Julkkarissa hain tämän kakkosmallin samoin kun sen ensimmäisenkin. Eli nyt vähän reilu 1,5kk ollut käytössä tämä uusi. Ensimmäisen ja tämän väliset erot nyt löytää vaikka googlettemalla jos kiinnostaa, niin en ala niitä nyt tähän mitenkään erityisesti listailemaan Puhun niistä mistä on jotain järkevää sanottavaa.
Tässä videolla mainitaan että ohjaimessa on softan puolesta "drift prediction" eli suomeksi joku driftaamisen (ohjain antaa analogitatin inputtia vaikket koske tattiin. Tulee yleensä kulumisen yhteydessä) ennustus/poisto hommeli ? Ei mitään käsitystä miten se toimii, jos toimii, mutta kuulostaa ainakin ajatuksena vähintään mielenkiintoiselle. Yli 30 uudistusta alkuperäiseen verrattuna mainostettiin, mutta ihan muutamaa kaikissa trailereissakin kohkattua isoa ominaisuutta lukuun ottamatta ei ole käsitystä mitä nämä ovat. Olisi mukava tietää. Tuotakoon myös vaikka tässä vaiheessa ilmi, että ainakaan nyt vielä kirjoitus hetkellä ohjaimessani ei esiinny lainkaan driftiä. Verraten nyt vaikka siihen ykkösmalliin jossa viidestä tai kuudesta (en muista enään enkä jaksa kaivella kuitteja) omistamastani kappaleesta, niin neljässä oli driftiä suoraan paketista. Mikä on, nyt isompia voimasanoja käyttämättä, kauhean surullista. Moving on.
Itsellä oli lievä järkytys ensimmäisen kerran pidellä tätä kakkosmallia kädessä. Nämä uudet pinnoitteet tuntuivat... huonolle omiin käsiin. Jotenkin oudon liukkaalle ja karhealle samaan aikaan. Väärälle. Ikävä kyllä asia ei ole muuttunut mihinkään tässä ajan mittaan. Edelleen tulee lievä puistatus aina kun ohjaimen ottaa ensimmäisen kerran käsiin. Ihan siis kaikki peruskapulat tuntuvat paljon paremmalta käsissä. Elite 1 tuntui loistavalta kädessä. Iso miinus itselle että vaihdettiin tuota grippien materiaalia. Jonkun revikan muistan julkkarin tienoilla katsoneeni missä kirottiin samaa asiaa, eli en ole ainakaan ihan yksin tämän turhautumiseni kanssa. Jee? Kyllä tällä nyt silti pelata voi, ja jossain kohtaa sitä ei enään huomaakaan.
Varmaan isoin paukuteltu ominaisuus eli tattien kiristäminen on ollut itselle myös pettymys. Ajatuksena kuulostaa edelleen toimivalta että varsinkin yhdistettynä normaalia pidempään tattiin saadaan aikaan vipuvarsi jolla on äärettömän helppo tehdä pieni ja tarkkuutta vaativia liikkeitä. Noh, itsellä tämä ei nyt ainakaan oikein ota onnistuakseen. Nimittäin kaikilla muilla paitsi sillä vähiten vastusta antavalla (eli samalla mitä on onen perus ohjaimissa ja elite 1) niin juuri niitä pieniä liikkeitä on todella vaikea tehdä. Tuntuu nimittäin että se tatin jäykkyys ei jakaannu tasaisesti. Tällä tarkoitin sitä, että mielestäni se vaatii eniten voimaa siihen että se tatti "lähtee liikeelle" siitä oletusasennostaan. Tämä nyt taas johti todella usein siihen että yritän tehdä sitä pienen pientä korjausliikettä, mutta tatti ei pääse sen "kynnyksen" yli. Lopputuloksena mitään ei tapahdu ja kohta tehdään asiasta hätääntyneenä suurempi korjausliike että päästään kynnyksen yli, mikä johtaa suomeksi sanottuna lapasesta lähtemiseen. Viime perjantaina palautin molemmat tatit siihen samaan millä tuli 4 vuotta pelattua ja tuntui heti että meni pelit paremmin. Varmasi opeteltavissa oleva asia tämäkin, mutta ei tuottanut itsellä haluttua lopputulosta.
Takapedaalit/napit/melat/lavat, miksikä niitä nyt kukin haluaakaan kutsua, olivat itselle myös ekaan eliteen tottuneena alkuun pieni kulttuurishokki. Varsinkin se lyhyempi pedaali on menettänyt valehtematta ainakin puolet koostaan, joten sormet joutui asettelemaan takana hiukan eri tavalla, mikä johti harha painalluksiin. Takanapit antavat myös enemmän vastusta verrattuna ykkkösmalliin. Hetki meni tottumiseen, mutta kaiken kaikkiaan pidän kakkosmallia tässä asiassa parempana.
Akku tuntuu kestävän aikalailla sen 40h mitä lupailtiinkin. Itsellä ohjaimen LED-valo asetettu himmeimmälle, vaikka tuskin se nyt juuri mitään kuluttaakaan.
Yksi iso harmituksen aihe itsellä on koskien näitä uusittuja tatteja. Vanhan eliten tatit eivät nimittäin käy tähän uuteen, mikä vaikuttaa henk. koht. aika keinotekoiselle estämiselle. Vanhassa tatissa oli neljä väkästä siellä sisäpinnassa. Uusissa on kolme. Mitään muuta selitystä tälle suunniteluratkaisulle en keksi, muuta kuin estää niiden vanhojen käyttäminen. Ei nyt mikää maailman isoin ongelma, mutta kuitenkin. Nyt ei esimerkiksi voi olla valmiina eri kontrol freekit eri tateissa, kun niihin sopivia tatteja on vain kaksi. Okei kolme, mutta siihen pitkään en aio tökätä mitään kiinni.
Mukana tulee lataustelakka. Aika "gimmick" omasta mielestä. Varmaan muutama kymppi saatiin lisää hintaa paketille siitä ilosta ettei tarvitse törkätä latauspiuhaa kiinni ohjaimeen. USB-C-liitäntäkin löytyy nyt onneksi, niin sitä piuhaahan törkkii sisään ihan omaksi ilokseen.
Kaiken kaikkiaan ollut pienoinen pettymys itselle tämä kakkosmalli. Suurin toivomani uudistus kuitenkin oli kestävyyden parantaminen ja ohjain vielä ainakin toimii moitteetta, joten ei se nyt ihan fiasko ole, vaikkei ihan niin eliittiä mitä olisin toivonut.