Pelien tekoon ja niiden pelaamiseen käytettävä tekniikka kehittyy huimaa vauhtia.Ei välttämättä seuraavan sukupolven koneet, mutta sen jälkeiset koneet mahdollistavat GTA:n kaltaisia pelimaailmoja, jossa tekoälyn omaavia hahmoja ei streamata 50-200 metrin päässä, vaan ne elävät kokoajan omaa elämäänsä toisiinsa ja pelaajaan vaikuttaen. Hahmot ehkä alkavat ymmärtämään puhetta ja vastaamaan joko teoilla, puheella, muita käskyttämällä tai aseella. Maailmoista tulee dynaamisia ja yhteneviä, joissa ei tarvita enää pelaajan mielikuvitusta vaan kaikki tapahtuu aidosti itse pelimaailmassa.
Jääkö moninpelit tässä mielessä yksinpelien jalkoihin. Jäävätkö ne vain scenaariopeleiksi joissa matsit sovitaan oikeassa elämässä(vrt. urheilulajit joissa kamppaillaan kaukalossa tai kehässä jne.) vai voivatko eri ryhmittymät/claanit ottaa toisistaan mittaa laajassa maailmassa jossa kaikki muutkin ryhmät ja npc hahmot ovat yhtäaikaa pelaamassa(vrt. liittyminen esim. moottoripyöräkerhoon/jengiin(USA)), missä yleistä järjestystä valvoo maan poliisivoimat tai armeija. Voiko moninpeleihin tulla dynaaminen juoni, joka määräytyy pelin lukuisista tavoitteista. Tuleeko muista vastaantulijoista aina automaattisesti vihollisia vai voiko niiden kanssa neuvotella/liittoutua. Siinä missä yksinpeleissä voi milloin tahansa savettaa ja pysäyttää maailman, moninpeleissä pelimaailma jatkaa omaa menoaan. Miltä tuntuisi jäjestely, jossa pelimaailma käynnistyisi tiettyyn aikaan ja loppuisi parin tunnin kuluttua ja jatkuisi huomenna tai aina tiettyinä päivinä viikossa. Nykyisissä massiivimoninpeleissä toisia ihmispelaajia ei voi eliminoida(ainakaan lopullisesti) tai tehdä mitään mikä olisi maailman tapahtumiin vaikuttava. Toinen ongelma on todellisuus. Miltä tuntuisi jos olisit kaapannut pelimaailmassa 120 päivää elossa ja jo esim presidentin virkaan ehtineen hahmon joka osoittautuu naapuriksesi joka kirves kädessään soittaa vihaisena asuntosi ovikelloa.
Tuleeko yksinpeleistä koskaan täysin dynaamisia maailmoja jossa olet vain yksi muiden joukossa. Entä moninpeleistä? Millaisia ongelmia näet tulevaisuuden peleissä? Millaisia mahdollisuuksia näet tulevaisuuden peleissä?
Jääkö moninpelit tässä mielessä yksinpelien jalkoihin. Jäävätkö ne vain scenaariopeleiksi joissa matsit sovitaan oikeassa elämässä(vrt. urheilulajit joissa kamppaillaan kaukalossa tai kehässä jne.) vai voivatko eri ryhmittymät/claanit ottaa toisistaan mittaa laajassa maailmassa jossa kaikki muutkin ryhmät ja npc hahmot ovat yhtäaikaa pelaamassa(vrt. liittyminen esim. moottoripyöräkerhoon/jengiin(USA)), missä yleistä järjestystä valvoo maan poliisivoimat tai armeija. Voiko moninpeleihin tulla dynaaminen juoni, joka määräytyy pelin lukuisista tavoitteista. Tuleeko muista vastaantulijoista aina automaattisesti vihollisia vai voiko niiden kanssa neuvotella/liittoutua. Siinä missä yksinpeleissä voi milloin tahansa savettaa ja pysäyttää maailman, moninpeleissä pelimaailma jatkaa omaa menoaan. Miltä tuntuisi jäjestely, jossa pelimaailma käynnistyisi tiettyyn aikaan ja loppuisi parin tunnin kuluttua ja jatkuisi huomenna tai aina tiettyinä päivinä viikossa. Nykyisissä massiivimoninpeleissä toisia ihmispelaajia ei voi eliminoida(ainakaan lopullisesti) tai tehdä mitään mikä olisi maailman tapahtumiin vaikuttava. Toinen ongelma on todellisuus. Miltä tuntuisi jos olisit kaapannut pelimaailmassa 120 päivää elossa ja jo esim presidentin virkaan ehtineen hahmon joka osoittautuu naapuriksesi joka kirves kädessään soittaa vihaisena asuntosi ovikelloa.
Tuleeko yksinpeleistä koskaan täysin dynaamisia maailmoja jossa olet vain yksi muiden joukossa. Entä moninpeleistä? Millaisia ongelmia näet tulevaisuuden peleissä? Millaisia mahdollisuuksia näet tulevaisuuden peleissä?
Viimeksi muokannut moderaattori: