Tämä on mainospaikka (näillä pidetään sivusto pystyssä)

World Wrestling Entertainment

Vastaus: World Wrestling Entertainment

Tuli tuossa eilen katottu moneen vuoteen WWE:tä. Itse olin sarjan suuri fani 2000 - luvun alkupuolella, jolloin ikääkin oli niukasti yli 10 vuotta. Jakson jälkeen älysin, kuinka paljon WWE:n taso on romahtanut sen kultavuosistaan.

Triple H, Shawn Michaels, Jeff Hardy ja Edge, kaikki ovat lopettaneet. Oikeastaan kaikki, joita tuli nuorena paljon seurattua, ovat jättäneet leikin kesken. Samaan listaan voisi vielä nimetä Chris Benoitin ja Eddie Guerreron, jotka molemmat ovat pois menneet.

Näiden herrojen tilalle on otettu jotain ihme amatöörejä, joista paistaa selvästi läpi näytteleminen ja iskujen yliliioitteleminen.

WWE:ssä kuitenkin siltikin vielä jotain hyvää: Rey Mysterio, Undertaker ja Kane. Näiden herrojen edesottamuksia kehässä oli ja on edelleen mukavaa seurata. Myöskin Randy Orton on parantanut selvästi tasoaan 2000 - luvun alkupuolelta ja voin sanoa, että on kyllä yksi sarjan suurimmista toivoista tulevaisuutta ajatellen.
 
Vastaus: World Wrestling Entertainment

Tuli tuossa eilen katottu moneen vuoteen WWE:tä. Itse olin sarjan suuri fani 2000 - luvun alkupuolella, jolloin ikääkin oli niukasti yli 10 vuotta. Jakson jälkeen älysin, kuinka paljon WWE:n taso on romahtanut sen kultavuosistaan.

Triple H, Shawn Michaels, Jeff Hardy ja Edge, kaikki ovat lopettaneet. Oikeastaan kaikki, joita tuli nuorena paljon seurattua, ovat jättäneet leikin kesken. Samaan listaan voisi vielä nimetä Chris Benoitin ja Eddie Guerreron, jotka molemmat ovat pois menneet.

Näiden herrojen tilalle on otettu jotain ihme amatöörejä, joista paistaa selvästi läpi näytteleminen ja iskujen yliliioitteleminen.

WWE:ssä kuitenkin siltikin vielä jotain hyvää: Rey Mysterio, Undertaker ja Kane. Näiden herrojen edesottamuksia kehässä oli ja on edelleen mukavaa seurata. Myöskin Randy Orton on parantanut selvästi tasoaan 2000 - luvun alkupuolelta ja voin sanoa, että on kyllä yksi sarjan suurimmista toivoista tulevaisuutta ajatellen.

On totta, että kovinkaan montaa konkaria ei ole enää mukana kuvioissa. Silti on ymmärrettävä, että painijat vanhenevat ja paikat alkavat hajota ennen pitkää. Kyllä sitä ennemmin katsoo uran lopettamista kuin halvaantumista kehään. Muutenkaan painijoiden urat eivät ole kovin pitkiä noin yleisesti ottaen. Yleensä lapaset isketään naulaan viimeistään hieman yli 40 vuotiaana.

Laji on muutenkin nopeasti uudistuvaa ja siksi onkin hyväksyttävä, että uusia naamoja tulee mukaan. Esimerkiksi silloin kun The Rock siirtyi tekemään leffoja, mukaan tulivat sellaiset nuoret kaverit kuin John Cena ja Randy Orton. Nykyään firman isoimpia nimiä molemmat. Omasta mielestäni on hyvä, että silloin tällöin tulee tilaa uusille painijoille, ettei tarvitse katsoa samoja naamoja vuodesta toiseen.

Kanesta sen verran, että hahmo pilattiin siinä vaiheessa kun naamari lähti kävelemään. Eikä tilannetta yhtään auta se, että mies on nykyään kankea ja hidas. Sen sijaan Undertakeria on mukava nähdä silloin tällöin kehässä. Eikä Triple H:kään ole virallisesti lopettanut uraansa. Lisäksi Chris Jerichokin on tekemässä paluuta lähitulevaisuudessa.

Se mistä itse olen huolissani enemmän, on tämä lapsiystävällinen PG kausi. Orton ja Cena ovat molemmat supermiehiä, joita ei pysäytä mikään. Puuttuu vain viitta. Lisäksi taso on muutenkin liian löysää, jos vertaa tuohon 2000-luvun alkuun. Erityisen hyvänä esimerkkinä Steve Austinin ja Booker T:n välinen kohtaus kaupassa, jossa Austin pahoinpiteli Booker T:n. Ja muutenkin ohjelmat olivat väkivaltaisempia. Onhan tämä nykyiselläänkin mainiota viihdettä, mutta mielestäni katsojalukujen lasku jenkkilässä kertoo siitä, että asialle pitäisi tehdä jotain.

Myös yleisö on todella laimeaa nykyään. Muistan elävästi kuinka ennen koko yleisö osoitti suosiota jaloillaan täydellä areenalla. Nykyään taas yleisö on suurimmaksi osaksi hiljaa, muutaman taputellessa puoliksi tyhjässä hallissa. Ovelasti muuten valitsevat kamerakulmat, ettei karu totuus paljastuisi kuinka vähän yleisöä todellisuudessa on.

Uskon kuitenkin vahvasti, että kunhan näille uusille naamoille saadaan kunnon hahmot ja yleisön tuki, tulee tämäkin paranemaan huomattavasti. Vielä kun tästä lapsiystävällisyydestä päästäisiin irti, niin kaikki olisi täydellistä.

Vielä hieman ohi aiheen pienenä lisäyksenä, että kannattaa tutustua Fight Club Finlandiin osoitteessa Etusivu - Fight Club Finland - Pro Wrestling, ellet ole jo tutustunut. Kannattaa mennä ennakkoluulottomasti katsomaan, kun liputkin ovat vain 10-15 euroa. Ottelut ovat paljon tiukempia kuin WWE:ssä, sillä painijoilla ei ole yhtä tiukka aikataulu. Ainakin Helsingin DOMissa olleet tapahtumat ovat olleet täyttä tykitystä alusta loppuun. Tapahtumia järjestetään silloin tällöin muuallakin päin suomea.
 
Vastaus: World Wrestling Entertainment

Tuli tuossa eilen katottu moneen vuoteen WWE:tä. Itse olin sarjan suuri fani 2000 - luvun alkupuolella, jolloin ikääkin oli niukasti yli 10 vuotta. Jakson jälkeen älysin, kuinka paljon WWE:n taso on romahtanut sen kultavuosistaan.

Mä taas katselin WWF-orgaanisaation matseja kultaisella 1980-luvun lopussa/1990-luvun alussa. Hulk Hogan, Ultimate Warrior, Bret "Hitman" Hart, Jake "The Snake" Roberts, Demolition.. Kaveri nauhoitteli VHS:lle Sky-kanavalta. Oi niitä aikoja..

En kyllä jaksa enää seurata nykyajan wrestling-touhuja.. Äijät tuntuvat puhuvan huomattavasti enemmän kuin ennen (varsinkin kehässä), jolloin kuitenkin pääosin painittiin. Ja okei, tuo ikäkin taitaa vaikuttaa.. ;)

Mutta omalla tavallaan arvostan kyllä wrestling-äijiä vieläkin ihan show-mielessä. Hehän ovat tavallaan aliarvostettuja sirkustaiteilijoita - homma on pääosin feikkiä, liikkeet etukäteen sovittuja ja puheet käsikirjoitettuja, mutta kyllä tuo painiminen kuitenkin taitoa, akrobatiaa ja fysiikkaa vaatii (ainakin jos sen aikoo tehdä *hyvin*)..

Ja onhan tuossa lajissa itselle vähän nostalgiaa takana, varsinkin kun Wrestler-leffan näki. Kyllä siihen pääsi ihan eri tavalla sisälle kun lajia oli joskus aikoinaan seurannut. Suosittelen myös tätä dokkaria (Jake Roberts on siinä vähän kuin Mickey Rourken hahmo):
Amazon.com: Beyond the Mat (Unrated Director's Cut) (Ringside Special Edition): Roland Alexander, Barry W. Blaustein, Darren Drozdov, Collette Foley, Dewey Foley, Mick Foley, Noelle Foley, Brandee Funk, Stacey Funk, Terry Funk, Vickie Funk, Paul
 
Ylös Bottom