Ajattelin että voitaisiin kerätä peleistä sellaisia hetkiä kun ns. "pää räjähtää" tai tulee jonkinlainen muu "wau-elämys".
Eli mindblow- ja wow-elämyksiä peleistä siis.
Annan kuvitteellisen esimerkin: "pelasin peliä I'm Totally Not Dead ja piti hetki hengähtää kun paljastui että pelasinkin koko ajan kuolleella pelihahmolla".
Ja perhana muistakaa laittaa nyt sitten mieluummin liikaa asioita spoilereihin kuin liian vähän ettei hienot hetket mene pilalle niiltä, jotka haluavat ne itse pelissä kokea eivätkä spoilaantua etukäteen.
Hienoja hetkiä tietysti on myös spoilerittomat asiat, kuten vaikkapa tällainen esimerkki: pelasin Open Worldia ja kun pääsin ekalta alueelta isommalle niin oli melkoinen järkytys tajuta kuinka iso pelin maailma oikeasti onkaan.
---
Tämä keskusteluaihe tuli päähän kun pelasin Outer Wildsin lisäriä Echoes of the Eye:ta.
Jo pelkästään emopelissä on niin lukuisia kohtia, joissa tulee ällistyksiä, joten keskityn nyt pelkästään tuohon lisäriin. Palaan varmaan myöhemmin pääpeliin kun saan virkistettyä muistia myös sen parissa. Outer Wildsin siis pelasin alun perin Game Passin kautta ja nyt ihan vasta ostin pleikkarille version, jossa on myös lisäri, jotta pääsin sitäkin pelailemaan.
Mutta mennäänpä asiaan. Näitä on monia.
En odottanut Echoes of the Eye:lta mitään kummoisempaa koska Outer Wilds oli jo niin kova juttu että ajattelin sen vain tarjoavan sitä samaa. Tavallaan olin oikeassa, sillä emopeli tarjosi sekin samanlaisia "wtf"- ja "mindblow"-hetkiä kuin Echoes of the Wild. Oletin vain että emopelin jälkeen ei lisäri enää onnistuisi yllättämään mutta olin kovin väärässä. Tuli puun takaa ja rajusti.
Ehkä sekin vaikutti että jossain arvostelussa sanottiin jotain siihen tyyliin että olisi "vain" sitä samaa.
Eli mindblow- ja wow-elämyksiä peleistä siis.
Annan kuvitteellisen esimerkin: "pelasin peliä I'm Totally Not Dead ja piti hetki hengähtää kun paljastui että pelasinkin koko ajan kuolleella pelihahmolla".
Ja perhana muistakaa laittaa nyt sitten mieluummin liikaa asioita spoilereihin kuin liian vähän ettei hienot hetket mene pilalle niiltä, jotka haluavat ne itse pelissä kokea eivätkä spoilaantua etukäteen.
Hienoja hetkiä tietysti on myös spoilerittomat asiat, kuten vaikkapa tällainen esimerkki: pelasin Open Worldia ja kun pääsin ekalta alueelta isommalle niin oli melkoinen järkytys tajuta kuinka iso pelin maailma oikeasti onkaan.
---
Tämä keskusteluaihe tuli päähän kun pelasin Outer Wildsin lisäriä Echoes of the Eye:ta.
Jo pelkästään emopelissä on niin lukuisia kohtia, joissa tulee ällistyksiä, joten keskityn nyt pelkästään tuohon lisäriin. Palaan varmaan myöhemmin pääpeliin kun saan virkistettyä muistia myös sen parissa. Outer Wildsin siis pelasin alun perin Game Passin kautta ja nyt ihan vasta ostin pleikkarille version, jossa on myös lisäri, jotta pääsin sitäkin pelailemaan.
Mutta mennäänpä asiaan. Näitä on monia.
Ensinnäkin jo pelkän lisäosan tapahtumapaikan paikantaminen on oma hieno juttunsa. Ensin täytyy ratkoa satelliitin kuvista mysteeriä ja hoksata että täytyy päästä satelliitin luo. Sitten viimeistään paljastuu että aurinkokunnassa on näkymätön kohde, kenties planeetta, joka näkyy vain tietyssä kohtaa satelliitin kiertorataa. No, siitä sitten sitä kohti ja paljastuu että siellä on piilotettu jättimäinen avaruusalus/tukikohta.
Jo pelkkä "halomainen" maailma oli hieno mutta mitä enemmän sitä tutki, sitä enemmän se antoi vinkkejä ja toisaalta taas toi uusia kysymyksiä. Ja kun tajusi että paikassa on myös hautaholvimaisia paikkoja "muumioineen", niin homma vain kiihdytti mielenkiintoa.
Siinä vaiheessa kun tajuaa että paikan "sisällä" on vielä toinen sisäinen/piilotettu paikka tai portaali sellaiseen, alkaa lisäri vasta kunnolla avautua. Tämän hienoutta vielä lisää se miten koko ajan saa taas lisää tiedonjyviä siitä, mikä on homma juju ja idea.
Siinä kohtaa kun tajuaa että paikan asukkaat siirtyivät periaatteessa virtuaalitodellisuuteen, on olo häkeltynyt. Kyse ei siis ole mistään portaalista tai toisesta ulottuvuudesta vaan virtuaalisesta paikasta. Samoin tulee selväksi miten paikkaan pääsee tai joutuu ja mitkä sen säännöt ja suhde tosimaailmaan on.
Siinä kohtaa kun tajuaa että lisärin lokaation lataustauot eivät ole OIKEITA (pelissä olevia) lataustaukoja vaan sen paikan virtuaalisen paikan lataustaukoja, on oikeasti paras termi "mindblow". Ja se, miten tuota tietoa täytyy hyödyntää eteenpäin päästäkseen. Saati se, että virtuaalimaailmassa on bugeja, joita täytyy hyödyntää eteenpäin päästäkseen.
En odottanut Echoes of the Eye:lta mitään kummoisempaa koska Outer Wilds oli jo niin kova juttu että ajattelin sen vain tarjoavan sitä samaa. Tavallaan olin oikeassa, sillä emopeli tarjosi sekin samanlaisia "wtf"- ja "mindblow"-hetkiä kuin Echoes of the Wild. Oletin vain että emopelin jälkeen ei lisäri enää onnistuisi yllättämään mutta olin kovin väärässä. Tuli puun takaa ja rajusti.
Ehkä sekin vaikutti että jossain arvostelussa sanottiin jotain siihen tyyliin että olisi "vain" sitä samaa.