Tämä on mainospaikka (näillä pidetään sivusto pystyssä)

Windows CE - vakaa käyttöjärjestelmä?

  • Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja MaindrianPace
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä

MaindrianPace

New Member
Olen uusi Dreamcast-käyttäjä, omistanut tämän hienon koneen vasta vajaan kuukauden verran. MUTTA.

Voiko konsoli kaatua?

Koska konsolin kyljessä lukee ´Windows CE´, pidän tätä hyvinkin mahdollisena. Toinen vaihtoehto lienee että käytettynä ostettu konsolini on rikki, vaikka päällisin puolin laite onkin täysin mintti. Onko kaatuilu yleistä (vrt. Micro$oftin tuotteet yleensäkin)? Onko kenelläkään vastaavanlaisia kokemuksia? Entä onko Dreamcastille tarkoitetusta Windows CE toolkitistä kokemuksia - hyötyjä, haittoja?

Ymmärtääkseni Dreamcastiin saa asennettua myös Linuxin. Luonnollisesti se vaatii melkoisesti säätöä mutta käsittääkseni toimii - ja Windowsiin verrattuna vakaammin. Onko tämän foorumin käyttäjistä kukaan asentanut Linuxia omaan konsoliinsa? Olisin kiinnostunut kuulemaan omakohtaisia kokemuksia, en luettua ja toistettua toisen käden tietoa.

Koska en jaksa postata useampaan kategoriaan (pahoittelen) niin kysynpä vielä onko kenelläkään käytössä ACT Labsin valmistamaa RS Force-rattiohjainta Dreamcastissaan? Aiheestahan oli Loke-niminen moderaattori kirjoittanut lyhyen artikkelin viime vuoden marraskuussa. Ongelmana tässä on ratin taakse modulina liitettävän enginen, tai logiikkakortin löytäminen, joka siis mahdollistaa ratin käytön myös Dreamcastissa.

Onko kenelläkään myynnissä moista? Entä olisiko halukkaita tilaamaan sitä suoraan USA:sta, ACT Labsin kotisivujen kautta? Yksittäistä korttia tilatessa hinta kun muodostuu aika suolaiseksi lähinnä juuri rahtikustannusten takia (yht. n. 360 edesmenneessä FIM:ssä mitattuna).


Oikotie onneen - http://www.dts.soadc.com/
 
Nyt täytyy heti alkuun todeta että en todellakaan ole tämän aiheen asiantuntija joten korjatkaa vapaasti väärinkäsityksiäni.

Käsittääkseni DC:n käyttöjärjestelmänä ei missään nimessä ole mikään Microsoft-tuote vaan ihan oma viritys. Tuo "powered by Windows" vai mitä siinä nyt lukeekaan tarkoittaa vaan että koodissa on jotain valmiuksia ja virityksiä tuohon suuntaan. Eikä DC mitenkään sen ihmeemmin "kaatuile" kuin muutkaan konsolit. Yleensähän ainakin omalla kohdallani sattuneet toimimattomuudet ja pätkimiset johtuvat likaisesta levystä, tärinästä tai jostain vastaavasta.

Mitä taas tulee Linuxiin niin ei kai sitä nyt sentään voi DC:hensä asentaa. Kyseessä on vain levylle poltettava softa jota ajetaan siitä levyltä. Näin olen ainakin itse asian käsittänyt. Aika vähäistä on muutenkin käyttäjän mahdollisuus päästä vaikuttamaan yhtään minkään konsolin käyttöjärjestelmään, siihen tarvitaan ihan eri pelit ja pensselit.

Tässä maallikon näkemyksiä. Asiantuntijat täydentävät (kiitos!)
 
Muistaakseni yli 30 pelin kokoelmastani ainoa Windows CE-pohjainen peli on Worms Armageddon. Worms kaatuu ja jumittelee aika säännöllisesti ja sen ääni pätkii.

MSR on pari kertaa tiltannut muutaman kuukauden pelaamisen aikana (ei kuitenkaan käytä Windows CE:tä). Muut pelit eivät ole sekoilleet ainakaan niin että olisi jäänyt mieleen.
 
Originally posted by Rainman
Käsittääkseni DC:n käyttöjärjestelmänä ei missään nimessä ole mikään Microsoft-tuote vaan ihan oma viritys. Tuo "powered by Windows" vai mitä siinä nyt lukeekaan tarkoittaa vaan että koodissa on jotain valmiuksia ja virityksiä tuohon suuntaan. Eikä DC mitenkään sen ihmeemmin "kaatuile" kuin muutkaan konsolit. Yleensähän ainakin omalla kohdallani sattuneet toimimattomuudet ja pätkimiset johtuvat likaisesta levystä, tärinästä tai jostain vastaavasta.

Mitä taas tulee Linuxiin niin ei kai sitä nyt sentään voi DC:hensä asentaa. Kyseessä on vain levylle poltettava softa jota ajetaan siitä levyltä. Näin olen ainakin itse asian käsittänyt. Aika vähäistä on muutenkin käyttäjän mahdollisuus päästä vaikuttamaan yhtään minkään konsolin käyttöjärjestelmään, siihen tarvitaan ihan eri pelit ja pensselit.
Joo, toi on aika pitkälti ihan oikein.

Mitä nyt pelien tilttailemiseen, niin itselläni ei ole yksikään peli jumittunut kiinni (ja omistan yli 30 peliä ;)). Jopa Wormsi ei ole tiltannut. Tosin en ole hirveän paljon sitä pelannutkaan, mutta hyvin se on kyllä tähän asti toiminut.

Useimmat CE-käännökset ovat muuten ihan hyviä (esim. Starlancer), joten ei niitä pelejä kannata alkaa välttelemään vain tämän mukamas Windowsin takia.
 
Minulla ei ole Dreamcast tiltannut kuin kerran Headhunteria pelatasessani, joten en pidä sitä sen kaatumatautisempana kuin muitakaan pelikonsoleita.

Mitä taas tulee Windows CE - käyttöjärjestelmään niin ainakin minä olen ihan tyytyväinen sen toimintaan omassa Compaq Ipaqissani. Mitään sekoilua ei ole esiintynyt. :)

ACT Labsin ratista sen verran, että asiasta piti tulla artikkeli tälle sivustolle, mutta yllättäen rahan-/ajanpuute puuttui asiaan. Pitää katsoa tilannetta tarkemmin kun kyseisen ratin ps2-palikka on valmis.
 
Ylös Bottom