Tämä on mainospaikka (näillä pidetään sivusto pystyssä)

Virtuaalinen matkapahoinvointi

Omenanraato

Well-Known Member
Alkoi kiinnostamaan tämä, kun olen alkanut itse tästä kärsimään.
Voin pelata esim fifa/änäriä ongelmitta, vaikka be a pro kuvakulmasta, voin ajaa ajopelejä mistä kuvakulmasta vain. Voin pelailla tasohyppelyitä tai hidastempoista Sherlock Holmesia. Kaikki on ihan hyvin.

Kuitenkin erityisen paha peli mulle on PS4:lla ollut Tomb Rider. 2-10minuuttia ja minulla on niin kamala olo etten oikein voi edes kuvailla sitä. Oksettaa todella rajusti, maailma pyörii, silmiin sattuu. Pakko maata sängyssä 20-30minuuttia, jotta menee ohi. Muutaman kerran tänävuonna koittanut kyseistä peliä ja aina sama juttu, äsken tuli nopeammin kuin ennen ja todella rajuna kohtauksena. Ehkä johtui kohtauksesta, jossa tuulta päästettiin rakennuksen sisään ja kamera heilui kokoajan. Tilannetta selkeästi pahensi aina L1 napin painallus ja siitä seurannut "vaisto" ominaisuuden käyttö, eli kirkkaita valoja ruudulla.

PS3 GTA V aiheutti hieman samoja ongelmia, mutta ei niin pahasti ettenkö pelaamaan olisi pystynyt. Jostain syystä PS4 versio ei sitä tee.
Thief hitaasta temmosta huolimatta tekee, toisaalta esim knack ei vaikka siinä pompitaan kokoajan. Myös kaikki FPS pelit ovat todella pahoja tämän suhteen.

Olen aina kärsinyt matkapahoinvoinnista. En voi istua autossa, jos en näe suoraan eteenpäin. En voi olla takapenkillä edes henkilöautossa, saati bussissa. Sama homma junan kanssa, matkapahoinvointipilleri otettava.

Erikoiseksi tämän tekeekin se, että pelatessa en ole koskaan ennen tätä kokenut, vasta 1-2v sisällä alkanut oireita tulemaan. Koko nuoruuteni pelailin fps pelejä todella paljon eikä mitään ongelmaa koskaan ollut.

Auttaako pahoinvointipilleri asiaan myös pelatessa? Voiko tuota estää jotenkin muuten? Mikä sen on laukaissut nyt hieman ennen 30vuoden rajapyykkiä? Ja onko täällä muita joilla samoja ongelmia?

Edit: ja lisään siis vielä sen, että esim autossa huono olo on suht lievää. Se ei ole alkuunkaan kiva olo, eikä sitä pitkään kestä, mutta sen kanssa tulee toimeen. Pelistä tuleva on 100x pahempi ja se ei helpota pelaamisen loputtuakaan pitkään aikaan.
 
Vastaus: Virtuaalinen matkapahoinvointi

Voisiko olla jopa vikaa silmissä, oletko koska viimeksi tarkistuttanut näkösi?
 
Vastaus: Virtuaalinen matkapahoinvointi

Noin kuukausi sitten uusin silmälasit, silloin tarkistettu. (Hajataittoa, en tiedä onko se osa syy, mutta se on todettu jo kuusivuotiaana ja ongelmat alkaneet parina viimevuonna)
 
Vastaus: Virtuaalinen matkapahoinvointi

Ok, ikävältä kuulosta. Joskus itsellekkin tullut joistain peleistä samanlaisia oireita, mutta ei onneksi noin pahoja. Pahimman migreenikohtauksen koin 10 tunnin Alan Wake maratonin jälkeen. Sen kun pahin oksentelu, maailman pyöriminen ja päänsärky hieman helpotti, nukuin 24 tuntia putkeen. Tiedä sitten mistä johtuu, kun ei silmissä mitään vikaa.
 
Vastaus: Virtuaalinen matkapahoinvointi

Itse kärsin myös moisesta. Yleensä auto ja 3rd person pelit ei aiheuta mitään mutta 1 persoonan pelit tuppaa aiheuttamaan. Ja tuossa vielä että mitä kapeampi fov on niin sitä pahemmin vaikuttaa. Samoin 30fps ilman motion bluria rasittaa pahemmin kuin 60fps.
Riippuu paljon silmien väsymystilasta, myös nälkäsenä iskee helpommin.

Jos on fiilistä että voi iskeä ja on tarkoitus pelata pitkään esim kavereiden kanssa 1st person peliä niin suosiolla nappaan matkapahpinvointi pillerin. Sama myös reaalimaailmassa pahoissa huvipuisto vehkeissä (vuoristoradat yms)
 
Vastaus: Virtuaalinen matkapahoinvointi

Pelaatko kovin lähellä näyttöruutua tai esim. isolla kankaalla? Kapea näkökenttä (FOV) aiheuttaa monille pahoinvointia varsinkin 1st person -peleissä, ja vaikutus on suurempi mitä lähempänä ruutu on. PC-peleissä tätä saa yleensä säädettyä, mutta konsoleilla ei tilanne ole yhtä hyvä. Television katseluetäisyydeltä, eli siis konsolilla pelatessa kapeampi fov ei yleensä meikäläistä haittaa, mutta tietokoneen ruudulla pitää vaakasuuntaisen fovin olla 100 asteen paikkeilla mukavuuden vuoksi.
 
Viimeksi muokannut moderaattori:
Vastaus: Virtuaalinen matkapahoinvointi

Itseasiassa tänään pelasin ajopenkissä istuen. Ratin takana 42" näyttö. Huomasin huonon olon ehkä minuutin jälkeen ja mietin samaa (änäri/fifa/ajopelit menee tossa todella hyvin kyllä). Sit siirryinkin sohvalle (2m päässä 47"), mutta olo vain paheni. Ehkä se oli sit myöhäistä siinä vaiheessa jo, kun oli jo alkanut.

Selkeästi tuossa Tomb Riderissa ne isot myrsky osuudet on pahoja. Kamera heiluu, ohjain värisee ja vaisto-kyvystä kirkkaita valoja. Se kokonaisuus yhdistettynä ei sovi, ehkä omat aistit menee sekaisin.
Oikeastaan se mikä mua ihmetyttää on se, että miksi se on nyt alkanut, miksi ei koskaan ennen ongelmia ole ollut. Toisaalta eikö esim fifan be a prossa kamera kanssa heilu?

Vois joskus koittaa uusiks ku tietää et on aikaa kärsiä tosta olosta niin sekä toiselta töllöltä pelaaminen, ehkä jopa vielä kauempaa PSTV avulla olohuoneessa ja jos ei auta niin matkapahoinvointipillerin kanssa.

Kaikkea sitä joutuu kokemaan kun vanhaksi elää. :D
 
Vastaus: Virtuaalinen matkapahoinvointi

Itse kärsin toisinaan samankaltaisista oireista pelatessa, minulla se on diagnosoitu migreeniksi, ja alkaa yleensä päänsäryllä, joskus myös pahoinvoinnilla.
Migreeni tulee satunnaisesti, peleissä kirkkaat valot ja välkkyminen aiheuttaa herkemmin.
Pahin kohtaus menee yleensä puolessa tunnissa ohi, nukkuminen pimeässä hiljaisessa tilassa on minulle parasta lääkettä, tavalliset särky-, tai matkapahoinvointilääkkeet ei auta ollenkaan.
Kun pääkipu menee todella pahaksi joudun oksentamaan, jonka jälkeen olo korjaantuu lähes välittömästi melkein normaaliksi.
Kohtausta ei tule välttämättä uudestaan vaikka pelaisin samaa peliä ja kohtaa, kuin ennen migreenikohtausta. Samana päivänä ei yleensä tee mieli pelata ollenkaan, koska kohtauksen jälkeen olo on yleensä omituinen muutaman tunnin.

Talviaikaan pimeällä liikkuessa myös vastaantulevan auton xenon valot voi laukaista samanlaisen kohtauksen, sekä kevättalvella oikein kirkkaana päivänä pilkillä, jos aurinkolasit on unohtunut ottaa mukaan.

Minulla oli oireita eniten 20-30 vuoden iässä, nuorempana ei juuri ollenkaan, ja nykyään saattaa mennä jopa useampi kuukausi ilman oireita.

Myös matkapahoinvointia on ollut penskasta saakka, enkä voi esimerkiksi lukea liikkuvassa autossa ollenkaan.

edit. Muistelen että lääkäri kertoi migreeniä sairastavilla olevan herkempi taipumus matkapahoinvointiin.
 
Viimeksi muokannut moderaattori:
Ylös Bottom