Tämä on mainospaikka (näillä pidetään sivusto pystyssä)

Keskustelua myyntiluvuista (NPD, FIGMA ja niin edelleen)

Vastaus: Keskustelua myyntiluvuista (NPD, FIGMA ja niin edelleen)

Joo no mä arvelinkin, että Mahewcoro Tietää Paremmin :D:Dd. Hyvä, että meillä on täällä Mahe palauttamassa meidät maanpinnalle...muuten katoaisi täysin kosketus asioiden todellisesta laidasta.

No sitähän selvästi kaivataan! Jos sinusta 10 % on "nostetta", niin ehkä olet itse hieman nosteessa. Taitaa olla epäreilujen vertailuiden aika!

Näihin Yhdysvaltain marraskuun lukuihin pätee toinenkin 10 %: se oli Wii U:n osuus 8. sukupolven kotikonsoleiden kokonaismyynneistä. Eli kun PS4 ja Xbone yhdessä möivät päälle 2 miljoonaa, niin Wii U toi siihen sen (vähän alle) 10 % päälle. Hiiop nostetta!

Marraskuu on jenkeissä todella kova kuukausi konsoli- ja pelimyynneissä. Silloin useimmat konsolit myyvät lähelle miljoonaa, jotkin ylikin. Ja sitten jotkin menevät niin yli, ettei mitään rajaa. Super Smash Bros. Brawlin julkaisuvuonna marraskuussa 2008 Wii möi yli 2 miljoonaa konsolia. Ja sekin edusti Wiille 100 %:n kasvua marraskuusta 2007. Ei tässä oikeastaan edes tarvita mitään "todellisuuteen palauttamista", kyllähän nyt ihan jokainen tajuaa miten säälittävä tuo Wii U:n lukema on.

Wii U:ltakin nimittäin olisi voinut odottaa parempaa. Tässä marraskuussa sentään julkaistiin Super Smash Bros. ja kuten myyntiluvutkin osoittivat, sillä oli huomattavasti enemmän vetovoimaa kuin viime vuoden marraskuun "isolla" julkaisulla, Mario 3D Worldilla. Lisää prosentteja: Wii U:n Super Smash Bros. möi 330 % verrattuna siihen mitä Mario 3D World möi julkaisukuukautenaan Yhdysvalloissa. Tällaisella isolla pelijulkaisulla olisi voinut odottaa parempia konsolimyyntejä. Toisaalta, ehkä Smashiltakin olisi voinut odottaa enemmän. Maaliskuussa 2008 Wiin Super Smash Bros. Brawl myi 2,7 miljoonaa peliä julkaisussaan. Ja tämä oli siis maaliskuussa, joulukauden ulkopuolella, kun Wii oli ollut markkinoilla vasta puolitoista vuotta. Selvästikin aivan valtava määrä Smashin pelaajakunnasta ei ole enää Wii U:lla. Wiin Brawl möi siis julkaisussaan noin nelinkertaisesti verrattuna Wii U:n Smashiin.

Mutta hei, ainakin Smash kasvatti Wii U:n pelimyyntejä, vai mitä? Oikeastaan sekin vähän mietityttää. Smash siis myi julkaisussaan puoli miljoonaa peliä enemmän kuin Mario 3D World vuosi sitten. Silti Wii U:n kokonaispelimyynnin kasvu oli vain sen 90 %. Wii U:n kaikkien pelien yhteismyynneistä ei tietenkään ole lukuja, mutta vähän vaikuttaa siltä, että Smashia lukuunottamatta Wii U:n kokonaispelimyynti on saattanut jopa laskea edellisvuoteen verrattuna. Kyllähän pelimyynteihin saadaan "nostetta", kun tarjolla on se odotettu ja jopa Wii U:lla yli 700 000 kappaletta myyvä Super Smash Bros., mutta se oli nyt siinä. Wii U:lle ei ole näköpiirissä enää yhtään näin isoa eikä odotettua peliä. NPD:n top 10 -lista kertoo kokonaistilanteesta: Smashin lisäksi Wii U:lle ei ollut mukana yhtäkään muuta peliä, ei myöskään multiplattareissa. Niitä pelejä ei vain yksinkertaisesti ole.

Ja siksi on täysin älytöntä puhua mistään nosteesta, kun konsoli myy Yhdysvalloissa marraskuussa 10 % paremmin kuin edellisvuoden 220 tuhatta konsolia, ja samalla vain 10 % kaikkien uuden sukupolven kotikonsoleiden kokonaismäärästä. Kun uusi Smash myy 27 % siitä mitä Super Smash Bros. Brawl möi Wiillä joulukauden ulkopuolella. Samalla kun pelkästään Japanissakin Wii U:n laskenut myynti syö jo tuon Yhdysvaltojen "nousun". Jos joku analyytikko kutsuu tätä "nosteeksi", hän ei ole palkkansa arvoinen.
 
Vastaus: Keskustelua myyntiluvuista (NPD, FIGMA ja niin edelleen)

Toisaalta, ehkä Smashiltakin olisi voinut odottaa enemmän. Maaliskuussa 2008 Wiin Super Smash Bros. Brawl myi 2,7 miljoonaa peliä julkaisussaan. Ja tämä oli siis maaliskuussa, joulukauden ulkopuolella, kun Wii oli ollut markkinoilla vasta puolitoista vuotta. Selvästikin aivan valtava määrä Smashin pelaajakunnasta ei ole enää Wii U:lla. Wiin Brawl möi siis julkaisussaan noin nelinkertaisesti verrattuna Wii U:n Smashiin.

Varmaan ihan totta hei! Mutta missä on Just Dance 2015 Jenkkilän listoilla ? Vuoden ylivoimaisesti odotetuin bilepeli, joka on saatavilla lähes kaikille alustoille! Yhteensopivia laitteita on olohuoneissa pelivalmiina ainakin 120 miljoonaa! Joko puolen miljoonan raja on ylitetty kaikilla alustoilla all over the world? No ainakin se joulukuussa hyppää tyypillisenä sleeper hittinä vähintään Top 3!

Vakavammin. Musta näitten WiiU-pelien myynnit ovat oikein vakuuttavia konsolikantaan nähden. Niin se varmaan on, että sen isompaa system selleriä edes GameCube-myynteihin saakka on turha haikailla. Isolta ruudulta Nintendo-pelejä haluavien määrä on tällä hetkellä se vajaat 10 miljoonaa. Käsikonsolipuolella meno on ollut viriilimpää. Kulta-ajat ovat ohi, mutta Nintendo sentää tahkoaa myyntilukujen ja muiden raporttien valossa vähintään kohtuullista tulosta. Mobiililaitteiden puolella tämä on osoittautunut vähintään haasteelliseksi aiemmin isompienkin pelureiden puolesta.

Näiden Mahen rakastamien waggle-pelien menekki kyllä kertoo, että Oprahin ja vastaavien luoma buusti se vasta on todellakin mennyttä. Konsolipelit ovat palanneet pelaajien omaisuudeksi, casual-kansa täppäilee Flappy Birdejään ja freemiumia. Microsoft toki taantumuksen perikuvana pisti ballsinsa koko rahalla waggleen Onen julkaisussa. Meni hienosti!
 
Vastaus: Keskustelua myyntiluvuista (NPD, FIGMA ja niin edelleen)

Totta että liikeohjauspelit ovat "poissa muodista". Wiin hype oli ehkä enemmän väliaikaista ihastusta uuteen ohjaustapaan kun pysyvää ihastusta uuteen ohjaustapaan.

Totta sekin, että mobiilipelaaminen ja free2play pelit ovat kasuaalille usein kiinnostavampia ja myös luonnollisempi tapa pelata kun sen voi tehdä kodin tabletilla tai taskussa olevalla laitteellla.

En sanoisi silti että konsolipelaamisen kulta-aika on vielä ohi edes kasuaalille, vaikka konsolit ovatkin ehkä lähempänä pc:tä kuin koskaan. Japanissa näin näyttäisi olevan, ehkä pysyvästi (?), mutta euroopassa ja usassa uudet konsolit myyvät edelleen erittäin hyvin.

En tiedä paljonko esim. Suomessa singstar pelien menekki on mutta kyllä sillä jonkinlainen kysyntä on.

Ehkä tämä kasuaalin vähäinen myynti on osin hintakysymyskin, kunhan uudet konsolit tippuvat 199-299€ tasolle, kasuaalitkin alkavat ostaa niitä enemmän. Eletään vielä early adopter ajan loppua.
 
Vastaus: Keskustelua myyntiluvuista (NPD, FIGMA ja niin edelleen)

Vakavammin. Musta näitten WiiU-pelien myynnit ovat oikein vakuuttavia konsolikantaan nähden.

Ei mutta katsos kun Wii myyntilukuineen on asettanut sen mittapuun, johon tullaan vertaamaan maapallon tappiin saakka. Se on ihan se ja sama, mikä tilanne on muuten, jos Wiin myyntilukuja ei tavoiteta -> floppi. Aika paljon eri tahot viimeaikoina raportoineet juuri Nintendon positiivisesta tuloksesta ja kasvaneesta kysynnästä suhteessa viimevuosiin - *kröhöm* I present you exhibit A, Wiin myyntiluvut. Saakeli, että alkaa olemaan puhkikulunut läppä :D Mahewcoro taitaa olla maapallon viimeinen ihminen ihminen, joka ei ole vielä nielaissut sitä tosiseikkaa, ettei niitä Wiin myyntilukuja nyt tulla tavoittamaan.


Näiden Mahen rakastamien waggle-pelien menekki kyllä kertoo, että Oprahin ja vastaavien luoma buusti se vasta on todellakin mennyttä. Konsolipelit ovat palanneet pelaajien omaisuudeksi, casual-kansa täppäilee Flappy Birdejään ja freemiumia. Microsoft toki taantumuksen perikuvana pisti ballsinsa koko rahalla waggleen Onen julkaisussa. Meni hienosti!

Aamen. Se juna meni, ja luojan kiitos, että se ollaan tajuttu (sans 1).
 
Vastaus: Keskustelua myyntiluvuista (NPD, FIGMA ja niin edelleen)

Xbox one oli kiistaton voittaja, ~ 1,2 milj. konsolia tms. ja nyt huhutaan että ps4 olisi jäänyt ~400k xbxox onesta.
Suorastaan järkyttävän kasan Gaf-viestejä joutuu kahlaamaan läpi, että pääsee totuuden lähteille. Ja suhteellisen tarkka arvio näiden kilpakumppaneiden myynneistä oli 1,23M bone vs 830k plösö. Eli boksi otti about saman verran pleikkaria kiinni, kuin mitä pleikka ehti vetää kaulaa syys-lokakuun aikana.

Oma veikkaus on, että ero kutistuu vielä joulukuun aikana, mutta kun tammikuu koittaa ja boksin hinta vakiintuu jollekin tasolle (todennäköisesti $349) eikä jokaisen konsolin mukaan anneta muutamaa peliä ja vuoden Live Goldia, niin palataan taas normaaliin marssijärjestykseen. Ja ensi vuonnahan tiettävästi PS4:lle julkaistaan jo muutama pelikin.
 
Vastaus: Keskustelua myyntiluvuista (NPD, FIGMA ja niin edelleen)

Täällä katkerat Wii U -fanit huutelevat vähän mitä sattuu. Peittäkää silmänne, Har* ja xevious, koska tässä tulee lisää todellisuuteen perustuvaa tietoa.

Mutta missä on Just Dance 2015 Jenkkilän listoilla ? Vuoden ylivoimaisesti odotetuin bilepeli, joka on saatavilla lähes kaikille alustoille! No ainakin se joulukuussa hyppää tyypillisenä sleeper hittinä vähintään Top 3!

Jaa siis niin kuin on juuri nyt käymässä Isossa-Britanniassa? Just Dance 2015 nousi kaikkien alustojen listalla Briteissä jo sijalle 6. Kasvua vetää edelleen Wii-versio, joka nousi yksittäisten alustojen listalla sijalle 10. Myös se Just Dance 2014 jatkaa myyntiään Brittein markkinoilla. Ehkä sinunkin kannattaisi mennä ostamaan omasi! :)

Aika paljon eri tahot viimeaikoina raportoineet juuri Nintendon positiivisesta tuloksesta ja kasvaneesta kysynnästä suhteessa viimevuosiin

Nämä "tahot" vaikuttavat olevan lähinnä sinä ja pari muuta, joiden Nintendo-apologioissa ei ole enää mitään logiikkaa eikä johdonmukaisuutta. Huhupuheet ovat kasvua, leikkauksilla saadut säästöt ovat voittoa, jo toista vuotta putoavat 3DS:n ja Wii U:n peli- ja laitemyynnit ovat "kasvanutta kysyntää". Samaan hengenvetoon vähättelette Wiin myyntejä mutta samalla sivuutatte ikävät faktat kuten Wii U:n Super Smash Brosin romahtaneet konsolimyynnit Wiihin verrattuna. Miljoonat Smash-pelaajat ovat vain kadonneet jonnekin, syy on tietenkin kännykät ja liiketunnistuspelit, ei esim. itse Wii U.

Esimerkiksi Japanissa aivan viimeisimpien tietojen mukaan 3DS on tällä hetkellä vuositasolla n. 1,64 miljoonaa konsolia jäljessä viime vuodesta - tämä ero siis näin joulukautenakin vain kasvaa uusista 3DS-malleista huolimatta. Wii U on nyt noin 20 % jäljessä viime vuodesta - ja tämäkin ero on kasvanut koko ajan joulukaudesta ja Smash Brosista huolimatta. Pelkästään viime viikolla Japanin laskenut Wii U -myynti nollasi kokonaan sen Yhdysvaltain koko ison marraskuun ostoskauden "kasvun", muutaman kymmenen tuhatta konsolia.
 
Vastaus: Keskustelua myyntiluvuista (NPD, FIGMA ja niin edelleen)

Täällä katkerat Wii U -fanit huutelevat vähän mitä sattuu. Peittäkää silmänne, Har* ja xevious, koska tässä tulee lisää todellisuuteen perustuvaa tietoa.



Jaa siis niin kuin on juuri nyt käymässä Isossa-Britanniassa? Just Dance 2015 nousi kaikkien alustojen listalla Briteissä jo sijalle 6. Kasvua vetää edelleen Wii-versio, joka nousi yksittäisten alustojen listalla sijalle 10. Myös se Just Dance 2014 jatkaa myyntiään Brittein markkinoilla. Ehkä sinunkin kannattaisi mennä ostamaan omasi! :)

No kyllä. Wii-listan ykkönen, Wii U-listan kolmonen, XBOX360-halpapelilistan kolmonen sekä sokerina pohjalla, kuorrutteena kakussa koko halpipelilistan ykkönen! Samaisella listalla edelleen huippusuosittu Just Dance 2014 on vieläkin sijalla 12! Vain neljä sijaa flopannutta NintendoLandia (2012) alempana. Ubisoftia varmaan kiinnostaa kuitenkin että mitä jää viivan alle. Se kappalemääräisesti ainoa oikeasti myyvä versio, Wii-versio, jää tälläkin viikolla Wii U:n Super Smash Brossin jalkoihin myynnin arvoa mittaavalla listalla. Vaikka oli listalla 19 sijaa Smash Brossia edellä, kun vertailuun otettiin pelkät kappalemääräiset myynnit. No jälleen kerran, yksin sikariporras tietää ovatko tällaiset sijat 25 markkinoilta poistuvalle konsolille riittäviä seuraavan vuoden satsauksia varten.

http://www.chart-track.co.uk/index.jsp?c=p/software/uk/latest/index_test.jsp&ct=110017
www.chart-track.co.uk/index.jsp?c=p/software/uk/latest/index_test.jsp&ct=110033
 
Vastaus: Keskustelua myyntiluvuista (NPD, FIGMA ja niin edelleen)

Neogafin etsivät kaivelleet myyntilukuja Saksasta & Ranskasta.


Tutkimuslaitos GfK (Euroopan NPD) on julkaissut Saksasta myyntilukuja (30.11.14 tilanne).
Juttu saksaksi, Boerse-online.de

Saksa:
- PS4 1.2M, Xbone 270K, 4.44444:1
- Publisher rankings in Germany: EA 20.5%, ActiBlizz 13.9%, Ubi 11.8
- Fifa sales in Germany between 1.6 and 2M, depending on sources
Saksassa on myyty PS4 konsoleita suunnilleen yhtä paljon kuin Briteissä on myyty X1 konsolia.

Ranska:
Le Monden ranskankielinen juttu Ranskan PS4 myynnistä.
- Playstation France boss mentioned that PS4 sales in France are almost 1 million copies in 1st year [Nov29 >Nov29]
Jutun toimittaja myös arvelee että 31.12.14 mennessä on mahdollista PS4:en myyneen 1.2 miljoonaa konsolia Ranskassa.
 
Vastaus: Keskustelua myyntiluvuista (NPD, FIGMA ja niin edelleen)

No jälleen kerran, yksin sikariporras tietää ovatko tällaiset sijat 25 markkinoilta poistuvalle konsolille riittäviä seuraavan vuoden satsauksia varten.

Tämä on tosiaan ihan hyvä kysymys, ja varmasti samaa puntaroidaan Ubisoftilla. Mitä tapahtuu, jos Just Dance ei enää tulekaan Wiille? Nämä ovat niitä juttuja, joista voidaan tehdä ennusteita, mutta lopulliset tulokset nähdään vain toteuttamalla jokin valinta, ja se valinta sulkee muut pois.

Just Dancellehan on aina ollut eduksi, että uudetkin pelit ovat olleet edullisia. Toisin kuin esimerkiksi Guitar Hero -sarjalla, Just Dance ei ole tarvinnut kalliita ja tilaavieviä muovisoittimia. Pelkkinä levyjulkaisuinakaan Just Dance ei ole koskaan tarvinnut useiden miljoonien pelien myyntiä 60 euron hinnalla tuottaakseen voittoa. Pelkästään kappaleiden lisensöinti ja muut kulut eivät vaadi valtavaa riskinottoa, ja ilman muovisia härpäkkeitä kuten kitaroita tai uDraw-tabletteja myytävä peli ei ole myöskään valtava riski julkaista ja levittää.

Jokainen Just Dance -peli kakkososasta lähtien on tarjonnut myös DLC-kappaleita ladattavaksi, joten sarja ei tuota pelkästään sen suoran pelimyynnin kautta. DLC-julkaisut jatkuvat yhä Just Dance 2015:ssäkin, joten ilmeisesti niillekin on riittävästi kysyntää vuodesta toiseen. Minäkin olen ostanut vuosien varrella useita DLC-kappaleita sarjan eri peleihin.

Kuten jo aiemmin on tullut esille, Ubisoftin tavoitteet Just Dancen kohdalla eivät rajoitu pelkästään konsolipelimyyntiin. Toisaalta uusi mobiiliversio Just Dance Now tarjoaa uuden pelitavan sekä uutta yleisöä, mutta samalla se tarjoaa synergiaetuja konsoliversioiden kanssa: jo Just Dance 2015:ssa nähdään kappaleita, joihin on käytetty yhteisiä kehitysresursseja JD Now'n kanssa.

Tämän lisäksi Ubisoft pyrkii tekemään Just Dancesta virallisen e-urheilulajin:

Ubisoft and the Electronic Sports World Cup (ESWC) today announced their partnership to turn Just Dance, the pop-cultural phenomenon played by 100 million of fans all over the world, into an official ESWC discipline.

“For the 11th edition of the ESWC, we are very proud to widen the definition of eSport with Ubisoft. Competitive gaming has to welcome all kind of players, has to be developed in partnership with the games publishers, and has to showcase the most advanced technologies which link the body to the game. Just Dance is for ESWC the perfect medium to reach those goals", said Matthieu Dallon, founder of the ESWC.

http://www.eswc.com/en/info/just-dance-as-official-eswc-discipline

Selvästi siis Ubisoftilla on pitkäkantoisia suunnitelmia ja toiveita Just Dancen suhteen. Miten nämä sitten lopulta tulevat toteutumaan, se jää nähtäväksi. Kyllä varmasti Ubisoftillakin harkitaan: jos seuraavasta Just Dancesta jättää Wii-version pois, siirtyykö tarpeeksi suuri osa pelaajakunnasta muille alustoille, jotta se on kannattavaa? Jos Wiin käyttäjäkunta yhä hiipuu, tuleeko Just Dance 2016 olemaan kannattava? Vai onko kenties parasta jatkaa yhä samaan malliin: julkaista uusi Just Dance edelleen kaikille liiketunnistusalustoille ja samalla laajentaa sarjaa uusiin suuntiin kuten Just Dance Now ja e-urheilu?

Britannian markkinat ovat näyttäneet, että kysyntää sarjalle yhä on. Lokakuisen julkaisunsa jälkeen Just Dance 2015 on myynyt jatkuvasti, ja nyt joulun alla vielä noussut huomattavasti. Tällä hetkellä ei voi varmaksi sanoa, onko sama toistunut esimerkiksi Yhdysvalloissa ja missä mittakaavassa, vaikka Yhdysvaltain ja Ison-Britannian pelimarkkinoilla onkin usein samansuuntaisia trendejä. Mutta tyytyväisiä asiakkaita sarja on selvästi luonut, ja Just Dance 2015:nkin kohdalla Wii-omistajat ovat jälleen osoittaneet mielenkiintonsa laatupeleihin.
 
Vastaus: Keskustelua myyntiluvuista (NPD, FIGMA ja niin edelleen)

Tässä myös laatu on selkeästi suorassa korrelaatiossa myyntilukuihin. Peliä ei voida kutsua miksikään varsinaiseksi arvostelumenestykseksi 20-50 pisteen arvosanoilla, mutta hei, kyllä kansa tietää ja jokainen voi tsekkaa vuoden muut merkittävimmät hittijulkaisut ohittaneet myyntiluvut, jos ei muuten usko. Kermana päällä: laatutietoiset tosipelaajat ovat valinneet vanhan DS:n version, siinä missä floppikonsoli 3DS on jäänyt varjoon.

Kumpa Nintendo tajuaisi ottaa opikseen ja alkaa tehtailemaan näitä Olaf's Questin tyylisiä pelejä oikein kunnolla, ja mieluiten vielä wagglekontrolleilla.
 
Vastaus: Keskustelua myyntiluvuista (NPD, FIGMA ja niin edelleen)

Esillä olevan Just Dancen kohdalla on menty nettiin kytkettyihin näyttöihin + mobiilisovellukseen, joka toimittaa liikeratojen pisteytykset peliserverille. Ei tarvita konsolia väliin. Oli näkyvästi esillä kesän Gamescomissa ja en lainkaan ihmettelisi jos söisi konsoliversion myyntiä. Parasta liiketunnistusta yhdessä kuntoilupelien kanssa. Ehkä vasta virtuaalitodellisuus-lasit tulevat aikanaan laajentamaan tätä osaamista uusille alueille.

Just Dance Now @ Gamescom 2014: http://youtu.be/PWa0Z5fBshg
 
Vastaus: Keskustelua myyntiluvuista (NPD, FIGMA ja niin edelleen)

Esillä olevan Just Dancen kohdalla on menty nettiin kytkettyihin näyttöihin + mobiilisovellukseen, joka toimittaa liikeratojen pisteytykset peliserverille. Ei tarvita konsolia väliin.

Tämäpä olisi erittäin fiksu kehityksen suunta jo pelkästään siitä syystä, ettei tuota Just Dance-yleisöä kiinnosta investoida uusiin pelifokusoituneisiin konsoleihin. He ovat jo melko pitkälti siirtyneet mobiili-somepelien piiriin ja kapulavillityksessä hankitulle Wiille saatetaan satunnaisesti vielä hankkia jotain näitä "hittipelejä"...siitäpä tuon Wii-versionkin menestys kertoo. Tämä pelaajakunta voitaisiin puolestani siirtää ihan surutta sinne mobiilipelien, TV top boxien sun muiden casuaalihärpäkkeiden piiriin ja pitää konsolipelaaminen jatkossa puhtaasti corefokusoituneena.
 
Vastaus: Keskustelua myyntiluvuista (NPD, FIGMA ja niin edelleen)

Japanista kuuluu lisää epäreiluja uutisia Nintendo-konsolien "kasvaneelle kysynnälle". Sekä 3DS:n että Wii U:n myynnit jatkavat putoamista edellisvuoteen verrattuna. 3DS:lle julkaistiin japanilaiseen makuun maittava Youkai Watch 2 -päivitysversio, mutta laitemyynnin kuilu edellisvuoteen kasvoi entisestään. Wii U:lla Super Smash Bros. on nyt myynyt Japanissa 300 tuhatta kappaletta, mutta Wii U -myynnin kuilu edellisvuoteen kasvoi noin 50 tuhannella konsolilla.

Wiin Super Smash Bros. Brawl aikanaan Japanissa oli jo ohittanut miljoonan myydyn pelin rajan samassa ajassa.

PlayStation 4 sen sijaan pärjäsi huomattavasti paremmin: GTAV:n ja Dragon Quest -erikoismallin avulla PS4 myi lähes 70 tuhatta konsolia. Japanissa GTA ei ole koskaan myynyt aivan samassa mittakaavassa kuin länsimaissa, mutta GTAV:n päivitysversio PS4:lle myi silti yli 80 tuhatta peliä.

Tämäpä olisi erittäin fiksu kehityksen suunta jo pelkästään siitä syystä, ettei tuota Just Dance-yleisöä kiinnosta investoida uusiin pelifokusoituneisiin konsoleihin. He ovat jo melko pitkälti siirtyneet mobiili-somepelien piiriin ja kapulavillityksessä hankitulle Wiille saatetaan satunnaisesti vielä hankkia jotain näitä "hittipelejä"...siitäpä tuon Wii-versionkin menestys kertoo. Tämä pelaajakunta voitaisiin puolestani siirtää ihan surutta sinne mobiilipelien, TV top boxien sun muiden casuaalihärpäkkeiden piiriin ja pitää konsolipelaaminen jatkossa puhtaasti corefokusoituneena.

Sinulla ei vieläkään välähdä. Miten Super Smash Bros. Brawl myi miljoonia enemmän "casual-konsoli" Wiillä? Miten Donkey Kong, Mario ja Mario Kart, Just Dance ja Call of Duty, käytännössä mikä tahansa peli myi niin paljon paremmin Wiillä, jos kyse on "kapulavillityksestä"? Yksinkertaisesta syystä: ne niinsanotut "kasuaalit" ostavat näitä pelejä ja monia muita. Nintendo-puolustusvimmassasi sinulle myyntiluvuilla ei ole muka väliä, mutta heikosti myynyt Wii U:n Watch_Dogs oli tietenkin huono peli, ja Olaf's Quest -hihkumisesi taustallakin on yksinkertainen fakta: 10-vuotiaan DS:n julkaisu myi paremmin kuin 3DS:n.

Leiki sinä siis tyytyväistä "corefokusoituneiden" "tosipelien" kuten Captain Toadin ja Yoshi's Woolly Worldin parissa, mutta onneksi kaikki eivät ole samaa mieltä. Sony PS4:llä yrittää nimenomaan saada mukaan myös sen Wii-yleisön, ja on osittain siinä jo onnistunutkin:

Sony is using PlayStation 4 to target Wii owners who skipped the PlayStation 3 and Xbox 360.

The PlayStation 4 launched last November and became the fastest-selling console ever in the UK. Globally it has shifted seven million units, and is even outpacing the PlayStation 2.

While much of the console's success is down to the early adoption by core gamers, Sony Computer Entertainment boss Andrew House told Eurogamer at the Develop conference in Brighton that there is a huge opportunity to attract those who bought a Wii but not a PS3 or Xbox 360 - in fact it's already happening.

While the PS3 and Xbox 360 were successful consoles, shifting around 80m units each, the Wii was the standout winner of the last generation, selling over 100m consoles worldwide.

"Our big opportunity is to welcome back an audience much earlier in the lifecycle that possibly bought into the Wii previously," House said.

"Whether it's based on this is a really good all-round entertainment device for a family in addition to having great games, our consumer data suggests some of those people are already coming in now and that's what's contributing to the really great sales we've had."

"And anecdotally I've had people who were the Wii generation and who are back in the consideration set. It's certainly something I hear about."

http://www.eurogamer.net/articles/2...eting-wii-owners-who-skipped-ps3-and-xbox-360
 
Vastaus: Keskustelua myyntiluvuista (NPD, FIGMA ja niin edelleen)

Sony PS4:llä yrittää nimenomaan saada mukaan myös sen Wii-yleisön, ja on osittain siinä jo onnistunutkin

Sitäpä olen sanonutkin, että Nintendo olisi tehnyt Wii U:n kohdalla fiksusti, jos olisi dumpannut koko Wii-brändin, sillä aika monelle siitä Wii-yleisöstä jäi niin sanottu paskan maku suuhun kyseisestä konsolista, niin kuin täälläkin boardilla aika moni on antanut ymmärtää. Wii toi jotain uutta silloin aikoinaan, joka sai sekä corepelaajat, että casuaalit ostamaan laitteen. Kupla poksahti, corepelaajat siirtyivät muihin laitteisiin ja casuaalit mobiililaitteisiin. Toiselle Wii-rundille ei huvittanut enää lähteä, kun ensimmäinen Wii petti odotukset, vaikkakin Wii U on nimestänsä huolimatta melko erilainen konsoli, mitä edellinen. Wii U ei ole sitä, mitä ne casuaalipelaajien rippeet, jotka eivät vielä ole siirtyneet mobiili/somepeleihin hakevat, ja corepelaajilla kummittelee vielä mielessä wagglepelaaminen, joka alkaa jo pahasti muistuttamaan muutaman kesän takaista Gangnam styleä/macarenaa/Las ketchupia.
 
Vastaus: Keskustelua myyntiluvuista (NPD, FIGMA ja niin edelleen)

Jos nintendo olisi yksinkertaisesti tehnyt wii 2/HD:n, sama idea moteplussalla, kunnon kameralla, kenties ääniohjauksella ja HD resoilla, olisi se myynyt kun häkä edelleenkin jollain 199-249$ hintalapulla. Taatusti ainakin enemmän kuin WiiU.

Sen sijaan pyrittiin vastaamaan japanin mobiilisuuntaukseen ja tablettikilpailuun tekemällä hassunhauska gamepad. Pieleen meni paitsi gamepadissa itsessään joka jäi sudeksi myös markkinoinnissa, ihmiset kuvittelivat gamepadin olevan lisälaite Wiihin.
 
Vastaus: Keskustelua myyntiluvuista (NPD, FIGMA ja niin edelleen)

Jos nintendo olisi yksinkertaisesti tehnyt wii 2/HD:n, sama idea moteplussalla, kunnon kameralla, kenties ääniohjauksella ja HD resoilla, olisi se myynyt kun häkä edelleenkin jollain 199-249$ hintalapulla.

Yhtään mikään ei viittaa siihen, että näin olisi todella käynyt. Oikeasti, ei mikään. Mutta tämä on näitä jauhantoja, joita ollaan jauhettu tuolla Wii U:n omassa ketjussa useita kymmeniä sivuja, joten jätän tämän omalta osaltani tähän.

EDIT: tätä me halutaan :D:d...Voi jeesus....

EDIT 2: palatakseni aiheeseen, eli myyntilukuihin:

"Wii U is currently the second best-selling console in France"
 
Vastaus: Keskustelua myyntiluvuista (NPD, FIGMA ja niin edelleen)

Jos nintendo olisi yksinkertaisesti tehnyt wii 2/HD:n, sama idea moteplussalla, kunnon kameralla, kenties ääniohjauksella ja HD resoilla, olisi se myynyt kun häkä edelleenkin jollain 199-249$ hintalapulla. Taatusti ainakin enemmän kuin WiiU.
Mäkään en nyt näe mitään ihmeellistä tuossa. Toisaalta, jos Xbox Onea myytäisiin 199-249 hintalapulla, myisi se kuin häkä.
 
Vastaus: Keskustelua myyntiluvuista (NPD, FIGMA ja niin edelleen)

Toiselle Wii-rundille ei huvittanut enää lähteä, kun ensimmäinen Wii petti odotukset, vaikkakin Wii U on nimestänsä huolimatta melko erilainen konsoli, mitä edellinen.

Ensimmäinen Wii petti odotukset, myi 100 miljoonaa konsolia ja 900 miljoonaa peliä, ja kilpailee yhä pelimyynneistä sen Wii U:n kanssa. Nintendo varmaan yritti pettää odotukset toistamiseen, siksi Wii U:sta tuli sellainen kuin tuli!

Eiköhän moni nimenomaan odottanut uutta Wiitä, ja sitten kun Wii U osoittautui olevan "melko erilainen konsoli", niin sekä monien konsolin ostaneiden kuin myös siitä kiinnostuneiden mielenkiinto lopahti nopeasti.

Jos ihmiset ovat niin kamalan pettyneitä siihen ostamaansa Wiihin, miksi julkaistut Wii-pelit yhä myyvät niin vahvasti? Esimerkiksi lokakuussa Yhdysvalloissa uuden Skylandersin Wii-versio oli toiseksi myydyin, vain Xbox 360 -version jälkeen. Tämä Just Dance 2015:n suosio Briteissä ollaan ehditty jo täällä nähdäkin, ja erityisesti juuri sen Wii-version voimin. Miten Wii-pelit myivät paremmin kuin Wii U -pelit vielä vuosia Nintendon oman pelituen lopettamisen jälkeen, vaikka Nintendo yritti pönkittää Wii U:ta kaikilla mahdollisilla julkaisuillaan? Miten Mario Kart Wii myi miljoona peliä lisää vuonna 2013?

Valtavat määrät ihmisiä selvästi pitivät Wiistä ja jopa vieläkin jatkavat sen pelien ostamista, silloin kun niitä tulee tarjolle. Wii U:lla on sen sijaan vaikeuksia myydä edes korkean profiilin pelejä kuten Super Smash Brosia joulukautena. Eiköhän syy ole juurikin siinä Wii U:n erilaisuudessa - nimestä huolimatta Wii U ei ole lainkaan edeltäjänsä kaltainen konsoli, ja tämä on ainakin sille n. 90 %:lle Wiin alkuperäisestä ostajakunnasta se todellinen pettymys.

Seurauksena osa näistä pettyneistä sitten ostaa erityisesti sitä PlayStation 4:ää:

According to data provided to Re/code, an April Nielsen study found that 31 percent of PS4 owners did not own Sony’s previous console, the PlayStation 3, but did own an Xbox 360 or Wii.

http://recode.net/2014/08/20/nielsen-one-third-of-playstation-4-owners-switched-from-xbox-or-wii/
 
Vastaus: Keskustelua myyntiluvuista (NPD, FIGMA ja niin edelleen)

Yksi juttu ihmetyttää tuossa "Wii oli kaikkien aikojen menestys" väitteessä, sillä jos PS2 ja DS konsolit möivät molemmat yksistään yli 150 miljoonaa kipaletta, niin miksi Wii möi vain vähän yli 100 miljoonaa?

Suuresta suosiostaan huolimatta Wii:lä oli myös Wii U:n ohella hiljaisia kausia, jolloin koneelle julkaistiin "hauska hauska saaren karnevaali" -tyyppisiä minipeli roskapelejä ja ei pidä unohtaa vuoden 2008 E3 katastrofia, jossa Wiin tulevaa tarjontaa esiteltiin Wii musikin ja muuta vähemmän mielenkiintoisemman roskan muodossa.

3DS on myös mainio esimerkki siitä, miten vähäisetkin pieleen menneet ja hiljaiset kaudet ovat vaikuttaneet tuhoisasti pidemmällä tähtäimellä myynteihin.
 
Vastaus: Keskustelua myyntiluvuista (NPD, FIGMA ja niin edelleen)

Ensimmäinen Wii petti odotukset, myi 100 miljoonaa konsolia ja 900 miljoonaa peliä

Puhuin pelaajien odotuksista. Nintendon ja heidän osakkaidensa odotukset täyttyivät varmasti varsin hyvin. Nämä kaksi asiaa silti tykätään tulkita täällä monesti saman asiana. Laatupelien puute ja Wiin kontrollimetodin epätarkkuus ja puutteellisuus olivat niitä päällimäisiä keskustelun teemoja Wiin valtakauden aikoihin jokapaikassa, jossa sana oli vapaa, juuri niiden ihmisten keskuudessa, jotka olivat osaltansa vaikuttaneet noihin historiallisiin myyntilukuihin konsolin hankkimalla. Tämä on myös monelle se päällimmäinen muisto kyseisestä konsolista. Tätä tosiseikkaa ei noilla uskomattomilla myyntiluvuilla voi peittää. Kapulafanit toki mielellään ummistavat silmänsä näiltä Wii-keskustelua dominoivilta käyttäjäkokemuksilta ja näkisivät asian niin, että 100 milj. myytyä Wiitä = 100 milj tyytyväistä asiakasta, jotka ostaisivat mielellään HD-päivityksen samasta konsolista....

Wiin jälkeen ei tosiaankaan ole yhtään ihme, jos pelaajat päättivät siirtyä kilpailevien konsolien käyttäjiksi.


Suuresta suosiostaan huolimatta Wii:lä oli myös Wii U:n ohella hiljaisia kausia, jolloin koneelle julkaistiin "hauska hauska saaren karnevaali" -tyyppisiä minipeli roskapelejä ja ei pidä unohtaa vuoden 2008 E3 katastrofia, jossa Wiin tulevaa tarjontaa esiteltiin Wii musikin ja muuta vähemmän mielenkiintoisemman roskan muodossa.

Tämäpä juuri. Wii toi mukanaan muutamia täsmäosumia, kuten Galaxyt, Wii Sportsit, Zeldat jne. mutta etenkin Wiin viimeisiä vuosia vaivasi pahasti laatupelien puute. Vuoteen saattoi mahtua joku Kirby's Epic Yarn, Donkey Kong tai Xenoblade, muun sisällön edustaessa juuri tuota yllämainittua minipeliroskaa. Itse olin yksi niistä lukuisista Wiin omistajista, joille laite tuotti noiden muutamien onnistumisien ulkopuolella pettymyksen ja joidenka silmissä Wii-brändi romuttui viimeisten vuosiensa aikana. Ei epäilystäkään, etteikö osa Wii U:n kehnosta menestyksestä johtuisi juuri nimenomaan tästä romuttuneesta brändiuskottavuudesta. Nintendo laiminlöi uskollisia asiakkaitansa Wiin aikoihin ja nyt he saavat maksaa siitä hinnan, siitäkin huolimatta, että Wii U on laatukonsoli.

Wiin menestys oli monen asian summa, yksi olennaisin niistä oli ajoitus, eikä tämä ole enää nykymaailmassa toistettavissa. Wii oli pelikonsolien Angry Birds...se oli, meni ja nyt olisi aika päästä siitä jo pikkuhiljaa yli.
 
Ylös Bottom