Tämä on mainospaikka (näillä pidetään sivusto pystyssä)

WLAN-modeemin kantomatkan lisääminen

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja JS83
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä

JS83

New Member
Kotona on adsl 8/1 nettiliittymä joka on wlan modeemilla jaettu langattomasti kodin eri laitteille. Nyt täytyisi saada kantomatkaa pidemmäksi, että riittäisi viereiseen taloon myös. Viereisessä talossa minun reititin näyttää 1-2 palkkia signaaliksi ja se ei riitä nähtävästi pitämään nettiä yllä.
Viereisestä talosta löytyy myös wlan modeemi. Onko mahdollista, että minun reititin lähettäisi signaalia ja toinen ottaisi sitä vastaan ja jakaisi eteenpäin heidän läppäriin? Jos on niin kuinka tämä tehdään?

Vastaus: Wlan-modeemin kantomatkan lisääminen

Onko mahdollista, että minun reititin lähettäisi signaalia ja toinen ottaisi sitä vastaan ja jakaisi eteenpäin heidän läppäriin? Jos on niin kuinka tämä tehdään?
On, jos kumpikin laite tukee WDS-toimintoa.

Karkea esimerkkikuva:
wds-ap.png

Ratkaisu joka ei vaadi niin paljon konffausta on reitittimen antennin tai koko reitittimen vaihto.

Sain netin toimimaan kun ostin 3 antennisen reitittimen!

jenal89300.jpg

Nyt näyttää naapurissa signaaliksi 3 palkkia ja netti toimii hyvin.

Kysymys kuuluukin:
Tuleeko noihin kaikkiin kolmeen antenniin sama signaali ja kuinka nuo pitäisi suunnata, että saisi mahdollisesti vielä paremmat kentät?

Tuleeko noihin kaikkiin kolmeen antenniin sama signaali ja kuinka nuo pitäisi suunnata, että saisi mahdollisesti vielä paremmat kentät?
Sama signaali tulee. Tosin koska PS3 käyttää vain 802.11g-standardia, ei se taida useampaa antennia edes tukea. Mitään sen tarkempaa suuntausohjetta ei liene olemassakaan, mutta voit tietysti kokeilla hivuttaa sentti kerrallaan antennia johonkin suuntaan. Luulen, että jos signaali on muuten jo noinkin hyvä, ei pelkällä suuntauksella enää selvää parannusta saa aikaan.

Vastaus: WLAN-modeemin kantomatkan lisääminen

Nyt on ilmaantunut seuraava ongelma:

Jos olemme netissä naapurin kanssa samaan aikaan, niin netti ei toimi kunnolla meillä eikä viereisessä talossa :confused: Yhteys takertelee ihan perus surffailullakin...

Onko modeemin säädöissä jotain pielessä? Kuinka IP-osoitteet ja muut asetukset täytyy olla?

Molemmissa koneissa on Windows 7 ja asetuksiin en ole mitään muuttanut.

Jos olemme netissä naapurin kanssa samaan aikaan, niin netti ei toimi kunnolla meillä eikä viereisessä talossa :confused: Yhteys takertelee ihan perus surffailullakin...
Se on WLANin "ominaisuus", että mitä useampi laite siihen on liittynyt, sitä hitaammaksi yhteys kaikilla käy. Ja varsinkin jos käytätte kumpikin paljon upload-kaistaa, ei yhteys ehdi lähettää kuittausviestejä tarpeeksi nopeasti, jolloin download-nopeuskin hidastuu selvästi.

Vielä pyydän neuvoa koska tämä on ainut paikka mistä saan apua :)

Olisiko tälläisestä hyötyä naapurin koneessa signaalin vahvistamiseksi? Olisi varmasti parempi antenni kuin läppärin oma... BUFFALO WLI-U2-SG54HG

20070613210738560.jpg

Buffalo Technology - Products - WLI-U2-SG54HG : Wireless-G High Gain USB 2.0 Adapter

Jos olisi, niin mistä Suomesta tuollaisen saisi osettua kun en ole löytänyt nettikaupoista?
Onko jollain muulla valmistajalla vastaavaa?

Olisiko tälläisestä hyötyä naapurin koneessa signaalin vahvistamiseksi?

Langattoman verkon siltaaminen pidemmän välimatkan yli vaatii yleensä kunnollista suuntaavaa antennia molempiin päihin. Nämä ovat pääsääntöisesti kalliita, eikä halpis-reitittimiin sellaista saa yleensä edes kiinni. Kotikäyttöön tarkoitetun halpis-tukiaseman teho ja antennit ei riitä tuollaisiin touhuihin juuri koskaan.

Jos haluat verkolta nopeutta ja luotettavuutta ei kannata ostaa sitä ihan halvinta tukiasemaa, minkä marketista löytää, sillä pääsääntöisesti ne eivät etenkään nopeudessa yllä lähellekään ilmoitettuja lukemia. Samaten liikenteen reitittäminen useamman clientin välillä muodostuu nopeasti pullonkaulaksi.

Kotikäyttöön tarkoitetuista kannattaisi miettiä sellaista mallia, jossa on kaksi radiota (dual band) eli 2.4Ghz ja 5Ghz radiot. Näistä toisen (2.4Ghz) kiinnität pelkästään tuohon yhteyden jakamiseen, eli naapurin tukiasema/verkkokortti käyttää sen palveluja ja omat laitteesi taas 5Ghz palveluja. Käytönnössä sinulla on tällöin kaksi eri nimistä ja eri taajuudella toimivaa langatonta verkkoa samasta tukiasemta. Tämä sen takia, että tällöin radioliikenne ei häiritse toisiaan ja 2.4Ghz taajuusalueella on pidempi kantomatka. Voit toki käyttää 2.4Ghz taajuusaluettakin itsekin, jos omat laitteesi ei 5Ghz aluetta tue, mutta tällöin kaikki liikenne kulkee yhden radion kautta ja aiheuttaa ruuhkaa ja katkoksia pahimmassa tapauksessa.

Yksi tapa on ostaa yksi tukiasema lisää, jonka kytket ethernet-kaapelilla pääreitittimeen ja viet sen mahdollisimman lähelle naapurisi suuntaan seinälle.

Minkälaista yhteyttä olet ylipäätään jakamassa ja mikä on välimatka naapuriin?

Tämän ohjelman kanssa voit hieman tutkia miten signaalin voimakkuus muuttuu tukiaseman sijainnin ja antennien suuntaamisen mukaan: http://www.metageek.net/products/inssider/

Ja lue tosiaan nuo ylempänä linkittämäni artikkelit, ja samalta sivustola löytyvä muukin infoa liittyen langattomiin verkkoihin.

Minkälaista yhteyttä olet ylipäätään jakamassa ja mikä on välimatka naapuriin?

Tämän ohjelman kanssa voit hieman tutkia miten signaalin voimakkuus muuttuu tukiaseman sijainnin ja antennien suuntaamisen mukaan: inSSIDer | MetaGeek

Ja lue tosiaan nuo ylempänä linkittämäni artikkelit, ja samalta sivustola löytyvä muukin infoa liittyen langattomiin verkkoihin.

-Yhteys on ADSL 8/1
-Välimatka on n. Wlan-reitittimestä naapurin tietokoneeseen n. 25-30m ja reitittimen olen laittanut kotona lähimmäs mitä seinien sisällä mahdollista. Välimatka ei siis todellakaan ole kovinkaan suuri. Välissä tietysti kaksi ulkoseinää.
-Naapurissa signaali vaihtelee 3 ja 4 palkin välillä (Max 5 palkkia) . Kun palkkeja on 4 niin speedtest.net näyttää tulokseksi:

Ping: 36ms
Download: ~7Mbs
Upload: ~0.75Mbs

Ja kolmella palkilla:

Ping: 40ms
Download: ~0.65Mbs
Upload: ~0.75Mbs

Eli signaalin ei tarvitsisi kovinkaan paljoa parantua, että yhteys olisi hyvä jos se jo nyt vaeltelee 3 ja 4 palkin välillä.

Englanti ei ole vahvinta alaani joten linkeistäsi ei hirveästi ole hyötyä :o

Viimeksi muokannut moderaattori:

Eli signaalin ei tarvitsisi kovinkaan paljoa parantua, että yhteys olisi hyvä jos se jo nyt vaeltelee 3 ja 4 palkin välillä.

Juu, mutta pienellä lähetysteholla toimiva radioverkko on kovin häiriöaltis ja tuolla välimatkalla häiriöherkyys suurenee. Ulkoseinien materiaali (betoni, metallikehikot yms.) voi vaimentaa signaalia todella paljon samoin kun lähistöllä olevat muut häiritsevät radiosignaalit (langaton hiiri, bluetooth laitteet, langattomat kuulokkeet, mikroaaltouuni jne.).

Mahdollisesti naapurillesi tuollainen lisäantenni auttaa, mutta mitään takeita siitä ei kyllä ole.

Mahdollisesti naapurillesi tuollainen lisäantenni auttaa, mutta mitään takeita siitä ei kyllä ole.

Näin itsekkin ajattelin, että tuollainen saattaisi auttaa juuri sen verran kuin tarvitseekin. Meillä netti toimii jokapaikassa täydellisesti!

Eli kuka Suomessa myy tuollaista Buffalon USB antennia vai onko vastaavia muilla valmistajilla?

Meillä netti toimii jokapaikassa täydellisesti!

Varmasti, mutta kaksi ulkoseinää ja pitkä pätkä ulkoilmaa muuttavat tuon helposti ;) Minulla ei kotona kanna yksi 2.4Ghz verkko edes lisäantennilla talon sisällä kaikkiin huoneisiin, saatikka seuraavaan taloon, joten älä odottele ihmeitä. Sen takia minulla kaksi erillistä tukiasemaa, joista toinen dual band. Tuossa sinun tapauksessa mennään oikeasti ihan rajoilla, että toimii ylipäätään.

Eli kuka Suomessa myy tuollaista Buffalon USB antennia vai onko vastaavia muilla valmistajilla?

Kokeile täältä: Verkkokauppa.com main tai Verkkokauppa.com main

En sitten tiedä mistään mitään, mutta kerron oman mielipiteeni/kokemukseni - toivottavasti on apua.

Itse luulen, että se WLAN-yhteyden jakaminen on se pullonkaula ts. vaikka saisit vahvistettua naapurille menevää signaalia, niin pelkään ettei parannusta tapahtuisi. Minulla on nimittäin kotona ADSL-yhteys jaettu Netwjorkin wlan-reitittimellä (uudessa parempi lähetysteho) siten yläkertaan, yhteys on luokkaa 10-25% ja välillä katkeaa. Siitä huolimatta silloin kun yhteys on "päällä", niin se toimi täydellä kapasiteetilla minkä wlan pystyy siirtämään. Eli silloin kun on yksi käyttäjä, niin homma toimii.

Minä en siis tuhlaisi rahojani noihin lisäantenneihin (tai voit kokeilla jos apua, palauttaa sitten jos ei toimi). Tuo Hartzun ehdottama kahden eri taajuuden verkko toimisi taatusti, mutta sinuna minä kokeilisin vaikka seuraavanlaista kytkentää. Laitteita sinulla luultavasti on.

1) ADSL signaali "seinästä" alkuperäiseen modeemiin.

2) Modeemista alkuperäiseen wlan-reitittimeen.

3) Tästä wlan-reitittimestä vaikka portista 1 kaapeli 3-antennisen reitittimen wan-porttiin.

Ja sitten noiden reitittimien asetuksista eri wlan-kanavat päälle.

Tällöin naapurillesi pyhitettäisiin 3-antenninen reititin ja itse muodostaisit yhteyden vanhaan reitittimeen. Kannattaa kokeilla.

1) ADSL signaali "seinästä" alkuperäiseen modeemiin.

2) Modeemista alkuperäiseen wlan-reitittimeen.

3) Tästä wlan-reitittimestä vaikka portista 1 kaapeli 3-antennisen reitittimen wan-porttiin.

Ja sitten noiden reitittimien asetuksista eri wlan-kanavat päälle.

Tällöin naapurillesi pyhitettäisiin 3-antenninen reititin ja itse muodostaisit yhteyden vanhaan reitittimeen. Kannattaa kokeilla.

Täytyypäs kokeilla tuota, että molemmilla signaali erireitittimistä! Ainut mikä huono puoli tässä tulee minulle on, että 3 antennin reititin tukee 300Mbs ja vanha yhden antennin vain 54Mbs. Mutta jos näin saisin toimimaan niin säästäihin jokusen kympin rahaa :)

Mutta illalla pääsen testaamaan Hartzun linkittämää inSSIDer 2.0-ohjelmaa mikä näyttää signaalin voimakkuuden huomattavasti tarkemmin mitä nuo Windowsin omat palkit.

Joka tapauksessa viime yönä laitoin tilaukseen eBaysta tälläisen USB-antennin:
Wireless LAN Card USB WiFi Adapter With 9dBi Antenna - eBay (item 200542133204 end time Feb-08-11 20:04:25 PST)
Hintaa jäi alle 12€ joten konkurssiin ei mennä vaikka ei auttaisikaan ;)

20100928_img_004694.jpg

Täytyypäs kokeilla tuota, että molemmilla signaali erireitittimistä!

Joo, ja tajusin et oot noita laitteita hommannut vissiin Gigantista, niin voit helposti palauttaa niitä kans.

Tuo antenni voi tosiaan auttaa, jos tuo 9 dbi-vahvistusarvo pitää kutinsa.

Jos mahdollisimman halvalla haluat päästä, niin itse en voi kuin suositella Verkkokaupan halvinta reititintä (22203 - Netwjork 150Mbps WLA - Verkkokauppa.com). Itsellä tämä uusi versio toimii yhtä hyvin kuin vanha ja 6 dBi:n lisäantenni.

Eikös halvimman tehokkaan suunta-antennin tekemiseen pringles-purkista löydy myös ohjeet ympäri internettiä? alkaen vaikka tuosta Cantenna - Wikipedia, the free encyclopedia tai tuosta How To Make A WiFi Antenna Out of A Pringles Can

Käsittääkseni pitäisi olla näppärä tehdä 2-antenniseen malliin, jolloin toisen antennin saisi pyhitettyä Access Pointtien väliseen liikenteeseen ja toisen huoneistokohtaiseen.

Joka tapauksessa viime yönä laitoin tilaukseen eBaysta tälläisen USB-antennin:
Wireless LAN Card USB WiFi Adapter With 9dBi Antenna - eBay (item 200542133204 end time Feb-08-11 20:04:25 PST)
Hintaa jäi alle 12€ joten konkurssiin ei mennä vaikka ei auttaisikaan ;)

20100928_img_004694.jpg

Maanantaina sain antennin. Aivan uskomattoman hyvä lisäantenni! Täydet kentät tulivat naapuriin heti ja netti toimii täydellisesti! Täydet kentät pysyivät vaikka laitoin antennin lattialle vaakatasoon ja heitin suuren tyynyn sen päälle.

Aluksi testailin sitä omalla kannettavalla. Läppärini oma Wi-Fi löytää 2 eri verkkoa (molemmat omia) mutta kun laitoin tämän lisäantennin kiinni niin löytyi yhteensä 7 :eek:

Hintaisekseen täydellinen peli :)

Minulla pöytäkone, jonka vieressä modeemi ja Netwjorkin langaton reititin. Pojalla kannettava n.8m päässä toisessa huoneessa ja yhteys pätkii. Jos nyt hankkisin tuollaisen antennin myös, mihin sen siis laittaisin: reitittimeen vai pojan kannettavaan? (En ymmärrä yhtikäs mitään näistä tietokone-asioista, mutta yritän jotain...)
satu

Ylös Bottom