Tämä on mainospaikka (näillä pidetään sivusto pystyssä)

Yleinen fanikriittinen keskustelu

Detain

Well-Known Member
Moi. Mieltäni on jo hyvän aikaa painanut pelaajien ja miksipä ei muidenkin ylenpalttinen fanitus jonkin asian puolesta ja yleensä jotakin vastaan. Toki olen sitä mieltä että asioita saa fanittaa, paljonkin mutta mielestäni hyvien tapojen mukaisesti. Nyt tässä vaiheessa täytyy kertoa oma pelikone historia, eli olen omistanut konsolit: N 64, Nintendo Gamecube, Playstation 2, Xbox, Xbox 360, Xbox One ja Xbox One X ja Windows PC on aina ollut ja joskus Linux-konekin (Ubuntu ja Mint). Asiaan takaisin, olen vieraillut useilla peli-aiheisilla keskustelu foorumeilla ja törmännyt jokaisella enemmän tai vähemmän asiattomuuksiin menevään liialliseen "fanitukseen" tai suoranaiseen vihaan jotain asiaa kohtaan. Yksittäistapauksena mainitsen vierailuni MuroBBS peli-aiheisessa ketjussa, siellä vierailusta ja sinne kirjoittelusta ei tullut mitään muuta kuin tinkaa ja riitaa välittömasti. Koska sitä ketjua näyttivät hallitsevan muutamat nimimerkit jotka systemaattisesti kirjoittelevat sinne viha-viestejä jotain asiaa (yleensä tiettyä firmaa) kohtaan, viesteissä ei ole yleensäkkään objektiivisuuden häivääkään saati asiallista kritiikkiä, vaan pelkää usein myös perusteetonta mollaamista ja asioiden vääristelyä/valehtelua. Teki tuo jokin firma/taho mitä tahansa hyviäkin tekoja niin sen teot lytätään systemaattisesti usein vain omien puolueellisten käsitysten ja tahallisten väärinymmärrysten säestämänä. Olen edelleenkin sitä mieltä että fanittaa saa ja pitääkin onhan se esim. urheilun suola mutta toivoisin keskusteluihin asiallisuutta ja rehellisyyttä. Itse en ruukaa tahallista mollaamista harrastaa mitään tahoja kohtaan enkä ylenpalttista fanitustakaan mutta toki myönnän että ole provosoituneena itsekkin syyllistynyt molempiin. Tästä lähtien vain pyrin entistä enemmän asialliseen keskusteluun ja yritän entistä kovemmin olla provosoitumatta. Ainahan on vaihtoehto olla osallistumatta mihinkään keskusteluun mutta se ei ole hyvä eikä rakentava vaihtoehto. Kysyisin vielä lopuksi muiden ajatuksia tästä asiasta ja kokemuksia siitä miten te olette kokeneet tällaisen yli äyräiden menevän fanikulttuurin ja vihaamis-viestit. Nämä KonsoliFin sivuston keskustelu-ketjut ovat mielestäni asiallisemmasta päästä ja kiitos siitä kaikille kirjoittajille ja ylläpitäjille. Tietysti "paksunahkaisuudesta" on etua ja voi yrittää olla välittämättä mutta ei se aina ole niin helppoa yrittää jättää kaikki negatiivinen huomiotta.
 
Yleensä ignoroin kaiken tyhjänpäiväisen ja perustettoman fanihöpinän, jos siinä ei ole muuten mitään hauskaa tai kiinnostavaa sisältöä. Aika hyvä perussääntö on, että vastaa kerran jollekin tyypille asiallisesti ja perustellen ja jos sen jälkeen älämölö jatkuu, ei kannata enää vastata mitään, jos ei halua käydä läpi hyödytöntä keskustelua. Internetissä on paljon sellaisia ihmisiä, jotka haluavat keskustella aiheista, joista he eivät kuitenkaan jaksa ottaa selvää kunnolla ja kahden viikon päästä he toistavat samat idioottimaiset väitteensä, vaikka osoittaisit ne vääriksi. Keskustelun tarkoituksena ei ole silloin tiedon ja ymmärryksen lisääminen vaan ihmisten käännyttäminen omaan uskoonsa tai toisin ajattelevien mollaaminen ja provosointi. En oikein ymmärrä tuollaista uskonnollista tai ideologista lähestymistapaa asioihin, jotka eivät ole kovin merkittäviä, esim. tietokoneiden komponentteihin tai vaikka suosikkilimppariin. Ihmisillä on tarve sitoutua ja kiinnittyä erilaisiin asioihin ja luoda erilaisia joukkoja tai ryhmittymiä niiden pohjalta. Tällainen heimokäyttäytyminen ei kuitenkaan ole kovin hyödyllistä tai tyydyttävää nykyisessä elinympäristössämme, jossa tiedon laaja omaksuminen ja eri näkökulmien ymmärtäminen auttaa monissa asioissa enemmän kuin "oikeassa oleminen". Ymmärrän jotain jalkapalloseuran fanittamista paljon enemmän kuin vaikka prosessorin fanittamista vaikka samasta irrationaalisesta biologisesta alkuperästä ne molemmat kumpuavat.
 
Kyllä näin on, kiitos vastauksestasi joka on totuudenmukainen ja looginen. Toivottavasti hyvä ja analysoiva vastauksesi ei saa muita asiaa pohtivia jättämättä mielipidettänsä antamatta. Asia on tietysti kaikessa yksinkertaisuudessaan äkkiä käsitelty mutta silti mielipiteiden arvoinen.
 
Tuo MuroBBS nyt kannattaa jättää ihan omaan arvoonsa, sehän oli ennen Io-techiä ihan OK. Sen jälkeen sieltä lähti kaikki tieto ja pelkät suurimmat fanit jäi samoine levyineen paikalle. Olen joskus siellä käynyt kurkkimassa, niin osan fanaattisuus/viha ei kyllä enää ole omasta mielestä terveen rajoissa. Ei tuota oikein voi huumoriksikaan tulkita, kun käytetään pelkästään satoja tunteja jonkun asian haukkumisen.

Yleisellä tasolla tiettyjen fanien ongelma omissa silmissä on juurikin asioiden vääristely. Ei edes mielipide-ero vaan ihan faktuaalisesti väärän tiedon levitys. Tätä kun hetken tekee niin itsellä on vaikea uskoa mitään sanomisia sen jälkeen kyseisillä keskustelijoita.

Toki itse joutuu olemaan työssä päivittäin tekemisissä enemmän tai vähemmän satujen kertojien kanssa ja kuitenkin työn hyvin suorittaminen vaatii sen faktan kaivamisen esille. Joten toleranssi korjata virheellistä tietoa foorumeilla on varmaan monia matalampi.
 
Ylös Bottom