Tämä on mainospaikka (näillä pidetään sivusto pystyssä)

Alan Wake

Paavi

KonsoliFIN Alumni
Pistetään nyt tälle itse pelistä keskustelemiselle ja olennaiselle miehistelylle oma ketjunsa, niin tuossa toisessa voidaan vielä miettiä, miksei Kauppa X ole vielä peliä perille toimittanut tai Kauppa Y myy halvemmalla.
 
Vastaus: Alan Wake (pelikeskustelu)

ja koska juonipainoitteinen peli on kyseessä, niin pidetäänhän niitä spoilereita hieman ainakin piilossa, mielellään kuitenkin spoileritageihin, kiitos.
 
Vastaus: Alan Wake (pelikeskustelu)

Ensimmäinen episodi nyt takana ja kyllähän se hyvältä maistui. Peli näyttää ainakin omaan silmään hyvältä (vaikkei nyt ehkä ihan graafista kärkeä) ja peliin on saatu luotua mukavan painostava tunnelma. Erityisesti valaistusefektit olivat mieleeni. Ainakaan ensimmäisen episodin aikana ei tarvinnut räiskiä liikaa ja tunnelma pysyi tästäkin syystä sopivan ahdistavana. Sitä usein valotteli milloin mitäkin pusikoita kun ei voinut olla varma, että kyllä sitä tuoltakin nyt tulee ihan varmasti taas niitä pimeyden piinaamia kirvesmiehiä. Jotain hyvästä tunnelmasta kertoo myös se, että pelasin keskellä aurinkoista päivää (verho totta kai silti alhaalla) talouden toisen asukin häärätessä ympäri kämppää ja silti jännitystä oli ilmassa. Mitä se sitten olisikaan pimeänä ja sateisena syyspäivänä vaikka jollakin syrjäisellä mökillä kuulokkeet korvilla? Ei sitä varmaan uni tulisi silmään seuraavana yönä. :D Lisäksi tv-sarjamainen rakenne miellyttää nykyaikaisia tv-sarjoja seuranneena paljon ja ensimmäisen episodin jälkeen taisi tulla ihan kylmät väreet -- tiedä sitten johtuiko tuuletusikkunasta toiseen tapahtuneesta vedosta vai mistä... :rolleyes:
 
Vastaus: Alan Wake (pelikeskustelu)

Kuten monet monet muutkin, tuli itsekkin haettua Alan Wake gigantista heti aamutuimaan suht' halpaan hintaan.

Ei malttanut olla kokeilematta aamupäivällä peliä, vaikka tarkoitus oli pelata vain pimeällä ja myöhään iltaisin. Episodet 1-2 kerkesin pelata läpi ja 3:ta vähän aloittaa.

Heti alkuun täytyy sanoa, että onpahan pelissä huikea tunnelma. Valaistus ja äänimaailma ovat aivan huikeita. Nämä kaksi nousevat vielä potenssiin kymmenen, kun pelaat peliä pimeässä huoneessa äänet "suhteellisen" kovalla. Tarina kiinnostaa ainakin henk.kohtaisesti todella paljon, ja kaikki sivut, tv- ja radio-ohjelmat on tullu kateltua.

Kontrollit on tosi hyvät ja kamera ei ole aiheuttanut yhtään päänvaivaa. Slow mo-väistöt on siistejä ja käytännöllisiä, ja tuovat mieleen, yllätys yllätys Max Paynet.

Miinuspuolina voisi mainita ainakin alussa tuntui, että ammuksia on kokoajan liian vähän, mutta se meni ohi kun oppi ilmeisesti pelaamaan paremmin, koska ongelma katosi. Myös neljästä eri ilmansuunnasta tulevat viholliset turhauttivat pari kertaa. Lisäksi peli ei kyllä pääse oikeuksiinsa päivällä pelatessa.

Suosittelen lämpimästi kaikille. Multa kaksi peukkua ja gott från Finland-leima! :)
 
Vastaus: Alan Wake (pelikeskustelu)

Parhaat värinät tuli vähän aikaa sitten, kun pelasin kuulokkeet päässä ilman valoja.
Niin muija tuli takaapäin ja otti olkapäästä kiinni.
Ajattelin että rupeeko nää hämärät miehet tulee nyt jo tännekkin:).
Täytyy sanoo että pelästyin kyllä jonkun verran...:D
 
Vastaus: Alan Wake (pelikeskustelu)

ensimmäiset 2 episodia takana ja täytyy sanoa että loistavaa settiä. Ammukset ja patteri koko ajan kortilla. Siinä meinaa isolla miehellä itku tulla kun ei näy valoa vaikka kuinka koittaa juosta karkuun ilkeitä miehiä :)

Huomenna lisää. Ja tosiaan toi episodi systeemi on mun mielestä erittäin onnistunut
 
Vastaus: Alan Wake (pelikeskustelu)

Pelin tunnelmaa voisi kyllä leikata veitsellä. Näin upeasti ja karmivasti toteutettua metikköä en ole koskaan nähnyt. Pakkaa sekoittaa varmasti myös se että tunnelmaan on niin helppo päästä kun omasta taka-ikkunasta näkee samankaltaista metsää. Niin ja kerrostaloja, pizzerian ja lastenkodin... Mutta kyllä te tajuatte!

Pelin tunnelmaa on osaltaan myös aika vaikea kuvailla sillä se ei oikeastaan ole pelottava mutta silti ainakin minä olen jatkuvasti jännä kakan sotkema. Äänimaailma kantaa ehdottomasti kortensa kekoon kun jokainen lattialankku narisee ja kaukaisuudesta kuulee ahdistavia ääniä. Se on varmasti se miten peli rakentaa mielikuvituksen varaan; peli näyttää sinulle episodin alussa jotain sellaista jota "näet" tai odotat sitten jatkuvasti joka puolella. Suurin osa säpsähdyksistä tuleekin omasta mielikuvituksesta. Itseasiassa, tämä varmasti kuvaa parhaiten sitä miten itse pelaan tällä hetkellä Alan Wake.

Niin ja suuri kumarrus myös pelintekijöille siitä että peli säikäytti minut oikeasti aivan totaalisesti juuri kakkos episodin alussa. Hyvin yksinkertainen mutta täydellisesti ajoitettu säpsäytys. Ja voin sanoa, omissa kirjoissani tuo säpsähdys hyppäsi suoraan ensimmäisen Resident Evil "ikkuna-kohtauksen" viereen pelien pelottelukohtausten Hall Of Fameen.

Oikeastaan ainoa mistä voisin vähän kritiikkiä heittää on tuo pelin taistelu joka jo kakkos episodissa alkoi pikkuisen puuduttamaan. Vaikka taistelut ovat visuaalisesti näyttäviä ei ne ainakaan toistaiseksi eroa toisistaan millään tavalla. AW on vahvimmillaan niissä suvanto kohdissa joissa ei oikeastaan tapahdu mitään. Peli on myös kolmos episodiin saakka vaikuttanut varsin helpolta Hard-vaikeustasolla. Vähän tuntuu että kohdallani se on Nightmare jollla nautin eniten peliä pelata. Itse kun tykkään näistä masokistista vaikeustasoista.

Mutta en nyt vielä mene leimamaan kun peliä on jäljellä vielä reilusti yli kolme episodia enkä ollenkaan tiedä mitä tuleman pitää.
 
Vastaus: Alan Wake (pelikeskustelu)

Tänään pääse pelaamaan oikein kunnolla, kun lapset lähtee mummolaan ja muija lähtee polttareihin.
Kysyisinkin että, montako episodea pelissä on? Itse olen neljännessä...
 
Vastaus: Alan Wake (pelikeskustelu)

Tänään pääse pelaamaan oikein kunnolla, kun lapset lähtee mummolaan ja muija lähtee polttareihin.
Kysyisinkin että, montako episodea pelissä on? Itse olen neljännessä...

Jostain olisin kuullut että 6. On muuten mahtava peli, kunhan vaan ympäristöihin tulisi enemmän vaihtuvuutta mitä 2 ekassa chapterissä on ollut niin olen erittäin tyytyväinen peliin.
 
Vastaus: Alan Wake (pelikeskustelu)

3 episodi menossa ja laitetaan tiivistettynä hieman mielipiteitä. Täytyy nostaa kyllä hattua Remedyn porukalle, sillä en vähään aikaan ole törmännyt yhtä äänimaailmallisesti rikkaaseen peliin. Tunnelma yöllä pimeässä pelatessa kuulokkeiden kanssa on jotain mitä ei voi kuvailla, ellei ole sitä itse kokenut. Valojen käyttö on myös erittäin onnistunut ja juonikin vaikuttaa mielenkiintoiselta.

Ainoa harmin aihe mielestäni on liika toiminta. Välilä tuntuu, että saa jatkuvasti juosta ase tanassa eikä vihuja oikein karkuukaan pääse, joten pakko ne on posotella hengiltä. Nauttisin pelistä VIELÄ enemmän jos olisi panostettu enemmän äänimaailmalla pelotteluun kuin fyysisiin kohtaamisiin. Oli miten oli niin kyseessä on silti erinomainen peli. Kain kiittää tekijöitä syvällä kumarruksella! :)

Tässä vielä nappaamani kuva ( huono laatu kun digillä nappasin suoraan töllöstä ) joka mielestäni antaa jo hyvän kuvan tunnelmasta. Vielä kun musiikin saisi mukaan..
28899_392041469462_736524462_3760534_7695872_n.jpg
 
Vastaus: Alan Wake (pelikeskustelu)

Pelailin yöllä 2 episodia ja oli kyllä kiitettävän jännää menoa. Olin aivan litimärkä hiestä kun painuin nukkumaan, johtuen luultavasti siitä että täällä on aivan törkeän kuuma, mutta myös siitä että välillä roikuin kattolampusta, kiitos Alan Waken kutkuttavan tunnelman. Televisiosarja -tyyppinen toteutus on mielestä varsin hauska keksintö ja mukavan originaali keksintö :).

Ainoa minus oikeastaan on tuo räiskyttelyn määrä, jota on välillä ehkä hieman liikaa. Mörköjä saisi tulla todella yllättäen, ei niinkään tasaisena virtana. Mutta ei tämä ole tunnelmaa päässyt pilaamaan ja toivottavasti ei näin käykään.

Tulispa jo yö, kaipaan jo sitä virtaavaa adrenaliinia..
 
Vastaus: Alan Wake (pelikeskustelu)

Peli vaikuttaa suht koht erinomaiselta, hyviä nuo episodin väliset koosteet edillisistä tapahtumista, hippasen kyllä rassaa tuo kokoajan metsässä juoksenteleminen ja samojen mörköjen tappaminen. Kontrollit on hyvät, niistä ei ole huomauttamista ja itse koko pelin ideasta pidän että vähän erinlaista välillä kuin tusinaräiskinnät, jos tälle 4 episodin jälkeen jotain arvosanaa menisi itse antamaan niin 8,5 kinttailla se roikkuisi, taitaa olla pari episodia vielä jäljellä niin katsotaan mitä tuleman pitää.
 
Vastaus: Alan Wake (pelikeskustelu)

Ollut aika puhetta siitä, että peli on kuulemma aika helppo. Onko kuinka moni aloittanu pelin vaikeimmalla vaikeustasolla ja onko se sit taas liian vaikea? :) Itse oottelen jo kuumeisesti maanantaita, että oma pelini tipahtaisi luukusta.
 
Vastaus: Alan Wake (pelikeskustelu)

Onko kuinka moni aloittanu pelin vaikeimmalla vaikeustasolla ja onko se sit taas liian vaikea?

Suosittelen alottamaan Hardilla, kun tuntuisi olevan just sopiva. Täytyyhän se heti läpipeluun jälkeen aloittaa Nightmarella niin näkee kuinka vaikeaksi, sitten menee..
 
Vastaus: Alan Wake (pelikeskustelu)

Ollut aika puhetta siitä, että peli on kuulemma aika helppo. Onko kuinka moni aloittanu pelin vaikeimmalla vaikeustasolla ja onko se sit taas liian vaikea? :) Itse oottelen jo kuumeisesti maanantaita, että oma pelini tipahtaisi luukusta.

Makuasia. Itselläni on tullut jo jokunen hampaidenkiristelykohtaus normal-tasolla. :p
 
Vastaus: Alan Wake (pelikeskustelu)

Kaitsu nyt pelaa muutenkin kaikki pelit Easyllä tai Casualilla niin voisin kuvitella hamapidenkiristykset tulleen niistä termostanttien metsästämisestä ;)

Hard on aika sopiva, omaan makuun paikoitellen jopa liian helppo mutta makunsa jokaisella. Eikös Vern myös todennut joskus että Hard on se millä peliä kuuluisi pelata.
Nightmare oletettavasti avautuu vasta pelin läpäistyä joten sitä ei ole edes mahdollisuutta kokeilla kun peliä lämmittelee ensimmäistä kertaa.
 
Vastaus: Alan Wake (pelikeskustelu)

Vähän päälle kaksi episodia pelattuna ja todella hyvältä on vaikuttanut. Hämärää metsää on tosin ollut vähän turhankin paljon, vaikka se ei suuresti haittaa koska pelin tunnelma on erinomainen. Peli on todella hienon näköinen, mutta kasvoanimaatiot jättävät välillä vähän toivomisen varaa.
Tähän mennessä en ole kokenut peliä kovin pelottavaksi, vaikka muutaman kerran olen säpsähtänyt, vaikkakin joskus aivan turhista asioista.
Suomenkieliset tekstit olisi Remedy mielestäni voinut laittaa peliin, vaikka kyllähän englanninkielisilläkin hyvin pärjää. :)
 
Vastaus: Alan Wake (pelikeskustelu)

On kyllä mahtava peli. Toisen episodin loppuosassa mennään ja kyllä maittaa! Valaistus on ehkä paras mikä on peleissä tullut vastaan, ja omasta mielestä grafiikat eivät todellakaan ole vanhentuneita(jossain on tämmöstä heitetty?). Kiitosta myös mahtavalle, elokuvamaiselle juonenkerronnalle ja dialogille.

Vaikka arvosteluista ei sinäänsä pitäisi valittaa, niin vähän kummastuttaa tuo Metan 84 pojon keskiarvo. No, katsotaan sitten uudestaan kun peli on läpi!
 
Ylös Bottom