Tämä on mainospaikka (näillä pidetään sivusto pystyssä)

Unelmaelokuvasi?

Jarmo Hänninen

New Member
No niin. Kuvitellaan tilanne, jossa sinulla olisi... sanotaan vaikka 100 miljoonaa dollaria ja olet tuottamassa elokuvaa. Sinulla on mahdollisuus kasata ympärillesi tiimi. Keitä olisivat avainhenkilöt siinä tiimissä jos aikeenasi olisi tehdä elokuva (ei porno-elokuvaa ;) ). Keitä näyttelijöitä valitsisit porukkaan. Mikä olisi elokuvan synopsis, aihe tai juoni - se punainen lanka. Kuka sen kirjoittaa paperille ja kuka kuvaa näyttelijöiden tulkinnat tuolta paperilta. Ja niin edelleen. Missä kuvaisit elokuvaasi, joka on ollut pitkä aikainen unelmasi jo pitkään.

Sana on vapaa :)
 
Vastaus: Unelmaelokuvasi?

Espoo Cinéssä näkemäni "Samotari" teki minuun vaikutuksen, ja niinpä olen haaveillut tekeväni vastaavantyyppisen elokuva muutaman helsinkiläisten nuoren (20-30) elämästä 1980-luvulta 2000-luvulle.

80-luvun juppivuodet lasten silmin, 90-luvun lama, työttömyys ja epävarmuus tulevaisuudesta, 2000-luku - pysyvä epävarmuus mutta myös mahdollisuus, jokaisen henkilön tapa yrittää selviytyä ja löytää tarkoitus ja onni elämäänsä. Elokuvan loppu toivoa antava, vaikka ainakin yksi pakollinen itsemurha pitää olla leffassa.

Näyttelijöiksi ei ole ketään erityistä suosikkia, mutta mielummin tuntemattomampia kykyjä, joilla on taitoa, eikä ainakaan Jasper Pääkköstä!

Erittäin vähän huojuvaa käsivarakuvausta - sitä on ollut liikaa!

Musiikkia vain silloin kun se tukee kuvakerrontaa. Muu musiikki niin, että se istuu luontevasti itse tarinaan. Mielummin kotimaista tuotantoa - esimerkiksi suurelle yleisölle tuntemattomia elektronisen musiikin julkaisuja. Soundtrack olisi siis vain niille, jotka ovat oikeasti diggailleet elokuvan kappaleista eikä missään nimessä hittikokoelma.

Loput 95 miljoonaa voisi sitten käyttää vaikka säätiön perustamiseen, joka tukisi kaupallisesti riippumattomien elokuvien tuotantoa.

Jotain tuollaista siis olen välillä tuumaillut :)
 
Vastaus: Unelmaelokuvasi?

Toisin kuin edeltävän viestin kirjoittaja, saisin kyllä tuon koko 100 miljoonaa käytettyä. Suomeen tuota 100 miljoonaa ei jätettäisi, vaan välittömästi meren toiselle puolelle.

Elokuva olisi sitten varmaan jonkinlainen rikoselokuva. Sekoitus Sevenia, Leonia ja 24:sta. Mimmonen keitto siitä sitten syntyisi? No jaa-a. Seveniltä otettaisiin ulkoasu, tekniikkapuoli 24:sta ja leonista maailmankuva korruptoituneine poliiseineen ja palkkatappajineen. Eihän tuosta missään nimessä omaperäinen elokuva tulisi, mutta semmoista "älykästä rikostrilleriä" lähtisin kuitenkin hakemaan. Ei mitään scifi-viritelmiä, vaan tiukasti maanpinnallalla (niin kirjaimellisesti kuin kuvainnollisesti) pysyvää menoa.

Ohjaajakin varmaan tarvitaan. Kukahan siihen penkkiin sitten pistettäisiin. Jätetään nyt avoimeksi, mutta eiköhän se joku kolmikosta Fincher, Scorsese, Lynch olisi. Kolmas nyt olisi 100 miljoonan kaupallinen itsemurha, tai ainakaan ohjaajan nimi ei toisi yhtään katsojaa teatteriin. Toisaalta, tuloksena olisi takuulla erilainen elokuva. Mutta koska en kuitenkaan välttämättä haluaisi tuosta elokuvasta mitään Mulhollan Drivea (joka on kyllä loistava, 5 / 5) niin ehkä jompi kumpi ensin mainituista olisi "turvallisempi" valinta. Fincherin visuaalinen silmä on kyllä parempi, ja elokuvasta tulisi varmasti enemmän sen näköinen kuin haluaisin. Toisaalta, Scorsese saa kenet tahansa näyttämään hyvältä näyttelijältä kameran edessä.

Näyttelijäkalusto. Hmmm, kallis. Päärooleihin pistettäisiin ainakin Natalie Portman, Gary Oldman, Russell Crowe (pahis) ja Naomi Watts ja Peter Stormare. Elokuvan miehet on isoja, arpisia ja äijämäisiä. Naiset kauniita ja vaarallisia. Tietenkin. Eiköhän sitä vielä nippu muitakin näyttelijöitä tarvittais, mutta nuo nyt ainakin. Teknisestä osastosta en osaa niin sanoa, saa ohjaaja sanoa mitä haluaa. :)

Käsikirjoituskin olisi varmaan hyvä olla. Kirjoittajalla ei niin väliä, kunhan se sisältää klisesti yhden ison twistin, paljon tunteita, jäätäviä toimintajaksoja (ei siis mitään 20 minuutiin luotioopperoita, vaan pikaista välienselvittelyä) ja tehokkaasti etenevää kerrontaa. Pituus kaksi ja puoli tuntia. Elokuva saa luvan kulkea lineaarisessa aikajärjestyksessä ilman ainuttakaan takaumaa, tai muuta aikakikkailua.
 
Vastaus: Unelmaelokuvasi?

Unelmaelokuvaani ei välttämättä edes tuo 100miljoonan budjetti riittäisi, miljardi vois olla lähempänä. Aina siitä lähtien kun luin Brett Easton Ellisin kirjan Glamorama olen halunnut tehdä siitä elokuvan. Ohjaajana olisin tietysti itse ja käsikirjoituksen tekisin itse yhdessä BEE:n kanssa (pitäähän sitä unelmia olla ;) ). Käsikirjoitus noudattelisi melko lailla täydellisesti kirjan tapahtumia, joten kestoa elokuvalla olisi todennäköisesti joku 7-10 tuntia. Elokuva kuvattaisiin aidoilla tapahtumapaikoilla, joten esim. puolet Pariisia räjäytettäisiin ilmaan. Päärooleja esittäisivät supermallit, päähenkilön eli Victorin rooliin mielellään sellainen malli joka ei osaisi näytellä yhtään mutta olisi tyhmä kuin saapas. Verta ja ruumiinjäseniä lentäisi ja seksikohtaukset olisivat yhtä raadollisia kuin kirjassakin.

Visiointi päättyy lyhyeen kun en ole lukenut kirjaa pariin vuoteen.

EDIT: lisätään vielä sellainen kommentti, että kirjassa esiintyvät 2000+ julkkista esiintyisivät kaikki tietysti itsenään ja pelkästään soundtrackkiin uppoaisi se 100 miljoonaa $ kun joka kohdassa tulisi soida sama biisi kuin mikä kirjassa mainitaan sillä kohtaa soivan.
 
Vastaus: Unelmaelokuvasi?

Hmm.

Oman unelmaelokuvani pääosassa luultavasti hilluisi Peter Stormare, joka alkaa pikku hiljaa olla meikän all-time paras näyttelijä. 100 miljoonalla tuottaisin Big Lebowskin jatko-osan, ehdottomasti. Käsikirjoitus totta kai tilattaisiin Tarantinolta ja ohjaajaksi Coenin-veljekset, joista se toinen saisi tehdä yhteistyötä QT:n kanssa kässärin työstössä. Mukaan tietty itse Lebowski eli Jeff Bridges ja tietty Lebon kamua esittävä John Goodman.

Ehkä Lebowskin "vastustajaksi" voisi tällä kertaa tulla George Clooneyn esittämä lipevä bisnesmies, joka yrittää huijata kaikilta rahaa...

kirjoittelen kohta lisää kun keksin lisää kirjoitettavaa.
 
Vastaus: Unelmaelokuvasi?

Kyllähän jokaisella itseään kunnioittavalla elokuvakriitikolla on päässään idea vähintään yhteen elokuvakäsikirjoitukseen ja tuskinpa sillä mistään muualta voisi parempaa paikkaa ollakaan.

Minä lähtisin tekemään leffaa omasta ideasta. Tarina on periaatteessa tyyliltään sekoitus Kaurismäen I Hired a Contract Killer meets In the Line of Duty -hongkongtoimintaa. Tarina on kiusannut mielessä jo kauan, tositakymmentä vuotta. Synkissä itsetuhoisissa mietteissä oleva mies (vaikka Pekka) kohtaa naisen (olkoon vaikka Leila) ja rakastuu. Nainen haluaa suojella miestä tekemästä itslleen mitään tyhmää, mutta ei kuitenkaan halua jättää omaa miestään. Pekka tulkitsee rakastumisen molemminpuoliseksi. Juttuun sekaantuu Pekan entinen lapsuudenystävä, joka on vaikeuksissa rikollisten kanssa ja Pekka sekä Leila joutuvat vyyhteen mukaan. Tarinan runko on muotoutunut vuosien saatossa, myös loppu on jo tiedossa. Joka tapauksesa Pekka on lopulta sekä gangsterien että poliisien jahtaama mies, jonka päässä pyörii vain ajatus kostosta.

Kuvauspaikka on avoin, mutta tuskin se olisi Suomi. Varmaan joku suurehko kaupunki, muttei kuitenkaan luultavasti aivan ydinkeskustassa. Lontoossa voisi olla hyviä kuvauspaikkoja. Jossain keskustan lähellä kansainvälisissä kortteleissa ja monien siltojen lahiseuduilla.

Ketä ottaisin mukaan toteuttamaan elokuvaa. En tiedä. Luultavasti ohjaajaksi neuvottelisin ensin John Woon kanssa, suostuisiko hän kenties tekemään mieleni mukaista elokuvaa. Mikäli John haluaisi muokata tarinaa liiaksi onnellisemmaksi tai optimistisemmaksi, luultavasti etsisin jonkun toisen ohjaajan. Michael Mann tai David Fincher saattaisi myös päästä neuvotteluihin mukaan.

Chow Yun-fat saattaisi olla eräs ehdokas näyttelijöiksi. Muita voisi olla Mark Dacascos, Julie Condra, Jean Reno ja Jürgen Prochnow.

Käsikirjoittajakin tarvittaisiin, minun lisäksi hommassa voisi olla vaikka Michael Mann tai vaikka Christophe Gans. Muuta porukkaa en ole pahemmin ehtinyt miettimään. Toki tarvittaisiin joku ammattimainen castaaja, joka voisi neuvoa minua sopivien näyttelijöiden valinnassa ja varmaan ohjaaja, kuka se sitten olisi, voisi auttaa myös muiden työntekijöiden valinnassa.
 
Vastaus: Unelmaelokuvasi?

Vääntäisin heti alkuunsa saatanan kummallisen käsikirjoituksen, sitten sirryttäisiin siperiaan ja saharan autiomaahan kuvaamaan. Tarina kertoisi yksisilmäisestä Antti-Einarista, jonka elämä on päin persettä. Velkojat hakkaavat A-E:n pienen poikamies boxin ovea ja ilkeät naapurit pennut särkevät kivillä ikkunoita. Ihmissuhteita A-E:llä ei ole ollut mihinkään suuntaan pitkään aikaa, töistä nyt puhumattakaan. A-E kärsii myös alkoholiongelmasta ja saa omituisia raivokohtauksia yksinään. A-E pättää hirttäytyä kotiinsa ja luuleekin kuolleensa kunnes herää lumisesta paikasta (siperia, jota ei kuitenkaan elokuvassa mainita). Lumisessapaikassa A-E tapaa lapsuuden ystäviensä "haamuja", joiden kanssa A-E muistelee lapsuuttaan ja nuoruuttaan. Tällä haetaan syitä siihen miksi A-E on nykyään sitä mitä on, tai siis oli ennen hirttäytymistään. A-E vaeltaa halki lumisen paikan miettien ja pohtien elämäänsä kunnes lopulta päätyy aavikko (Sahara). Aavikolla A-E kohtaa pahimpien vihamiestensä "haamut", jotka antavat lisävalotusta A-E:n nykytilasta (tai siis tilasta ennen hirttäytymistä). Pikuhiljaa katsojalle selviää kuinka A-E on ajanut itse itsensä rappiolliseen elämäänsä. Näin elokuva käy läpi A-E:n elämän kehityskaaren ja elokuva päätyy kohtaukseen, jossa A-E seisoo täysin mustassa tilassa (vain A-E itse näkyy, ympärillä kaikki on mustaa) ja kuvanpäälel leikataan mustavalkoisia haaleita kuvia A-E:n elämästä. Pikkuhiljaa A-E katoaa kaiken mustan sekaan, mutta aivan viimeisinä hetkinään hän hymyilee, ensimmäistä kertaa koko elokuvan aikana.

Ohjaaja/käsikirjoittaja/tuottajana toimisin tietysti itse ja elokuvaan palkattaisiin pääoisaan, joku kohtuu tuntematon, mutta hyvä näyttelijä ja osa A-E:n "haamuista" olisi tunnetumpia näyttelijöitä. Pienempikin budjetti riittäisi, mutta suurin osa rahoista menisi visuaalisiin kikkailuihin (ei teitokone efekteihin).
 
Ylös Bottom