Tämä on mainospaikka (näillä pidetään sivusto pystyssä)

Yleistä keskustelua uusien ja tulevien konsolien taaksepäinyhteensopivuudesta

  • Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Hermes
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä

Hermes

New Member
Ois kyllä ihan hienoo jos tekisivät PSP2 samalla tavalla yhteensopivan ps2 pelien kanssa mitä psp on psx:n kanssa.
 
Vastaus: E3 2010, 15-17.6 Los Angeles (lue ensimmäinen viesti)

Ois kyllä ihan hienoo jos tekisivät PSP2 samalla tavalla yhteensopivan ps2 pelien kanssa mitä psp on psx:n kanssa.

Tämä olisi todella vaikeaa toteuttaa, jos samalla haluttaisiin säilyttää yhteensopivuus alkuperäisten PSP-pelien kanssa (ja PS1-pelien). Käytännössä PSP2:ssa tarvitsisi olla PS2-pelejä tukevaa rautaa niin kuin alkupään PS3:issa oli, PS2 on liian raskas laite emuloida käsikonsolissa.
 
Vastaus: E3 2010, 15-17.6 Los Angeles (lue ensimmäinen viesti)

Tämä olisi todella vaikeaa toteuttaa, jos samalla haluttaisiin säilyttää yhteensopivuus alkuperäisten PSP-pelien kanssa (ja PS1-pelien).
Itse asiassa PSP:n rauta on yllättävänkin lähellä PS2:ta, joten teoriassa tuon ei pitäisi olla suurikaan temppu. Tyystin eri juttu on, halutaanko niin tehdä.
 
Vastaus: E3 2010, 15-17.6 Los Angeles (lue ensimmäinen viesti)

Itse asiassa PSP:n rauta on yllättävänkin lähellä PS2:ta, joten teoriassa tuon ei pitäisi olla suurikaan temppu.

PSP perustuu PS1:n rautaan, sen vuoksi PS1-emulaatio/porttaukset ovat niin helppoja. Ei PS2-rautaan pohjautuva PSP2 mahdoton olisi, mutta ainakin se täytyisi tehdä uudestaan alusta sen sijaan että koostettaisiin nykyisen PSP-arkkitehtuurin päälle.
 
Vastaus: E3 2010, 15-17.6 Los Angeles (lue ensimmäinen viesti)

PSP perustuu PS1:n rautaan, sen vuoksi PS1-emulaatio/porttaukset ovat niin helppoja.
Ei nyt ihan kuitenkaan. PSP:n suoritin on 32-bittinen MIPS R4000 (max 333 MHz), kun taas PS1:ssä se oli R3000A-yhteensopiva R3051 33.8688 megahertsillä. PS2:n Emotion Engine puolestaa on 64-bittinen MIPS R5900 (294.912 MHz, uudemmissa malleissa 299 MHz).

Sanoisin, että PSP:n rauta on siis lähempänä PS2:ta kuin PS1:tä. Joku viisaampi saa mieluusti todistaa mielikuvani vääräksi, en pane lainkaan pahakseni.

PS. Mutta tehdään se mieluusti jossain toisessa ketjussa, koska muuten lipsuu niin ankarasti ohi varsinaisesta aiheesta.
 
Vastaus: E3 2010, 15-17.6 Los Angeles (lue ensimmäinen viesti)

Ei saanut jatkaa, mutta jatkan silti:

Eihän se suinkaan pelkistä suorittimen kelloista ole missään tapauksessa kiinni. Konsolien tekniset speksit ovat detaljoitu erittäin pätevästi Wikipediassa: PS1, PS2, PSP
 
Vastaus: E3 2010, 15-17.6 Los Angeles (lue ensimmäinen viesti)

Olisikin aikamoinen show, jos Butler hostaisi Sony-konferenssin kokonaan. :D

Viime vuoden valtaviin vuotoihin verrattuna nyt on ollut erittäin hiljaista. Edes 3DS:stä ei ole vielä minkäänlaista hiiskahdusta eikä kuvaa, vaikka ilmeisesti kehitysyksiköitä ja kehitteillä olevia pelejä on jo joka puolella maailmaa.

PSP:n suoritin on 32-bittinen MIPS R4000 (max 333 MHz), kun taas PS1:ssä se oli R3000A-yhteensopiva R3051 33.8688 megahertsillä.

Aivan. Tekniseltä suorituskyvyltä ollaan lähempänä PS2:ta, mutta rautatason infrassa ollaan lähempänä PS1:tä. PSP on vähän kuin turboahdettu PS1. PS2-pohjainen PSP2 vaatisi PSP-raudan uudelleenmiettimistä.
 
Vastaus: Yleistä keskustelua uusien ja tulevien konsolien taaksepäinyhteensopivuudesta

Siirsin viestit tänne omaksi ketjukseen...

Tutkiskelin tuota PSP:n prossuasiaa vielä vähän tarkemmin. Itse asiassa PSP:n MIPS R4000:kin on 64-bittinen - toisin kuin Wikissä väitetään. Asia paljastuu kun käy katsomassa R4000:n omaa Wiki-sivua.

Eli kyllä PSP:n rauta on todellakin melko lailla "PS2 Lite", kuten alunperin muistelinkin. Hämäsi vaan tuo hieman virheellinen tieto Wikissä. Ja kun miettii, kuinka paljon PS2-pelejä on portattu PSP:lle (ja toisinpäin), ei noiden luulisi olevan älyttömän kaukana toisistaan.

Lähde: Wikipedia
 
Ylös Bottom