Tämä on mainospaikka (näillä pidetään sivusto pystyssä)

Vuoden pelit 2009 -äänestys (99%)

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja rookie
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä

rookie

Active Member
konfin.jpg

kateq.jpg

• Vuoden peli *
  • Paras PS3 -peli
  • Paras Xbox 360 -peli
  • Paras Wii -peli
  • Paras PSP -peli
  • Paras DS -peli
  • Paras Multiplatform -peli (PS3/360/Wii)
  • Paras ladattava peli (PSN) **
  • Paras ladattava peli (XBLA) **
  • Paras ladattava peli (Wiiware) **
  • Paras ladattava peli (DSiWare) **
  • Vuoden 2010 odotetuin peli *

pisteq.jpg

• 1. sija - 3 pts
  • 2. sija - 2 pts
  • 3. sija - 1 pts
Valitse kategoria ja listaa kolme peliä. Paras peli ensimmäisenä.

• Peli#1 - paras
  • Peli#2 - toiseksi paras
  • Peli#3 - kolmanneksi paras

saan.jpg

• Varmista, että äänestämäsi peli on julkaistu välillä 01.01.2009 - 31.12.2009
  • Älä listaa samaa peliä kuin kerran per kategoria
  • Vastausaikaa 10.01.2010, klo 17:00 asti
  • * Äänestä vain yhtä peliä tässä kategoriassa
  • ** Pelien uudelleenjulkaisuja ei hyväksytä tähän kategoriaan, kuten PS1-classicit, Games on Demand - ja Virtuaalikonsolin pelit.

Viimeksi muokannut moderaattori:
Vastaus: Ehdotuksia ja kysymyksiä

Vaiko yksi ääni per kategoria.

Ei ainakaan näin, sillä tuo toinen ehdottamasi pisteytys toisi paljon enemmän vaihtelua ja siinä joutuisi jo ehkä hieman miettimäänkin mitä vastaa. Ehkä kolme kappaletta ääniä per kategoria voisi olla parempi, jos viisi tuntuu liian paljolta?

E: Hetkinen, nyt taisin ymmärtää jossain kohdassa väärin. Eli siis tässä saisi heitellä ihan vapaasti mitä tahansa pelejä tältä vuodelta? Ei esikarsintaa ja valmiita vaihtoehtoja?

Ja ehdottomasti myös vuoden fläsh-peli (pitäiskö naamakirja-pelit ottaa vielä omaksi osiokseen?) ja vuoden pip-peli mukaan äänestykseen.

Ei ainakaan näin, sillä tuo toinen ehdottamasi pisteytys toisi paljon enemmän vaihtelua ja siinä joutuisi jo ehkä hieman miettimäänkin mitä vastaa. Ehkä kolme kappaletta ääniä per kategoria voisi olla parempi, jos viisi tuntuu liian paljolta?

E: Hetkinen, nyt taisin ymmärtää jossain kohdassa väärin. Eli siis tässä saisi heitellä ihan vapaasti mitä tahansa pelejä tältä vuodelta? Ei esikarsintaa ja valmiita vaihtoehtoja?

Näin minä ainakin ymmärsin, että vuoden 2009 aikana julkaistuja pelejä tässä haetaan. Eikö tuosta tulisi sitten kaikkein "aidoin" tulos, kun saisi itse päättää vastauksen, eikä tarvitsisi valita valmiista vaihtoehdoista. Mielestäni siinä ei olisi mitään järkeä.

Ja tosiaan kolme kappaletta ääniä per kategoria voisi toimia vähän paremmin, jos viisi tuntuu paljolta.

Mahdollinen vastaus,
Vuoden konsolipeli:
  1. sija - Peli A (5 pts)
  2. sija - Peli E (3 pts?)
  3. sija - Peli B (1 pts?)

Kyllä tehtävää olisi, tekijöitä ei niinkään. Tai niitäkin, mutta niillä ei vapaa-aikaa, että kerkeisivät tekemään.

Tämän takia pyöritänkin useampia projekteja käynnissä, niin joku aina välillä menee eteen päin :D Tällä hetkellä yritän lykkiä vissiin 5 eri projektia etiä päin, kohtalaisella menestyksellä. Plus muutamia ilmaantuneita muutoksia/päivityksiä joita pitäs tehdä. Toisten mielestä huono tyyli, mutta näin edes joku joskus liikahtaa.

Välillä sitä on miettinyt, mitä porukka saisi aikaiseksi, jos nykyinen KonsoliFINin porukka olisi töissä KonsoliFINille ja kaikki mitä päätettäisiin/ideoitaisiin, toteutuisi välittömästi :cool:

Saanko ottaa kontolleni Vuoden pelit 2009 -äänestyksen käyttäen yllä olevia asetuksia?

Itse äänestys voisi kuitenkin olla ihan mielenkiintoinen, kunhan vain nämä turhat kategoriat sivuutetaan.

Ja sinä päätät mitkä ovat "turhia kategorioita"?

Eikö nyt ole selkein laittaa kaikki alustat (myös tietokoneet ja mobiililaitteet) kerran vuodessa ehdolle, niin saadaan kaikille tasapuolinen ja mielenkiintoinen "vuoden pelit" -äänestys? Itse en pelaa tietokoneilla - enkä varmaan koskaan tule enää pelaamaankaan - mutta kyllä minua pelit kiinnostavat kautta linjan.

Mutta sivuston omistajat ja modet päättävät. Sen mukaan mennään.

Mitä itse äänestykseen tulisi, niin paras olisi varmasti laittaa joka kategoriaan tietty määrä valintona (tässähän modet voivat tehdä jo pientä "esivalintaa") ja sitten on tietysti vaihtoehto "joku muu - mikä?". Jos joku peli on vuoden paras, niin varmaan sen sitten osaa listata ilman valintojakin. ;)

Alkuun pääsee jo ihan täältä:
Category:2009 video games - Wikipedia, the free encyclopedia

Ainut varsinainen pyyntö on se, että olisi tosiaan erikseen "vuoden peli" (alustasta riippumatta) , "vuoden multiplatform" ja "vuoden exclusive"-pelit joka konsolilta.

EDIT: Jos muita kategorioita halutaan, niin "vuoden ladattava konsolipeli" ja "vuoden DLC/lisäosa" voisi olla myös ok. Meinaan niin suuri osa peleistä ladataan nykyään suoraan verkkokaupoista.. Mutta tämä vain idea..

Eikö nyt ole selkein laittaa kaikki alustat (myös tietokoneet ja mobiililaitteet) kerran vuodessa ehdolle, niin saadaan kaikille tasapuolinen ja mielenkiintoinen "vuoden pelit" -äänestys? Itse en pelaa tietokoneilla - enkä varmaan koskaan tule enää pelaamaankaan - mutta kyllä minua pelit kiinnostavat kautta linjan.

Mutta sivuston omistajat ja modet päättävät. Sen mukaan mennään.

Mitä itse äänestykseen tulisi, niin paras olisi varmasti laittaa joka kategoriaan tietty määrä valintona (tässähän modet voivat tehdä jo pientä "esivalintaa") ja sitten on tietysti vaihtoehto "joku muu - mikä?". Jos joku peli on vuoden paras, niin varmaan sen sitten osaa listata ilman valintojakin. ;)

Alkuun pääsee jo ihan täältä:
Category:2009 video games - Wikipedia, the free encyclopedia

Ainut varsinainen pyyntö on se, että olisi tosiaan erikseen "vuoden peli" (alustasta riippumatta) , "vuoden multiplatform" ja "vuoden exclusive"-pelit joka konsolilta.

EDIT: Jos muita kategorioita halutaan, niin "vuoden ladattava konsolipeli" ja "vuoden DLC/lisäosa" voisi olla myös ok. Meinaan niin suuri osa peleistä ladataan nykyään suoraan verkkokaupoista.. Mutta tämä vain idea..

Minkä takia valintoja pitäisi rajoittaa tällä tavoin?

Esimerkkinä; oletettavasti niitä vuoden paras PS3-peli -kategoriaan meneviä PS3-pelejä ei nyt niin paljon ole. Miksi vaihtoehtoja pitäisi rajottaa. Eikö käyttäjät kuitenkin äänestä heidän mielestään parhaita julkaisuja vuonna 2009, eikä vuoden parhaita pelejä näistä vaihtoehdoista.

Tuo toisi kaiken lisäksi myös paljon hommaa valita sitten ne tietyt pelit, mitkä kelpuutetaan.

Vuoden PSN/Live -peli?
Vuoden DLC?

Toi kolme ääntä per kategoria voisi toimia ihan hyvin. Ei mua haittaa jos vuoden PC- ja mobiilipeli (käytännössä iPhone) on myös mukana äänestyksessä. Jutellaanhan täällä PC:stä ja iPhone-peleistä, vaikka ei niin aktiivisesti. Muut kategoriat voisi aika suoraan kopsata VGA:lta. Ketju stickyksi ja äänestysaika voi mun puolesta venähtää jopa tammikuun ekalla tai tokalle viikolle. Aika moni taitaa kuitenkin säästää pelinsä jouluaatoksi ja/tai joululomaksi.

Edit: Ja ei mitään esiäänestyksiä. Antaa käyttäjien äänestää haluamiansa pelejä. Ääntenlöaskijoille voi tulla vähän enemmän hommia, mutta minä voin vaikka ilmoittautua toiseksi laskijaksi.

Minkä takia valintoja pitäisi rajoittaa tällä tavoin?

Eihän niitä tietenkään rajoiteta. Pelin voi valita toki myös listan ulkopuolelta. Siis mulle käy hyvin, että jokainen vain lyö yhden nimen joka kategoriaan, mutta ajattelin jos pieni "esivalinta-lista" auttaisi niitä huonomuistisempia.. ;) Mutta mulle käy ihan kumpi vaan..

Yksi ongelma näissä kategorioissa on tietysti se, että osa pelaa vain "yhtä konsolia" (tai vielä pahempi: Äänestää ikäänkuin "konsolia", ei pelejä). Eli "vuoden paras peli" -valitaan lopulta vain suppeasta listasta oman konsolin pelejä.. Ja mites sitten valita jotain (esim) DS-peliä, jos ei ole pelannut yhtäkään.. Mutta sama ongelmahan on aina näissä "vuoden paras" -listoissa, sillä kaikkea ei ehdi pelata/katsoa/kuunnella/lukea..

Ketju stickyksi ja äänestysaika voi mun puolesta venähtää jopa tammikuun ekalla tai tokalle viikolle. Aika moni taitaa kuitenkin säästää pelinsä jouluaatoksi ja/tai joululomaksi.

Tämä sinänsä ihan hyvä pointti. Mullakin ainakin yksi tosi kova kanditaatti vielä pelaamatta...

Mielestäni jo sivuston nimi sulkee PC-pelit ulos tästä äänestyksestä. Kuten Pelaaja, myös Konsolifin on aina edustanut nimenomaan konsolipelaamista - ainakin allekirjoittaneelle. Jos täällä ollaan vetämässä jotain uutta linjaa, siis että kaikki pelaaminen on mukana, niin sitten on perusteltua ottaa mukaan PC-pelit, lautapelit, mobiilipelit, kolikkopelit ja niin edelleen. Tähän saakka kuitenkin mielellään pysyttäisiin siinä konsolipelaamisessa, vaikka uudet jäsenet eivät ehkä tähän sopeutuisikaan.

Siinä olet kuitenkin oikeassa, että minä en tätä keskittymistä konsolipelaamiseen päätä, enkä myöskään päättänyt kun tätä sivustoa perustettiin. Jatkossakin ylläpito osaa varmasti tehdä omat ratkaisunsa.

Eikö tuosta tulisi sitten kaikkein "aidoin" tulos, kun saisi itse päättää vastauksen, eikä tarvitsisi valita valmiista vaihtoehdoista.

Tottakai, juuri näin, tätä täälläkin suunnassa toivottaisiin. Esikarsinnat ja muut vaihtoehtoja rajaavat tekijät pois vaan suosiolla.

Jos tuommoinen äänestys nyt kyhätään pystyyn, niin olen tuon rookien ehdotuksen kannalla. Ei siis mitään esiäänestyksiä. Annetaan tosiaan äänestäjille vapaus valita ja äänestää sitä mitä haluavat. Lisäksi tuo kolme ääntä per kategoria kuulostaa hyvälle vaihtoehdolle. PC ja mobiilipelit on omasta mielestäni vähän niin ja näin. Noh, kyllähän niistäkin toki hieman täällä keskustellaan, joten kai ne menevät tuolla muun äänestyksen seassa. Eli jos porukka haluaa noistakin saada sen vuoden parhaan tittelin käyttäjien keskuudesta selville, niin ei se meikäläiseltä ole pois.

Ylläpidolla tuntuu riittävän tuota hommaa jo muutenkin ihan yllin kyllin, joten en näe siinä mitään pahaa, jos vastuu äänestyksestä annetaan jollekin vapaaehtoiselle jäsenelle kuten rookielle. Tuohon ääntenlaskentatalkoisiin voi varmasti sitten osallistua muitakin vapaaehtoisia.

Tulleeko tästä lasta tai jotakin vai onko tämä ylläpidon osoitus käyttäjille, miten suuret rattaat pyörii. :confused: Taitaa rattaat olla vähän ruosteessa.

Tulleeko tästä lasta tai jotakin vai onko tämä ylläpidon osoitus käyttäjille, miten suuret rattaat pyörii. :confused: Taitaa rattaat olla vähän ruosteessa.
Siltä se vaikuttaa. Toisaalta tämä on myös aika hyvä oppitunti toivottavasti myös käyttäjille, eli ei noita asioita tuosta noin vaan polkaista käyntiin. Ihan samanlaisia vääntöjä myös ylläpidossa joudutaan käymään, kun asioiden toteutusta mietitään. Aikaskaala on vaan vähän isompi, jos huonosti käy.

Meikäläiselle ei mene yksi juttu jakeluun...

Jos joku haluaa pistää omatoimisesti äänestyksen pystyyn, niin mihin siinä ylläpidon lupaa tarvitaan? Vai halutaanko tälle välttämättä jonkinasteinen virallinen status?

Meikäläiselle ei mene yksi juttu jakeluun...

Jos joku haluaa pistää omatoimisesti äänestyksen pystyyn, niin mihin siinä ylläpidon lupaa tarvitaan? Vai halutaanko tälle välttämättä jonkinasteinen virallinen status?

Olen monessa asiassa niin rebel, etten tässä viitsi. Siinä mielessä ymmärrän viiveen, että ylläpito miettii tehdäänkö äänestyksestä "virallinen", vai luovutetaanko homma kolmansille osapuolille. Ketju olisi jo pystyssä, jos vihreä valo olisi syttynyt.

Siinä mielessä ymmärrän viiveen, että ylläpito miettii tehdäänkö äänestyksestä "virallinen", vai luovutetaanko homma kolmansille osapuolille. Ketju olisi jo pystyssä, jos vihreä valo olisi syttynyt.
Kukaan ylläpidossa ei ainakaan vastustanut asiaa, eikä tältä puolelta varmasti ketään innokasta tähän löydy, joten anna mennä vain.

Kategoriat voisivat olla:
  • paras PS3-peli
  • paras Xbox 360 -peli
  • paras Wii-peli
  • paras PSP-peli
  • paras DS-peli
  • paras ladattava peli (PSN)
  • paras ladattava peli (XBLA)
  • paras ladattava peli (Wiiware/VC)

Parasta konsolipeliä tuskin kannattaa valita, koska täällä PS-puoli on niin vahvasti edustettuna, että Uncharted voittaisi joka tapauksessa.

Jokainen äänestää kolmea mielestään parasta peliä jotta saadaan vähän edes hajontaa. Rookie voi ottaa homman haltuun tästä eteenpäin. Siirrän vielä keskustelun omaan ketjuunsa.

Vastaus: Vuoden pelit 2009 -äänestys (valmisteluketju)

Joku mode voisi nyt katsastaa aloituksen läpi ja lisätä päättymisajan. Sen jälkeen ainakin minun puolestani saa pyyhkiä muut kommentit veks ja laittaa ketjun stickyksi ja aloittaa äänestyksen.

Vastaus: Vuoden pelit 2009 -äänestys (valmisteluketju)

Olisiko 10. tammikuuta liian kaukana?

Ylös Bottom