Vastaus: Keskustelua myyntiluvuista (NPD, FIGMA ja niin edelleen)
Ei noista Dragonflyn viittaamista peleistä ole kuin Titanfall 2 alle K18-peli, ja sen myyntiluvut on "vähän päälle miljoona" kopiota. Eli automaattisesti suljettiin lapset keskustelusta. Kun katsoo tuota alkuperäistä twiittiä, keskimäärin pleikan omistaja on ostanut alle kymmenen peliä. Jos mulla olisi tasan yksi Battlefield hyllyssä, niin tuskin näkisin itsekään tarpeelliseksi maksaa 50e per vuosi siitä, että pääsee moninpeliin sillä
Dragonflyn ydinkysymys oli nähdäkseni "eikö Plus ole tarpeeksi houkutteleva" ja mun mielestäni noi on aika ruhtinaalliset kasvuluvut mille tahansa jo pitkään markkinoilla olleelle tuotteelle. Eli vastaus on "tilastojen valossa se on tarpeeksi houkutteleva".
Tästä voi sitten kinastella Mahewcoron tyyliin, ettei Switch menesty ollenkaan kun myyntivolyymi on liian vähäinen - vaikka kaikki meni mitä markkinoille saatiin
Edit: Sonyn mukaan PS4-konsoleita oli myyty 53,4 miljoonaa yksikköä
vuodenvaihteeseen mennessä, 6,2 miljoonaa juhlapyhien aikana. Nisupullan linkkaaman twiitin mukaan viimeisen puolen vuoden aikana olisi siis myyty 6,6 miljoonaa konsolia lisää, 60,4 miljoonaa yhteensä. Nämä on sold-through -lukuja eli loppukäyttäjille toimitettuja laitteita.
Tämä ei nyt ole mikään fiscal year -luku, mutta "vuoden sisään" olisi siis myyty noin 12,8 miljoonaa konsolia. Kun PS Plus -tilaukset on lisääntyneet suurinpiirtein samassa ajassa 5,6 miljoonalla asiakkaalla, niin karkeasti "joka toinen" PS4:n ostaja maksaa kaupan päälle Plussasta.
Kun katsoo tästä taaksepäin, niin myytyjä PS4-konsoleita oli jotakuinkin 40 miljoonaa ja rapiat viime vuoden kevääseen mennessä, ja Plus-tilausten määrä oli jotakuinkin 20 miljoonaa. Tästä johtaen vaikuttaisi aika tasaiselta kehitykseltä, jossa Plus-tilausten määrä kasvaa konsolimyyntien rinnalla karkeasti suhteessa 1:2.
Jos Plussasta pitäisi tehdä houkuttelevampi, niin hintaa pitäisi laskea (tähän Sony ei lähde, päinvastoin firma kärsi juuri
hinnankorotuspaineista). Toinen vaihtoehto olisi tuoda arvokkaampaa sisältöä lainapeleihin, esim. Plus-kultavuosina 2012-2013 sinne ilmestyi iso AAA-hitti käytännössä joka kuukausi. Sony on tässä tietoisesti laskenut sisällön laatua, kehitys oli odotettavissa käytännössä sillä hetkellä kun PS4 E3:ssa julkistettiin ja "online-pelit vaativat Plus-tilauksen" sivulause jäi aika pienelle huomiolle katsojien $399! -mylvinnän seassa
Eli tarjonta suhteessa kysyntään vaikuttaa musta olevan status quo, johon Sony tällä hetkellä "tyytyy". Tosiaan 26,9% vuotuinen kasvuluku ei markkinamittareilla lukien voi olla mikään pettymys.