Philosopher
New Member
Mikä on paras taistelupeli? Tai mitä peleistä puuttuu jotta niistä tulisi täydellisiä taistelupelejä?
Mielestäni Tekkenit ja Virtua Fighterit ovat taistelupeleistä parhaita, tämä taitaa olla myös yleinen mielipide... Mutta kummastakin puuttuu jotain mitä toisessa jo on.
Virtua Fighterin viehättävyys perustuu mielestäni näennääiseen realismiin, siihen että siinä ei tarvitse osata moniakaan liikkeitä voittaakseen. Muutamilla hyvin ajoitetuilla vastaliikkeillä voi saada vastustajan kanveesiin.
Tekkenissä tilanne on hieman eri, koska vastaiskut eivät tee kuin vähän enemmän damagea kuin normaalihyökkäykset ja vastustajat kestävät muutenkin enemmän iskua kuin VF:ssa.
Koska vastustajat kestävät enemmän iskua täytyy myös taktiikoiden olla Tekkenissä hieman erilaiset kuin VF:ssa. Tekkenissä tappavaksi tekniikaksi muodostuvat erilaiset hämäykset ja harhautukset joiden avulla saadaan vihollisen suojaus alas ja päästään sitten antamaan kunnolla damagea. Näitä hämyjä Tekkenistä löytyy runsaasti jokaiselta hahmolta.
VF:n vahvana puolena on se että oikeaan paikkaan lyödyt vastaiskut tekevät tuhoa, mutta hämäyksiä ja sen kaltaisia löytyy VF:sta valitettavan vähän. Tekkenissä liikkeen jatkomahdollisuuksia on monesti viisi erilaista kun VF:ssa vaihtoehdot liikkeen jatkamiseen ovat yleensä joko potku ylös tai alas.
Tekkenissä voi myös maassa olevia potkia ja lyödä monella eri tavalla kuin VF tarjoaa siihen vain kaksi mahdollisuutta. Hyppy päälle tai potku mahaan. Näin ainakin kärjistettynä.
Tekkenissä tuntuu siltä että ei tekisi yksittäisiä liikkeitä vaan jatkuvaa komboa. VF:ssa taas tuntuu että jokaisen liikkeen jälkeen on ääretön palautumisaika.
Kuulostaako siltä että mollaan VF:ää? En suinkaan, se on loistava peli ja siinä on monia parempia puolia kuin Tekkenissä.
Lyhyt vertailu
Virtua Fighter 4 Evolution
+Osumakestävyys mahdollistaa vastahyökkäys strategian
+LOISTAVA yksinpeli ja todella hyvä tekoäly
+Persoonallinen grafiikka
+Realistiset taistelutyylit (realismi yleensäkin)
+Hyvä training mode
-Liikkeiden kaavamaisuus (omia persoonallisia komboja vaikea kehitellä)
-Sikailun puuttuminen (kavereita ei voi potkia kovin kauaa maahan ja seiniin)
-Persoonattomat hahmot (tosin mielenkiintoiset taistelutyylit)
Tekken 4
+Liikkeiden jatkuvuus
+Persoonalliset hahmot (ainakin suurin osa)
+Tasaisen hyvä grafiikka
+Interaktiiviset taistelukentät (puhelinkopit hajalle ym.)
-Osumakestävyys (yllättävästi)
-Osa hahmoista (karhu, robotti)
-Täysin surkea yksinpelimuoto (Tekoäly on täysi tampio)
En vastaa kysymykseen kumpi on parempi, taistelupeleistä tykkäävien on pakko ostaa molemmat. Tosin jatko-osat ovat jo tulossa...
PS: Kritiikkiä otetaan vastaan
Mielestäni Tekkenit ja Virtua Fighterit ovat taistelupeleistä parhaita, tämä taitaa olla myös yleinen mielipide... Mutta kummastakin puuttuu jotain mitä toisessa jo on.
Virtua Fighterin viehättävyys perustuu mielestäni näennääiseen realismiin, siihen että siinä ei tarvitse osata moniakaan liikkeitä voittaakseen. Muutamilla hyvin ajoitetuilla vastaliikkeillä voi saada vastustajan kanveesiin.
Tekkenissä tilanne on hieman eri, koska vastaiskut eivät tee kuin vähän enemmän damagea kuin normaalihyökkäykset ja vastustajat kestävät muutenkin enemmän iskua kuin VF:ssa.
Koska vastustajat kestävät enemmän iskua täytyy myös taktiikoiden olla Tekkenissä hieman erilaiset kuin VF:ssa. Tekkenissä tappavaksi tekniikaksi muodostuvat erilaiset hämäykset ja harhautukset joiden avulla saadaan vihollisen suojaus alas ja päästään sitten antamaan kunnolla damagea. Näitä hämyjä Tekkenistä löytyy runsaasti jokaiselta hahmolta.
VF:n vahvana puolena on se että oikeaan paikkaan lyödyt vastaiskut tekevät tuhoa, mutta hämäyksiä ja sen kaltaisia löytyy VF:sta valitettavan vähän. Tekkenissä liikkeen jatkomahdollisuuksia on monesti viisi erilaista kun VF:ssa vaihtoehdot liikkeen jatkamiseen ovat yleensä joko potku ylös tai alas.
Tekkenissä voi myös maassa olevia potkia ja lyödä monella eri tavalla kuin VF tarjoaa siihen vain kaksi mahdollisuutta. Hyppy päälle tai potku mahaan. Näin ainakin kärjistettynä.
Tekkenissä tuntuu siltä että ei tekisi yksittäisiä liikkeitä vaan jatkuvaa komboa. VF:ssa taas tuntuu että jokaisen liikkeen jälkeen on ääretön palautumisaika.
Kuulostaako siltä että mollaan VF:ää? En suinkaan, se on loistava peli ja siinä on monia parempia puolia kuin Tekkenissä.
Lyhyt vertailu
Virtua Fighter 4 Evolution
+Osumakestävyys mahdollistaa vastahyökkäys strategian
+LOISTAVA yksinpeli ja todella hyvä tekoäly
+Persoonallinen grafiikka
+Realistiset taistelutyylit (realismi yleensäkin)
+Hyvä training mode
-Liikkeiden kaavamaisuus (omia persoonallisia komboja vaikea kehitellä)
-Sikailun puuttuminen (kavereita ei voi potkia kovin kauaa maahan ja seiniin)
-Persoonattomat hahmot (tosin mielenkiintoiset taistelutyylit)
Tekken 4
+Liikkeiden jatkuvuus
+Persoonalliset hahmot (ainakin suurin osa)
+Tasaisen hyvä grafiikka
+Interaktiiviset taistelukentät (puhelinkopit hajalle ym.)
-Osumakestävyys (yllättävästi)
-Osa hahmoista (karhu, robotti)
-Täysin surkea yksinpelimuoto (Tekoäly on täysi tampio)
En vastaa kysymykseen kumpi on parempi, taistelupeleistä tykkäävien on pakko ostaa molemmat. Tosin jatko-osat ovat jo tulossa...
PS: Kritiikkiä otetaan vastaan