Tämä on mainospaikka (näillä pidetään sivusto pystyssä)

Tulevaisuuden yksin- ja moninpelit

  • Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Koala
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä

Koala

New Member
Pelien tekoon ja niiden pelaamiseen käytettävä tekniikka kehittyy huimaa vauhtia.Ei välttämättä seuraavan sukupolven koneet, mutta sen jälkeiset koneet mahdollistavat GTA:n kaltaisia pelimaailmoja, jossa tekoälyn omaavia hahmoja ei streamata 50-200 metrin päässä, vaan ne elävät kokoajan omaa elämäänsä toisiinsa ja pelaajaan vaikuttaen. Hahmot ehkä alkavat ymmärtämään puhetta ja vastaamaan joko teoilla, puheella, muita käskyttämällä tai aseella. Maailmoista tulee dynaamisia ja yhteneviä, joissa ei tarvita enää pelaajan mielikuvitusta vaan kaikki tapahtuu aidosti itse pelimaailmassa.

Jääkö moninpelit tässä mielessä yksinpelien jalkoihin. Jäävätkö ne vain scenaariopeleiksi joissa matsit sovitaan oikeassa elämässä(vrt. urheilulajit joissa kamppaillaan kaukalossa tai kehässä jne.) vai voivatko eri ryhmittymät/claanit ottaa toisistaan mittaa laajassa maailmassa jossa kaikki muutkin ryhmät ja npc hahmot ovat yhtäaikaa pelaamassa(vrt. liittyminen esim. moottoripyöräkerhoon/jengiin(USA)), missä yleistä järjestystä valvoo maan poliisivoimat tai armeija. Voiko moninpeleihin tulla dynaaminen juoni, joka määräytyy pelin lukuisista tavoitteista. Tuleeko muista vastaantulijoista aina automaattisesti vihollisia vai voiko niiden kanssa neuvotella/liittoutua. Siinä missä yksinpeleissä voi milloin tahansa savettaa ja pysäyttää maailman, moninpeleissä pelimaailma jatkaa omaa menoaan. Miltä tuntuisi jäjestely, jossa pelimaailma käynnistyisi tiettyyn aikaan ja loppuisi parin tunnin kuluttua ja jatkuisi huomenna tai aina tiettyinä päivinä viikossa. Nykyisissä massiivimoninpeleissä toisia ihmispelaajia ei voi eliminoida(ainakaan lopullisesti) tai tehdä mitään mikä olisi maailman tapahtumiin vaikuttava. Toinen ongelma on todellisuus. Miltä tuntuisi jos olisit kaapannut pelimaailmassa 120 päivää elossa ja jo esim presidentin virkaan ehtineen hahmon joka osoittautuu naapuriksesi joka kirves kädessään soittaa vihaisena asuntosi ovikelloa.

Tuleeko yksinpeleistä koskaan täysin dynaamisia maailmoja jossa olet vain yksi muiden joukossa. Entä moninpeleistä? Millaisia ongelmia näet tulevaisuuden peleissä? Millaisia mahdollisuuksia näet tulevaisuuden peleissä?
 
Viimeksi muokannut moderaattori:
Vastaus: Tulevaisuuden yksin- ja moninpelit

Uskon vahvasti nettipelien olevan monen ainoa pelimuoto tulevaisuudessa ja joillakin jo nyt. Yksinpelaaminen ei vain yksinkertaisesti enään anna niitä samoja kiksejä kuin ehkä ennen. Pelimaailmasta tekee dynaamisen pelkästään jo se, että ainakin suurinosa pelihahmoista on muita pelaajia (kaikki vaikuttaa kaikkeen). Moniulotteinen pelimaailma tarjoaa pelaajalle mahdollisuuden toteuttaa itseään siellä ilman tunnetta olevansa putkijuoksija. Pelaaja tuntee olevansa tilanteen herra ja mahdollisuuksiensa olevan lähes rajattomat ainakin sikäläisessä mittakaavassa.

Pelintekijälle tämä tarjoaa loistavat mahdollisuudet rahastaa samasta pelistä moneen kertaan. Myydään pelaajalle pelin lisäksi sisältöpäivityksiä ja status-tuotteita virtuaalimaailmaan. Tätä näkee jo nyt ja tulevina vuosina yhä enemmän.

Sanotaan mainostajien olevan normaalin tv:n puolella jo nyt hieman liemessä kuin paras segmentti viettää primetime-ajan illassa jossain muualla kuin perinteisen tv-ohjelmien parissa. Sanovat pelaamisen olevan syy tähän :)
 
Vastaus: Tulevaisuuden yksin- ja moninpelit

Hyvillä yksinpeleillä on varmasti aina paikkansa. Vaikka ihmisseura onkin usein mieluista, joskus haluaa pelata yksin ja koheltaa ja etsiä pelin rajoja niin paljon kuin sielu sietää. Moninpelissä koheltaminen voi olla muiden pelaajien kannalta kiusallista.

Verkossa on myös vaikeampi kertoa kunnollisia tarinoita - ainakin näin perinteisin välianimaation keinoin. Entä jos joku ei haluakaan katsoa välianimaatiota? Tai miten verkossa toteuttaisi sellaisia hienoja ominaisuuksia kuin Bullet Time? Elokuvamaiset tai muuten fiilistelevät pelit voivat aika vaikeita toteuttaa verkkoympäristössä.

Toisaalta rankasti kilpailuhenkiset (esim. urheilu) ja kommunikointiin pohjautuvat (esim. massiivi-RPG) pelit ovat omiaan verkossa ihmisten antaessa paljon monipuolisempia vuorovaikutusmahdollisuuksia kuin IF-THEN-koodirimpsuja tiukasti noudattava tekoäly.

Eli en usko, että kumpikaan jää varsinaisesti jalkoihin. Tulevaisuudessa varmasti löydetään keinoja tehdä yksinpeleistä vahvempia ja moninpeleistä parempia, joten ehkä molemmat kasvavat rinnakkain ja osittain toisiinsa sulautuen. Yksinpeli (+ split-screen-moninpeli) ja verkkopeli voivat parhaimmassa tapauksessa tukea toisiaan.
 
Vastaus: Tulevaisuuden yksin- ja moninpelit

Npc:hän ei voi itse ajatella, se on pelkkä objekti/ olio/ mitä ikinä onkaan, joka toimii, niinkuin ennalta on määrätty. Itse en ole kovin kaksinen koodaaja, mutta kykenenpä sanomaan, ettei ole mitään konstia koodata luovuutta, omaperäisyyttä, mielikuvitusta, tai muitakaan ominaisuuksia, jotka tekevät persoonan. Toki sumea logiikka voisi auttaa, mutta persoonaa ei pystytä ikinä koodaamaan.
 
Ylös Bottom