Tämä on mainospaikka (näillä pidetään sivusto pystyssä)

Unknown 9: Awakening

Dragonfly

KonsoliFIN Alumni
1728974541857.png

Nimi: Unknown 9: Awakening
Kehittäjä: Reflector Entertainment Ltd.
Julkaisija: BANDAI NAMCO
Alustat: Xbox Series X|S Xbox One, PS5, PS4, Windows PC
Lajityyppi: Toiminta/Seikkailu
Julkaisu: 18.10.2024
Kotisivut: https://en.bandainamcoent.eu/unknown-9/unknown-9-awakening

Olet kvestori Haroona, jolla on synnynnäinen kyky siirtyä salaperäiseen Fold-ulottuvuuteen. Haroona etsii voimallista salattua tietoa, ja matkoillaan hänen on opittava käyttämään Foldin voimia katalia juonia punovan salaseuran kukistamiseen.

Muistan nähneeni tästä joskus jonkun trailerin, mutta silti peli on mennyt vahvasti tutkan alla, ja nyt julkaisu onkin enää muutaman päivän päässä. Idealtaan vaikuttaa oikein hyvältä. Ehkä tässä on annettu vähän pienemmän budjetin pelille vähän enemmän vapauksia toteuttaa visiotaan.

Julkaisutraileri

Tarinatraileri

Ihan kohtalaisen mielenkiintoiselta vaikuttaa, day 1 game pass? Voisi kokeilla jos on

//Edit: ok näin että tulee myös Pleikkarille niin todennäköisesti ei ole day 1 gp

Ihan kohtalaisen mielenkiintoiselta vaikuttaa, day 1 game pass? Voisi kokeilla jos on

//Edit: ok näin että tulee myös Pleikkarille niin todennäköisesti ei ole day 1 gp
Ei taida tulla Day One game pass, vaikka siis eihän pelin multiplattarius sitä toki estä.

Siellä multiplattarien joukossa on myös niitä Day One game pass pelejä, mutta kyllä ne on yleensä agressiivisemmin markkinoitu kuin mitä tämä tuntuu olleen.

Mutta kuten sanot, ihan mielenkiintoiselta vaikuttaa.

Mua jotenki ärsyttää tuo jo ennen ku peli on ees ulkona ni kerrotaan miten tähän universumiin sisältyen tulee vaikka mitä multimediaa, sarjakuvaa, animaatiota podcastia, kahvinkeitintä ym hohhoijaa.

Mua jotenki ärsyttää tuo jo ennen ku peli on ees ulkona ni kerrotaan miten tähän universumiin sisältyen tulee vaikka mitä multimediaa, sarjakuvaa, animaatiota podcastia, kahvinkeitintä ym hohhoijaa.
No siis näitähän on jo olemassa. Itselleni oli tipahtanut joskus neljä vuotta sitten postilaatikkoon tällainen kirja: https://www.goodreads.com/book/show/50884497-unknown-9

Heitin Goodreadsiin sille ihan kaksi tähteä, eli ei mitään korkeakirjallisuutta. Jotenkin sitten eksyin tutustumaan myös aiheesta tuotettuun podcastiin: https://www.bandainamcoent.com/games/unknown9/en/products/podcasts/out-of-sight/

Podcast oli ihan jännä, vaikka näköjään olen kuunnellut siitä vain kolme ensimmäistä jaksoa. Aika pitkään tuon jälkeen on saanut odottaa itse peliä. Mitään käsitystä mulle ei kyllä noiden perusteella muodostunut siitä, mistä pelissä on kyse.

Arvosteluja alkaa tosiaan olemaan aika hyvin ulkona, ja aika odotetunlaisellehan ne näyttää. Kaikin puolin pökkelöä menoa, kokonaisuudesta on kuitenkin poimittavissa pari hyvää ideaa, mutta kovinkaan suuria kehuja ei peli näy saavan osakseen. Saa nähdä miten myy, ja miten hyvin tämä ympärillä pyörivä narratiivinen multimedia universumi saa suosiota.

Itse pistin juuri tilaukseen, kun arvosteluissa on mainittu yhtäläisyyksiä mm. Peleihin Uncharted, The order 1886, niin piti tilata. Orderista tykkäsin kanssa, vaikka sen arvostelut ei mairitelleet. Toivotaan tältä samaa.

Tässä on sellainen peli-idea, joka on itsellä pyörinyt jo vuosia sitten päässä. Siis se, että voi hallita vihollisia. Se oma ideani sisälsi toki myös sen puolen että pelihahmo itse olisi melko lailla avuton ja joutuisi hiipailemaan varjoissa, kun taas tässä näyttäisi olevan mahdollista olla hyvinkin aggressiivinen - ainakin kun käyttää ohessa tuota kaappauskykyä hyödykseen.

Kiinnostaa siis kovastikin mutta kyllähän nuo arvostelut silti vähän laittaa epäilyttämään. Tosin täällähän tuo sai mainiot 4/5. Nyt kaipaisi demoa mutta asiaa tarkistamatta oletan että nykymalliin sellaista ei ole saatavilla.

Tämä olisi taas niitä teoksia, joita haluaisi tukea heti julkaisussa jos peli vain on omaan makuun mutta mitenpä tuosta varmuutta saa. Toisaalta esimerkiksi Vampyr kaikkine tönkköyksineen oli mielestäni peli, josta olisi voinut vastaavan summan maksaa mitä tästä pyydetään. Jos ongelmat siis on vaikka sen tasoa, niin ei tuntuisi kyllä missään. Sitten tätä taas sanottu ilmeisesti perinteiseksi ja kaavaltaan tutulle, kun itse ehkä nimenomaan AAA-puolen ulkopuolelta etsisi sitä jotain erilaista. Onhan tässä tietysti tuo vihujen kaappaussysteemi, ehkä se on tarpeeksi virkistävä juttu?

Voisi jopa tänään hakea tuon samalla kun/jos hakee Tomb Raider I-III -kokoelman, mikäli tuo kokoelma siis vain on noudettavissa kun ei ole viestiä kuulunut.

En tiedä, pitäisikö ottaa pieni riski ja yllättyä tämän kanssa?

Parin tunnin perusteella vaikuttaa ihan kelpo peliltä, tässä voi hiipien ja kyvyillä/ympäristöllä tappaa nuo viholliset "salaa" tai sitten halutessaan hakkaamalla, mulle tuli nyt tässä pelatessa enemmän plague tale mieleen kuin Uncharted.

Niin ja mitään erillisiä grafiikka/suorituskyky tiloja tässä ei ole et joutuu pelaamaan 30fps

Poikkeuksellisen heikko arvostelukeskiarvo

Opencritic on tällä hetkellä 66. Se ei ole hyvä, muttei missään nimessä poikkeuksellisen heikkokaan. Tuolla pistemäärällä löytyy vino pino oivia videopelejä. Jotenkin näissä arvosanoissa on joku inflaatio nykyään, kun tuntuu että ihmisillä on usein liian suuria odotuksia niiden suhteen.

PC:lle tätä saisi melko edukkaasti, saattaa hyvinkin lähteä pian peluuseen kun vaikuttaa ihan kiinnostavalta tapaukselta.

Tässä on sellainen peli-idea, joka on itsellä pyörinyt jo vuosia sitten päässä. Siis se, että voi hallita vihollisia. Se oma ideani sisälsi toki myös sen puolen että pelihahmo itse olisi melko lailla avuton ja joutuisi hiipailemaan varjoissa, kun taas tässä näyttäisi olevan mahdollista olla hyvinkin aggressiivinen - ainakin kun käyttää ohessa tuota kaappauskykyä hyödykseen.

Kiinnostaa siis kovastikin mutta kyllähän nuo arvostelut silti vähän laittaa epäilyttämään. Tosin täällähän tuo sai mainiot 4/5. Nyt kaipaisi demoa mutta asiaa tarkistamatta oletan että nykymalliin sellaista ei ole saatavilla.

Tämä olisi taas niitä teoksia, joita haluaisi tukea heti julkaisussa jos peli vain on omaan makuun mutta mitenpä tuosta varmuutta saa. Toisaalta esimerkiksi Vampyr kaikkine tönkköyksineen oli mielestäni peli, josta olisi voinut vastaavan summan maksaa mitä tästä pyydetään. Jos ongelmat siis on vaikka sen tasoa, niin ei tuntuisi kyllä missään. Sitten tätä taas sanottu ilmeisesti perinteiseksi ja kaavaltaan tutulle, kun itse ehkä nimenomaan AAA-puolen ulkopuolelta etsisi sitä jotain erilaista. Onhan tässä tietysti tuo vihujen kaappaussysteemi, ehkä se on tarpeeksi virkistävä juttu?

Voisi jopa tänään hakea tuon samalla kun/jos hakee Tomb Raider I-III -kokoelman, mikäli tuo kokoelma siis vain on noudettavissa kun ei ole viestiä kuulunut.

En tiedä, pitäisikö ottaa pieni riski ja yllättyä tämän kanssa?
Jopa huonoimmat pisteet antaneet arviot kehuvat tarinaa ja maailmaa, joten eiköhän se jää kiinni siitä, miten suuren painoarvon näille antaa. Yleisesti kaikki tuntuvat olevan samaa mieltä (minäkin mainitsin tämän arvostelussa): itse pelattavuus ei ole maata mullistavaa tai omaperäistä. Budjetti-Unchartedia koko rahalla. Jos kuitenkin esim. Banishersin God of War -indie rahoituksella meno ei haitannut, niin en usko tämän jäävän ollenkaan huonommaksi.

Omasta mielestänikin vaikuttaa kyllä siltä, että nykyään pelin kuin pelin on todella vaikeaa saada murskaavan huonoja arvosanoja. Asiastahan on vitsailtu paljon sillä miten vaikkapa IGN antaa "kaikille" peleille 7/10, vaikka arvostelussa itsessään sanotaan suunnilleen että peli on melkoisen hirveä jne.

Ei sillä, itsekin olen pelannut arvostelumenestyksiä, joita olen pitänyt aivan turhanpäiväisinä peleinä. Sitten taas on tullut vastaan pelejä joista olen pitänyt kovasti, vaikka arvostelukeskiarvot ovat olleet hyvin alhaisia. Eihän näissä makuasioissa nyt varsinaista objektiivista totuutta ole löydettävissä.

Tässä Unknownissa ei tosin omaan silmään ole oikeastaan yhtään mitään mikä houkuttelisi antamaan edes mahdollisuutta pelille. Ympäristöt ja itse pelaaminen näyttävät vaan jotenkin niin keskinkertaisille. Vertaukset Unchartediin ovat myös vahvoja indikaattoreita, että tuskin tästä pelistä pitäisin.

Ylös Bottom