Tämä on mainospaikka (näillä pidetään sivusto pystyssä)

Virtua Fighter vai Tekken 4?

  • Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Philosopher
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä

Philosopher

New Member
Mikä on paras taistelupeli? Tai mitä peleistä puuttuu jotta niistä tulisi täydellisiä taistelupelejä?

Mielestäni Tekkenit ja Virtua Fighterit ovat taistelupeleistä parhaita, tämä taitaa olla myös yleinen mielipide... Mutta kummastakin puuttuu jotain mitä toisessa jo on.

Virtua Fighterin viehättävyys perustuu mielestäni näennääiseen realismiin, siihen että siinä ei tarvitse osata moniakaan liikkeitä voittaakseen. Muutamilla hyvin ajoitetuilla vastaliikkeillä voi saada vastustajan kanveesiin.
Tekkenissä tilanne on hieman eri, koska vastaiskut eivät tee kuin vähän enemmän damagea kuin normaalihyökkäykset ja vastustajat kestävät muutenkin enemmän iskua kuin VF:ssa.

Koska vastustajat kestävät enemmän iskua täytyy myös taktiikoiden olla Tekkenissä hieman erilaiset kuin VF:ssa. Tekkenissä tappavaksi tekniikaksi muodostuvat erilaiset hämäykset ja harhautukset joiden avulla saadaan vihollisen suojaus alas ja päästään sitten antamaan kunnolla damagea. Näitä hämyjä Tekkenistä löytyy runsaasti jokaiselta hahmolta.

VF:n vahvana puolena on se että oikeaan paikkaan lyödyt vastaiskut tekevät tuhoa, mutta hämäyksiä ja sen kaltaisia löytyy VF:sta valitettavan vähän. Tekkenissä liikkeen jatkomahdollisuuksia on monesti viisi erilaista kun VF:ssa vaihtoehdot liikkeen jatkamiseen ovat yleensä joko potku ylös tai alas.
Tekkenissä voi myös maassa olevia potkia ja lyödä monella eri tavalla kuin VF tarjoaa siihen vain kaksi mahdollisuutta. Hyppy päälle tai potku mahaan. Näin ainakin kärjistettynä.

Tekkenissä tuntuu siltä että ei tekisi yksittäisiä liikkeitä vaan jatkuvaa komboa. VF:ssa taas tuntuu että jokaisen liikkeen jälkeen on ääretön palautumisaika.

Kuulostaako siltä että mollaan VF:ää? En suinkaan, se on loistava peli ja siinä on monia parempia puolia kuin Tekkenissä.
Lyhyt vertailu

Virtua Fighter 4 Evolution
+Osumakestävyys mahdollistaa vastahyökkäys strategian
+LOISTAVA yksinpeli ja todella hyvä tekoäly
+Persoonallinen grafiikka
+Realistiset taistelutyylit (realismi yleensäkin)
+Hyvä training mode
-Liikkeiden kaavamaisuus (omia persoonallisia komboja vaikea kehitellä)
-Sikailun puuttuminen (kavereita ei voi potkia kovin kauaa maahan ja seiniin)
-Persoonattomat hahmot (tosin mielenkiintoiset taistelutyylit)

Tekken 4
+Liikkeiden jatkuvuus
+Persoonalliset hahmot (ainakin suurin osa)
+Tasaisen hyvä grafiikka
+Interaktiiviset taistelukentät (puhelinkopit hajalle ym.)
-Osumakestävyys (yllättävästi)
-Osa hahmoista (karhu, robotti)
-Täysin surkea yksinpelimuoto (Tekoäly on täysi tampio)

En vastaa kysymykseen kumpi on parempi, taistelupeleistä tykkäävien on pakko ostaa molemmat. Tosin jatko-osat ovat jo tulossa...

PS: Kritiikkiä otetaan vastaan
 
Vastaus: Virtua Fighter vai Tekken 4?

http://www.konsolifin.net/arvostelu.php?platform=ps2&id=263&gameid=263&lukijat=1

Kirjoitin hetki aivan sitten ***tanan pitkät litaniat siitä, mitä tässä aiheessa oikein on vialla ja miten moneen kertaan hommaa on väännetty ja käännetty mihinkin suuntaan. Sitten iski copy-paste-GRRRR!!! Lisäksi pistin messiin viiden pennin taktiikka-analyysia ja varovaista vertailua pelien välillä. Odotan rauhassa että arcticin jengi tulisi kääntämään argumenttilinjaa kaakkoon turhanpäiväisen luettelolitanian ja asiantuntemattoman BS:n tai jopa valehtelun sijaan. Jos minulta kysytään. VF 4 Evo vs Tekken Tag olisi ollut järkevämpi kiistanaihe, jos tuota vääntöä väkisin halutaan tehdä. Tekken Tagia kun pidetään "piireissä" parempana pelinä kuin Tekken 4:sta. Anteeksi vain mutta juuri nyt haluaisin hakata hiirisormeni irti Dual Shockin painavamalla puoliskolla... palaamme asiaan... :o

Sen voin jo nyt sanoa, että *pulssi ei enää hakkaa niin kovaa*, asiat eivät ole niin yksinkertaisia. Tappelupelejä ei pelata noin vain "läpi" ja mennä sitten kahville hommaa analysoimaan. En usko sitäpaitsi että kukaan esim. VF.comissa olisi argumentaation ajoittain erittäinkin korkeasta tasosta huolimatta tarpeeksi pätevä edes kutsumaan itseään "ekspertiksi". En minä ainakaan. Tiedon ja taidon tarvittava määrä asiantuntijuuteen on mieletöntä. VF:n vertaaminen shakkiin ei ole mitenkään tavatonta. Kuitenkin kyseessä on "peli", mikä tarkoittaa omia leikkiin pohjautuvia sosiaalisia kategorioitaan, ja niihin liittyviä aspekteja. Pelin on hyvä olla hubaa, viihdettä. Puhumattakaan ilmeisestä "huvinpitoaspektista", joka tulisi aina ottaa huomioon. En minä ainakaan halua aina voittaa, vaan pitää hauskaa.
 
Viimeksi muokannut moderaattori:
Vastaus: Virtua Fighter vai Tekken 4?

Tekken Tag Tournament on edelleen paras mätkintä peli mitä markkinoilla on, Tekken 4 on niin kuraa kun vertaa siihen. Itseäni kun en mitenkään voi väittää miksikään guruksi tällä saralla (saatika varmaan edes hyväksi kun mennään isoihin piireihin), niin tämä peli oli mukava laittaa aina koneeseen ja vetää parin tunnin sessarit.
 
Vastaus: Virtua Fighter vai Tekken 4?

Joo-o... Tämä ei kyllä ole niin yksinkertainen juttu, ei ollenkaan. Joten tyydyn tähän hätään vaan korjaamaan pikkuvirheitä ja lisäilemään asioita.

Philosopher sanoi:
Mikä on paras taistelupeli? Tai mitä peleistä puuttuu jotta niistä tulisi täydellisiä taistelupelejä?
Täydellisessä taistelupelissä on täydellinen hahmotasapaino ja syvyyttä löytyy niin maan perkeleesti ettei loppua näy koskaan. Ja tietysti paljon muuta, mutta noilla pääsee jo pitkälle. Tällaista ihannetta tuskiin koskaan ihan sellaisenaan saavutetaan, mutta lähimmäksi ovat päässeet VF4evo ja GGXX #Reload. Sattuipas somasti että juuri nämä kaksi ovat mm. Japanissa ne suosituimmat taistelupelit... :rolleyes:

Mielestäni Tekkenit ja Virtua Fighterit ovat taistelupeleistä parhaita, tämä taitaa olla myös yleinen mielipide...
Vähän riippuu missä ollaan. Jenkeissä pelataan enimmäkseen T4:ää ja SC2:ta, mutta muu maailma pitää näitä lähinnä ajan ja rahan tuhlauksena. Ja sitten kun muistetaan että esim. Evolution 2004:ssä (maailman suurin taistelupeliturnaus) osanottajamäärien perusteella suosituimmat pelit olivat kaikki 2D-pelejä - ja suosiossa on siis HUOMATTAVA ero - niin ei voidakaan välttämättä edes sanoa että juuri noista kahdesta 3D-pelisarjasta löytyvät ne suosituimmat... Tosin ihan ymmärrettävä harhaluulo täällä Suomessa, missä enemmistä pelaa juuri kolmessa ulottuvuudessa.

Btw, Tekken-sarjassa sekä T3 että TTT menevät nelosen edelle. Syinä mm. hahmotasapaino (tai hahmotasapainottomuus...) ja silmiinpistävä lista pikku glitchejä uudessa pelimoottorissa. Ei T4 silti ihan kakkaa ole, itsekin pelaan kyseistä tekelettä ihan mielelläni jo senkin takia että vastustajat/pelikaverit pelaavat sitä.

Jos kiinnostaa tietää enemmän Tekken-sarjan pelien keskinäisestä kilpailusta, niin eiköhän siitäkin lisää valistusta saa. Entomo tai joku muu voi kertoa lisää...jos kokee vastaamisen vaivan arvoiseksi. ;)

Virtua Fighterin viehättävyys perustuu mielestäni näennääiseen realismiin, siihen että siinä ei tarvitse osata moniakaan liikkeitä voittaakseen. Muutamilla hyvin ajoitetuilla vastaliikkeillä voi saada vastustajan kanveesiin.
Tekkenissä tilanne on hieman eri, koska vastaiskut eivät tee kuin vähän enemmän damagea kuin normaalihyökkäykset ja vastustajat kestävät muutenkin enemmän iskua kuin VF:ssa.
Ei esimerkiksi Evon viehättävyys mihinkään realismiin perustu. Ei. Ei. Vaan kutakuinkin siihen faktaan, että pelistä löytyy 3D-mätkintöjen (kenties) paras pelimekaniikka. Ja päinvastoin, muutaman liikkeen huoraamisella ei pitkälle pötkitä. Tästä en edes halua puhua enempää, koska Manji ja Neonomide ainakin voivat kertoa samat asiat ja vielä enemmän. Ja vakuuttavammin.

Eikä niissä "kestävyyksissäkään" eroa ole, tai jos on niin päinvastoin. T4:n energiapalkki on 165, ja Evon muistaakseni 200. Sitten voidaan tietysti vedota liikkeiden tehokkuuteen, muttei se asiaa hirveästi muuta.

Koska vastustajat kestävät enemmän iskua täytyy myös taktiikoiden olla Tekkenissä hieman erilaiset kuin VF:ssa. Tekkenissä tappavaksi tekniikaksi muodostuvat erilaiset hämäykset ja harhautukset joiden avulla saadaan vihollisen suojaus alas ja päästään sitten antamaan kunnolla damagea. Näitä hämyjä Tekkenistä löytyy runsaasti jokaiselta hahmolta.
Kyllähän se joka mätkinnässä se perusidea on saada vastustajan liikkeitä whiffaamaan ja rankaista sopivilla liikkeillä, tai sitten rankaista blokattuja liikkeitä. Rakennella setuppeja. Kikkailla custom stringeillä. Pokettaa. Ja ennen kaikkea pelata kunnon mind gamea ja tuntea mixupit kuin omat taskunsa. Näiden painotus sitten vähän vaihtelee eri pelien kesken, mutta punainen lanka on kuitenkin sama.

VF:n vahvana puolena on se että oikeaan paikkaan lyödyt vastaiskut tekevät tuhoa, mutta hämäyksiä ja sen kaltaisia löytyy VF:sta valitettavan vähän. Tekkenissä liikkeen jatkomahdollisuuksia on monesti viisi erilaista kun VF:ssa vaihtoehdot liikkeen jatkamiseen ovat yleensä joko potku ylös tai alas.
Tekkenissä voi myös maassa olevia potkia ja lyödä monella eri tavalla kuin VF tarjoaa siihen vain kaksi mahdollisuutta. Hyppy päälle tai potku mahaan. Näin ainakin kärjistettynä.
Hakoteillä ja pahasti, mutta niinhän me kaikki alussa. :) Tähän en jaksa edes vastata, vaan annan suosiolla kunnian vaikka veeffereille.

Tekkenissä tuntuu siltä että ei tekisi yksittäisiä liikkeitä vaan jatkuvaa komboa. VF:ssa taas tuntuu että jokaisen liikkeen jälkeen on ääretön palautumisaika.
VF:ssä liikkeiden palautumisaika on freimeissä mitattuna keskimääräisesti vähemmän kuin Tekkeneissä, eli peli etenee jatkuvasti paljon nopeammalla temmolla kun esim. T4:ssä...

Sitten pitäisi vielä selittää combon ja stringin ero, mutta en jaksa...

Virtua Fighter 4 Evolution
+Osumakestävyys mahdollistaa vastahyökkäys strategian
+LOISTAVA yksinpeli ja todella hyvä tekoäly
+Persoonallinen grafiikka
+Realistiset taistelutyylit (realismi yleensäkin)
+Hyvä training mode
-Liikkeiden kaavamaisuus (omia persoonallisia komboja vaikea kehitellä)
-Sikailun puuttuminen (kavereita ei voi potkia kovin kauaa maahan ja seiniin)
-Persoonattomat hahmot (tosin mielenkiintoiset taistelutyylit)

Tekken 4
+Liikkeiden jatkuvuus
+Persoonalliset hahmot (ainakin suurin osa)
+Tasaisen hyvä grafiikka
+Interaktiiviset taistelukentät (puhelinkopit hajalle ym.)
-Osumakestävyys (yllättävästi)
-Osa hahmoista (karhu, robotti)
-Täysin surkea yksinpelimuoto (Tekoäly on täysi tampio)
No joo, tuollaisinahan kaikki aluksi nämä pelit näkevät. Sitten kun uskaltaa pelata a) osaavia ihmisiä vastaan ja b) kauemmin, niin pinnan alta paljastuukin ihan uusi maailma. Mätkinnät näkee ihan eri tavalla. Harmi vaan että vain pieni murto-osa näiden pelien ostajista näkee koskaan mistä näissä on todella kyse.


(Pitikin tulla KonsoliFINiin myymään peliä, näin sitä erehtyi taas postaamaan tällekin puolelle...)

PS. Tämän viestin ei missään nimessä ole tarkoitus olla vihamielinen tai halventava. Itse olen hyvin iloinen että Suomesta löytyy uusia naamoja jotka tykkää taistelupeleistä. Jos jossain välissä pääset pelaamaan Izhan ja Ryaduksen kanssa, niin saat varmaan vähän uuden perspektiivin koko pelien pelaamiseen.
 
Vastaus: Virtua Fighter vai Tekken 4?

Meni sitten mielenkiintoinen filosofianluento sivu suun yhden ärsyttävän copy-paste mokan takia. No, käytetään aika luovasti.

Philosopher sanoi:
Mikä on paras taistelupeli? Tai mitä peleistä puuttuu jotta niistä tulisi täydellisiä taistelupelejä?

Paras taistelupeli olis varmaankin jaettavissa välttämättömiin ja ei-välttämättömiin ominaisuuksiin. Tässä "parhaassa mätössä" olisi ilmeisestikin täydellisen tasapainoiset hahmot, lähes rajattomalta tuntuva määrä liikkeitä hienoilla properteeteilla, älyttömän *mielenkiintoiset* hahmot eroivaisuuksillaan, monipuolisimmat treenimoodit koskaan, lägitön nettipeli maailmanrankingilla ja loputtomasti modifioiduilla turnauksilla ja yksinpeli niin hyvällä keinoälyllä ja ei-peliohjaukseen vaikuttavalla sälällä, ettei mitään rajaa. Ei-välttämättömiä ominaisuuksia sitten kai olisivat ne Hienot Grafiikat, erilaiset yksinpeliä monipuolistavat tilpehöörit(kuuluvat molempiin luokkiin, methinks), sun muut ekstrat ja hupisysteemit, jotka eivät vaikuta itse perusohjaukseen mutta tekevät vaihtelun ihanteelle palveluksen.

Tietenkään homma ei ole näin yksinkertaista. Jokin näkökulma on hyvä rajata. Minä arvostan powerpelaamista, burgeripelaamista, kasuaalimättöä ja fanipoikatouhua kaikkia omissa aspekteissaan. Alasta kiinnostuneena opiskelijana en halua lähteä siitä perusolettamuksesta, että pelaaminen on lasten hommaa, aikuisten maailmaan jäsennettynä yksinkertaista ja jäsentymätöntä ajanhaaskausta. Kuitenkin pelit ovat ainakin osaksi leikkiä ja tämä osa-alue olisi hyvä ajoittain tunnustaa itselleenkin. Itsekin olen ennemmin rehellinen fanipoika kuin älyhauiksillaan pullisteleva freimidemoni. Moniin muihin "maskuliinisiin" harrastuksiin verrattuna tappelupelit vain tuntuvat aika lailla reilummalta touhulta ja yhteen hiileen puhaltamiselta. Nörtithän ovat sosiaalisia, kuten on tutkittu. Tappelupelit toisaalta sosiaalistavat ihmisiä, unohtamatta urheilun tiettyjä periaatteita, jotka jatkavat peleissä omaa elämäänsä.

Philosopher sanoi:
Mielestäni Tekkenit ja Virtua Fighterit ovat taistelupeleistä parhaita, tämä taitaa olla myös yleinen mielipide... Mutta kummastakin puuttuu jotain mitä toisessa jo on.

Itse en malta mainita Guilty Gear-sarjaa, Capcomin klassikoita, puhumattakaan Soul Calibureista. Yleinen mielipide ei tässä asiassa ratkea kansanäänestyksillä, ns-"eliitti" pelaa eri puolilla maailmaa eri pelejä, kuten Illu jo mainitsikin. Itse luulen, että Tekken 4:n aiheuttama lievä pettymys punaviinipiireissä ei tehnyt sarjalle niin paljoa hyvää kuin esimerkiksi SC2:n maihinnousu Soul-sarjalle. Parhaan taistelupelin debaatti on ajalta puukko ja kirves peräisin oleva pippelinvenytyskilpailu, jossa AINA lopulta astutaan jonkun varpaille. Siksi ehdotan pelien yleistä esittelyä ja varovaista analyysiä päällepäsmäröinnin sijaan. Pelien omien nettisivujen sisältöihin tutustuminen on hyvä tapa lähteä omalle tutkimusretkelle kaksinpelin kulloinkin puuttuessa, mutta realistista kuvaa sieltä ei peleistä saa. Videoita saa ja kannattaa katsoa, monessakin mielessä. Alakulttuurina taistelupelit ovat pitkälti oma osa-alueensa, koska pelit ovat hyvin pitkälti samoja riippumatta siitä, missä niitä pelataan. Eri näkökulmat rikastavat. Turha silti olettaa, että Hentaihin yhdistetyt pelit olisivat suoraan sanoen huonoja vain siksi, että niihin liittyy hentai-piirroksia. Naurettavimmankin näköiset 2D-mätöt voivat sisältää hyvin mielenkiintoista pelattavaa ja vauhtia hyvin suunnitelluilla pelimekaniikoilla.

Philosopher sanoi:
VF:n vahvana puolena on se että oikeaan paikkaan lyödyt vastaiskut tekevät tuhoa, mutta hämäyksiä ja sen kaltaisia löytyy VF:sta valitettavan vähän. Tekkenissä liikkeen jatkomahdollisuuksia on monesti viisi erilaista kun VF:ssa vaihtoehdot liikkeen jatkamiseen ovat yleensä joko potku ylös tai alas.
Tekkenissä voi myös maassa olevia potkia ja lyödä monella eri tavalla kuin VF tarjoaa siihen vain kaksi mahdollisuutta. Hyppy päälle tai potku mahaan. Näin ainakin kärjistettynä.

VF perustuu reaktioille, ei niinkään hämyille. Vaikka mindgame onkin tappelupelien peruspilareita, niin toisissa peleissä esimerkiksi pokettaminen on tärkeämpää kuin muissa. Ohessa VFDC:n perustajajäsenen Myken antama populaarimääritelmä VF4 Evolle Ullysisin sivulta: http://www.evo2k.com/tournament/games/profile.php?game=vf4

Evossa liikkuminen on varsin olennaista. Kyyrydashit ovat käteviä tapoja vältellä korkeita hyökkäyksiä ja nämä sekoitettuina väistöihin tekevät hommasta aika lailla erinäköistä kuin luulisi. Toisaalta pelaamisen perusteet pohjautuvat pitkälti tilaisuuden kyttäämiseen. Tässä taitava blokin käyttö, korkea yksittäinen lyönti bufferinnollauksella (P<G>), kyyrylyönti, kyynärpää ja heittouhka ovat avainasemassa. Sisään saatu counterhitti antaa enemmän aikaa suunnitella jotain sairasta, kuten kombostarteria. Seinät staggereineen ja ring outit ovat aina uhkana. Ovela päästärd houkuttelee kaverin seinän ja nyrkin väliin, sitten nappaa staggerilla kaverin tanssimaan macarenaa niiden välissä. Väärä arvaus -> lisää lämää. Oikea arvaus ja tilanne voi kääntyä jopa päälaelleen.

Mitä tulee mainitsemaasi liikkeiden "jatkamiseen" VF:ssä, mainitsemasi pätee enimmäkseen vain PPPK, PPPd+K ja PPPb+K-tyyppisiin stringeihin. Näillä on käyttötarkoituksensa, mutta Evon parhaat kombot ja taktiset liikesarjat vaativat yleensä paljon enemmän luovuutta ja tarkkuutta. Monesti liikkeiden syöttösarjat peruutetaan blokkinapin painalluksella, jolloin taktiikkaa voi muuttaa "lennossa". Kyseistä ominaisuutta Tekken 4:ssa ei ole, mutta on ilmeisesti tulossa Tekken 5:seen. Juuri tämän takia heitonuhka/stagger yms. pakottaa pelaajat olemaan jatkuvasti hereillä. Toisaalta blokkaaminen tuo usein puolustajalle etua, joten aivoton päällenakutus ei kaikilla liikkeillä onnistu.

Eli basiccijuttuna VF: "maapelissä" on se että useimmissa tapauksissa maahan lentävä kaveri voi tehdä pikatoipumisen suoraan ylös tai ruutua päin/pois ruudusta. Näiden valinta riippuu tilanteesta. Tämän toipumisliikkeen kämmäävän kaverin täytyy nopeasti noustakseen rämpätä guardia ja toipua edelleen jonnekin edellisistä suunnista, mutta tällä kertaa myös taakse pyöriminen on mahdollista. Maahan jäänyttä sankaria voi kurittaa yleensä niin kauan, kunnes tämä oppii painamaan G+P+K oikeaan aikaan. Liikkeitä siis tähän moraalin rappioon on vaikka kuinka (etenkin seinien lähellä), mutta harvemmin siitä päästään nauttimaan jos pelaaja tietää miten nousta ja osaa painaa nuo napit pohjaan edes suunnilleen oikeaan aikaan. Ylösnousujen syvällisyys onkin sitten sitä itseään.

Ylösnousuista lisää ohessa:

http://virtuafighter.com/versuscity...=110800&page=0&view=collapsed&sb=5&o=&fpart=4

Tekken Tagista ja nelosesta Ullysesin sivulta yleismäärittelyä: http://www.evo2k.com/tournament/games/profile.php?game=ttt http://www.evo2k.com/tournament/games/profile.php?game=t4

Tekkenin moraalirappiosta (eli maassa makaavan potkimisesta) en osaa tarkemmin kertoa. Puhumattakaan siitä, miten olennaista se on matsaamisessa eksperttejä vastaan.

Philosopher sanoi:
Tekkenissä tuntuu siltä että ei tekisi yksittäisiä liikkeitä vaan jatkuvaa komboa. VF:ssa taas tuntuu että jokaisen liikkeen jälkeen on ääretön palautumisaika.

Evossa counteroitavista liikkeistä lyhyimmän toipumisajan omaavat liikkeet voidaan counteroida aina heitoilla (vasta pidemmillä toipumisajoilla tulevat ensin iskut, sitten kyynärpäät, sitten potkut, jne). Jokaisella hahmolla on kolmesta viiteen heittosuuntaa (neutraali unohtaen), jotka kaikki tulee neutraloida yhdellä kertaa putkeen tehtävillä multippeliheittomurtautumisilla, kun haluaa välttää heittovahinkoa heittocounter-tilanteissa. Tässä päästään arvauspeliin. Puolustautuja pääsee parempaan saumaan kun yrittää heittomurtautumisten aikana samalla väistää jompaan kumpaan suuntaan (ylös tai alas) ja jättää vielä sen jälkeen blokin pohjaan. Vastustaja voi lyödä eteen kombinaatiota, odottaa vastustajan ratkaisua jne.

Philosopher sanoi:
Kuulostaako siltä että mollaan VF:ää? En suinkaan, se on loistava peli ja siinä on monia parempia puolia kuin Tekkenissä.
Lyhyt vertailu

Virtua Fighter 4 Evolution
+Osumakestävyys mahdollistaa vastahyökkäys strategian
+LOISTAVA yksinpeli ja todella hyvä tekoäly
+Persoonallinen grafiikka
+Realistiset taistelutyylit (realismi yleensäkin)
+Hyvä training mode
-Liikkeiden kaavamaisuus (omia persoonallisia komboja vaikea kehitellä)
-Sikailun puuttuminen (kavereita ei voi potkia kovin kauaa maahan ja seiniin)
-Persoonattomat hahmot (tosin mielenkiintoiset taistelutyylit)

Evon seinäsysteemejä ilmeisesti pidetään aika hurjina, koska niitä on laimennettu Final Tunediin. Erilaiset superkombot ovat mahdollisia vain seinää vasten Evossakin, mutta monet vaativat tarkan etäisyyden onnistuakseen. Evon yksinpelistä voi sen verran sanoa että se on paras, ei pelkästään loistava. Treenausmoodi on samoin aivan omaa luokkaansa taistelupeleissä. Omien kombojen kehittely palkitaan Evossa viimeisen päälle, seinät ovat ihania apuvälineitä tähän tarkoitukseen. Tehokkuuden suhteen monet vain näistä "omista komboista" häviävät maksimilämäkomboille, jotka eivät tosiaan aina ole niitä vaikeimpia. Kombojenteko riippuu paitsi vastustajan painoluokasta, myös jalkojen asennoista (suljettu, avoin) ja siitä osuiko floattistarteri normal- vai counterhitillä. Näin siis kun puhutaan floatereista. Crumble-kombot eivät riipu counter-hiteistä, ne joko osuvat tai eivät osu.
 
Viimeksi muokannut moderaattori:
Vastaus: Virtua Fighter vai Tekken 4?

Philosopher sanoi:
Tekken 4
+Liikkeiden jatkuvuus
+Persoonalliset hahmot (ainakin suurin osa)
+Tasaisen hyvä grafiikka
+Interaktiiviset taistelukentät (puhelinkopit hajalle ym.)
-Osumakestävyys (yllättävästi)
-Osa hahmoista (karhu, robotti)
-Täysin surkea yksinpelimuoto (Tekoäly on täysi tampio)

En nyt sanoisi tekoälyä ihan tampioksi, vain perusrandomiksi Namcoälyksi. Ihan asiallista kikkailua ajoittaiset sessiot minulle tarjoavat, kunhan ei odota mitään strategian riemuvoittoa. Ei Tekken kolmosenkaan AI paljon huonommaksi jää, mutta ei sekään ole niin huono asia.

Philosopher sanoi:
En vastaa kysymykseen kumpi on parempi, taistelupeleistä tykkäävien on pakko ostaa molemmat. Tosin jatko-osat ovat jo tulossa...

PS: Kritiikkiä otetaan vastaan

Itse pistäisin Evon ykköseksi, mutta siihen on lisättävä, että olen enemmän kasuaalityyppejä Tekkenissä. Tekken 4:n riimunkiveksi nouseekin yksinpelin tavanomaisuus ja arvaamattomuus. Evo on sekä yksinpelinä että moninpelinä sitä itseään mutta tarjoaa myös loistavaa viihdettä ihmisille, jotka haluavat kehittyä pelaajina loistavien treenimoodiensa ansioista. Overall meininkinä itse pidän myös Evoa loogisempana ja hahmoiltaan tasapainoisempana pelinä, vaikken aina osaakaan selittää miksi. Jos näihin näkemyksiin tulee muutosta niin voin sanoa että olen jo etukäteen hämmästynyt. Miten olisi ensi kierros vaikkapa Tekken 4 vs Tekken Tag?

EDIT: Erinäisiä sanamuotoja ja kijoitusvihreitä kaorjattu ja mymiöitä lisätty. :cool:
 
Vastaus: Virtua Fighter vai Tekken 4?

HEHEE, tulihan sitä keskustelua :D

Joo, en todellakaan voi sanoa itseäni ekspertiksi varsinkaan VF:n mailmassa.
Tekkeniä olen pelannut n. 5 kertaa enemmän kuin Virtua kämpparea (ota ruotsin sanakirja). Ja onkin varmaa että osa VF:stä esittämistäni "faktoista" on virheellisiä.
Tekkeniä taas väittäisin tuntevani hyvin ja mielestäni Tekken 4 on parempi kuin tag, kumpaakin olen pelannut paljon.

PS: kunnon pelimies käy myös netissä pleikalla (lue:minä)
PPS: Eikös kombot oo mitä tehdään ja stringit mitä pidetään :)
 
Viimeksi muokannut moderaattori:
Vastaus: Virtua Fighter vai Tekken 4?

Evossa pääsee ilman nettiäkin hyvään alkuun kun menee free trainingiin, avaa liikelistan, painaa ympyrää ja vóila: Combo Search. Sieltä voi sitten zoomailla kaikessa rauhassa eri komboja eri hahmoihin. Asennot ja hit-vaatimukset kannattaa katsoa. Virheitä tuokin systeemi kyllä sisältää, mutta alkuun se varmasti auttaa Tactics Advicen ohella.

PS:Minäkin olen pelaanut Tekkeniä aivan pirusti, mutta en silti ymmärrä sitä kilpailutasolla. Suosittelen käväisemään Tekken-ringissä arctic-chargessa.
 
Vastaus: Virtua Fighter vai Tekken 4?

Philosopher sanoi:
Tekkeniä taas väittäisin tuntevani hyvin ja mielestäni Tekken 4 on parempi kuin tag, kumpaakin olen pelannut paljon.
Tagista puhuttaessa tarkoitat varmaan elämää hitaampaa PAL-versiota? Siihen jöötiin verrattuna asiallisen PAL-käännöksen saanut Tekken4 on minustakin ehdottomasti parempi. Asiallisella nopeudella pyörivä Tagin japsi-versio on ihan toista maata.

Tekken4 on ihan hauska peli, mutta objektiivisessa vertailussa se ei voi omasta mielestäni pärjätä VF4Evon-kaltaiselle harkitulle ja onnistuneelle pelille. T4:n tekijöiden ajatuksenahan oli käsittääkseni korjata Tagissa turhan tehokkaiksi osoittautuneita asioita, kuten pakittaminen (backdash cancel) ja tietyt liikkeet (EWGF) sekä muutenkin kannustaa hyökkämiseen. Tavallaan siinä kyllä onnistuivatkin mutta pelistä tuli samalla kertaluokkaa enemmän "gay" (korrekti termi!). Ilmeisimmät muutoksethan ovat taaksepäinaskeleen mitättömyys, sivuttaiskävelyn (SW) tuoma väistämisen helppous ja ylitehokkaat peruslyönnit. Noilla pääsee jo pitkälle: suurimman osan hyökkäyksistä on pakko olla peruspokeja ("pikkuhyökkäyksiä") ja ainoa järkevä tapa väistää on kävellä sivuttain koska taakse ei pääse. Tuloksena siis lyöntejä, lyöntejä, sidewalkkia, lyöntejä, sidewalkkia, jne. Uuden pelielementin eli seinien tuoma "taktisuuskin" on käytännössä lähinnä sitä että jotkut hahmot saavat sienää päin työnnöstä halvat vauriot perille ja toisinaan Jinin Laser Scraperia ei noin vaan sidestepata. Vau. Hahmotasapainosta puhuttaessa T4 on varoittavana esimerkkina hyvä sellainen. Onkohan termi "god tier" jopa T4 Jinin yhteydessä syntynyt? Missään muualla en ole sitä ainakaan kuullut, mutta voin hyvinkin olla väärässä. Taginkaan kohdalla ei voida oikein hahmotasapainosta puhua, muta siinä Mishima-huoraaminen vaatii sentään taitoa. T4:ssä vaativimmat tekniset suoritukset ovat lähinnä justframet, joiden puuduttava opettelu on jopa elinehto joidenkin hahmojen kohdalla.

Mitä VF:ään tulee, olen väärä henkilö kertomaan mitään henkilökohtaisia mielipiteitä siitä, koska pelaan vain ja ainoastaan Tekkeneitä. Kaiken lukemani, kuulemani ja näkemäni perusteella siinä on kuitenkin jopa mietitty pelin toimivuuteen vaikuttavia seikkoja ja tehty järkeviä ratkaisuja. Alkuun palatakseni Tekken4:ää pelaa ihan mielellään vaihtelun vuoksi, joskin TTT ja T3 iskevät minuun paremmin.

Philosopher sanoi:
PSS: Eikös kombot oo mitä tehdään ja stringit mitä pidetään :)
Yleiskielessä kyllä, mutta taistelupelimaailmassa asiat on toisin. Combo on vakiintunut terminä liikesarjalle joka on kokonaan taattu kunhan eka isku osuu. Jugglet eli vastustajan kurmotus ilmassa on hyvä esimerkki combosta. Stringi taas on mikä tahansa liikesarja tai ketju liikkeitä.

Kaverit taisivat muuten hieman aiheettomasti leimata tuon aloitusviestin näkymykset vääriksi. Jotkut asiat kieltämättä hieman kalskahtivat korvaan, mutta se oli sinun näkymyksesi noista kahdesta pelistä. Ja näkökulmiahan on monia.
 
Vastaus: Virtua Fighter vai Tekken 4?

Philosopher, en voinut olla huomaamatta että asuinpaikkasi on Oulu :) . Kinnostunut VF:stä? Olen aina valmis ottamaan matsia(koskee ketä vaan joka asuu Oulussa ja pelaa peliä). Tule arctic-chargeen ja keskustellaan ihmeessä lisää (Tai lähetä privaa täällä, miten vaan). Olisi kiva saada taas yksi pelaaja lisää, sitten meitä olisi jo viisi :D !


Kysymykseen en ota kantaa, koska se on mielestäni turha. Riippuu täysin mistä tykkää :) .

EDIT: Katsos vaan, Illu jo informoinut toisessa threadissa. No, näyttää että olet kiinnostunut, ota yhteyttä.
 
Vastaus: Virtua Fighter vai Tekken 4?

Virtua. Tämä siksi, etten pitänyt Tekken 4:sta paljoakaan. PSX:n Tekkenit olivat killereitä aikoinaan, mutta PS2:n Tekkenit eivät ole tarjonneet minulle paljoakaan.
 
Vastaus: Virtua Fighter vai Tekken 4?

Philosopher:

Käytettyäni tunnin kirjoittaessani vastausta joka vei wordissa kolme sivua huomaan että tänne on postitettu rauhallisia ja järkeviä vastauksia arvostamiltani ihmisiltä jotka kaiken huipuksi osaavat olla objektiivisia, eivät niinkään aihetta vaan sinua itseäsi kohtaan. Pitäydyn siis olemaan postittamatta tuotostani.

Sanon vain sen että tämän threadin aihe on fleimatuin aihe koko taistelupelifoorumien historiassa ja tällaisen 'keskustelun' aloittaminen ei ole terveellistä eikä varsinkaan rakentavaa. Te lapset ette vain ole nähneet niitä flamewareja mitä minä olen nähnyt niin ette osaa kuvitella mitä tällaisen aloittamisesta voi seurata.

Alunperin minun piti vain postata "joten?"

- Manji

*Lähtee ulos kävelylle*
 
Ylös Bottom