmenen vuoden ajalta, kiitos oman yrityksen.

En ala nyt täällä markkinoimaan itseäni tämän enempää, mutta CV on lähetettävissä asialliselle työn tarjoajille. Toivon saavani vastauksia privana, mutta tottakai muutkin saavat kommentoida tähän ketjuun jos tiedossa on potentiaalisia pelialan yrityksiä, mistä töitä kannattaisi kysellä.

millaseen paikkaan sitten? ihan raakaa koodia, rendereöintiä, kuvia, musiikkia? sinne korkeammalle pallille eli suunnittelijaksi yms ei ihan noin vaan pääse jos eivät firmat erikseen hae, ja siinä pitää sitten olla jo enemmänkin alalta kokemusta.

Jeps, pointtisi oli tiedossa. Koska koodaamista en hallitse riittävän hyvin, niin sen voi unohtaa. Onhan peliala kuitenkin sen verran laaja käsite, että muitakin paikkojakin on onneksi olemassa kuin vain pelin tekemiseen keskittyvät firmat. Niin, ja onhan niilläkin firmoilla muitakin töitä kuin vain suunnittelu, piirtäminen ja koodaaminen :)

Jos vielä tarkentaisin ekaa ilmoani, niin työpaikka voisi olla muutakin kuin pelkkää "peliä". Viihdeteollisuus kuvaa ehkä tavoittelemaani alaa vielä paremmin. Miesstrippariksi en kuitenkaan suostu :D

Ilmottaudu kasvomalliksi, jotta pelintekiä voivat mallintaa kasvosi, johonkin peliin.

Perusta kännykkä peli firma, java pelien teko ei kovin kummoista vaadi. Ilmottaudu siis java kurssille.

Itse olin vajaan vuoden Dosessa töissä 2000-2001. Hauskaa puuhaa tuo kyllä oli, kun pystyi testaamaan uutuuspelejä ensimmäisenä ja sai neuvoa asiakkaita (kerrankin asiassa josta tietää jotain).

Pelitestaaja olisi hauska olla, mutta siinä olisi ikävä varjopuoli. Eli kuinka moni ei saisi hermoromahdusta, jos ensimmäisenä työpäivänä lyötäisiin käteen esim. Golden Goal 2 ja käskettäisiin pelaamaan sitä ahkerasti seuraava kuukausi?

Lainatun viestin kirjoitti alkujaan Griever
Pelitestaaja olisi hauska olla, mutta siinä olisi ikävä varjopuoli. Eli kuinka moni ei saisi hermoromahdusta, jos ensimmäisenä työpäivänä lyötäisiin käteen esim. Golden Goal 2 ja käskettäisiin pelaamaan sitä ahkerasti seuraava kuukausi?

Onko kukaan muuten ihan pelien testaajan hommissa tällä boardilla?Jos on, niin miten olet joutunut/päässyt kyseisiin hommiin? Paljon tulee valuuttaa?

Lainatun viestin kirjoitti alkujaan Griever

Jos haluaa testata itseään, niin arvostelijan homma PS2FINissä on täysin vastaavaa touhua. Hermoromahduksistakin tulee osa rutiinia.

Vastaus: Töihin pelialalle?

Sitä olisi mukava päästä pelialalle töihin kun ne sattuu olemaan ainoa asia josta pitää ja haluaa tietää ennemmän. Vaikken osaa koodata vielä, mutta jos pääsen tuonne amiksen It puolelle kooda nii sit on sekin hallus.

Ilmottaudu kasvomalliksi, jotta pelintekiä voivat mallintaa kasvosi, johonkin peliin.

Perusta kännykkä peli firma, java pelien teko ei kovin kummoista vaadi. Ilmottaudu siis java kurssille.

Mitä hemmettiä mä oon kirjotellut? :D Kirjoittaa en osaa vieläkään kunnolla ja Javaa en ymmärrä pätkääkään. Sitä on oltu niin isoa poikaa tuolloin. :rolleyes: Toivottavasti sitä olis jotain järkeä omaan päähän tullut, ettei enää noin tyhmiä kirjoittele. :)

Mitä hemmettiä mä oon kirjotellut? :D Kirjoittaa en osaa vieläkään kunnolla ja Javaa en ymmärrä pätkääkään. Sitä on oltu niin isoa poikaa tuolloin. :rolleyes: Toivottavasti sitä olis jotain järkeä omaan päähän tullut, ettei enää noin tyhmiä kirjoittele. :)

Jep, hauska lueskellla näitä vanhoja nostoja ;)

Tilannepäivitys 10 vuoden jälkeen: edelleenkään en ole töissä pelialalla. Tulen kuitenkin hyvin toimeen ja nautin nykyisestä työstäni. Pelimaailma aukeaa työpäivän jälkeen illalla, kun lapset ovat nukkumassa. Näin se menee ja hyvä niin :)

Jep, hauska lueskellla näitä vanhoja nostoja ;)

Tilannepäivitys 10 vuoden jälkeen: edelleenkään en ole töissä pelialalla. Tulen kuitenkin hyvin toimeen ja nautin nykyisestä työstäni. Pelimaailma aukeaa työpäivän jälkeen illalla, kun lapset ovat nukkumassa. Näin se menee ja hyvä niin :)

Voi ei... :O Ei siis avautunut ura kasvomallina, kuten minä pätevänä olen ollut ehdottamassa. :D

Sori tämä offtopic, tässä historian hämäristä nostetussa keskustelussa. Nyt sitä tuli tajuttua että kaikki nämä 10 vuoden aikana tännekin kirjoittamani viestit on oikeesti yhä luettavissa. Vaikka sitä tuntuu että ei olis paljoo muuttunut tässä ajassa ihmisenä, mutta kyllä sitä on vaan muutunut. Tuntuu kuin tuo olis joku ihan toinen henkilö kirjoittanut. Tässähän voi alkaa tutkiskeleen itseään ihan uudesta kulmasta, kun alkaa lueskeleen omia kirjoitteluja vuosien takaa. Niistä näkee sen mitä on silloin päässä liikunut.

Huvittavaa miten porukka on aina haluamassa pelialalle, koska siellä on pelejä ja pelataan. Oikeasti se on samaa raadantaa joko surkealla tai normaalilla palkalla. Bonarina on se, että saat oman lafkan pelit (ehkä) ilmaiseksi. Esimerkiksi Sonylla työntekijät joutuvat itse ostamaan pelinsä, alennuksella tietenkin, mutta promot ovat harvinaista herkkua.

Itse ollut alalla kohta 12 vuotta. Ensimmäiset 2 vuotta siinä oli sitä jonkinlaista glamouria olevinaan. Sitten iski arki. Sitten iski kyllästyminen, kun on joutunut katselemaan maailman muuttumista sellaiseksi, jonka arvot eivät vastaa omia.Silti jostain se leipä on revittävä ja työajat eivät salli opiskelua.

Se, että aivoriiheilet jonkin pelin on vasta alku. Siinä pitää löytää osaavat koodaajat, graafikot, tekniset kirjoittajat, kääntäjät, jne, jne. Sitten sitä pitäisi markkinoida, testata, jossain vaiheessa voisi haluta rahaakin siitä. Se on kovaa duunia ja vain harvat todella pärjäävät.

Sori tämä offtopic, tässä historian hämäristä nostetussa keskustelussa. Nyt sitä tuli tajuttua että kaikki nämä 10 vuoden aikana tännekin kirjoittamani viestit on oikeesti yhä luettavissa. Vaikka sitä tuntuu että ei olis paljoo muuttunut tässä ajassa ihmisenä, mutta kyllä sitä on vaan muutunut. Tuntuu kuin tuo olis joku ihan toinen henkilö kirjoittanut. Tässähän voi alkaa tutkiskeleen itseään ihan uudesta kulmasta, kun alkaa lueskeleen omia kirjoitteluja vuosien takaa. Niistä näkee sen mitä on silloin päässä liikunut.

Vanha viisaus pitää jälleen kerran kutinsa, eli kaikki minkä nettiin laitat pysyy myös siellä. :) Onhan nämä tälläiset pienet takaumat aina välillä ihan mielenkiintoista luettavaa, jos niitä sattumalta tulee näiden nostojen yhteydessä vastaan. Mullakin on vähän sama homma, että en hirveän mielelläni haluaisi törmätä viesteihin, joita olen kirjoittanut tällä foorumilla reilu kymmenisen vuotta sitten. Voisi olla huomattavasti karumpaa kertomaa, kun noi sun oivat vinkit pelialan valloittamisen suhteen.

Hoi! Yhteishaku päättyy huomenna klo 16:15 ja pitäisi päättää suunta elämälle siihen mennessä. Alunperin oli ykköstoiveena arkkitehtuurin koulutusohjelma, mutta kun en kerennyt mitään ennakkotehtäviä alkaa väsäämään, jää hakeminen sinne sitten ensi keväälle (ja sinnekin on siis todella vaikeaa päästä, että pakko olla myös se varasuunnitelma olemassa). Tässä nyt sitten selattuani Oulun yliopiston eri teknillisen tiedekunnan koulutusohjelmien kuvauksia, ei mikään niistä tunnu oikein nappaavan. Tekniikasta pidän yleensä, fysiikka ja pitkä matikka olivat mieliaineita lukiossa. Luin laiskasti YO-kirjoituksiin, joten arvosanat jäivät huonommiksi, mitä tasoni todellisuudessa vastaa (ja tämän takia käyn korottamassa fysiikan ja matikan vuoden päästä ensi keväänä armeijan jälkeen).

Teknillinen ala tuntuu ahidstavalta siinä mielessä, että se olisi lähinnä pelkkää fysiikan ja matikan laskemista päivästä toiseen. Siis ei pelkästään se opiskelu, vaan myös se tulevaisuuden työ, johon kouluttaudun. Tämän vuoksi arkkitehdin ala vaikuttaa kiinnostavammalta, koska siellä fysiikan ja matikan rinnalle yhdistyisi kuitenkin kuvataide ja luovuus. Mutta koska arkkitehtuuri on nyt poissa kuvioista ainakin vuoden ajan, täytyy miettiä toisia vaihtoehtoja.

Sitten vain mietin, että mikä olisi oikeastaan se unelmaduuni, jota haluaisin tehdä. Missä yhdistyisi kaikki nämä pitämäni asiat: matikka/fysiikka, luovuus/kuvataiteellinen osaaminen ja ennen kaikkea, PELAAMINEN! Pelithän on tärkeä osa elämääni, mikäs olisi sen hauskempaa kuin työskennellä pelien parissa? Useasti olen unelmoinut ja ideoinutkin omia pelejä, vaikka rahkeet sellaisten tuottamiseen eivät tällä hetkellä kyllä riittäisi. No, nyt sain sitten ideaksi lähteä kouluttautumaan pelialalle. Ja törmäsin Googlen haulla näinkin tuoreeseen uutiseen. Uusi pelialan koulutusohjelma.. ja vielä Oulussa! Onko tämä jokin merkki?

Noh, tuolla uutisessa sanotaan, että tuon Oulu Game Labin toiminta alkaa ensi syksynä. No, eipä tuolta AMK:n yhteishausta kyllä löydy mitään Oulu Game Labia tai mitään muutakaan pelialan koulutukseen viittaavaa. Vai olenko vain puusilmä? (Syöttäkää yhteystietonne tuonne, niin pääsette seuraavalle sivulle, jossa voi valita eri koulutusohjelmia - vai miksi niitä nyt AMK:ssa kutsutaankaan.

Minne siis hakea? Huomasin myös, että esimerkiksi Remedyn työpaikkailmoituksissa annetaan vaikkapa luovalle ohjaajalle (art director, oma suomennos) plussaa taidealojen opiskeluista, esimerkiksi kokemuksesta arkkitehtuurin alalta. Tuolla siis mainitaan jopa arkkitehtuuri sanalta, kuullostaa juuri sopivalta. Mutta oon kyllä ihan pihalla. Mitä sitä tekisi? Minne hakea? Vaatimuksena, että Oulun sisällä tulisi pysyä ja AMK tai YO.

Olin jo hakemassa joko matemaattisten tieteiden tai fysiikan koulutusohjelmaan Oulun yliopistoon (olisi päässyt suoraankin, jos olisi ollut YO-arvosanoissa fysiikka M tai pitkä matikka E, joten en tiedä, onko järkeä hakea, kun menen kuitenkin korottamaan niitä arvosanoja ensi vuonna, jolloin voisin päästä suoravalinnalla), tai sitten teknilliseen tiedekuntaan (myöskin Oulun yliopistoon siis) lukemaan sähkö-, kone-, prosessi- tai muuta vastaavaa -tekniikkaa, mutta sitten hoksasin tämän pelialankin yhtenä vaihtoehtona.

Vai onko tämä vain tällanen ala, jonne pääsee itsenäisesti kotona opiskellessa ihan vain koodaamalla ja näin? Entä jos ei halua miksikään ohjelmoijaksi/koodaajaksi, vaan nimenomaan suunnittelemaan pelejä, etenkin taiteellisella puolella, kerta sen puolen osaamista löytyy edes himpun verran.

Valistakaa. Pallo on teillä.

(Pahoittelen, että osa viestistä meni ohi aiheen.)

EDIT: Lisättäköön nyt vielä, että peliala kiinnostaisi oikeastaan enemmän, entä tuo arkkitehtuurin ala, vaikka aionkin luultavasti tuonne arkkitehtuuriin ensi keväänä hakea.

Ylös Bottom