Tämä on mainospaikka (näillä pidetään sivusto pystyssä)

Keskustelua myyntiluvuista (NPD, FIGMA ja niin edelleen)

Vastaus: Keskustelua myyntiluvuista (NPD, FIGMA ja niin edelleen)

Tuttu ja turvallinen valinta.

Ja PlayStationko ei tätä Suomessa ole? Täällä ollaan kuitenkin menty PS-logo edellä 90-luvun puolivälistä tai viimeistään Pleikkari kakkosen julkaisusta lähtien. Halvempi hinta ja tuttu turvallinen logo voi olla monelle se myyntivaltti.
 
Vastaus: Keskustelua myyntiluvuista (NPD, FIGMA ja niin edelleen)

Ja PlayStationko ei tätä Suomessa ole? Täällä ollaan kuitenkin menty PS-logo edellä 90-luvun puolivälistä tai viimeistään Pleikkari kakkosen julkaisusta lähtien. Halvempi hinta ja tuttu turvallinen logo voi olla monelle se myyntivaltti.

Kyllä, ja pleikkarit jo usein löytyykin. Harvemmin kuitenkaan Nintendoa.
 
Vastaus: Keskustelua myyntiluvuista (NPD, FIGMA ja niin edelleen)

Ja PlayStationko ei tätä Suomessa ole? Täällä ollaan kuitenkin menty PS-logo edellä 90-luvun puolivälistä tai viimeistään Pleikkari kakkosen julkaisusta lähtien. Halvempi hinta ja tuttu turvallinen logo voi olla monelle se myyntivaltti.

Mä juoksin itse junnuna Pelikaaneissa monta kertaa viikossa, PS1:n ostin '97 tienoilla ja kun sille sai Pelikaanin kestosuosikin Tekken 3:n, oman käymisen ja mielestäni muunkin yleisön väheneminen alkoi selvästi näkyä jo joskus '98/'99 - eli mielestäni samojen arcade-nimikkeiden tulo PS1:lle alkoi jo vaikuttaa Pelikaanin tulokseen. Googlaamallakaan en löytänyt kuin viitteen, että Pelikaanit suljettiin "pian" vuosituhannen vaihteen jälkeen. En muista itsekään tarkkaa vuotta, mutta viimeistään '02 markka/euro -siirtymän voisin kuvitella olleen pitkälti viimeinen niitti.

Tässä vaiheessa PS2 oli jo markkinoilla ja ko. konsolin laatu oli täysin riittävä kilpailemaan täysikokoisten arcade-kaappien kanssa, minkä ohella samojen nimikkeiden virta mitä pelihalleistakin löytyi vain kasvoi entisestään. Itsekin innostuin enää ainoastaan, jos oli porukkaa kokoontunut massiivisille Sega Rally, Daytona USA ja Virtual On -kabineteille. Neljälle täysikokoiselle kuvaruudulle, ajopenkeille ja HOTAS-ohjaimille ei oikein kotioloista löytynyt vastinetta.
 
Vastaus: Keskustelua myyntiluvuista (NPD, FIGMA ja niin edelleen)

Analyytikko povaa Switchin myyvän lopulta enemmän pelejä kuin Wii teki. Nyt konsoli on suunnattu myös tosipelaajille ja tällöin pelejä ostetaan enemmän.

Switch has turned out to be a stealth hit and is positioned to drive Wii-type [the company's last successful console] software sales and profits cycle. Switch's appeal to core-gamers (vs. Wii to casual gamers) is likely to drive higher attach-rate and higher earnings than Wii-era.

Lähde: http://www.nintendolife.com/news/20...could_outsell_wii_says_analyst_firm_jefferies
 
Vastaus: Keskustelua myyntiluvuista (NPD, FIGMA ja niin edelleen)

Sony PlayStation 4 myynyt maailmanlaajuisesti 60,4 miljoonaa kpl.

DCKzl-aWsAQ8T7u


Lähde: https://twitter.com/zhugeex/status/874458756737839107
 
Vastaus: Keskustelua myyntiluvuista (NPD, FIGMA ja niin edelleen)

Hmmm... yli 70 miljoonaa aktiivista PSN käyttäjää, mutta vain 26,4 miljoonaa Plus-jäsentä. Minusta maksavien käyttäjien määrä jää suhteessa aika pieneksi. Joo, Microsoftilla voi Kultajäsenien suhde olla ihan yhtä heikko ja "huolestuttavaa" olisi sekin. Onko siis niin, että ilmaispeleineen ja nettipelioikeutuksineen Plus-jäsenyys ei vaan siltikään ole tarpeeksi houkutteleva.

Omasta kokemuksesta se ei nimenomaan ole tarpeeksi houkutteleva. Nettipelejä en Pleikkarin puolella pelaa, joten ainoaksi porkkanaksi jää ilmaispelit ja Plus-jäsenille suunnatut alennukset. Ne vaan eivät ole tarpeeksi hyviä, varsinkaan ilmaispelit. Useamman vuoden ehdin kuitenkin olla jäsen, joten jotain vetovoimaa varsinkin alussa oli. Tilanne on toki toinen, jos pelaisin Pleikkarilla moninpelejä. Tällöin maksaminen olisi "pakollista". En tiedä kuinka yksin olen tämän kanssa, mutta maksan jäsenyyden mieluusti vain toiselle näistä kahdesta kilpailevasta valmistajasta. Aikaisemmin kun maksoin molempia, niin tuntui, että toisesta maksoi turhaan. Ei kuitenkaan riittänyt aika pelata niin paljon eri pelejä - varsinkaan moninpelejä.
 
Vastaus: Keskustelua myyntiluvuista (NPD, FIGMA ja niin edelleen)

Pleikkarilla ilmaispelejä World of Tanksista lähtien voi pelata verkossa ilman plus-jäsenyyttä. Tämä erona Live Goldiin.
 
Vastaus: Keskustelua myyntiluvuista (NPD, FIGMA ja niin edelleen)

Pleikkarilla ilmaispelejä World of Tanksista lähtien voi pelata verkossa ilman plus-jäsenyyttä. Tämä erona Live Goldiin.

Niin, mutta ei ne muutamat ilmaispelit selitä tuota prosentuaalista osuutta. Vai väitätkö, että esim. 5+ miljoonaa Pleikkarin käyttäjää haluaa pelata vain Free to Play pelejä verkossa, mutta ei halua koskeakaan Battlefieldiin, Call of Dutyyn tai Titanfalliin. Epäilen.
 
Vastaus: Keskustelua myyntiluvuista (NPD, FIGMA ja niin edelleen)

Onko siis niin, että ilmaispeleineen ja nettipelioikeutuksineen Plus-jäsenyys ei vaan siltikään ole tarpeeksi houkutteleva.

Tarkennan vielä Nisupullaa, PS4:lle saa siis tällä hetkellä pikaisen laskun pohjalta n. 50 free-to-playta, pari on ns. glorified demo-muotoisia ja Kill Strain on sulkeutumassa kuunvaihteessa. Toisaalta neljä F2P:tä lisää tulossa, joten luku pumpataan taas viiteenkymmeneen. Yksikään F2P online ei edellytä Plus-jsenyyttä PS4:llä.

PS3:lla ja Vitalla online on aina ollut ilmainen ominaisuus. Kyseisten konsolien omistajille Plus tuo siis ainoastaan arvoa kuukausittaisten lainapelien ja mahdollisten Store-digitaalialennusten muodossa.

Houkuttelevuuden määrittelemiseksi pitäisi oikeastaan verrata Plus-palvelun kehitystä. Plus-ohjelma käynnistyi lähes tarkalleen seitsemän vuotta sitten, 29. kesäkuuta 2010. Viime vuoden fiscal year-katsauksessa aktiivisia Plus-tilaajia oli Sonyn mukaan 20,8 miljoonaa. Sony siis taikoi vapaaehtoiselle, maksulliselle tilauspalvelulle 26,9% vuotuisen kasvuluvun. Mun nähdäkseni sen "houkuttelevuutta" viime vuonna on siis aika vaikea kyseenalaistaa :)
 
Vastaus: Keskustelua myyntiluvuista (NPD, FIGMA ja niin edelleen)

Tarkennan vielä Nisupullaa, PS4:lle saa siis tällä hetkellä pikaisen laskun pohjalta n. 50 free-to-playta, pari on ns. glorified demo-muotoisia ja Kill Strain on sulkeutumassa kuunvaihteessa. Toisaalta neljä F2P:tä lisää tulossa, joten luku pumpataan taas viiteenkymmeneen. Yksikään F2P online ei edellytä Plus-jsenyyttä PS4:llä.

Dragonfly sanoi:
Vai väitätkö, että esim. 5+ miljoonaa Pleikkarin käyttäjää haluaa pelata vain Free to Play pelejä verkossa, mutta ei halua koskeakaan Battlefieldiin, Call of Dutyyn tai Titanfalliin.

Houkuttelevuuden määrittelemiseksi pitäisi oikeastaan verrata Plus-palvelun kehitystä. Plus-ohjelma käynnistyi lähes tarkalleen seitsemän vuotta sitten, 29. kesäkuuta 2010. Viime vuoden fiscal year-katsauksessa aktiivisia Plus-tilaajia oli Sonyn mukaan 20,8 miljoonaa. Sony siis taikoi vapaaehtoiselle, maksulliselle tilauspalvelulle 26,9% vuotuisen kasvuluvun. Mun nähdäkseni sen "houkuttelevuutta" viime vuonna on siis aika vaikea kyseenalaistaa :)

En kyseenalaistanut palvelun houkuttelevuutta viime vuoden tasolla, vaan ylipäätään. Hyvä että kasvua on ollut. Kasvu toki osittain selittyy myös sillä, että lisää PS4:siakin on myyty. Lähinnä tuota suhdetta mietin, kun vain reilusti alle puolet PSN-käyttäjistä on Plus-jäseniä.
 
Vastaus: Keskustelua myyntiluvuista (NPD, FIGMA ja niin edelleen)

Onko tuollainen lukema sitten jotenkin poikkeuksellisen alhainen, jos verrataan yhtään mitään tuotetta, jossa maksullisena saa jotain lisää?
 
Vastaus: Keskustelua myyntiluvuista (NPD, FIGMA ja niin edelleen)

Ei noista Dragonflyn viittaamista peleistä ole kuin Titanfall 2 alle K18-peli, ja sen myyntiluvut on "vähän päälle miljoona" kopiota. Eli automaattisesti suljettiin lapset keskustelusta. Kun katsoo tuota alkuperäistä twiittiä, keskimäärin pleikan omistaja on ostanut alle kymmenen peliä. Jos mulla olisi tasan yksi Battlefield hyllyssä, niin tuskin näkisin itsekään tarpeelliseksi maksaa 50e per vuosi siitä, että pääsee moninpeliin sillä :)

Dragonflyn ydinkysymys oli nähdäkseni "eikö Plus ole tarpeeksi houkutteleva" ja mun mielestäni noi on aika ruhtinaalliset kasvuluvut mille tahansa jo pitkään markkinoilla olleelle tuotteelle. Eli vastaus on "tilastojen valossa se on tarpeeksi houkutteleva".

Tästä voi sitten kinastella Mahewcoron tyyliin, ettei Switch menesty ollenkaan kun myyntivolyymi on liian vähäinen - vaikka kaikki meni mitä markkinoille saatiin :p

Edit: Sonyn mukaan PS4-konsoleita oli myyty 53,4 miljoonaa yksikköä vuodenvaihteeseen mennessä, 6,2 miljoonaa juhlapyhien aikana. Nisupullan linkkaaman twiitin mukaan viimeisen puolen vuoden aikana olisi siis myyty 6,6 miljoonaa konsolia lisää, 60,4 miljoonaa yhteensä. Nämä on sold-through -lukuja eli loppukäyttäjille toimitettuja laitteita.

Tämä ei nyt ole mikään fiscal year -luku, mutta "vuoden sisään" olisi siis myyty noin 12,8 miljoonaa konsolia. Kun PS Plus -tilaukset on lisääntyneet suurinpiirtein samassa ajassa 5,6 miljoonalla asiakkaalla, niin karkeasti "joka toinen" PS4:n ostaja maksaa kaupan päälle Plussasta.

Kun katsoo tästä taaksepäin, niin myytyjä PS4-konsoleita oli jotakuinkin 40 miljoonaa ja rapiat viime vuoden kevääseen mennessä, ja Plus-tilausten määrä oli jotakuinkin 20 miljoonaa. Tästä johtaen vaikuttaisi aika tasaiselta kehitykseltä, jossa Plus-tilausten määrä kasvaa konsolimyyntien rinnalla karkeasti suhteessa 1:2.

Jos Plussasta pitäisi tehdä houkuttelevampi, niin hintaa pitäisi laskea (tähän Sony ei lähde, päinvastoin firma kärsi juuri hinnankorotuspaineista). Toinen vaihtoehto olisi tuoda arvokkaampaa sisältöä lainapeleihin, esim. Plus-kultavuosina 2012-2013 sinne ilmestyi iso AAA-hitti käytännössä joka kuukausi. Sony on tässä tietoisesti laskenut sisällön laatua, kehitys oli odotettavissa käytännössä sillä hetkellä kun PS4 E3:ssa julkistettiin ja "online-pelit vaativat Plus-tilauksen" sivulause jäi aika pienelle huomiolle katsojien $399! -mylvinnän seassa :p

Eli tarjonta suhteessa kysyntään vaikuttaa musta olevan status quo, johon Sony tällä hetkellä "tyytyy". Tosiaan 26,9% vuotuinen kasvuluku ei markkinamittareilla lukien voi olla mikään pettymys.
 
Vastaus: Keskustelua myyntiluvuista (NPD, FIGMA ja niin edelleen)

Ei noista Dragonflyn viittaamista peleistä ole kuin Titanfall 2 alle K18-peli, ja sen myyntiluvut on "vähän päälle miljoona" kopiota. Eli automaattisesti suljettiin lapset keskustelusta. Kun katsoo tuota alkuperäistä twiittiä, keskimäärin pleikan omistaja on ostanut alle kymmenen peliä. Jos mulla olisi tasan yksi Battlefield hyllyssä, niin tuskin näkisin itsekään tarpeelliseksi maksaa 50e per vuosi siitä, että pääsee moninpeliin sillä :)

Dragonflyn ydinkysymys oli nähdäkseni "eikö Plus ole tarpeeksi houkutteleva" ja mun mielestäni noi on aika ruhtinaalliset kasvuluvut mille tahansa jo pitkään markkinoilla olleelle tuotteelle. Eli vastaus on "tilastojen valossa se on tarpeeksi houkutteleva".

Tästä voi sitten kinastella Mahewcoron tyyliin, ettei Switch menesty ollenkaan kun myyntivolyymi on liian vähäinen - vaikka kaikki meni mitä markkinoille saatiin :p

Pelit joihin viittasin tuli nyt vain ensimmäisenä mieleen massoja kiinnostavista moninpeleistä. Listaan voi hyvin lisätä vaikka NHL:n ja FIFAn. Oletko myöskin ihan varma, ettei kukaan alle 18 vuotias pelaa CoDia tai Battlefieldiä? Sitten kun nimenomaan ajatellaan sitä että keskimääräinen omistaja ostaa "vain" 10 peliä, niin sitä paremmalla syyllä hän menisi nettiin pelaamaan juuri niitä tarkoin valittuja pelejä, joita ostaa. Voisin kuvitella Pekka Peruspelaajan haluavan pelata kavereiden kanssa netissä nimenomaan Call of Dutya tai vaikka FIFAa. Juuri niitä pelejä, joita kaikki muutkin pelaavat.

Edelleen kyseenalaistan Pussan houkuttelevuutta, tai pikemminkin ihmettelen alhaista suhdetta aktiivisiin PSN-käyttäjiin. Kasvuun otin jo äsken kantaa. Kysynkin siis, että paljonko samassa ajassa on myyty uusia PS4-konsoleita? Ainakin osa kasvusta selittyy suoraan kasvavana käyttäjämääränä.
 
Vastaus: Keskustelua myyntiluvuista (NPD, FIGMA ja niin edelleen)

Myös Just Dance -pelien online-moodit ovat PS4:llä ilmaisia ilman Plussaa, ja niissä näkyy ihan hyvin pelaajia, joten siinä on vielä lisää käyttäjiä jotka pelaavat netissä mutta ei tarvitse maksaa Plussasta sitä varten. En tiedä miten Ubisoft on saanut tällaisen järjestelyn aikaan Just Dancen kohdalla, mutta olen kuullut että muitakin ilmaiseksi netissä pelattavia pelejä olisi ihan kaupoissa myytävissäkin, ei siis pelkästään F2P-peleissä.
 
Vastaus: Keskustelua myyntiluvuista (NPD, FIGMA ja niin edelleen)

Myös Just Dance -pelien online-moodit ovat PS4:llä ilmaisia ilman Plussaa, ja niissä näkyy ihan hyvin pelaajia, joten siinä on vielä lisää käyttäjiä jotka pelaavat netissä mutta ei tarvitse maksaa Plussasta sitä varten. En tiedä miten Ubisoft on saanut tällaisen järjestelyn aikaan Just Dancen kohdalla, mutta olen kuullut että muitakin ilmaiseksi netissä pelattavia pelejä olisi ihan kaupoissa myytävissäkin, ei siis pelkästään F2P-peleissä.

Toi johtuu siitä, että Just Dancen pelisisällölle on erillinen Just Dance Unlimited -kuukausitilaus. Myöskään kuukausimaksulliset MMO:t ESO, FFXIV, DC Online ei edellytä PS Plus -tilausta. Tai ESO ainakaan ei edellyttänyt vielä silloin, kun tuo premium-tilaus oli pakollinen. Jos pelillä on siis erikseen joku premium-maksukonsepti, ei Sony pakota maksamaan kahdesti samasta palvelusta. Periaatteessa tämä logiikka kattaa ne F2P:tkin, jotka ovat järjestään always online + micropayments.

Havaitsen näin muuten aktiivisten PSN -tunnusten ja myytyjen PS4-konsolien välillä omituisen fiban. Kun lasketaan PS3:t, Vitat ja PS4:t yhteen, niin tuntuuhan se mahdottomalta, että aktiivisia tunnuksia on noinkin "vähän", vain 70 miljoonaa. Tosin Sony on jo viime vuonna sanonut tunnusten kokonaismäärän ylittävän sata miljoonaa.

Jos yleisesti katsotaan esim. Tilastokeskuksen lukuja, niin keskimäärin suomalaisissa perheissä pitäisi olla peräti kaksi peli-ikäistä lasta. Tämä tarkoittaa, että konsolilla pelaavissa perheissä konsolilla kuvittelisi olevan yhden vanhemman tunnus (joka tilaa sitä Plussaa), ja sen lisäksi kaksi aktiivista alitunnusta. Ehkä sitten pelaavat vanhempien tunnuksilla ja jälleen kerran ihmetellään, kuka niisti satoja euroja luottokortilta kun oli "tarjouksia" World of Tanksissa...

Tai sitten konsoleita pidetään tarkoituksella offline-tilassa ja jätetään tunnukset tekemättä, vaikka sekin vaikuttaa omituiselta koska käyttis kyllä muistuttaa asiasta joka käänteessä, ilman tunnusta ei pääse selaamaan kauppapaikkaa jne. Mutta PS3-konsoleita on myyty vähintään 85 miljoonaa, Vitoja yli 15 miljoonaa, ja PS4:ää yli 60 miljoonaa. 160+ miljoonaa laitetta. 100 miljoonaa tunnusta. Onko meillä kaikilla vähintään viisi laitetta, että se kumoaa lapsiperheiden lisäyksen vai missä vika :D
 
Vastaus: Keskustelua myyntiluvuista (NPD, FIGMA ja niin edelleen)

Toi johtuu siitä, että Just Dancen pelisisällölle on erillinen Just Dance Unlimited -kuukausitilaus. Myöskään kuukausimaksulliset MMO:t ESO, FFXIV, DC Online ei edellytä PS Plus -tilausta. Tai ESO ainakaan ei edellyttänyt vielä silloin, kun tuo premium-tilaus oli pakollinen. Jos pelillä on siis erikseen joku premium-maksukonsepti, ei Sony pakota maksamaan kahdesti samasta palvelusta.

Periaatteessa hyvä teoria, mutta ainakaan Just Dancen kohdalla ei toimi. Just Dancen online-peli oli ilmaista jo ennen JD Unlimitedia. Tämän lisäksi vielä tietenkin se, että Just Dancen perussisältö ja JD Unlimited ovat eri kokonaisuuksia. Just Dance 2017:ssä on mukana sekä täysiverinen online-moodi (toisin kuin JD2016:ssa) ja JD Unlimited (toisin kuin JD2015:ssä ja aiemmissa), mutta nettipeli ja Unlimited ovat suurimmaksi osaksi täysin erilliset.

Jostain syystä siis Just Dancen nettipeli oli ilmaista jo ennen JD Unlimitedia tai mitään muutakaan tilaussisältöä.

Ja vielä lisäksi JD Unlimited ei ole millään tavalla pakollinen edes sitä tukevissa peleissä, ja nettipelikin toimii sekä ilman Plussaa että ilman Unlimitedia.
 
Vastaus: Keskustelua myyntiluvuista (NPD, FIGMA ja niin edelleen)

Juu, ei olisi pitänyt lähteä spekuloimaan pelisarjalla, johon ei ole koskaan koskenut :) Katsoin let's play -videon.

Tuo Just Dancen online on nähdäkseni täysin asynkroninen moodi, ei se tee mitään muuta kuin synkkaa pisteet session lopuksi eli dataa liikkuu pari bittiä. Ei tuollaisesta oo koskaan laskutettu PS Plussaa. Vaikkapa DriveClubin leaderboardit, klubit, haasteet ei maksa (mutta online race maksaa), Deus Ex Breach mode ei maksa jnejne.

Eli vasta matchmake ja multiplayer lobby katoaa paywallin taakse.
 
Vastaus: Keskustelua myyntiluvuista (NPD, FIGMA ja niin edelleen)

Juu, ei olisi pitänyt lähteä spekuloimaan pelisarjalla, johon ei ole koskaan koskenut :) Katsoin let's play -videon.

Tuo Just Dancen online on nähdäkseni täysin asynkroninen moodi, ei se tee mitään muuta kuin synkkaa pisteet session lopuksi eli dataa liikkuu pari bittiä. Ei tuollaisesta oo koskaan laskutettu PS Plussaa. Vaikkapa DriveClubin leaderboardit, klubit, haasteet ei maksa (mutta online race maksaa), Deus Ex Breach mode ei maksa jnejne.

Pelaajien sijoitus on reaaliaikainen, eli dataa liikkuu koko ajan. Se toki on helppo uskoa, että tuo vaatii paljon vähemmän servereiltä kuin vaikka 3D-objektien sijainnin jatkuva päivittäminen muun pelitilanteen lisäksi, joten varmasti Just Dancen palvelinkustannukset ja -vaatimukset ovat selvästi alemmat kuin vaikka Call of Dutyn. Ehkä Ubisoft on tätä kautta jotenkin saanut online-moodin tarjolle ilmaiseksi.

Joka tapauksessa Just Dance on yksi esimerkki sellaisesta sarjasta joka tarjoaa ilmaista nettipeliä, ja väitetysti näitä on muitakin myös mainittujen ulkopuolella.

Mitä sitten tulee PS-tunnusten määrään, niin olen nähnyt tapauksia että esimerkiksi koko perhe pelaa samalla tunnuksella. Tämä saattaa osaltaan myös helpottaa selvittämään PS Plus -tilausten ja muiden vastaavien koukeroita, jotka etenkin viime sukupolvessa aiheuttivat runsaasti päänvaivaa.
 
Ylös Bottom