Tämä on mainospaikka (näillä pidetään sivusto pystyssä)

Vuoden Pelit 2010 -fiilistely

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Paavi
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Vastaus: Vuoden Pelit 2010 -fiilistely

Heavy Rain. Taitaa olla myös äänestyksen voittaja. Vieraaksi heebo jolla on oikeasti jotain sanottavaa, esimerkiksi Everlast.

Kotikonsoleilla Heavy Rain tosiaan jätti sen vuoden kovimman jäljen, eikä sitä vieläkään ole tullut toista kertaa pelattua ihan vain siksi, että se tarina oli miksi pelaaja sen itse senhetkisillä tiedoilla ja taidoilla muodosti ja se oli sitten siinä, kävi miten kävi. Nyt miltei vuosi tuosta ja vaikka pokaaleja ja kokematonta sisältöä olisi vielä tyrkyllä pilvin pimein, niiden metsästäminen tuntuu yhä jotenkin halpamaiselta. Jos tuon uudelleen aloittaisi, yhä epäilyttää tulisiko mitään loppujen lopuksi tehneeksi toisin kuin ensimmäisellä kerralla.

Omaksi koko vuoden peliksi päätyi kuitenkin viime tingassa Nine Hours, Nine Persons, Nine Doors. "Pelkälle" DS:lle joo ja visual novel -genren edustajana (luetaan enempi kuin pelataan) varmasti patatylsä useimmille mutta näissä itse tarina on se keskeisin juttu ja tuossa se rullasi höyryjunan lailla. Lisäksi (hyvään) loppuun johtava tie oli ihan sitä samaa ja nerokasta pelin ja todellisuuden rajan hämärtämistä, mistä ensimmäinen Metal Gear Solid kerää yhä vuodesta vuoteen kiitosta.

Noin ylipäätään 2010 oli ihan OK pelivuosi ja erinomaista pelattavaa riitti läpi vuoden mutta fiilistelymielessä vain noita kahta taitaa tulla tippa silmässä muisteltua vielä 10-15 vuotta myöhemminkin ihan samaan tapaan kuin tänä päivänä niitä 10-15 vuoden takaisia klassikoitakin :)

Vuosi 2010 oli pleikan tarjonnan osalta huono. Tuli uusia versioita tunnetuimmista pelisarjoista jotka eivät eronneet riittävästi edeltäjistään tai oli jopa huonompia kuin edeltäjänsä.

Paljon toiminta/seikkailupelejä. Toki näiden pelityyppien kuluttajille varmasti ihan ok vuosi mutta räiskintäpeleistä pitävälle ei. En jaksanut kyllä hirveästi kokeillakkaan demoja vaikka niitä monista peleistä olikin. Mulla ei riitä mielenkiinto ruveta imuttaan kahden gigan jöötiä. Tuollainen alle giga menee vielä suht kivuttomasti. Tietysti jos löytyisi esim. 8 megan netti niin sitten ehkä.

Ainut kirkas valo muuten (ainakin minulle) harmaassa massassa oli Battlefield: Bad company 2. Aivan loistava räiskintämoninpeli. Kampanja oli taas aivan shaizze monestakin syystä mutta moninpeli koukutti pahasti. Paljon aseita ja releitä avattavaksi. Useita ajoneuvoja ja melkein täydellisesti tuhoutuva ympäristö. Spottaus oli aluksi ennen patcheja hieman uber mutta korjattiin paremmaksi.

Fallout: new vegasta tuli myös pelattua ja kaikinpuolin hieno peli mutta ei loistava. Ei minun mielestä ainakaan missään mielessä koukuttava.

Siinä ne taisi olla mitkä jäi selkeästi mieleen 2010 osalta. Onneksi 2011 vaikuttaa huomattavasti paremmalta ja monipuolisemmalta ainakin räiskintäpelien suhteen.

Ylös Bottom