Tämä on mainospaikka (näillä pidetään sivusto pystyssä)

Vanhan koulun roolipeli

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Knight
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä

Knight

Active Member
Idea: Oma roolipeli.

Pointti olisi tehdä freeware-rpg vanhojen kunnon SNES- ja MD-aikojen tapaan. "Projekti" on vielä täysin idea-asteella, ja etsin lähinnä vinkkejä ja innostuneita ihmisiä, joilla on aikaa ja innostusta tällaiseen.

Minusta on lähinnä ideointi- ja graffanvääntöpuuhiin ja ehkä joihinkin kehyihin ohjelmointitöihin, mutta ohjelmoij(i)a ainakin kaipaisin. Ja vinkkejä siitä, kuinka loputon suo tällaisen pelin väsääminen on. Eihän seikkailun tietenkään mikään pitkä tarvitse olla, mutta toimivan kokonaisuuden toteuttaminen vie varmasti aikansa. Taistelumekaniikat, esinekikkailut, hahmot, graffat, tekoälyt, tekstit - puuhaa riittää.

Ja tosiaan, sain idean noin 10 minuuttia sitten testatessani N-Gagella Phantasy Star 4:llä MD-emulaattorin toimivuutta, eli en ole asiaa kerennyt mitenkään julmetusti ajattelemaan. Olisi mukava tietää kuka olisi kiinnostunut ja tarpeeksi osaava lähtemään mukaan. Ja jos mukaan lähtee, olisi hyvä myös pysyä projektisa, ettei heti alussa lopeta hommaa kesken. Tiiminkään ei tarvitse olla iso, ja kehitys olisi tietenkin vapaa-ajan harrastelupuuhaa, mistään vakavasta ei missään nimessä tule olemaan kyse.

Ideoita ja toivomuksia? Mitään juonikoukerosuunnitelmia ei kannata laittaa, niitä minulla on (ainakin myöhemmin) varmasti päässäni, minä ainakin haluaisin tehdä jotain kokeilevampaakin. Tai lähinnä haluaisin tehdä.

Vastaus: Vanhan koulun roolipeli

En nyt todellakaan tiedä olenko vääntämässä yhtään mitään, mutta kaipa se PC on. TAI (sain nimittäin toisen idean, joka voisi olla erittäin paljon toteutettavampi ja mielekkäämpi tehdä):

Series 60 -alustalle tekstipohjainen seikkailupeli. Jos on pelannut /tai edes yrittänyt pelata) The Journeyta, niin tietää about mistä puhun. Eli pelimekaniikka pohjaisi lukemiseen ja tekstiin, keskusteltaisiin ja edettäisiin lineaarisessa tarinassa, mukana olisi koko ajan käsin piirrettyjä kuvia auttamaan kerronnassa. Sain idean jonkin verran yllä kertomani jälkeen, ja ehdin ajattelemaan hiukan pitempään. Tällaiselle pelille riittäisi hiukan pienempikin "tiimi", hiukan vähempikin ammattitaito ja niin edelleen - projekti olisi vaatimattomampi. Ehkä jonkinlaista esinekikkailuakin voisi laittaa mukaan.

EDIT: Series 60 on siis matkapuhelimissa käytetty. Toki portteja vosi sitten tehdä muillekin alustoille, nettipeliksi ja muuta.

Mielenkiintoinen mahdollinen proggis. Huvikseen symbianilla moista vääntäviä heeboja tai heebottaria voi olla sitten vaikeampi löytää.

Näinp. Osaavaa henkilöä (yksikin ohjelmointitaitoinen ja innostunut varmasti riittäisi) hakisin. Ja miksei jengiä muuhunkin työhön, musiikkeihin, piirtämiseen ja ideointiin (okei, pelkkää "ideoijaa" en tarvitse, sen puolen pystyn hoitamaan itse).

Tällä hetkellä kaatuisin enemmänkin tuon jälkimmäisen projektin puoleen. Kiinnostaa minua enemmän.

Jarmo Hänninen sanoi:
Mielenkiintoinen mahdollinen proggis. Huvikseen symbianilla moista vääntäviä heeboja tai heebottaria voi olla sitten vaikeampi löytää.
Ei tarvita välttämättä symbian-gurua. Esimerkiki Java ME -sydeemit pyörivät ihan kivasti Symbianilla. Ehdotankin ohjelmointikieleksi javaa. Ainakin oman matopelin onnistuin sillä aikanaan vääntämään N-Gagelle.

(Omaa vapaa-aikaa ei ole liiemmälti, joten itse en valitettavasti voi lupautua mukaan projektiinne.)

En ihan täysin ole perillä eri ohjelmointikielistä ja niiden toimivuuksista matkapuhelimissa, tietenkin mahdollisimman toimiva kieli olisi hyvä. Javan nyt luulisi pyörivän vähän joka paikassa, ainakin Gagessani (ilmeisesti) taitaa java-pelejä olla.

Uusimmissa puhelimissa on poikkeuksetta hyvä java-tuki. Noksun sivuilta saa myös vapaasti ladata mm. Series 60 -emulaattorin, jolla voi testata luomuksiaan ilman puhelintakin.

Nyt kun ajattelen, niin eihän tällaisen tekstipohjaisen seikkailupelin ohjelmoimiseen edes tarvita mitään ihmeellisiä taitoja. Pitää saada kuvat ilmaantumaan oikeisiin paikkoihin, oikeat ruudut seuraamaan tietyistä valinnoista ja tekstin vapaa skrollaus, siinä isoimmat. Tietenkään minulla ei ole hajuakaan siitä, kuinka iso homma tuollaisen järkevästi toteuttaminen oikeasti on.

EDIT: Visionani on siis "tyylillä" piirretty mustavalkoseikkailu, pientä tarinanpoikasta olen jo miettinytkin. Tietenkin tallennuksen on myös onnistuttava.

Olet oikeassa. Projektin läpiviennin pitäisi onnistua ihan perustaidoilla. Erilaisten satunnaisuuksien lisääminenkin on helppoa. Liikkuvan kuvan lisääminen ei sitten enää olekaan ihan niin simppeliä, mutta kun perusrunko on hyvä, sitä voi omien taitojen karttuessa viilailla paremmaksi.

Ylös Bottom