Tämä on mainospaikka (näillä pidetään sivusto pystyssä)

Tutkimuskysely: Mikromaksujen vaikutus pelikokemukseen

Pelihumanisti

New Member
Hei,

Olen Lauri Leppänen, opiskelija Turun yliopiston digitaalisen kulttuurin oppiaineessa, jonka saralla olen suorittamassa kandidaatintutkielmaani liittyen mikromaksujen vaikutuksesta pelikokemukseen. Tutkimusaineiston keräämistä varten olen teettänyt anonyymin verkkokyselyn (kyselyssä kysytään ikää ja sukupuolta, mutta niihin voi tahtoessaan jättää vastaamatta), johon linkki alempana. Kyselyyn vastataksesi sinulla ei tarvitse olla kokemusta mikromaksujen ostamisesta, riittää että olet pelannut pelejä joissa mikromaksut ovat olleet läsnä. Mikromaksujen vaikutus peleihin on paljon keskusteltu, mutta toistaiseksi melko vähän tutkittu aihe, ja tarkoitukseni onkin tällä opinnäytetyöllä omalta osaltani täyttää tätä rakoa tutkimuksessa.

Tässä linkki kyselyyn. Huomaathan että kyselyyn vastatessasi annat suostumuksen vastausten käyttöön tutkimustarkoituksessa. Kysely sisältää 7 kysymystä, joista kaksi ovat avoimia ja loput monivalintakysymyksiä. Riippuen kuinka pitkästi tahdot vastata avoimiin kysymyksiin, kyselyyn vastaaminen vie arviolta noin 5-20 minuuttia. Kysely pysyy näillä näkymin avoinna ensi vuoden alkuun saakka.

Jos sinulla on kysymyksiä liittyen kyselyyn tai tutkimukseen, voit joko kysyä tässä viestiketjussa tai lähestyä minua sähköpostitse: lajolep@utu.fi

Huom! Pidän myös oikeuden käyttää tähän viestiketjuun mahdollisesti syntyvää keskustelua aineistona tutkimuksessani. Mikäli et halua tähän ketjuun postaamaasi viestiä käytettävän tutkimuksessa, ilmoitathan siitä viestissäsi.

Kiitos jo etukäteen kaikille vastanneille!
 
Hyvä ja ytimekäs kysely! Aihe on myös ainakin omasta mielestäni hyvä ja koskettava. Pelimarkkinat ovat menneet kohtuullisen nopeasti tämän vuosikymmenen aikana siihen suuntaan, että pelejä pilkotaan, jotta voidaan myydä lisäepisodeja erilliseen hintaan, joka on minusta kaksipiippuinen juttu. Sinällään lisäepisodeissa ja vastaavissa ei ole mitään vikaa, mutta jos julkaisuversiota lyhennetään niiden takia ja jo valmista materiaalia jätetään pois, jotta se voidaan myydä lisähintaan hieman myöhemmin, niin se on ehdottoman negatiivinen asia.

Täysin toinen asia on sitten esim. EA:n harrastama uhkapeliin pohjautuva pelaajapakkamyynti. Tietysti niitäkään ei ole kenenkään pakko ostaa, mutta onhan niiden vaikutus nähtävissä itse peleissäkin. Esim. NHL- ja FIFA-sarja on gameplayn puolesta junnannut jo vuosia aikalailla paikallaan, kun EA:lla ei ole ollut juuri tarvetta tehdä isoja uudistuksia. Pakat myyvät ja tuottavat niin hyvin, ettei ole tarvetta isommille uudistuksille. Toinen negatiivinen asia on sitten Ubisoftin esim. uusimmassa Assassin's Creedissä lanseeraamat maksulliset XP-boostit. Puheiden mukaan pelissä joutuu väkisin grindaamaan hahmolle tasoja, jotta päätarinassa voi edetä, koska peli on rakennettu niin, että saataisiin myytyä noita boosteja. Aikamoista ryöstöä ainakin omasta mielestäni.

Isommat lisäpaketit esim. vaikka Witcher 3:n tyyliin ovat mielestäni ihan okei. Isosti sisältöä niin, ettei peruspeliä ole rampautettu ja jokainen voi ihan itse valita pääpelin pelattuaan, haluaako maksaa vielä vähän lisää, vai ei. Räiskintäpelien maksulliset karttapaketit ovat myös siinä ja siinä, voisiko niitä sanoa hieman positiivisiksi. Mielellään tietenkin ilmaisina ne, kuten suuntaus tuntuu nyt olevan.

Lopuksi toivottelen onnea ja menestystä tutkielman tekemiseen ja toivon, että kyselyn vastauksesta ja tästä pienehköstä pohdinnasta on jotakin apua.
 
Mua ärsyttää lähtökohtaisesti todella paljon mikromaksut.
Pahiten ne on esillä mobiilipeleissä. Mulla on ollut vuosien aikana useita kymmeniä aivan mielettömän hyviä mobiilipelejä kännykässä. Mutta..isossa osassa nykyisin koko pelin edistyminen on niin hidasta. Siis ihan naurettavan hidasta. Vain siksi, että pelaaja ei jaksa odottaa, vaan käyttää pelin sisäistä valuuttaa jota ostetaan oikealla rahalla. Kun osuu tuollainen kohdalle ja huomaan sen mekaniikan, peli menee yksinkertaisesti poistoon.
Monessa on tehty esim niin, että joku craftaus kestää x ajan, parhaimmillaan tunteja. En siedä sitä, että mulla ois lääkäriä odotellessa 10min aikaa pelata, niin 5min jälkeen ollaan tilanteessa, että ilman rahaa peli etenee 1-2h päästä...juu ei.

Toinen paha on nää mainokset. Mainokset on ok ja ymmärrän miksi niitä on, mutta se et vaikkapa älypelissä jokaisen 10-20sek pulman jälkeen täytyy katsoa videoita 20sek, tai ostat rahalla niitä pois..ei näin.. peli menee poistoon.

Sit taas konsolipeleissä. Itse en henkilökohtaisesti ymmärrä miten yksikään ihminen käyttää rahaa esimerkiksi ase skineihin, tai vielä pahempaa, esim hahmon t-paidan väriin tms.
Ensinnäkin jotain paitaa et näe itse laisinkaan ja jos mietin vaikkapa jotain räiskintäpeliä, niin en mä ehdi edes katsomaan mitä vastustajalla on päällä, enkä kyllä oman puolen tyyppejäkään. Eli maksat rahaa ja kukaan ei koskaan näe niitä. Miksi?? Enkä kyllä maksais vaikka näkis.

Sit esim joku rainbow six siege, peli on äärimmäisen vaativa ja realistinen..näkyvyys jne on tosi tärkeässä osassa. Miksi siis kukaan haluaa ostaa hahmolleen kirkkaat vaatteet ja pinkin aseen? Silloin on kävelevä maalitaulu.

Esim BF V missä kaikki skinit jne tulee pelin sisäisellä valuutalla suorittamalla pelin sisällä annettuja tehtäviä on kiva pieni lisä ja tuo tavoitteita peliin.

Eli mulla kaikki mikromaksut saa lopettamaan pelaamisen. En myöskään hyväksy rahalla saatavia pelillisiä oikopolkuja. Tarkoitan tällä siis sitä, että esim BF1:ssä sait ostettua kerralla kaikki aseet auki, kun muut avasi pelaamalla. Tämä ei ole kuitenkaan niin paha, kuin mobiilipelien tapa seisauttaa pelaajan peli tunneiksi, bäfässä sentään sai pelata. Ulkonäkö ok jos joku siitä haluaa maksaa, mutta muutoin ne on ihan syöpää.

Dlc juttuja ei varmaan lasketa enää mikromaksuiksi? Niissäkin on hyviä ja huonoja tapoja, mut se lienee toisen keskustelun paikka?
 
DLC-paketit ovat tosiaan oma ilmiönsä, joskin toki ne nousevat usein esiin samoissa keskusteluissa mikromaksujen kanssa, ja on mahdollista että niillä myös joissain tapauksissa on samankaltaisia vaikutuksia pelikokemukseen kuin mikromaksuilla.
 
Riippuu toteutuksesta. Jos ilman maksua joutuu grindaamaan älyttömät määrät johonkin varusteeseen joka vielä vaikuttaa kovasti pelin tasapainoon, niin kyllä moinen toteutus sylettää.
Joka tapauksessa itsellä ei mikromaksun takana olevia sisältöjä tule ikinä oikeastaan hankittua, ainoastaan jos on tarinalisäriä tai muuta joka lisää tekemistä itse peliin niin silloin saattaa hankkia. Kaikki kosmeettiset kikkareet yms. ei kiinnosta
 
Nimenomaan se tasapainon häiritseminen maksujen kautta on väärin, sellaista en arvosta tippaakaan. Jos joku haluaa laittaa rahaa ulkoisiin ominaisuuksiin, joista ei ole pelissä hyötyä, niin se on ok. Kaikenlaiset pelilliset avut hiiteen. Jos sitä statusta on pakko saada paremmaksi vaikkapa oman striimin boostaamiseksi, niin hankkikoon sitä pelaamalla ja omia taitoja kehittämällä yleisön "ostamisen" sijaan. Esimerkkinä jokin vaikeasti pelissä avattava juttu - mitä iloa on maksaa sen avaamisesta, kun kaikkein parasta on saada se onnistumisen tunne sillä hetkellä, kun sen saa pelaamalla auki. Sitten on eri juttu jos kyseessä on erillinen laajennus vaikkapa hyvän pelin dlc:n muodossa, sellaisesta maksaa mielellään.
 
Ylös Bottom