Tämä on mainospaikka (näillä pidetään sivusto pystyssä)

Youtube Gaming

Vastaus: Youtube Gaming

Selvää on, jos tienaat toisten työllä, tulee heidänkin saada siitä korvaus.
Miten niin se on selvää? Pitäisko taksikuskien maksaa auton valmistajille siitä että tekevät rahaa heidän autollaan. Tai puusepän puukon valmistajalle. No ei tietenkään. Tälläinen IP/copyright hölmöys ja ahneus pyrkii leviämään sellaiselle alueelle jolla se ei ole moraalisesti oiken. Toisen tekemän pelin/musiikin tai sen osien käyttäminen ja myyminen on väärin, mutta oman pelaamisen näyttämista saaduista tuloista ei kuulu penniäkään pelin tekijälle eikä julkaisijalle. Heidän kuuluu saada tulonsa vain pelien myynnistä aivan kuten autovalmistajien. Pelin striimaus on käytännössä ilmaista mainosta joten asian pitäisi olla oikeastaan niin päin että pelintekijän/julkaisijan pitäisi maksaa striimaajille. Ei missään nimessä toisinpäin.
 
Vastaus: Youtube Gaming

Striimaan satunnaisesti ja ajattelin, että vaihdan Twitchistä Youtube Gamingiin. Kuitenkin eilen YG osottautui todella huonoksi palveluksi, kun striimasin Atari Jaguarin Wolfensteinia. Asetukset oli 480p/30fps ja kukaan ei pystynyt kattomaan mun striimiä, kun se jäi koko ajan lataamaan itseään. Vaihdoin Twitchiin samoilla asetuksilla ja ei mitään ongelmaa..

Onnistuessaan laatu on mahtavaa YG:n puolella ja oikeastaan jopa silmiä hivelöivää, mutta eipä paljon kiinnosta vaihtaa striimipaikkaa, jos pyörittämisongelmat alkaa jo noissa asetuksissa. Mitäs sitten jos pitäs laittaa 1080p/60fps
 
Vastaus: Youtube Gaming

Miten niin se on selvää?

Kun katsot sinne pelikotelon takakanteen, huomaat ettei pelin copyrighteja ole siirretty sinulle kaupanteon yhteydessä. Eikä juuri muitakaan oikeuksia. Pelintekijän tai paremminkin julkaisijan kädessä on, miten suoratoisto tulkitaan. Onko se viraalia mainontaa vai jotain muuta. Kysymys ei ole mistään mielipideasiasta, jonka oikeutus tulee siitä kun minä olen juuri tätä mieltä.
 
Vastaus: Youtube Gaming

Tekijänoikeus ei voi määrätä sitä mitä sinä saat tehdä pelillä. Striimaaja on itse tuote, ei peli jota hän pelaa. Peli on vain työkalu. Tekijänoikeuksien tulee suojata mm. pelin laitonta kopioimista ja sitä ettei peliä voi muokata ja myydä omana tuoteenaan. Musiikin ja elokuvien striimaus on väärin, koska se on tuoteen laitonta levittämistä. Pelistriimin katsominen ei vastaa pelin pelaamista joten siihen ei voi soveltaa samaa lakia/moraalia kuin elokuviin ja musiikkiin. Tällä menolla striimaajat maksavat vaatevalmistajille kun tekevät rahaa heidän vaatteet päällään. Sitten maksetaan puhelin ja kameravalmistajalle sitä jos tienaat heidän tuotteellaan otetulla kuvalla/videolla. Kannatais nyt viimeistään herätä ja alkaa miettimään mihin raja vedetään. Lakiin vetoaminen on huono argumentti. Jos laki on väärä, niin sen pitää muuttua ja eikä sitä kannata noudattaa.
 
Vastaus: Youtube Gaming

Itekkin olen sitä mieltä, että YTG ei tule menestymään niin kauan kun heillä on nuo tekijänoikeus hommat tuolla tasolla. Eli porukka tulee pysymään todennäköisesti vielä melkoisen kauan twitch:ssä.
 
Vastaus: Youtube Gaming

Tekijänoikeus ei voi määrätä sitä mitä sinä saat tehdä pelillä. Striimaaja on itse tuote, ei peli jota hän pelaa. Peli on vain työkalu. Tekijänoikeuksien tulee suojata mm. pelin laitonta kopioimista ja sitä ettei peliä voi muokata ja myydä omana tuoteenaan. Musiikin ja elokuvien striimaus on väärin, koska se on tuoteen laitonta levittämistä. Pelistriimin katsominen ei vastaa pelin pelaamista joten siihen ei voi soveltaa samaa lakia/moraalia kuin elokuviin ja musiikkiin. Tällä menolla striimaajat maksavat vaatevalmistajille kun tekevät rahaa heidän vaatteet päällään. Sitten maksetaan puhelin ja kameravalmistajalle sitä jos tienaat heidän tuotteellaan otetulla kuvalla/videolla. Kannatais nyt viimeistään herätä ja alkaa miettimään mihin raja vedetään. Lakiin vetoaminen on huono argumentti. Jos laki on väärä, niin sen pitää muuttua ja eikä sitä kannata noudattaa.

Digipuolella tosiaan nuo oikeudet on hieman eri kuin fyysisissä tuotteissa (jossa niissäkin ollaan siirtymässä digimäisempään käyttöoikeusajattelumalliin). Et siis omista ostamaasi peliä, vaan sinulle annetaan vain käyttöoikeus kaupantekohetkellä. Voit käyttää tuotetta vain heidän määrittelemien ehtojen mukaan, ja pelin/sovelluksen/palvelun/yms. käyttöoikeus voidaan ottaa sinulta pois, mikäli et käytä sitä ehtojen mukaisesti. Mukaan vielä striimauspalvelun X ehdot. Eli et myöskään omista omaa YouTube/Twitch -kanavaa, vaan sinulla on vain sen käyttöön käyttöoikeus. Palvelun tarjoaa ulkopuolinen taho, et sinä.
 
Ylös Bottom