Teppo_Holmqvist
New Member
Hei,
Olen lukenut noita artikkeleita DS:n verkkopelaamisesta ympäri nettiä, ja päätin ihan piruuttani tehdä listan niistä faktoista, joiden tiedämme olevan varmasti totta. Nämä sivuavat myös Nintendon Revolutionia jossa tulee Nintendon omien sanojen mukaan olemaan (vähintäänkin) samat verkkopeliominaisuudet kuin DS:ssä.
TEKNIIKKA
-----------------------
* Käyttäjät yksilöidään Nintendon omassa tietokannassa DS:än ja sen MAC:in mukaisesti.
* Käytäjälle näkyvällä puolella käyttäjät yksilöidään yksinkertaisimmilla koodeilla.
* DS määrittää automaattisesti erillaisia teknisiä profiileita erilaisiin ympäristöihin (esim. kryptattu WI-FI, suojaton WI-FI, Nintendo Hotspot). Tekniikka perustuu Buffalon AOSS järjestelmään, jota pidetään yleisesti ottaen luotettavana ja toimivana tekniikkana.
* Wi-Fi:n asetukset voi syöttää tarvittaessa myös manuaalisesti. Kuvia käyttölittymästä voi nähdä täältä: http://www.flickr.com/photos/apreche/sets/1139761/show/
* Pelit pyörivät moninpelitilassakin normaalisti 60 raamilla per sekunti, mutta verkkoyhteys voi saada aikaan lagia ja häiriötä. Normaalit ja perinteiset virheentarkistus- ja arvausrutiinit ovat kuitenkin käytössä.
* Nintendolta on tulossa myös oma, yksinkertainen USB-porttiin WI-FI dongelia, joka tukee Windows 98, Windows 2000 ja Windows XP käyttöjärjestelmiä. On luultavaa että myös vähemmistöt saavat myöhemmin tuen. Dongelia ei tarvita jos käyttäjällä on on kotonaan jokin muu tapa päästä WI-FI verkkoon. Hintaa dongelilla näyttäisi tulevan olemaan 35 dollaria.
* Wi-Fi toimii myös WEP:in kanssa, mutta WPA-tukea ei ole tarjolla.
PELAAMINEN
-----------------------
* Wi-fi pelaaminen on ilmaista Nintendon omissa peleissä, muut pelintekijät saavat veloittaa omatuntonsa mukaan.
* Käyttäjiä ei ole sidottu yksittäisiin nimimerkkeihin, vaan pelaajat voivat vaihtaa sitä vapaasti pelistä peliin. Lisäksi tietokannassa saa olla ns. duplikaatteja nimimerkkejä. Käytännössä tämä tarkoittaa sitä, että kuinka monella tahansa pelaajalla voisi olla nimimerkkinä Teppo83.
* Käyttäjät on lajiteltu taitotason, mantereen ja muiden tilastollisten tekijöiden mukaan. Pelaaja voi rajoittaa kumppaninsa tietylle taitotasolle, mantereelle, jne. Tämä tarkoittaa myös sitä, että globaali pelaaminen onnistuu. Voit esimerkiksi käydä eurooppalaisella Animal Crossingilla japanilaisen pelaajan kylässä.
* Pelaajat voivat koota halutessaan erillisen listan kavereista joiden kanssa pelata. Myös tuntemattomien kanssa pelaaminen (luonnollisesti) onnistuu. Erillistä chattihuonetta ei näyttäisi olevan, joten valitettavaa kyllä emme pääse nauttimaan XBOX Livestä ja P33l0planeetasta tuttujen teinixien "OMG, U SUCK, LOL, LOL, HAXXORZ ROXXORZ BOXXORZ!1!11!" keskustelusta. Sen sijaan joudut keskittymään varsinaiseen pelaamiseen.
* Kaverilistaa voidaan kasvattaa verkossa, tai sitten yksinkertaisesti viemällä oma DS toisen pelaajan DS:n luokse. Lisäksi kaverilistaa voi päivittää vaihtamalla kavereiden kanssa erillisiä kaverikoodeja ja syöttämällä niitä omaan laitteeseensa.
* Ensimmäinen WI-FI peli tulee olemaan Mario Kart DS, toisena tulee Tony Hawk Sk8land, kolmantena Animal Crossing. Euroopassa pelaajat pääsevät pelaamaan Mario Karttia ennen joulua, mutta Animal Crossing siirtyy käännössyistä vuoden 2006 alkuun. Nintendolla on tämän lisäksi suunnitteilla monia muita moninpeliprojekteja.
Olen lukenut noita artikkeleita DS:n verkkopelaamisesta ympäri nettiä, ja päätin ihan piruuttani tehdä listan niistä faktoista, joiden tiedämme olevan varmasti totta. Nämä sivuavat myös Nintendon Revolutionia jossa tulee Nintendon omien sanojen mukaan olemaan (vähintäänkin) samat verkkopeliominaisuudet kuin DS:ssä.
TEKNIIKKA
-----------------------
* Käyttäjät yksilöidään Nintendon omassa tietokannassa DS:än ja sen MAC:in mukaisesti.
* Käytäjälle näkyvällä puolella käyttäjät yksilöidään yksinkertaisimmilla koodeilla.
* DS määrittää automaattisesti erillaisia teknisiä profiileita erilaisiin ympäristöihin (esim. kryptattu WI-FI, suojaton WI-FI, Nintendo Hotspot). Tekniikka perustuu Buffalon AOSS järjestelmään, jota pidetään yleisesti ottaen luotettavana ja toimivana tekniikkana.
* Wi-Fi:n asetukset voi syöttää tarvittaessa myös manuaalisesti. Kuvia käyttölittymästä voi nähdä täältä: http://www.flickr.com/photos/apreche/sets/1139761/show/
* Pelit pyörivät moninpelitilassakin normaalisti 60 raamilla per sekunti, mutta verkkoyhteys voi saada aikaan lagia ja häiriötä. Normaalit ja perinteiset virheentarkistus- ja arvausrutiinit ovat kuitenkin käytössä.
* Nintendolta on tulossa myös oma, yksinkertainen USB-porttiin WI-FI dongelia, joka tukee Windows 98, Windows 2000 ja Windows XP käyttöjärjestelmiä. On luultavaa että myös vähemmistöt saavat myöhemmin tuen. Dongelia ei tarvita jos käyttäjällä on on kotonaan jokin muu tapa päästä WI-FI verkkoon. Hintaa dongelilla näyttäisi tulevan olemaan 35 dollaria.
* Wi-Fi toimii myös WEP:in kanssa, mutta WPA-tukea ei ole tarjolla.
PELAAMINEN
-----------------------
* Wi-fi pelaaminen on ilmaista Nintendon omissa peleissä, muut pelintekijät saavat veloittaa omatuntonsa mukaan.
* Käyttäjiä ei ole sidottu yksittäisiin nimimerkkeihin, vaan pelaajat voivat vaihtaa sitä vapaasti pelistä peliin. Lisäksi tietokannassa saa olla ns. duplikaatteja nimimerkkejä. Käytännössä tämä tarkoittaa sitä, että kuinka monella tahansa pelaajalla voisi olla nimimerkkinä Teppo83.
* Käyttäjät on lajiteltu taitotason, mantereen ja muiden tilastollisten tekijöiden mukaan. Pelaaja voi rajoittaa kumppaninsa tietylle taitotasolle, mantereelle, jne. Tämä tarkoittaa myös sitä, että globaali pelaaminen onnistuu. Voit esimerkiksi käydä eurooppalaisella Animal Crossingilla japanilaisen pelaajan kylässä.
* Pelaajat voivat koota halutessaan erillisen listan kavereista joiden kanssa pelata. Myös tuntemattomien kanssa pelaaminen (luonnollisesti) onnistuu. Erillistä chattihuonetta ei näyttäisi olevan, joten valitettavaa kyllä emme pääse nauttimaan XBOX Livestä ja P33l0planeetasta tuttujen teinixien "OMG, U SUCK, LOL, LOL, HAXXORZ ROXXORZ BOXXORZ!1!11!" keskustelusta. Sen sijaan joudut keskittymään varsinaiseen pelaamiseen.

* Kaverilistaa voidaan kasvattaa verkossa, tai sitten yksinkertaisesti viemällä oma DS toisen pelaajan DS:n luokse. Lisäksi kaverilistaa voi päivittää vaihtamalla kavereiden kanssa erillisiä kaverikoodeja ja syöttämällä niitä omaan laitteeseensa.
* Ensimmäinen WI-FI peli tulee olemaan Mario Kart DS, toisena tulee Tony Hawk Sk8land, kolmantena Animal Crossing. Euroopassa pelaajat pääsevät pelaamaan Mario Karttia ennen joulua, mutta Animal Crossing siirtyy käännössyistä vuoden 2006 alkuun. Nintendolla on tämän lisäksi suunnitteilla monia muita moninpeliprojekteja.
Viimeksi muokannut moderaattori: