Tämä on mainospaikka (näillä pidetään sivusto pystyssä)

Varoituksen sana: Fortunecity viilaa linssiin

Sami Turunen

FilmiFIN Moderaattori
Ennen kuin tullaan huipentumaan, alustan tarinaa hieman.

Vuonna 2004 ostin reilulla 10 eurolla redirect-domainen V3-nimisestä verkkolafkasta. Siis sellaisen haluamani .com-osoitteen peittämään ruman www.palveluntarjoaja.fi/a/z/~nimi/hakemisto -polun. Vuonna 2004/5 Fortune City osti V3-palvelun ja asiat muuttuivat. Lisättäköön vielä, että Fortune Citystä minulla on aina ollut huonot vibat ja omistusmuutoksen myötä aloin miettiä välittömästi muita vaihtoehtoja.

Ensin olemassaolevasta domainista rahastettiin automaattisesti (tässä ei sinänsä ensialkuun mitä pahaa) ja sitten alkoivat ongelmat. Ennen reilu 10 euroa oli riittänyt sekä domainin varaukseen että sen hallintaan. Nyt hinta nousi ja se sisälsi ainoastaan varauksen, ei lainkaan hallintaa. Jotta sain domainin hallintaani (osoittamaan sen jonnekin), piti maksaa lisäpalvelusta. Eli ensin mainostettiin kuinka kätevää oli vanhan palvelun uusiminen, mutta myöhemmin kävi ilmi, etten ollutkaan maksanut samasta palvelusta vaan pelkästään osasta siitä.

Tässä vaiheessa halusin purkaa sopimuksen ja saada rahani takaisin. Sopimuksen purkaminen oli kuulemma mahdollista, mutta rahojen palauttaminen ei tullut kyseeseen.

Naurettavaa oli myös se, että minua ohjailtiin laskutuksen ja asiakaspalvelun välillä edestakaisin viikkoja, kun kumpikaan toimisto ei halunnut ottaa asiasta vastuuta. Puhelimessa joutui odottamaan jonossa kymmeniä minuutteja ilman vastausta, ja sähköpostiin vastattiin viikon viiveellä.

Lopulta sain vastauksen, että minut on poistettu laskutettavien listalta ja pahoittelivat tapahtunutta. Domain oli varattu vuodeksi eteenpäin, mutta en ottanut sitä käyttöön, koska en halunnut maksaa sen hallinnoinnista.

Unohdin asian ja luulin kaiken säätämisen olevan vihdoin takanapäin. Syksyllä 2006 aloin kuitenkin saada jälleen sähköpostia Fortune Cityltä, että domainini uusiminen on ovella. Ajattelin varmistaa, etteivät vuoden takaiset tapahtumat uusiudu ja lähetin perumispostia (niin asiakaspalveluun kuin laskutukseenkin) kolme kertaa.

Nyt tulee lupaamani huipentuma: tänään Inboxissani loisti posti Fortune Cityltä, jossa kiitetään domainin uusimisesta ja sisältö kertoo, että 10 dollaria on laskutettu tililtäni. En voi uskoa tätä tapahtuneeksi.

Edessä on luultavimmin kortin vaihto (jolla saan vihdoin painajaisen loppumaan), kun asiat eivät muuten onnistu. Täysin käsittämätöntä ja amatöörisäätöä Fortune Cityltä. Vai onko kyseessä menestyvä kusetus, jossa luotetaan kaukaisiin asiakkaisiin, jotka eivät pääse paikan päälle ja väsyvät taistelemaan...
 
Vastaus: Varoituksen sana: Fortunecity viilaa linssiin

No huhhuh, aika törkeetä.

Kuluttaja-asiamieheen yhteyttä, eiköhän sieltä tulee noottia firmalle. Jotenkin epäilen että kyseinen virkamies on tuolle firmalle jo hyvinkin tuttu.
 
Vastaus: Varoituksen sana: Fortunecity viilaa linssiin

Kannattaa soittaa luottokorttiyhtiöön ja reklamoida tuosta laskusta. Liitteeksi vielä sähköpostikeskustelua, niin luulisi auttavan.

Itse jouduin luottokorttiyhtiön kanssa hoitamaan rahojen takaisin saamisen Pixmanialta, mutta summakin oli tietysti vähän isompi (1500). Jossain vaiheessa vain kannattaa hyväksyä se tosiasia, että joidenkin firmojen bisnesidea on asiakkaan maksimaalinen kusetus.
 
Ylös Bottom