Tämä on mainospaikka (näillä pidetään sivusto pystyssä)

Alan Wake

Vastaus: Alan Wake (pelikeskustelu)

About 2h/episodi. Riippuu tietysti miten paljon käyttää aikaa tutkimiseen.

Pelissä ei kuitenkaan mitenkään hirveästi ole tutkittavaa, koska kentät ovat kuitenkin aikalailla putkia. Joissakin ajokohtauksissa pääsee ehkä hieman enemmän kiertelemään, mutta metsässä ei pahemmin pääse harhailemaan. Joten ellei ole hirveä fiilistelypelaaja ja tykkää katsella hienoja vuori-/järvimaisemia, niin ei tuolla tutkimisella paljoa pysty peliaikaa venyttämään.
 
Vastaus: Alan Wake (pelikeskustelu)

Pelissä ei kuitenkaan mitenkään hirveästi ole tutkittavaa, koska kentät ovat kuitenkin aikalailla putkia.

Osittain pitää paikkansa. Jos kuitenkin haluaa löytää kaikki termoskannut, tv-showt, radio-ohjelmat sekä sivut käsikirjoitukseen, niin kyllä peliaika vaihtelee pelaajakohtaisesti. Lisäksi on itsestä kiinni, miten paljon aikaa käyttää käsikirjoitusten lukemiseen (nehän voi myös skipata).
 
Vastaus: Alan Wake (pelikeskustelu)

vaikeusaste normalillakin ihan kohdillaan, jos yrittää ettiä tavaraa ympäristöistä
bensiksen nurkilla alkoi tulemaan vihollisia loputtomiin, kun kävin tutkimassa tienvarsilta
 
Vastaus: Alan Wake (pelikeskustelu)

Läpi meni ja oikein mainoa tekele oli. Valitettavasti pelin suurin kompastuskivi oli toiminta, jota oli loppupuolella aivan liikaa. En jaksanut edes välittää enää lopussa, vaan hikihatussa ryysin kohti loppua. Valitettavasti tämä söi tunnelmaa aika pahasti. Enää puuttui vain tupla Ingramit ja bullet time. Toinen ongelmakohta oli itse loppu.

Täällä sama homma. Loppua kohden tuli vaan juostua, kun ei jaksanut enään niitä vihollisia ammuskella, mutta muuten peli oli hemmetin hyvä ja 12 tuntia siihen taisi mennä. Toivottavasti Alan Wake 2:ta ei jouduta odottamaan 5 vuotta, kun toi loppu jätti haluamaan lisää.
 
Vastaus: Alan Wake (pelikeskustelu)

Kauanko on aikaa menny pelin läpäisyyn?
oon lukenut että 10-14h menisi? joten ei onneks ihan 5h shootteri.

Tuosta tulee heinäkussa lisäosa mikäli myynti luvut tälle ekalle ovat riittävät...ja kyllähän ne taitaa olla :D
 
Vastaus: Alan Wake (pelikeskustelu)

Osittain pitää paikkansa. Jos kuitenkin haluaa löytää kaikki termoskannut, tv-showt, radio-ohjelmat sekä sivut käsikirjoitukseen, niin kyllä peliaika vaihtelee pelaajakohtaisesti. Lisäksi on itsestä kiinni, miten paljon aikaa käyttää käsikirjoitusten lukemiseen (nehän voi myös skipata).

Yksi tipsi on muuten se (vaikka en kaikkia kerättäviä itse löytänytkään), että heti sen checkpointin jälkeen kannattaa vielä katsoa jäikö jotain kerättävää taakse tai ympäristöön. Aina homma ei toimi noin, mutta kannattaa ainakin yrittää. Tietyissä tilanteissa kannattaa kuitenkin keskittyä vihujen hoitelemiseen ensin ja vasta sitten tutkia ympäristöä.

Tuo mainittu
bensis
oli tosiaan kai sellainen, että vihuja tulee loputtomasti jos lähtee haahuilemaan. En ole varma, mutta sellainen fiilis tuli. Nuo "loputtomat vihut" pelien (siis monikossa ja useampaan peliin viitaten) tietyissä kohtauksissa ovat mielestäni huonoa pelisuunnittelua. Pitäisi olla niin, että oli vihuja sitten 1 tai 50, niin joskus ne loppuvat. Palkintona on esim. se, että voi sitten ikään kuin rauhassa tutkia lähimaastot ja kerätä mahd. extraa. Ne, jotka eivät jaksa kaikkia vihuja ampua ja haluavat puoliksi juosta kentät "läpi" maksavat siitä sen hinnan, että koko ajan vihuja on sitten kimpussa.
 
Vastaus: Alan Wake (pelikeskustelu)

Tuo mainittu
bensis
oli tosiaan kai sellainen, että vihuja tulee loputtomasti jos lähtee haahuilemaan. En ole varma, mutta sellainen fiilis tuli. Nuo "loputtomat vihut" pelien (siis monikossa ja useampaan peliin viitaten) tietyissä kohtauksissa ovat mielestäni huonoa pelisuunnittelua. Pitäisi olla niin, että oli vihuja sitten 1 tai 50, niin joskus ne loppuvat. Palkintona on esim. se, että voi sitten ikään kuin rauhassa tutkia lähimaastot ja kerätä mahd. extraa. Ne, jotka eivät jaksa kaikkia vihuja ampua ja haluavat puoliksi juosta kentät "läpi" maksavat siitä sen hinnan, että koko ajan vihuja on sitten kimpussa.

Pistetääs nyt spoilereihin ettei varmasti kukaan suutu vaikkei varmaan kovin kovaa spoileria olekaan:

Ei siellä bensa-aseman luona ole mun mielestä mitään kerättävää, paitsi oliko joku termospullo ihan siinä aseman välittömässä läheisyydessä, ja ainakaan itsellä ei silloin mitään mörköjä enää sinne spawninut. Tai itselle ei ainakaan silmiin sattunut, toki saa kertoa jos siellä kauempana jotain oli mikä itsellä jäi sitten välistä :p Noi loppumattomat viholliset tossa kohdassa on mun näkemyksen mukaan ikään kuin esteenä ja kertomassa että hei nyt menet väärään suuntaan, episodihan kun taisi loppua siihen että soitat sheriffille aseman puhelimesta.

Tiedä sitten kun itse vain hardilla pelaillut, onko siellä sit nightmarella jotain vähän kauempana tai jotain.. Tuskin kuitenkaan?

Yleensä kun pelissä eteni niin taisi se vihollisten spawnaaminen loppua aina jossain vaiheessa että pääsi rauhassa tutkimaan?
 
Vastaus: Alan Wake (pelikeskustelu)

Ei siellä bensa-aseman luona ole mun mielestä mitään kerättävää, paitsi oliko joku termospullo ihan siinä aseman välittömässä läheisyydessä, ja ainakaan itsellä ei silloin mitään mörköjä enää sinne spawninut. Tai itselle ei ainakaan silmiin sattunut, toki saa kertoa jos siellä kauempana jotain oli mikä itsellä jäi sitten välistä :p Noi loppumattomat viholliset tossa kohdassa on mun näkemyksen mukaan ikään kuin esteenä ja kertomassa että hei nyt menet väärään suuntaan, episodihan kun taisi loppua siihen että soitat sheriffille aseman puhelimesta.

Juu, noh kyllä itsekin sitä kelasin, että peli varmaan ikään kuin yrittää sanoa, ettei täällä ole mitään nähtävää ja vain miehiä puskissa. Mutta toisaalta tuli fiilis, että entä jos siellä jotain onkin? "You never know"..

Pelissä muutenkin tuli välillä se fiilis, että "tutkiminen", "toiminta" ja "välipätkät" eivät aina olleet ihan balansissa keskenään. Kun itse olen sellainen pelaaja, että haluan tutkia ja nuuskia paikkoja (ja sitähän pelin keräyskohteet tavallaan tukevat), niin välillä koin että oli liian kiire ja hoppu seuraavaan paikkaan. Jotain jäi tutkimatta yms (en saanutkaan kaikki kerättyä, vaikka mukamas yritin - mutta harvoin tämä on pelin syytä).

Samoin joskus hyvin rakennettu tunnelma vähän "lässähti" kun välipätkä tuli ruutuun. Täällä on aivan syystäkin kehuttu pelin tunnelmaa ja tiettyä "paniikkia" kun metsissä ja muualla pyöritään, mutta tunnelmaa pitää myös osata "ylläpitää" kun tiettyyn pisteeseen päästään. Nyt välillä oli sitä, että se tunnelma ja toiminta on ok "matkalla", mutta sitten kun kohteeseen päästään niin tuleekin joku puh.soitto ja kohta mennäänkin jo seuraavaan paikkaan. Vaikea selittää ja täysin henk.koht. kelailua, mutta se "palkinto" matkasta (a=>b) jäi mielestäni joskus saamatta..

Näiden asioiden takia peli on mulle 8,5/10. Parannettavaa jäi jatko-osaan, vaikka hyvää työtä Remedy onkin aikaan saanut.
 
Viimeksi muokannut moderaattori:
Vastaus: Alan Wake (pelikeskustelu)

Nyt tarvitsisi apua Episode 6 yhteen kohtaan

Valon heittimen ja muutaman kaivoskärryn työnnön jälkeen tulee kohta jossa olisi tarkoitus selvästi päästä yhdellä kaivoskärryllä ajelemaan mutta en pääse tasanteelle koska auto tukkii tien. Mitähän ihmettä tässä piätisi nyt tehdä?
 
Vastaus: Alan Wake (pelikeskustelu)

Läpi män että pärähti. Jäi kyllä hyvät fiilikset pelistä ja innolla odottelen ladattavaa lisäriä ja joskus mahdollista jatko-osaakin. Loppua kohden yksi pieni kysymys kuitenkin:
Eli mitä hittoa siinä oikein tapahtuu? :D
 
Vastaus: Alan Wake (pelikeskustelu)

Elderwood National Parkissa:
Kuuntelin mökissä radiota ja vilkuilin samalla ympärilleni. Yhtäkkiä jokin kävelee mökin ikkunan ohi. Perhana että säikähdin. :D Koko loppupelin ajan sitten katselin aina ympärilleni kuunnellessani niitä radiolähetyksiä, mutta mitään ei näkynyt.
 
Vastaus: Alan Wake (pelikeskustelu)

Näiden asioiden takia peli on mulle 8,5/10.
Tähän pisteytykseen kaatuisin myös itse, ehkä pudottaisin tuosta jopa tuon puolikkaan suoraan 8/10.

Alan Wakea on todella vaikea arvioida yhtenä kokonaisuutena kiitos sen episodimaisen rakenteen. Tämä ei tarkoita etteikö tällainen tuotantokausi-rakenne toimisi videopeleissä. Päinvastoin, se on tuore näkemys videopelien rakenteseen joka kuitenkin kantaa harteillaan myös esikuviensa ongelmat. Aivan kuten tavallisessa tv-tuotantokaudessa Wakeen mahtui huippu jaksoja ja vähemmän huippuisia jaksoja. Siksi onkin fiksuinta arvioida jokainen episodi pienellä loppukaneetilla:

Heitetäänkin ihan varmuudeksi spoilereihin vaikka teksti ei kuvailekkaan juonta mitenkään:
Episodi 1: Kiinnostava Pilotti räjähtävällä aloituksella. Tunnelma alustettiin loistavasti ja pelimaailmaan oli helppo imeytyä. Suvantokohdat ehdottomasti tämän jakson huipentumia. Finaali pienoinen pettymys. 8/10

Episodi 2: Loistavaan tunnelmaan päästin samantien! Jaksoista ehdottomasti pelottavin mutta samalla hieman liian pitkitetty samoissa ympäristöissä. Finaali aivan loistava. 9/10

Episodi 3: Tämän tuotantokauden ehdottomasti upein ja samalla pisin jakso. Ympäristöt ja tilanteet vaihtuivat täydellisellä rytmityksellä. Jaksossa myös loistava cliffhanger. 10/10

Episodi 4: Aloitus mielenkiintoinen, erittäin Hohtomainen. Tunnelmaltaa loistava. Jakson kokonaisuus lässähti lopussa jolloin touhu muuttui surullisen kuuluisaksi X-Files huumori -jaksoksi. 7/10

Episodi 5: Loistava aloitus. Hyvää toimintaa mielenkiintoisissa ympäristöissä. Tarinaa kasvatettiin loistavasti. Jaksossa oli vain liikaa toimintaa. Lopetus oli kuitenkin vahva. 8/10

Episodi 6: Viidennen jakson vahva lopetus ei kantanut paljoa tämän jakson alusta pidemmälle. Liika toiminta vei turhautumisen partaalle joka taas vei suunnattomasti tehoa pelin loppuratkaisulta. Ei näin. 5/10

Syy miksi itse katson tv-sarjoja on niissä esiintyvät hahmot. Hyvät tv-sarjat sisältävät hahmoja joiden puolesta hurrataan ja iloitaan vedet silmillä. Samaistuttavien hahmojen myötä maailmaan eläytyy tapahtui siellä kuinka hölmöjä asioita tahansa. Alan Wakessa ei ollut yhtään tämän kaltaista hahmoa. Pelissä oli enemmän ärsyttäviä kuin samaistuttavia tai kiinnostavia päähenkilöitä joista oikeasti haluaisi välittää. Ja kun hahmoista ei välitä ei pelimaailman tapahtumat tunnu niin sykähdyttäviltä kuin ehkä olisin niiden toivonut tuntuvan. Mutta tämä on täysin subjektiivinen asia, itseäni ei vain innostanut jokaisesta tv-sarjasta ja elokuvasta varastetut stereotyypit...

Täälläkin kritiikin kohteeksi joutunut niskalaukaus eli pelin toiminta ärsytti myös itseäni. Sitä oli etenkin loppua kohden aivan liikaa.
Uskokaa tai älkää, mielestäni Alan Wake olisi toimintapelinä huomattavasti toimivampi jos siinä ei saisi käyttää aseita laisinkaan.

Tämä marmatus ei tarkoita sitä että Alan Wake olisi huono peli. Se on maailman luokan kilpailija ja teknisesti erittäin pätevä. Tunnelma on paikoitellen aivan käsittämätön jota rikkoo vain ajoittainen toiminnan liiallisuus. Metsissä yksin samomisessa on myös jotain pelottavan suomalaista mikä nostaa tunnelmaa entisestään. Waken äänisuunnittelu on myös parasta sitten Frostbiten. Musiikki, erityisesti sävelletty ääniraita oli myös erinomaisesti tehty. Se tuki pelin tapahtumia lähes poikkeuksetta täydellisesti mikä osaltaan ajoi taas tunnelman etua.

Remedyn rakentama maailma ja mytologia on pelin ehdoton vahvuus ja sitä näkisi ehdottomasti lisää AW:n toisessa tuotantokaudessa mutta myös beyond videogames.
Katson erityisesti teitä Bright Falls-minisodit. Alan Wake on pohjaton kaivo mistä saa ammennettua vaikka mitä, toivottavasti markkinamogulit eivät jätä tätä huomiotta :)
 
Viimeksi muokannut moderaattori:
Vastaus: Alan Wake (pelikeskustelu)

Nyt tarvitsisi apua Episode 6 yhteen kohtaan

Valon heittimen ja muutaman kaivoskärryn työnnön jälkeen tulee kohta jossa olisi tarkoitus selvästi päästä yhdellä kaivoskärryllä ajelemaan mutta en pääse tasanteelle koska auto tukkii tien. Mitähän ihmettä tässä piätisi nyt tehdä?

En tarkkaan muista, mutta jossain kohdassa ainakin valolla "tuhottiin" esteitä ym ja sitten pääsi jatkamaan. Sitten tietenkin kannattaa tutkia onko mahd. portaita sivuilla.
 
Vastaus: Alan Wake (pelikeskustelu)

Voi itku, tämähän oli ihan samaa tuubaa kuin xbox360:n julkaisupeli Strangehold mutta paremmalla grafiikalla ja hillittömällä ennakkohypetyksellä!!

jk. Alan Wake toimii paremmin edukseen kun taustamusiikiksi valitsee Monty Pythonin "Lumber Jack Song":in.

jk2. no okei, tylytys johtuu siitä että menin siihen lankaan että oletin tämän olevan xboxin vastine Heavy Rainille. Se meinaan laittoi tarinalliset pelit ihan uudelle tasolle.
 
Vastaus: Alan Wake (pelikeskustelu)

Selkäpiitä karmiva tunnelma ja kontrollit + kamerakulmat toimivat melko pitkälti täydellisesti. Keräilyesineet ovat kiva lisä ja juonikuvioita riittää. Tämä siis alkutuntuma. Tuo yläpuolella oleva kommentti on melko lailla ruikutusta ilman perusteluja. Verrata tätä nyt Strangleholdiin...
 
Vastaus: Alan Wake (pelikeskustelu)

Tulihan tämä läpäistyä. On kyllä yksi parhaista seikkalupeleistä ikinä. Nyt tuntuukin että dissaajien joukossa on näitä 15v Jakkeja jotka eivät ymmärrä englantia tarpeeksi korkealla tasolla. Tässä sitä nimittäin tarvitaan ja paljon että pelistä saa kaiken irti.

Tosiaan yksi asia minua häiritsi oli hahmojen animaatiot jotka olivat suorastaan kivikautiset, naaman liikkeistä puhumattakaan. Mutta eipä se peliä pilannut silti :) Tosiaan tämä ja Heavy Rain jäävät kyllä itselleni all-time favoriteiksi. Pidän tästä uudesta suuntauksesta.
 
Vastaus: Alan Wake (pelikeskustelu)

Tulikin tuossa vähän pohdittua, että eikö Heavy Rainissa ole tietääkseni suomenkieliset tekstitykset, joten juonen ymmärtäminen on aika paljon helpompaa siinä, jos englanti ei suju. Tässähän heti episode 1:ssä heitetään melkoista juonipommia pelaajalle.
 
Ylös Bottom