Tämä on mainospaikka (näillä pidetään sivusto pystyssä)

Vuoden kovimmat huiput ja pettymykset (Q1-Q3 2010)

  • Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Tonppa
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä

Tonppa

KonsoliFIN Alumni
Kolme neljäsosaa vuotta takana ja todennäköisesti pelillisesti kovin neljännes jäljellä.

Haluaisin kuulla teiltä, arvon KonsoliFINiläiset, mitkä ovat olleet tähän mennessä tämän vuoden kovimmat huippupelit ja pahimmat pettymykset. Antakaa palaa, kiitos!
 
Vastaus: Vuoden kovimmat huiput ja pettymykset (Q1-Q3 2010)

Tähän mennessä vuoden parhaat pelit: Heavy Rain, God of War 3 ja Super Mario Galaxy 2. GoW ja Mario olivat odotetun hyviä jatko-osia ja Heavy Rain ainutlaatuinen kokemus.

Iloisia yllättäjiä: Bayonetta ja Bioshock 2. Bayonetta on ylitseampuvan typerä, mutta täydellisen pelattava. Bioshock 2:n taistelu oli toteutettu ensimmäistä osaa paremmin, vaikkei tarina ollutkaan kovin ihmeellinen.

Lieviä pettymyksiä: Mass Effect 2, Alan Wake, Halo Reach. Kaikki vähintäänkin hyviä pelejä, mutta odotin enemmän. Mass Effectissä harmitti olematon pääjuoni, Alan Wake on pelimekaniikaltaan vanhentunut ja Reach on lisää sitä samaa, mutta aiempaa tylsemmillä hahmoilla.

Loppuvuoden odotetuin peli on varmaan tylsästi GT5, tosin lähinnä sen takia että uusi Kirby ja Dragon Age 2 tulevat kai vasta ensi vuoden puolella.
 
Vastaus: Vuoden kovimmat huiput ja pettymykset (Q1-Q3 2010)

Huippupelejä olivat Heavy Rain ja Dragon Quest IX.
Pettymys oli Fragile Dreams.
 
Vastaus: Vuoden kovimmat huiput ja pettymykset (Q1-Q3 2010)

Huippupelejä: Monster hunter trii, Red Steel 2, No more heroes 2, sin & punishment 2, mario galaxy 2, Endless ocean 2, Tatsunoko vs Capcom
Pettymyksiä: hmm komppaan fragile dreams, jossain määrin Alan Wake(ei henkilökohtaisesti napannut), Bad Company 2!!
 
Vastaus: Vuoden kovimmat huiput ja pettymykset (Q1-Q3 2010)

Ylivoimaisesti suurin pettymys on Codemastersin F1 2010. Monta vuotta odotettu peli, josta odotettiin ylivoimaisesti kaikkien aikojen formulapeliä, Codemastersin hehkutettua peliään maasta taivaisiin. Pettymys oli siis melkoinen, kun hienon ulkokuoren alta alkoikin paljastua täysin keskeneräinen ja buginen, huijaavalla tekoälyllä ja monella muulla huonolla ominaisuudella varustettu tekele. Huomattua tuli myös, että moni tekijöiden hehkuttama aiemmin mainostama ominaisuus olikin jäänyt pelistä joko kokonaan pois tai toteutus oli korkeintaan keskinkertainen. Koskaan en ole mitään peliä yhtä hartaasti odottanut ja pettymys oli kyllä sen mukainen, kun peli ei vastaakaan alkuunkaan odotuksia. Mahdollinen päivityskään tuskin peliä riittävästi korjaa eli nyt odotetaan sitten ensi vuoden formulaa, huomattavasti maltillisemmin ennkko-odotuksin.

Tämän vuoden kovimmalta huipulta vaikuttaa PES 2011, jolla Konami näyttäisi onnistuneen palauttamaan sarjansa vanhaan loistoonsa. Lopullista tuomiota ei tosin vielä voi antaa, koska lopulliseen myyntiversioon ei vielä ole päässyt käsiksi, mutta demo lupaa kyllä erittäin hyvää.

Melko vähälle on kyllä pelaaminen tänä vuonna jäänyt, ja kokemuksia onkin kertynyt lähinnä urheilupeleistä, mikä tarkoittanee, että aika moni huippupeli tai totaalinen pettymys on jäänyt kokematta.
 
Vastaus: Vuoden kovimmat huiput ja pettymykset (Q1-Q3 2010)

Tervehdys!

Päätin sitten pitkällisen pohdinnan jälkeen (noin vuodesta 2007 tai 2008 asti uutisia ja keskustelualuettakin pikkuisen seuranneena) rekisteröityä.

No kuitenkin itse asiaan. Omasta mielestäni vuoden paras peli tähän mennessä, ja melko varmasti myös viimeisen neljänneksen jälkeen, on Mass Effect 2. Pelin hyvä tarina ja monimuotoiset valinnat onnistuivat imemään minut tiukasti pelimaailmaan tavalla, jota vain harva peli on pystynyt aiemmin tekemään. Peli parantui mielestäni huomattavasti joka osa-alueella edellisestä osasta, siitäkin huolimatta, että ensimmäinen Mass Effect oli erinomainen peli.

Toinen erinomainen peli oli Red Dead Redemption, joka valloitti laajuudellaan ja erinomaisella tunnelmallaan. Spaghetti Westernien ystävänä tämä peli tuli kuin tilauksesta, sillä hyvää länkkäripeliä olin odotellut pitkään GUN:in läpipeluun jälkeen. Pelin laajuus ja yksityiskohdat tekivät vaikutuksen ja peli maistuu vieläkin muutama kuukausi julkaisun jälkeen.

Sitten kaksi seuraavaa peliä kategoriaan hyvä, mutta kuitenkin pieni pettymys:

Alan Wakesta odotin tämän vuoden parasta peliä, kovasta kilpailusta huolimatta, mutta lopulta peli ei aivan sinne tasolle yltänyt. Tunnelma oli paikoin erinomainen erilaisine säikäytyksineen ja paikoitellen pimeyden hirviöitä sai juosta karkuun pakokauhun vallassa. Juoni oli myös pelissä mukaansatempaava ja televisiosarjamainen rakenne toimiva. Se jokin kuitenkin pelistä puuttui, sillä tästä ei jäänyt kuitenkaan ison odottelun jälkeen käteen niin paljoa mitä olisi odottanut. Peli olisi varmasti ollut vuosi tai pari aiemmin julkaistuna vaikuttavampi, mutta nykyiselläänkin peli on vähintäänkin hyvä.

Toinen pieni pettymys oli Mafia 2. Pelattavuus ja tarina olivat kohdillaan, mutta peli oli vain liian suppea nykypäivän standardeihin katsottuna. Tiedossa toki oli jo hieman ennen julkaisua, että peli tulee olemaan enemmänkin juoneen, kuin vapaaseen toimintaan painottuva, mutta silti olisin odottanut enemmän sisältöä peliin. Mielestäni tässä pelissä olisi ollut potentiaalia paljon parempaankin. Toki täytyy myöntää, että nämä eri aikakaudet ja vuodenajan vaihdos olivat hienoja juttuja, ja toivat tunnelmaan oman lisänsä, mutta olisin silti odottanut tästä pelistä hieman pidempää ja laajempaa, kuin reilun kymmenen tunnin rypistystä. Potentiaalia siihen olisi ainakin ollut.

Siinäpä muutamat mietteet, ja tosiaan omistan vain boxin, joten tämä katsaus tuli sitten vain siltä puolelta.
 
Vastaus: Vuoden kovimmat huiput ja pettymykset (Q1-Q3 2010)

Noh tämän hetken kovimmat pelit ovat olleet Mass Effect 2, Super Mario Galaxy 2, Heavy Rain ja Bayonetta. Näitä kaikkia jaksaa vielä pelata oikein paljon, eikä ole kyllästymistä tullut vastaan. Tekisi vielä Demons Souls laittaa tähän, mutta itsellä se on viime vuoden paras peli jo, hommasin kuitenkin jenkkiversion siitä silloin.

Pettymyksistä voisin aloittaa Red Dead Redemption:sta, pelin teeman ja idean takia innostuin aivan järkyttävän paljon pelistä, mutta sieltä paljastui GTA eri maisemassa ja se muuttui vain puuduttavaksi pelata. Toinen pettymys on Alan Wake, hyvä pelihän se on, mutta ei vain noussut hypen yli.
 
Vastaus: Vuoden kovimmat huiput ja pettymykset (Q1-Q3 2010)

Tässä kun suoritin pienen muistelon katsomalla pelaajakorttejani niin vuoden kovin huippu ja samalla yllättäjä on Heavy Rain. Olihan pelistä puhuttu jo pitkään, mutta itse suhtauduin melko pessimistisesti hypeen loppuun asti. Mukava olla väärässä! Myös Red Dead Redemption ja Blur ovat jättäneet lämpimiä muistoja.

XO:n puolelta Alan Wake on osoittautunut timanttiseksi tapaukseksi ja Halo:Reach on parempi kuin uskalsin toivoa.

Pahimmat pettymykset:
Aliens vs Predator oli niin perusräiskintää kun aiheesta voisi saada paljon enemmänkin irti.
FFXIII - peli josta olisin halunnut pitää, mutta yleinen tylsyys niin juonen kuin pelattavuuden osalta pakottivat luovuttamaan ja kääntymään O/M/V palstan puoleen.
BF:BC2 - tätä on tullut paljon pelattua, mutta pikavisiitti ykkösosan pariin osoitti, miten paljon hauskempia kenttiä siinä oli omaan makuun. Myös yksinpeli oli tylsyydessään rimanalitus.
Splinter Cell: Conviction - periaatteessa kaikki kunnossa komeaa grafiikkaa ja sujuvia kontrolleja myöten. Mutta Sam Fisherin aikaisempien pelien fanina liiallisesta räiskintäpainotteisuudesta jäi karvas maku suuhun.

Nämä kommentit siis vain oman odotustason/pelihyllyn pohjalta. Pettymyksetkin ovat ihan ok pelejä itsessään, mutta olisivat voineet olla niin paljon enemmänkin.

Tulevista peleistä pahimman pettyksen uhkaa hoitaa Medal of Honorin moninpeli. Bäfän pelimoottori Call of dutyssa on yhtälö joka ei tuntunut toimivan. Tilauksessa tosin edelleen yksinpelin vuoksi.
 
Vastaus: Vuoden kovimmat huiput ja pettymykset (Q1-Q3 2010)

Vuoden suurimman pettymyksen paikkaa pitää edelleen vakaasti Red Dead Redemption.

Huonosti kirjoitetun ja toteutetun pelin piti olla Western-genren faneille sitä taivaallista juhlaa alusta loppuun, mutta kokonaisuus oli keskinkertaista, puolivillaista sotkua, jonka olivat kirjoittaneet selkeästi ihmiset, jotka olivat katsoneet kyllä länkkärinsä yhtäkään niistä ymmärtämättä.

Teknisellä puolella pelin kontrollit olivat karmivat, maailman keinotekoinen sulkeminen viime vuosituhannen reliikkejä jonka toivoi jo jääneen unholaan, eikä tekemistä ollut läheskään tarpeeksi. Vastapainoksi myös preeria oli tylsä - vaikkakin joka nurkan takana oli kloonattuja tapahtumia hevosvarkaista lynkkaajiin. Vertaukset GTA:han hevosilla olivat enemmän kuin oikeutettuja.

Suurin rikos oli kuitenkin huono tarina ja sen kertominen. Päähenkilön motivaatiot olivat huonosti toteutettuja, tehtävien suunnittelu ja niiden vaikutukset maailmaan eivät tuntuneet miltään ja vaihtelu oli olematonta - väistämättä jokainen päämäärä johti pelkkään räiskintään.

Sitten on se loppu, joka vieläkään tympäisee. Juonen jatkuvuus uhrattiin halpahallin tragediaan ja melodraamaan. Pelin aikana kohdatut hahmot unohdettiin olankohautuksella ja kaikki mitä pelaaja sai aikaan oli yhtä tyhjän kanssa.

Red Dead Redemption on näin ollen listallani vuoden huonoimpien pelien joukossa siitä syystä, että sen potentiaalin määrä on niin suuri ettei sen hukkaamista ns. lowest common denominatorin vuoksi voi katsoa sormien välistä.

Vuoden kovimpia tapauksia ovat olleet tähän mennessä Mass Effect 2 ja PC:n puolella indie peli Minecraft.

Mass Effect on juonellisesti ja toteutukseltaan huippua, vaikkakin ansaitsee lukuisia miinuksia umpisurkeista DLC sisällöistä, sekä loppujen lopuksi vähäisestä tekemisestä. Peliä kuitenkin lukemattomia tunteja pelanneena, sekä juonesta täysin rinnoin nauttineena, jää valittaminen vähäiseksi.

Minecraft sen sijaan on täydellistä luomistyön vapautta. Varsinaista juonta ei ole ja grafiikka on vanhanaikaista, mutta itse sisältö on rautaa. Olet valtavassa autiossa maailmassa, jossa yö tuo mukanaan vaaroja ja luonto on sinua vastaan. Tutki, rakenna ja selviä. Yksinkertaista, mutta äärimmäisen koukuttavaa.

Vielä odotuslistalla ovat Fable 3 ja Enslaved: Odyssey to the West, jotka toivottavasti nostavat heikon pelivuoden edes siedettävän puolelle.
 
Vastaus: Vuoden kovimmat huiput ja pettymykset (Q1-Q3 2010)

Opiskelijabudjetilla ei tänä vuonna ilmestyneitä "laatikkopelejä" ole tullut ostettua ainuttakaan. Mieluisia uutuuksia on silti löytynyt, sillä seuraavalla 20 euron WiiWare-setillä on irronnut kymmeniksi tunneiksi hupia.

Bit.Trip Runner. : Pettymykseksi osoittautuneen Bit.Trip Voidin jälkeen tämä oli sellaista herkkua että! Ukko vain juoksee ja juoksee väistellen esteitä mutta silti tätä jaksaa. Ja jaksaa. Addiktiivinen pirulainen.

Art Style: PENTA TENTACLES: Taas. Vielä kerran. Uudet avautuvat pelimuodot ja haasteet vangitsevat ruudun ääreen.

Art Style: light trax: Valoviivat kilpailevat kuka on ensimmäisenä maalissa. Vaikea, äärimmäisilleen yksinkertaistettu pelisuunnittelun taidonnäyte.


Pettymyksenä tosiaan tuo mainittu Bit.Trip Void. Ihan kiva, mutta tämän parissa ei huomaa tuntien vierähtäneen.
 
Vastaus: Vuoden kovimmat huiput ja pettymykset (Q1-Q3 2010)

Pelivuosi on ollut yhtä pettymystä, joskin joitakin pelejä on jäänyt kiireen takia välistä (esim. ME 2). Mutta yritetäänpä löytää jotain positiivista ensin.

Huiput, tai siedettävät:

- Red Dead: paljon hyvää, mielenkiintoinen peli kaikin puolin ja erinomainen tunnelma. Moni tuntuu valittavan että "tämähän on kuin GTA IV, mutta hevosilla". Olisin aika onnellinen jos jokainen julkaistu peli olisi laadullisesti samaa tasoa GTA IV:n kanssa. Kontrolleista tuntuu myös moni valittavan, mutta ihan asiallisesti ne tuntui toimivan. Parempaan päin ainakin jos verrataan Rockstarin aikaisempia tuotoksia.

- Alan Wake: edes tuo masentava kertoja ei pysty lannistamaan tunnelmaa, erinomainen äänimaailma ja muutenkin positiivisesti yllättänyt peli. Ehkä odotukset oli niin alhaalla, mutta ainakin itselle on maistunut. Vähän sama kuin Unchartedin kanssa: mieluummin pelaan hyvän ja lyhyen pelin moneen kertaan läpi, kuin susipitkän ja umpisurkean pelin edes yhden kerran. Less is more.

BF Bad Company 2: Yllättävän koukuttava, mukavaa vaihtelua juoksurynnimiselle mitä COD-sarja viimeisen versionsa jälkeen on ollut. Yksinpeli (vaikka ei loistava olekaan) noin 100x parempi kuin mitä MW2:ssa.

Pettymykset:

- Halo Reach : oma vika, olisi pitänyt jo ODST:n ja Halo 3:n kohdalla tajuta että tämä pelisarja ei sovellu minulle. Juoni on kuiva, ääninäyttelijät hanurista, grafiikka perushuttua. Just another shooter, ei sytytä.

- MW2 : Tämä nyt taitaa olla jo hiukan viime vuoden puolella, mutta pitää kuitenkin valittaa. Olisiko peliä voinut enää huonommin tehdä? GL+thumper + OMA + HC-pelimuodot, ja kaikki nauttii. Tästä pelistä on vaikea sanoa mitään hyvää. Yksinpeli ja tarina on surkea, kilpailee surkeudessaan RE 5:n kanssa. Moninpelin asetasapaino aivan hanurista, lightweight+marathon+ninjan yhdistäminen perkeillä...tästä voisi valittaa aamun asti. Surkea tekele.

Ja liuta muita pettymyksiä jotka ovat masentaneet jo demonsa voimin niin paljon, että on jäänyt ostamatta. Näistä esimerkkeinä Splinter Cell ja Mafia 2.
 
Vastaus: Vuoden kovimmat huiput ja pettymykset (Q1-Q3 2010)

Mielestäni tähän mennessä vuoden parhaat pelit ovat olleet Heavy rain, Mafia 2 ja Battlefield: Bad company 2.

Heavy rainissa oli vaan sitä jotain mitä muista peleistä ei löydy. Itselleni se tarina ja fiilis ovat ne tärkeimmät osa alueet ja Heavy rainissa ne löytyivät mahtavina.

Mafia 2 oli myöskin mahtava peli tunnelman ja tarinan osalta ja vaikka pelattavuus ei ollut mitään super hyvää mielestäni peli on yksi vuoden parhaimmista.

Battlefield: Bad company 2 on taas sen takia vuoden parhaimpia, koska olen kova Battlefield fani niin hyvää pelissä oli se, että pelattavuus oli sitä perus-bäfää.

Muita hyviä pelejä mielestäni on ollut:
GOW3:n varjoon jäänyt Dantes inferno, jossa oli todella mahtava tunnelma ja miljöö. Itse en ole hack n slashin ystävä, mutta Dante on ollut ainut sen lajityypin peli jota olen jaksanut pelata

Just cause 2 oli todella hyvä sandbox-peli, vaikka juoni oli todella surkea. Tehtävää oli paljon ja monipuolisuus oli hyvää.

Army of two: 40th day oli todella hyvä peli kun pelasi kaverin kanssa, yksin pelattuna ei varmaankaan olisi mitään.

Pieniä pettymyksiä olivat:
Alan wake oli ihan hyvä peli, mutta joissain kohdissa tuli semmoinen olo, että olisipa tämä jo ohi.

Splinter cell: conviction oli hyvä peli, mutta kun sitä vertasi vanhoihin 'kunnon' Splinter celleihin niin ei ollut mikään erikoinen. Co-op todella hyvä.

Loppuvuoden tärkein julkaisu tulee olemaan Assassin's creed: Brotherhood.
 
Vastaus: Vuoden kovimmat huiput ja pettymykset (Q1-Q3 2010)

Köyhällä ei huonoihin ole varaa joten mitään pahoja pettymyksiä ei ole tullut tänä vuonna vastaan. Positiivisimman yllättäjän ja hinta/peliaika suhteeltaan voiton vie ehdottomasti PC:n All Points Bulletin. 30€ hintaan n.250 pelituntia ja jokainen tunti oli mahtavaa menoa. Harmi että peli kuopattiin ja serverit suljettiin huonon menestyksen takia :(
Mafia II oli tarinaltaan mahtava, grafiikat olivat upeita ja pelattavuuskin oli mielestäni oikein hyvällä tasolla. 10h kesto kuitenkin tiputtaa pelin pisteitä jonkin verran.

Konsolipuolella tänä vuonna on haaviin tarttunut MAG sekä Final Fantasy XIII. MAGia tuli alkuvuonna tahkottua intin viikonloppulomilla lähes 24/7 tahtiin. Vieläkin ihan kelpo peli, joskin kunnon peliseura alkaa olla vähän kiven alla. Silti konsolipuolen online peleistä selvästi paras. Final Fantasy oli ehkä lievä pettymys odotuksiin nähden. Peli tuntui kunnolla alkavan vasta jossain 20 tunnin jälkeen ja peliä vietiin "liian helposti" (lue: putkijuoksu) eteenpäin. Pidin myös enemmän vanhojen FF:den taistelujärjestelmästä joskin useamman hahmon kehitys samaan aikaan oli mielestäni ihan hyvä uudistus. Ihan kelpo peli silti, mutta odotuksiin asti ei päästy.

Tämän vuoden puolella olisi tarkoitus hankkia vielä uusi COD sekä mahdollisesti Heavy Rain jos jostakin alelaarista löytyisi opiskelijahintaan :p
 
Vastaus: Vuoden kovimmat huiput ja pettymykset (Q1-Q3 2010)

Kustannussyistä jälkijunassa matkaillen on itselläkin kosolti tämän vuoden helmiä koestamatta mutta JTahdin komppaamiseksi menee täälläkin; Heavy Rain toimi kuin tauti ja vaikka Dragon Quest IX olisi ollut tervetulleempi ilmestys kotikonsolilla, hyvin se vaan potkii käsiversionakin. Huipputasoon PSP:n Disgaea Infinite ei välttämättä yllä mutta on silti tämän vuoden positiivisia yllättäjiä; sen visual novel -genreä harvemmin länsimaissa edes näkee mutta kun moista edes kerran tarjolle tulee ja vieläpä budjettihinnalla varustettuna niin moiselle kaikki mahdolliset peukut pystyyn! Myös Red Dead Redemption maittoi.

Pettymyspuoli olisi pitänyt ennakoida mutta niin vaan päätyi Bioshock 2 ostoskoriin vaikka miten oli ilmiselvää, että ensimmäisen myötä mainio tarina, universumi ja uutuudenviehätys eivät jatkoa kaivanneet. Loput epätyydyttävät esitykset tuli bongattua lähinnä alekoreista mutta niistä löytää vain joko loistavia helmiä tai alensa ansainneita yksilöitä.
 
Vastaus: Vuoden kovimmat huiput ja pettymykset (Q1-Q3 2010)

Tänä vuonna on kyllä tullut vähän hankittua pelejä, mutta otetaan yksi floppi ja toppi.

Floppi: Superstars V8 Next Challenge
Ja väki kysyy, kuinka jo lähtöjään C-luokan tekeleeseen voi pettyä? Asia ei ole kuitenkaan ihan niin mustavalkoinen. Next Challengea edeltänyt peli, Superstar V8 Racing oli firman ensimmäinen peli kyseistä sarjasta. Pelissä oli toki bugeja, kuten totaalisesti pilattu rattituntuma joka luonnollisesti on aika oleellinen asia autopelissä. Tähän kun vielä lisätään olematon FFB ja mahdottomuus säätää ratin asetuksia tai nappien asettelua mitenkään, niin ollaan jo aika syvässä suossa. Mutta pohjalla oli kuitenkin potentiaalia, täydet kisaviikonloput ja sarja, hyvä AI, jne. Joten jos seuraavaan osaan karmeat virheet olisi korjattu, niin luvassahan saattaisi olla jopa pienen hitin ainekset. Eiväthän he voi tehdä samoja virheitä uudestaan, eiväthän. Yeah right. Rattituki edelleen yhtä onneton ja muutkin bugit olivat läsnä muutamalla uudella höystettynä. Tämän vuoksi minun listan floppi.

Toppi: MAG
Peli jota en meinannut alun perin edes hankkia. Testaus betassa vakuutti lopulta niin hyvin, että BFBC2 jäi hankkimatta ja MAG tuli täyttämään tilan. Ja loistopelihän on kyseessä ja vielä loistavampaa on ollut ollut Zipperin tuki MAGille pelin julkaisun jälkeen. Itse en ole tällaiseen törmännyt konsolipelien suhteen. Patcheja ja pelibalanssin säätöä on tullut monia kertoja (aina kaikki ei ole mennyt nappiin, mutta yrityksen puutteesta ei voi syyttää ainakaan), pelaajien mielipiteitä kuunnellaan, onpa tullut toinen betakin ja nyt on taas uusi iso päivitys putkessa. Loistava peli loistavalla pitkäikäisellä tuella, mitä muuta voi peliltä pyytää.
 
Vastaus: Vuoden kovimmat huiput ja pettymykset (Q1-Q3 2010)

Pitkin vuotta tullut niin paljon hyviä pelejä, ettei viitsisi vain yhtä nostaa ylitse muiden. Monipuolisesti on saatu sisältöjä sinne tänne kattamaan tarjoitin tasaisesti reunoja myöten. Suuria, pienen ihmisen koskettavia tarinoita. Verkkopelaajan elämyksiä ja yhteisiä kokemuksia.

Toppi: Heavy Rain
Tarjosi koko tunneskaalan ja pitkään aikaan peli, jossa hahmon menetys kirpaisi todella syvältä. Hyvin erikoinen kokemus kaikkinensa. Täydet viisi tähteä ja Move-päivityksen myötä lähtenyt jo uusintakierrokselle. Plussaa kielivalinnoista ja suomenkielisestä tekstityksestä (täällä venäjä/suomi).


Muuten sieltä tulee perässä Battlefield Bad Company 2, jossa verkkopelaajalle koko kalusto hyvin rasvattuna. Pippaloihin SingStar SuomiHitit, sieltä Danny ja Armi. Move-kapulalle julkaisupeleistä Sports Champions uuden ohjaustavan sisäänajoon ja uskaliaana siirtona kohti liikunnallisia pelielämyksiä. Yhteisöllisinä kokemuksina MAG sekä Red Dead Redemption ovat olleet huippuluokkaa.
 
Vastaus: Vuoden kovimmat huiput ja pettymykset (Q1-Q3 2010)

God of War 3 täytti odotukset ja se on itselleni Killzone 2: sen jälkeen paras PS3-peli. Edeltäjänsä kaltainen, mutta huomattavasti näyttävämpi jatko-osa tarjosi verta ja hikeä koko rahan edestä, sekä tyydyttävän päätöksen Kratoksen seikkailuille. Varmasti jokainen pelin pelannut muistaa ne ensimmäiset 30 minuuttia, se oli jotain käsittämättömän upeaa.

Red Dead Redemption kuuluu myös tähän top 5 kastiin. Mielenkiintoinen maailma, joka tukee loistavasti länkkäriteemaa ja samalla sisältää paljon mukavaa puuhailtavaa. Moninpeliin en harmikseni löytänyt kaivattua peliseuraa kuin lyhyeksi aikaa.

Heavy Rain tarjosi täysin uudenlaisen näkökulman pelaamiseen. Virheitä oli mahdoton löytää, sen sijaan oli helppoa uppoutua koskettavaan interaktiiviseen draamaan. Tällaisia pelejä haluan lisää tulevaisuudessa.

Pienehkö pettymys oli Mafia 2. Tarina oli mainio, mutta hahmot vaikuttivat enemmänkin karkkivarkailta kuin oikeilta mafian tyypeiltä. Pääjuonen jälkeen sitten keräiltiin suolanen maku suussa Wanted-postereita ja lehtiä, toisinsanoen oltiin keskellä ei mitään. Kohtalainen peli, hieman keskeneräinen sellainen.
 
Vastaus: Vuoden kovimmat huiput ja pettymykset (Q1-Q3 2010)

Mulla on vielä Halo: Reach pelaamatta, mutta pelatuista peleistä parhaat kokemukset ovat olleet Mass Effect 2 ja Alan Wake. Kummatkin kaikin puolin loistavia pelejä, vaikka varsinkin Alan Waken kohdalla olisi ollut hieman parantamisen varaa parilla osa-alueella.

Pahin pettymys tänä vuonna on ollut World of Warcraft, end game on ihan ***** paskaa ja se paska on jatkunut viime joulukuusta ja tulee jatkumaan tän vuoden joulukuuhun. Tai no okei, olihan ICC25 ja 25HC ihan hauskaa sen ekan puoli vuotta mutta kyllä tuo peli olisi tarvinnut kunnollisen uuden content pätsin viimeistään kesän lopussa. Ruby Sanctum nyt oli niin paskaa ettei sitä voi kunnon sisältöpätsiksi sanoa, puolen tunnin raidi jonka ainut pomo meni ekalla viikolla ekalla yrityksellä nurin, wtf? Saa nähdä tuleeko jatkettua kunhan uusi lisäri ilmestyy, näillä näkymin kuitenkin taukoa pidän ainakin ensi vuoteen asti jo ihan tän hetkisen duunin takia, vaikka muutenkin olisi kyllä varmaan tullut jäädytettyä tili ainakin Cataclysmiin asti.
 
Vastaus: Vuoden kovimmat huiput ja pettymykset (Q1-Q3 2010)

Vuoden parhaat pelit ovat ehdottomasti Mass Effect 2 ja Halo: Reach, johon kuluu varmaan kaikki peliaikani Fallout: New Vegasin julkaisuun asti, jonka odotan myös olevan todella hyvä. Myös vuoden paras moninpeli Battlefield: Bad Company 2 koukutti kunnolla.

Sen sijaan Splinter Cell: Conviction oli todella kova pettymys. Odotin kunnon hiiviskelypeliä, mutta peli olikin tylsä tusinaräiskintä paskoilla kontrolleilla ja typerällä tekoälyllä. Sarjan aiempia osia en ole pelannut, mutta oletan niiden olevan parempia.

Tänä vuonna ostoslistalla vielä Fallout: New Vegas ja Assassin's Creed: Brotherhood. Metro 2033 vaikuttaa myös hyvältä, mutten ole vielä viitsinyt hankkia.
 
Vastaus: Vuoden kovimmat huiput ja pettymykset (Q1-Q3 2010)

Halo Reach on vielä kesken, mutta eiköhän kyseessä ole melko selviö yhdeksi vuoden kovimmista peleistä. Huima paketti puhdasta halorgasmia, jonka kampanja saavuttaa paikoin jopa ykkösosan maagisen fiiliksen.

Alan Wake vakuutti nerokkaalla tarinallaan, äärimmäisen kiehtovalla teemallaan ja vahvalla tunnelmallaan. Itselleni ehkä se vuoden rakkain peli, sillä muut huiput olivat jatko-osia.

Mass Effect 2 on jokaisen scifin ystävän märkä uni ja huima avaruusooppera, joka kuitenkin jättää jälkeensä valtavasti nälkää. Onneksi laadukasta DLC:tä tulee tasaiseen tahtiin paikkaamaan tätä aukkoa.

Bad Company 2 on itselleni vuoden paras moninpeli, mutta sen julkaisun jälkeinen tuki on huonointa aikoihin. Tuen kaipaaminen tosin alleviivaa pelin loistavuutta, mikä on kuitenkin laiha lohtu.

--

Vuoden pettymys on Alan Waken myynnit. Todiste pelimarkkinoiden rappiosta ja suuri häpeä.
 
Ylös Bottom