Tämä on mainospaikka (näillä pidetään sivusto pystyssä)

Wii:n hankkiminen - mitä ohjaimia hommaan?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja groove
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä

groove

New Member
Eli olen ostamassa Wii:tä. Tarkoitus on pelata Virtual Console -pelejä sekä kaksinpelin esim sportsia ym.

Tarvitsen siis Konsolin ja RGB-kaapelin lisäksi:
-Classic-ohjaimen?
-Nunchuck-ohjaimen?
-Toisen remote-ohjaimen ja toisen nunchuk-ohjaimen?

Mihin noita nunchuckeja käytetään, ja tarviiko niitä kaikissa peleissä?

Vastaus: Wii:n hankkiminen - mitä ohjaimia hommaan?

Hyvä alotuspaketti on konsolin lisäksi ostaa Wii Play, jossa tulee mukana toinen Wii Remote. Toista Nunchucia tarvitset ainoastaan Nyrkkeilyn kaksinpelissä, joten sen ostaminen ei ole aivan välttämätöntä. Itse konsolin mukanahan tulee siis yksi Remote ja yksi Nunchuck.

VC-peleissä toimii osassa ihan Wii Remote, mutta Classic ohjaimen ostamalla takaat että pääset niitä kaikkia pelaamaan ja onhan se muutenkin ihan pirun hyvä ohjain. Ja jos sinulla on Cuben ohjaimia niin voit niilläkin pelata VC-pelejä ja joitakin Wii-pelejä, kuten Super Smash Bros Brawlia.

migge sanoi:
Hyvä alotuspaketti on konsolin lisäksi ostaa Wii Play, jossa tulee mukana toinen Wii Remote. Toista Nunchucia tarvitset ainoastaan Nyrkkeilyn kaksinpelissä, joten sen ostaminen ei ole aivan välttämätöntä. Itse konsolin mukanahan tulee siis yksi Remote ja yksi Nunchuck.

VC-peleissä toimii osassa ihan Wii Remote, mutta Classic ohjaimen ostamalla takaat että pääset niitä kaikkia pelaamaan ja onhan se muutenkin ihan pirun hyvä ohjain. Ja jos sinulla on Cuben ohjaimia niin voit niilläkin pelata VC-pelejä ja joitakin Wii-pelejä, kuten Super Smash Bros Brawlia.

Ai sen Wii:n mukana tulee se Nunchuk-ohjainkin? Tuohan on hyvä uutinen, en nimittäin tiennytkään sitä :) Tuota Wii-Playta ajattelinkin että se varmaan kannattaa hommata. Eli näillä näkymin en ostakaan sitten nunchukia, jos nyrkkeily on ainut missä sitä tarvii.. Sitten vaan wii pointseja ja Zelda mukaan pakettiin :)

groove sanoi:
-Classic-ohjaimen?

Tietenkin tuon voi tosiaan korvata cuben ohjaimella. Kaikkiin peleihin ei välttämättä niin hyvä kuin tuo classic, mutta etuna sitten taas langattomuus jos ostaa wavebirdin jos jostain halvalla löydät. Itse olen käyttänyt wavebirdiä zeldassa, classicin hankinta on tullut mieleen kun olisin mielummin ristiohjaimella liikutellut zeldaa kuin tuolla tatilla (vaikeampaa), mutta enpä ole viittinyt.

migge sanoi:
Juu, mutta kakkosohjain ilman nuntsaa sylettää enemmän kuin se, että olisi vain yksi ohjain noin tulevaisuutta ajatellen kun tulee lisää pelejä hommattua, ja kumminkin sen nuntsan joutuisi jossain välissä ostamaan niin miksei heti?

Vastaus: Wiin hankkiminen - mitä ohjaimia hommaan?

groove sanoi:
Sitten vaan wii pointseja ja Zelda mukaan pakettiin :)

Wii-pisteet kannattaa ostaa sieltä kauppakanavalta jos vain jokin kelvollinen maksukortti on (myös Sammon Visa Electron käy), tulee jonkin verran halvemmaksi (ja vielä vähän halvemmaksi jos ilmoittaa asuvansa Australiassa). Olen kuullut kauhujuttuja että jotkin kaupat veloittavat 2000 pisteestä jopa 30 euroa, siinä tulee jo 50 % kalliimmaksi ostaa pistekortti kuin suoraan Wiin kautta.

Ja tosiaan, toinen nuntsa ei ole mikään välttämättömyys mutta on se hyvä olla olemassa, vaikka monet pelit käyttävätkin pelkkää kakea, etenkin moninpelattavat. Pelkällä kakella hoituvat hyvin myös NES/Turbografx/Megadrive-pelit, Classicia tai Cube-ohjainta tarvitaan sitten SNES- ja N64-peleihin ja mahdollisesti esim. tuleviin NeoGeo-peleihin.

Siis onko niin että GC-ohjaimella voi ongelmattomasti pelata kaikki VC-pelit sekä tietysti Cuben pelit? Ajattelin vain että sehän tekee Classicin hieman turhaksi....itse juuri sen tilasin.

Siis onko niin että GC-ohjaimella voi ongelmattomasti pelata kaikki VC-pelit sekä tietysti Cuben pelit? Ajattelin vain että sehän tekee Classicin hieman turhaksi....itse juuri sen tilasin.

Jep. Jos löytyy GC-ohjain niin ei kannata ostaa classiccia.

No periaatteessa se classic ohjain on silloin turha, etenkin jos kotoa löytyy wavebird.

No ei se ihan noin ole. GC-ohjaimella voi toki pelata kaikki VC-pelit, mutta ei ongelmattomasti. Yksi esimerkki SNESin Super Mario Worldistä, jossa tuottaa ainakin ongelmia pitää juoksunäppäintä pohjassa samalla kun hyppelee. Tämä johtuu Cube-ohjaimen erilaisesta näppäinsijoittelusta ja siitä, ettei niitä voi modifioida itse niinkuin haluaisi. Eli kyllä se Classic-ohjain taitaa VC-peleihin ehdottomasti paras olla. Cube-ohjaimella taas sitten toimii ne Cube-pelit jos niitä haluaa pelata, eli kannattaa vähän miettiä mihin tarkoitukseen ohjainta on hankkimassa...

Monenlaisia mielipiteitä olen lukenut, mutta eniten kannatusta on tainnut saada se, että tuo Wiin Classic-ohjain on paras VC-peleihin noin yleisesti ottaen. Toki GC-ohjaimen loistava muotoilu yms. on tunnustettu, mutta tosiaan monet vanhemmat pelit vaan sujuvat ongelmattomammin Classic-ohjaimella. Tämä sitten kylläkin on mututietoa, kun itse en ole vielä edes Virtual Consolea ladannut saati sitten Classic-ohjainta ostanut (yksi Gamecube-ohjain, ei tosin Wavebird, löytyy).

Toisaalta, jos ChoicesUK:sta noita Classiceja irtoaa postikuluineen kaikkineen sillä n. 18 eurolla mitä näillä foorumeilla on raportoitu, niin ei siitä taida nyt kauheaa mokaa tulla, jos Classicista ei tykkääkään.

VC:n pelien kontrollit on optimoitu Classicille, joten tietysti sen pitäisi olla silloin parempi, mutta itsellä kun sattuu olemaan vanhastaan 7 GC -ohjainta(joista kaksi langattomia Wave Birdejä), olen tyytynyt niihin. En tosin omista kuin kaksi VC -peliä, Mario Kart 64:n ja TenEighty Snowboardingin, mutta niissä ainakin ovat toimineet moitteetta, joten en ole ainakaan vielä ajatellut Classicia hommata.

N64-pelit toimivatkin hyvin Cube-ohjaimilla, mutta joissain peleissä noilla pelaaminen on aika hankalaa. Suosittelen ehdottomasti Classic-ohjainta. Todella hyvä ohjain 2d-peleihin, jota taas Cube-ohjain ei ole parhaimmillaankaan heikon ristiohjaimen takia. Nappien sijoittelut myös tekevät pelaamisen joissain peleissä todella vaikeaksi.

Itse aion todennäköisesti lähinnä NES- ja SNES-pelejä pelata VC:llä, joten Classic lienee omiin tarpeisiini paras vaihtoehto. Vai onko kukaan esim. Wavebirdillä koittanut vetää NES:n Punchoutia, että millainen kokemus se on?

Mainitaanpa vielä sellainen asia, että tuossa kun alustavasti katselin itse ChoicesUK:n hintoja (sitä ennen olin vaan mutuna tietoinen hinnasta), niin kaksi Classic-ohjainta toimituskuluineen päivineen maksaa yhteensä n. 30.5 euroa. Aika halpaa jos muistaa, että joissakin Suomen liikkeissä tuolla rahamäärällä ei saa edes yhtä Classic-ohjainta (verkkokauppa.comin hinta Classicille taisi olla 28-29 euron luokkaa + mahd. toimituskulut). Play-asissa Classicit taas maksavat n. 18 euroa + toimitusmaksut.

Jos meinaa vähänkään enemmän SNES- yms pelejä pelata, niin kannatta unohtaa Cube-ohjain ja sen näppäinten sijoittelu + onneton ristiohjain. Classic-ohjaimessa on paras ristiohjain, jonka olen nähnyt... parempi kuin alkuperäinen SNES-ohjain ja se on jo paljon. Kaikki kunnia Horin digipadille, mutta kukahan sankari sai idean tekaista syvät nuolta esittävät kolot ristiohjaimeen - no kumminkin Classicissa tämäkin peukalon tuhoaja on likvidoitu.

Mario World & DKC1-2 on nyt väännetty jälleen läpi Classicilla. Cube -ohjaimessa DKC:a ajatellen juoksu ja hyppy on ohjelmoitu toisinpäin kuin SNES:llä eli Classic on ehdoton. Kokeiltu on, eikä ainakaan mun päänsisäiseen rekisteriin tuota saanut mitenkään uudelleen asetettua - pelimaailman lakeja vastaan on toimintojen asetukset tuon pelin kohdalla Cube-ohjainta ajatellen. En tiedä onko tuosta saatu korjaavaa päivitystä. N64-peleihin Classic on myös ihan pätevä, mutta ei välttämättä pakollinen.

Cube-ohjainhan on tietenkin aivan loistava ohjain, mutta lähinnä N64-pelit ja tietty GC.

Classic-ohjain on oleellinen lähinnä SNES-peleihin kuten muotoilusta näkee (plus NeoGeo). NES ja Turbografx pelittävät erinomaisesti Wiikakella, Megadrive-pelit hyvin, ja N64-peleihin taas sopii Cube-padi. Eli jos aikoo SNES-pelejä pelata, silloin Classic kannattaa hankkia.

Lisänuntsan kanssa kannattaa harkita langatonta Nunchukia, joita tosin joutuu odottamaan markkinoille vielä hetken. Hinnan pitäisi olla suunnilleen sama kuin nykyisellä Wiikakeen johdolla kiinnitettävällä Nuntsalla, ja paristoiksi sopivat samat ladattavat paristot joita kannattaa Wiikakessakin käyttää, joten jos aikoo ylimääräiseen Nuntsaan sijoittaa, voi yhtä hyvin ostaa langattoman mallin nautittavaksi.

Tuosta Nykolta tulevasta langattomasta Nunchukusta sen verran, että varmasti siitä on paljon hyötyäkin, mutta aika osoittaa kuinka paljon haittoja siinä on. Ensinnäkin totta kai tämä langaton Nunchuk tulee olemaan painavampi (joskin toki kaikilla on voimia sitä pitää kädessä luonnollisesti). Se taitaa olla myös suurikokoisempi (sen langattoman signaalin vastaanotin taisi olla sen loppupään jatkeena. Lisäksi herää kysymys tarviiko tämä langaton malli nyt sitten myös strapin kuten Wii Remote. Tietenkin jokainen voi sanoa, että "No mulla nyt ainakaan ei ohjaimet lentele käsistä", mutta vaikka itsekin olen varmakätinen, niin en esim. Wii Sportsia pelatessa todellakaan aio ottaa sitä riskiä, että ohjain lentää suoraan kalliiseen littutelkkariin. Muissa peleissä taas liikkeiden ei tarvi olla niin laajoja, että langattoman Nunchukun tuomasta edusta olisi hyötyä (esim. Super Mario Galaxyn pelasin läpi sohvalla löhöten, eikä siinä tilanteessa Nunchukin kaapelista ole mitään haittaa).

Ainoa tilanne missä itse olen tämän normi-Nunchukin kaapelin todennut ärsyttäväksi oli juuri Wii Sportsia pelatessa. Tuli nimittäin löysät housut päällä pelattua nyrkkeilyä, ja kun tuli kiskaistua kova isku, niin eiköhän alhaalla roikkuva kaapeli noustessaan ottanut kiinni "noppiini", ja sangen epämukavan tunteen koin. Mutta tosiaan... Olisi aika naurettavaa kyllä alkaa molemmissa ranteissa pitämään strappeja, joten itse en ainakaan taida tähän Nykon tulevaan malliin sijoittaa...

Jos nurkissa lojuu vanhoja PS1/PS2 -ohjaimia ja vieläpä pitää niistä, niin tällainen n. viiden euron adapteri tuntuisi pikaisesti testattuna toimivan ihan hyvin. Esimerkiksi kakkosohjaimeksi GC/VC-peleihin tällainen menetelmä on varteenotettava vaihtoehto.

http://www.play-asia.com/paOS-13-71-g4-49-en-15-cube+joybox-70-14p.html

* Use your PlayStation or PlayStation2 controller on the Gamecube
* Play Game Cube games with a Dual Shock Joypad!
* Supports vibration function
* All buttons are fully converted
* PlayStation2 R1/R2 analog buttons supported (recognizes low or heavy push)
* New version now supporting dancing mats

Ylös Bottom