Tämä on mainospaikka (näillä pidetään sivusto pystyssä)

Yhteenveto Nintendo DS:n verkkopelaamisesta

Teppo_Holmqvist

New Member
Hei,

Olen lukenut noita artikkeleita DS:n verkkopelaamisesta ympäri nettiä, ja päätin ihan piruuttani tehdä listan niistä faktoista, joiden tiedämme olevan varmasti totta. Nämä sivuavat myös Nintendon Revolutionia jossa tulee Nintendon omien sanojen mukaan olemaan (vähintäänkin) samat verkkopeliominaisuudet kuin DS:ssä.

TEKNIIKKA
-----------------------
* Käyttäjät yksilöidään Nintendon omassa tietokannassa DS:än ja sen MAC:in mukaisesti.

* Käytäjälle näkyvällä puolella käyttäjät yksilöidään yksinkertaisimmilla koodeilla.

* DS määrittää automaattisesti erillaisia teknisiä profiileita erilaisiin ympäristöihin (esim. kryptattu WI-FI, suojaton WI-FI, Nintendo Hotspot). Tekniikka perustuu Buffalon AOSS järjestelmään, jota pidetään yleisesti ottaen luotettavana ja toimivana tekniikkana.

* Wi-Fi:n asetukset voi syöttää tarvittaessa myös manuaalisesti. Kuvia käyttölittymästä voi nähdä täältä: http://www.flickr.com/photos/apreche/sets/1139761/show/

* Pelit pyörivät moninpelitilassakin normaalisti 60 raamilla per sekunti, mutta verkkoyhteys voi saada aikaan lagia ja häiriötä. Normaalit ja perinteiset virheentarkistus- ja arvausrutiinit ovat kuitenkin käytössä.

* Nintendolta on tulossa myös oma, yksinkertainen USB-porttiin WI-FI dongelia, joka tukee Windows 98, Windows 2000 ja Windows XP käyttöjärjestelmiä. On luultavaa että myös vähemmistöt saavat myöhemmin tuen. Dongelia ei tarvita jos käyttäjällä on on kotonaan jokin muu tapa päästä WI-FI verkkoon. Hintaa dongelilla näyttäisi tulevan olemaan 35 dollaria.

* Wi-Fi toimii myös WEP:in kanssa, mutta WPA-tukea ei ole tarjolla.

PELAAMINEN
-----------------------
* Wi-fi pelaaminen on ilmaista Nintendon omissa peleissä, muut pelintekijät saavat veloittaa omatuntonsa mukaan.

* Käyttäjiä ei ole sidottu yksittäisiin nimimerkkeihin, vaan pelaajat voivat vaihtaa sitä vapaasti pelistä peliin. Lisäksi tietokannassa saa olla ns. duplikaatteja nimimerkkejä. Käytännössä tämä tarkoittaa sitä, että kuinka monella tahansa pelaajalla voisi olla nimimerkkinä Teppo83.

* Käyttäjät on lajiteltu taitotason, mantereen ja muiden tilastollisten tekijöiden mukaan. Pelaaja voi rajoittaa kumppaninsa tietylle taitotasolle, mantereelle, jne. Tämä tarkoittaa myös sitä, että globaali pelaaminen onnistuu. Voit esimerkiksi käydä eurooppalaisella Animal Crossingilla japanilaisen pelaajan kylässä.

* Pelaajat voivat koota halutessaan erillisen listan kavereista joiden kanssa pelata. Myös tuntemattomien kanssa pelaaminen (luonnollisesti) onnistuu. Erillistä chattihuonetta ei näyttäisi olevan, joten valitettavaa kyllä emme pääse nauttimaan XBOX Livestä ja P33l0planeetasta tuttujen teinixien "OMG, U SUCK, LOL, LOL, HAXXORZ ROXXORZ BOXXORZ!1!11!" keskustelusta. Sen sijaan joudut keskittymään varsinaiseen pelaamiseen. :)

* Kaverilistaa voidaan kasvattaa verkossa, tai sitten yksinkertaisesti viemällä oma DS toisen pelaajan DS:n luokse. Lisäksi kaverilistaa voi päivittää vaihtamalla kavereiden kanssa erillisiä kaverikoodeja ja syöttämällä niitä omaan laitteeseensa.

* Ensimmäinen WI-FI peli tulee olemaan Mario Kart DS, toisena tulee Tony Hawk Sk8land, kolmantena Animal Crossing. Euroopassa pelaajat pääsevät pelaamaan Mario Karttia ennen joulua, mutta Animal Crossing siirtyy käännössyistä vuoden 2006 alkuun. Nintendolla on tämän lisäksi suunnitteilla monia muita moninpeliprojekteja.
 
Viimeksi muokannut moderaattori:
Vastaus: Yhteenveto Nintendo DS:n verkkopelaamisesta

Kuulostaa hyvältä!!!
 
Viimeksi muokannut moderaattori:
Vastaus: Yhteenveto Nintendo DS:n verkkopelaamisesta

Pleikkarilla huomattiin että tuo on erittäin paha, että jengi voi muuttaa nimeään milloin vaan, ja varsinkin spooffata jengiä. Tuollainen järjestelmä vaatii paljon valvojia, jotta järjestelmä on turvallinen. MAC osoitteella tunnistaminen on jees, mutta... Tyyppi bannitaan kokonaan, hemmo myy DSn/Revon ja ostaa uuden tilalle.. Käytetyn ostajalla on karu kokemus.
 
Vastaus: Yhteenveto Nintendo DS:n verkkopelaamisesta

Odotan innolla että pääsee verkkoon pelaamaan :p
 
Vastaus: Yhteenveto Nintendo DS:n verkkopelaamisesta

Xboxin Liven erittäin toimiva Gamertag systeemi olisi kova sana frendilistoineen, silti erittäin hyvältä vaikuttaa ja onhan sitä nettipeliä odotettu ;)
 
Vastaus: Yhteenveto Nintendo DS:n verkkopelaamisesta

Janus sanoi:
Pleikkarilla huomattiin että tuo on erittäin paha, että jengi voi muuttaa nimeään milloin vaan, ja varsinkin spooffata jengiä.

Juuh, mutta nimen vaihtaminen ei muuta nimeä edeltävää tunnusta. Luulisin että tuohon tulee mahdollisuus filtteröidä tietyt tunnukset myös kokonaan pois näkymästä.
 
Vastaus: Yhteenveto Nintendo DS:n verkkopelaamisesta

Tuosta listasta en kyllä löytänyt mitään merkkiä etuliitteestä, mutta eipä tuo silti auta jos samasta maasta voi olla 10 Teppo83a... Kukas niistä on se oikea hörhö? Samoin jos laitteen MAC bannitaan...Käytetyn laitteen ostajalla voi olla tuskaista saada koneensa takaisin nettiin. IP ja MAC yhdistelmä, ehkä...
 
Vastaus: Yhteenveto Nintendo DS:n verkkopelaamisesta

Janus sanoi:
Tuosta listasta en kyllä löytänyt mitään merkkiä etuliitteestä...

* Käytäjälle näkyvällä puolella käyttäjät yksilöidään yksinkertaisimmilla koodeilla.

Sanamuoto on huono, mutta tällä tarkoitin sitä, että DS:n ruudulla näkyy yksilöllinen koodi, joka ei kuitenkaan ole niin monimutkainen kuin MAC-koodi, mutta on kuitenkin sidottu siihen. Esim. DSUSER020 Teppo83, DSUSER021 Teppo83, jne.

Ja sitten tuosta MAC:in bannimisesta... Eipähän se ole kovin montaa haitannut XBOX Liven puolella, vaikka perm. banni perustuukin siihen. Tosin myönnettäköön että XBOX:in verkkokortti on sellainen, että sen MAC-osoitteen voi vaihtaa jos vain tietää miten. Erityisesti modpiirien kanssa pelehtivät tekevät tätä paljon, koska Live bannii automaattisesti piirillä varustetut konsolit.
 
Viimeksi muokannut moderaattori:
Vastaus: Yhteenveto Nintendo DS:n verkkopelaamisesta

Teppo_Holmqvist sanoi:
Ja sitten tuosta MAC:in bannimisesta... Eipähän se ole kovin montaa haitannut XBOX Liven puolella, vaikka perm. banni perustuukin siihen. Tosin myönnettäköön että XBOX:in verkkokortti on sellainen, että sen MAC-osoitteen voi vaihtaa jos vain tietää miten. Erityisesti modpiirien kanssa pelehtivät tekevät tätä paljon, koska Live bannii automaattisesti piirillä varustetut konsolit.

Käsittääkseni Livessä bannataan gamertag, ei konetta - voin tosin olla väärässä, jos jolla kulla on esittää jämerämpää materiaalia.
 
Vastaus: Yhteenveto Nintendo DS:n verkkopelaamisesta

The Exile sanoi:
Käsittääkseni Livessä bannataan gamertag, ei konetta - voin tosin olla väärässä, jos jolla kulla on esittää jämerämpää materiaalia.

Kyllä se MAC bannataan, mutta en tosin ole varma että tehdäänkö se vain silloin kun laitteesta löytyy MOD-piiri. Tietenkin se tuntuisi hieman järeältä, mutta... toisaalta se pitää häirikön varmasti poissa (ja korjaajathan pystyvät jok. tapauksessa vaihtamaan MAC:in).

EDIT: Ja jos joku välttämättä haluaa tietää lisää asiasta, siitä löytyy googlettamalla...
 
Vastaus: Yhteenveto Nintendo DS:n verkkopelaamisesta

Kiitoksia tiivistelmästä, oikein kiinnostavaa.

Tarkoitatko noilla peleillä nyt sellaisia pelejä, jotka toimivat internetin yli?

Voisitko samalla hiukan selittää, mitä tuo WI-FI tarkkaan ottaen tarkoittaa.. minulla on kotona WLAN (= langatonta ethernettiä) ja IP kytkin. Mitä tuo WI-FI tarkoittaa näihin verrattuna? Onko se ethernettiä vai IP:tä vai mitä?

edit: Google oli sitä mieltä, että WI-FI on sama kuin WLAN eli langaton ethernetti.
 
Vastaus: Yhteenveto Nintendo DS:n verkkopelaamisesta

pijokela sanoi:
Tarkoitatko noilla peleillä nyt sellaisia pelejä, jotka toimivat internetin yli?

Kyllä. Näitä pelejä ei tällä hetkellä ole lainkaan, mutta kuten tiivistelmässä todettiin, kolmen verkkopelin pitäisi olla ulkona ennen vuoden loppua. Sääli vain että tämäkin tekniikka tulee näin myöhään, koska vanhathan pelit eivät tätä tekniikkaa tue. Olisi ollut kauhean kivaa pelata Bombermania tai Advanced Wars: Dual Strikea netin läpi. :(
 
Vastaus: Yhteenveto Nintendo DS:n verkkopelaamisesta

Teppo_Holmqvist sanoi:
Olisi ollut kauhean kivaa pelata Bombermania tai Advanced Wars: Dual Strikea netin läpi. :(
Totta turiset, no, N varmasti kerää meiltä vielä toiset 40 samoista peleistä nettituen kanssa :)

Mutta kysymys: Minulla on tosiaan se WLAN kotona, mutta siinä on salaus. Lisäksi DS tarvitsee IP:n saadakseen paketteja kulkemaan netissä. Eli DS:n tulee jokin konffausvekotin, jolla sen saa löytämään salatut WLANit ja ottamaan yhteyttä DHCP palvelimeen? Vai pitääkö se WLAN avata koko maailmalle?

Ja vielä viimeiseksi: Onko tämä homma tulossa pelien ominaisuudeksi vai firmware päivityksenä?

Kiitoksia vielä kerran näiden asioiden kaivamisesta. Itsekin olen yrittänyt, mutta huonolla menestyksellä. :D
 
Vastaus: Yhteenveto Nintendo DS:n verkkopelaamisesta

pijokela sanoi:
Mutta kysymys: Minulla on tosiaan se WLAN kotona, mutta siinä on salaus. Lisäksi DS tarvitsee IP:n saadakseen paketteja kulkemaan netissä. Eli DS:n tulee jokin konffausvekotin, jolla sen saa löytämään salatut WLANit ja ottamaan yhteyttä DHCP palvelimeen?

En ole pahemmin koskaan perehtynyt tietoverkkoihin, koska olen enemmänkin tietokantatyyppi, mutta minun käsittääkseni DS kysyy sinulta WLAN-verkon käyttäjäverkon ja salasanan, ja tallentaa tämän profiilin. Sen jälkeen sinun ei (kai?) enää asiasta huolehtia, vaan DS pystyy aivan itsenäisesti tulemaan suojattuun verkkoosi. Varsinainen DS:n lähettämä signaalihan on erittäin hyvin suojattu, eikä ole pelkoa että joku pystyisi purkamaan sen lähettämän signaalin sisällön. Emulaattoripiireissä kyseistä hommaa onkin jo yritetty viimeisimmän 7 kuukauden ajan ilman minkäänlaista tulosta.

pijokela sanoi:
Ja vielä viimeiseksi: Onko tämä homma tulossa pelien ominaisuudeksi vai firmware päivityksenä?

Tuo on ihan tosiaan pelikohtainen. DS:ssä on kyllä mahdollisuus päivittää firmwarea, mutta johtuen sen pienestä koosta (4 megabittiä), sinne ei voi paljon mitään lapata. Käsittääkseni Play-Yanin päivitys on tehtnyt joitakin muutoksia DS:n firmwareen, mutta mitään varmempaa tietoa minulla ei asiasta ole.
 
Vastaus: Yhteenveto Nintendo DS:n verkkopelaamisesta

Cube Europe sanoi:
Puissance Nintendo: How does it work between Nintendo and the third-party publishers, if they want to use the Nintendo Wi-Fi Connection Service. It will be free for the players, but will it be free for them to bring their games to the service?

Jim Merrick: Yes, it is free. They have the option to charge for their service if they choose to do so. It depends on the game architecture : something like Mario Kart doesn't require servers since the DS speak directly to each other when the match-making is done.

It's very low-cost to operate. But a Massive Multi-Player Persistant world-type of game is a very expensive thing to operate: they may decide to charge for something like that, it's entirely their option. But we will not take a percentage of what they charge. That's their business.

Tämä kuulostaa huolestuttavalta. Jos tarkoitus todella on että DS:t juttelevat suoraan toisilleen se tarkoittaa, että jokaista kotipalomuuria pitää konffata ennen kuin tuo alkaa toimia. Vaikka minä osaankin sen tehdä, niin tuo ei silti tiedä hyvää, koska useimmat netinkäyttäjät eivät osaa/viitsi.
 
Vastaus: Yhteenveto Nintendo DS:n verkkopelaamisesta

Ei kai vaan tuo tarkoita sitä, että ennen jokaista pelisessiota pitää jokainen osallistujat "laskea" muurista läpi. Sehän takoittaa 8-pelaajan moninpelissä 8 palomuuria (jos kaikilla on palomuuri) eli 64 konffausta !? Toivottavasti ymmärsin väärin, mutta ei kuulosta kovin houkuttelevalta.

Käyttäjäystävällisyys ennen kaikkea... Vaikka vieroksun Microsoftia, niin Live on jotain sellaista, mistä pitää antaa aploodit heille. Sen saisi kopioida suoraan kaikille muille, ellei siinä ole jotain idea-patenttia seuraavaa 12 vuotta...
 
Vastaus: Yhteenveto Nintendo DS:n verkkopelaamisesta

pijokela sanoi:
Tämä kuulostaa huolestuttavalta. Jos tarkoitus todella on että DS:t juttelevat suoraan toisilleen se tarkoittaa, että jokaista kotipalomuuria pitää konffata ennen kuin tuo alkaa toimia. Vaikka minä osaankin sen tehdä, niin tuo ei silti tiedä hyvää, koska useimmat netinkäyttäjät eivät osaa/viitsi.

Eiköhän asia ole kuitenkin niin, että kun DS on päässyt kerran verkkoon sinun yhtedellesi suunniteluilla asetuksilla, niin se niin se osaa myös samaa kautta ottaa paketteja vastaan. Niin minä sen käsitin. Ainoa oikeasti vakava asia tuossa on se, että koska välissä ei ole keskuspalvelinta, pingi voi tulla yllättävänkin korkeaksi.
 
Vastaus: Yhteenveto Nintendo DS:n verkkopelaamisesta

Teppo_Holmqvist sanoi:
Eiköhän asia ole kuitenkin niin, että kun DS on päässyt kerran verkkoon sinun yhtedellesi suunniteluilla asetuksilla, niin se niin se osaa myös samaa kautta ottaa paketteja vastaan. Niin minä sen käsitin. Ainoa oikeasti vakava asia tuossa on se, että koska välissä ei ole keskuspalvelinta, pingi voi tulla yllättävänkin korkeaksi.

Tuossa artikkelissa oli juuri puhetta siitä, miten Nintendon serveri auttaa pelaajia löytämään peliseuraa, mutta sen jälkeen pelaaminen tapahtuu niin, että DS:t juttelevat toisilleen suoraan. Tämä tarkoittaa, että jonkun DS ottaa TCP yhteyden toisen DS:n ja tämä on juuri sitä, minkä palomuurit estävät. Live käsittääkseni toimii niin, että kaikki liikenne menee Live-palvelimen läpi, tällöin kukaan ei ota suojattuun kotiverkkoon yhteyttä ulkomaailmasta. (Voi tietysti olla, että kuluttajille tarkoitetussa artikkelissa vain puhuttiin mitä sattuu, ei olisi ensimmäinen kerta.)

Palomuurille pitää kertoa, että yhteydenotot saavat tulla sisään porttiin 12345, ja tällaisen konfiguraation tekeminen ei ole mahdotonta/erityisen vaikeaa. Konffauksen jälkeen kuka tahansa voi avata yhteyden sinun DS:sääsi ja DS:n pitää tietenkin olla tietoturvallinen ja estää hyökkäykset.

Ongelmana tässä minun mielestäni on se suuri ihmismassa, joka osaa laittaa palomuurin päälle ja pois, muttei ollenkaan tajua miten se toimii. Nintendo ei juurikaan tälle ongelmalle mitään voi, koska palomuureja on giljoona erilaista ja kaikkien konffaus on erilaista.

No, ei auta kuin odottaa. Himopelaajathan osaavat palomuureja konffata, koska (käsittääkseni) useat PC nettipelit vaativat myös reikiä palomuuriin, ainakin jos itse pyöritäää serveriä.

edit: Tämähän on siis sama ongelma, jonka takia IRCin DCC ominaisuudet eivät yleensä toimi ja minkä takia ainakaan minä en yleensä saa lähetettyä tiedostoja Yabberilla (IM ohjelma).
 
Vastaus: Yhteenveto Nintendo DS:n verkkopelaamisesta

Sen vähän mitä olen Nintendon vehkeisiin tutustunut niin mikään niistä ei ole ollut vielä hankala käyttää, joten tuskin tämäkään :rolleyes: jos nyt vähän ennustetaan tulevaisuutta (mikäs sen hauskempaa :D ) niin veikkaan että homma on yhtä "vaikeaa" kuin minkä tahansa p2p ohjelman asentaminen... Eli ohjelmien asennuksen jälkeen palomuuri ehdottaa että tehtäisiinkö reikä ohjelmalle DSwifi, jonka jälkeen siitä samasta kolosta otettaisiin yhteyjsiä konsoleihin ympäri maailmaa.
 
Vastaus: Yhteenveto Nintendo DS:n verkkopelaamisesta

Baron sanoi:
Ei kai vaan tuo tarkoita sitä, että ennen jokaista pelisessiota pitää jokainen osallistujat "laskea" muurista läpi. Sehän takoittaa 8-pelaajan moninpelissä 8 palomuuria (jos kaikilla on palomuuri) eli 64 konffausta !? Toivottavasti ymmärsin väärin, mutta ei kuulosta kovin houkuttelevalta.

Käyttäjäystävällisyys ennen kaikkea... Vaikka vieroksun Microsoftia, niin Live on jotain sellaista, mistä pitää antaa aploodit heille. Sen saisi kopioida suoraan kaikille muille, ellei siinä ole jotain idea-patenttia seuraavaa 12 vuotta...

Eiköhän se riitä että kerran avaa tarvittavat portit ds:lle...
 
Ylös Bottom