Tämä on mainospaikka (näillä pidetään sivusto pystyssä)

Pitäisikö Live-serverit erottaa ikärajojen mukaan?

  • Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja TitusPullo
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Kuten otsikko kysyy. Olen tätä miettinyt nyt kesällä taas vieraillessani vanhojen nettiräiskintöjen parissa ja hyvin (turhan) usein alkanut ärsyyntyä teinien ja 12v. nassikoiden rääkymiseen ja pelleilyyn matseissa, ainaisiin "Host has left the game" ilmoituksiin sekä lukemattomiin muihin seikkoihin, jotka yleensä (eivät aina), johtuvat liian nuoresta pelaajakunnasta.

Sehän on tunnettua, ettei pelien myyntiä ala-ikäsisille onnistuta rajoittamaan. Pikku-Petteri saa pelin äiskältä ja iskältä kun ruinaa tai sitten warettaa koko tuotteen.

Mutta miten olisi Livessä oikeasti eroteltu järjestelmä, jossa vanhemmat pelaajat voisivat oikeasti pelata rauhassa? Olisiko sinusta toimivaa jos nuo nykyiset "pelialueet" (rennot, underground ym) oikeasti vaikuttaisivat siihen, mihin ryhmiin peli sinut sijoittaisi?

Olisitko valmis maksamaan esim. palvelusta, joka antaisi rauhan moisesta?

En voi olla mitenkään ainoa henkilö joka tätä miettii tai on miettinyt. Nyt kiinnostaisi kuulla muilta mielipiteitä tästä liiankin yleisesti ilmiöstä, jolle ei ainakaan vielä ole keksitty muita vastakeinoja kuin private serverit (jotka vaativat huomattavasti laajempaa kaveriporukkaa kuin tälläisellä ihmisvihaajalla on!).
 
Vastaus: Pitäisikö Live serverit erottaa ikärajojen mukaan?

Hyvä kysymys!

Omalta kohdaltani esim. räiskintäpeleissä nuo "heliumäänet" vielä menevät kun ideana on kaikilla sama, eli yleensä vastapuolen eliminointi. Joten tässä tapauksessa tuskin olisin valmis lisää maksamaan. MUTTA jos esim . Forzaan/GT5:een saataisiin tällainen herrasmiesten yleissarja pienellä lisämaksulla, niin aivan varmasti voisin siitä muutaman €:n kassaan kilauttaa. Eli peleissä, joissa on selvät herrasmiessäännöt, tällainen voisi tulla kyseeseen. Ei enää ensimmäisen mutkan pakollista peräänajorumbaa, ajatuskin saa kyyneleen vierähtämään poskelle.

Käytännön toteutus onkin sitten eri juttu. Niitä aivottomia pelaajia löytyy nimittäin kaikista ikäluokista, ikävä kyllä. Ja vastaavasti fiksuja pelaajia nuorempien joukosta. Eli pelkän rahan voimalla tällaista tuskin on mahdollista toteuttaa ja privaservut jatkossakin paras vaihtoehto (itsekin olen erakkoluonne nettipeleissä, joten jonkinsorttinen muu ratkaisu olisi kyllä tervetullut).
 
Vastaus: Pitäisikö Live-serverit erottaa ikärajojen mukaan?

Olisin ehdottomasti valmis maksamaan hiukan enemmän jos sillä saisi vain aikuisempaa peliseuraa.
Aukoton toteutus sitten lieneekin puolimahdoton..
 
Vastaus: Pitäisikö Live-serverit erottaa ikärajojen mukaan?

Tervetuloa Playstation Networkin puolelle ja siellä sellaisten pelien pariin, jossa menestyäkseen vaaditaan yhteistyötä, esimerkkinä 256 pelaajan MAG. Aiemmin SOCOM oli hyvä esimerkki siitä, miten sosiaalinen kontrolli piti myös häiriköt joltain osin ruodussa. Mikäli halusi päästä suomiporukassa ylipäätänsä pelaamaan, oli syytä noudattaa yhteisiä pelisääntöjä. Sitä ei tule rahalla, vaan yhteisellä päätöksellä.
 
Vastaus: Pitäisikö Live-serverit erottaa ikärajojen mukaan?

Tervetuloa Playstation Networkin puolelle ja siellä sellaisten pelien pariin, jossa menestyäkseen vaaditaan yhteistyötä, esimerkkinä 256 pelaajan MAG. Aiemmin SOCOM oli hyvä esimerkki siitä, miten sosiaalinen kontrolli piti myös häiriköt joltain osin ruodussa. Mikäli halusi päästä suomiporukassa ylipäätänsä pelaamaan, oli syytä noudattaa yhteisiä pelisääntöjä. Sitä ei tule rahalla, vaan yhteisellä päätöksellä.

PS3 löytyy, mutta MAGia testanneena en kyseiseen peliin koske pitkällä tikullakaan.

Termozin antama esimerki myös autopelien ongelmista on yksi asia mitä en edes ollut miettinytkään. Sitä jotenkin olettaa että edes urheilupelit olisivat turvassa moiselta käytökselta. Mutta esim. Borderlands on mahdotonta pelata netissä tuntemattomien kanssa.
 
Vastaus: Pitäisikö Live-serverit erottaa ikärajojen mukaan?

PS3 löytyy, mutta MAGia testanneena en kyseiseen peliin koske pitkällä tikullakaan.

Kuitenkin paras keino välttää yhteentörmäyksiä on pelata sellaisia pelejä, joihin nämä "sankarit" harvemmin eksyvät. Laitetaan vähemmän ramboilua, enemmän yhteistyötä ja jo alkaa akanat erottumaan jyvistä.
 
Vastaus: Pitäisikö Live-serverit erottaa ikärajojen mukaan?

Kuitenkin paras keino välttää yhteentörmäyksiä on pelata sellaisia pelejä, joihin nämä "sankarit" harvemmin eksyvät. Laitetaan vähemmän ramboilua, enemmän yhteistyötä ja jo alkaa akanat erottumaan jyvistä.

Tietenkin jos ne muut peliltä kaivatut aspektit hukkuvat siinä samalla, on tuo aika lohtu. Ei sillä, että minä tässä nyt Massiivista Toimintapeliä morkkaisin.
 
Vastaus: Pitäisikö Live-serverit erottaa ikärajojen mukaan?

Aiemmin SOCOM oli hyvä esimerkki siitä, miten sosiaalinen kontrolli piti myös häiriköt joltain osin ruodussa.

En ole KOSKAAN missään pelissä kohdannut niin suurta prosenttia ylimielisiä ääliöitä kuin Socomia pelatessa, siksipä peli jäikin hyllyyn mädäntymään... Killzone 2 sitten olikin parasta mitä pleikkari moninpelipuolella minulle tarjosi.
 
Vastaus: Pitäisikö Live-serverit erottaa ikärajojen mukaan?

Tietenkin jos ne muut peliltä kaivatut aspektit hukkuvat siinä samalla, on tuo aika lohtu.

Niin, no tällöin ollaan jo toisenlaisten kysymysten äärellä. Kyllä kaikki lähtee pelistä, myös potenttiaalinen peliseura. Rahan mahtiin uskovat ovat hakoteillä, koskaan ette tule saamaan tiivistä yhteisöä tähän nojaten. Kaikki lähtee yhteisestä sopimuksesta; kunnioitetaan muita pelaajia.
 
Vastaus: Pitäisikö Live-serverit erottaa ikärajojen mukaan?

Mutta miten olisi Livessä oikeasti eroteltu järjestelmä, jossa vanhemmat pelaajat voisivat oikeasti pelata rauhassa? Olisiko sinusta toimivaa jos nuo nykyiset "pelialueet" (rennot, underground ym) oikeasti vaikuttaisivat siihen, mihin ryhmiin peli sinut sijoittaisi?
Periaatteessahan Liven mainejärjestelmän pitäisi olla juuri tällaista varten, mutta käytännössä se ei vaan vaikuta toimivan. Oma "maineeni" on "vain" kolme tähteä johtuen siitä, ettei kukaan ole varmaan edes antanut palautetta suuntaan tai toiseen. Toisaalta ne ärsyttävät nulikat voivat keskenään äänestellä toisilleen viisi tähteä, jolloin yksittäinen negapalaute ei välttämättä horjuta mainetta lainkaan.

Ehkä tuota voisi kehittää siten, että olisi kaksi mainetta; kaverilistan tyypeiltä saatu ja muilta saatu. Tällöin tuo kaveripiirin keskinäinen äänestäminen ei vaikuttaisi niin paljoa, ja random-urpot saisivat random-tyypeiltä tulleen palautteen perusteella huonomman maineen. Tosin kostopalautteet voivat toki vaikuttaa omaan maineeseenkin.
 
Vastaus: Pitäisikö Live-serverit erottaa ikärajojen mukaan?

Periaatteessahan Liven mainejärjestelmän pitäisi olla juuri tällaista varten, mutta käytännössä se ei vaan vaikuta toimivan. Oma "maineeni" on "vain" kolme tähteä johtuen siitä, ettei kukaan ole varmaan edes antanut palautetta suuntaan tai toiseen. Toisaalta ne ärsyttävät nulikat voivat keskenään äänestellä toisilleen viisi tähteä, jolloin yksittäinen negapalaute ei välttämättä horjuta mainetta lainkaan.

Ehkä tuota voisi kehittää siten, että olisi kaksi mainetta; kaverilistan tyypeiltä saatu ja muilta saatu. Tällöin tuo kaveripiirin keskinäinen äänestäminen ei vaikuttaisi niin paljoa, ja random-urpot saisivat random-tyypeiltä tulleen palautteen perusteella huonomman maineen. Tosin kostopalautteet voivat toki vaikuttaa omaan maineeseenkin.

Tämä on totta. Itseltä löytyy myös jotain negapalautteita, joista kaikki on saatu teinipeeloilta, joita alkoi jurppimaan heidän leikkiensä keskeyttäminen. Tässä tapauksessa MW2:ssa kaksi jäpikkää, jotka siirtyivät nurkkaan syrjään pelatessaan eri joukkueissa ja yhteisen sopimuksen kautta keräsivät kill streakeja.
 
Vastaus: Pitäisikö Live-serverit erottaa ikärajojen mukaan?

Ei kai se oikeasti niin paljon häiritse että pitäisi alkaa maksullisia servuja vielä alkaa maksaa onlinen lisäksi? Omasta mielestä löytyy jo ihan riittävät työkalut toisen hiljentämiseen.
 
Vastaus: Pitäisikö Live-serverit erottaa ikärajojen mukaan?

Ei kai se oikeasti niin paljon häiritse että pitäisi alkaa maksullisia servuja vielä alkaa maksaa onlinen lisäksi? Omasta mielestä löytyy jo ihan riittävät työkalut toisen hiljentämiseen.

Tämä on vähän sama kuin sanoisi, että ei sillä ole väliä, nylkyttääkö koira säärtäsi vasten, kunhan se ei pidä ääntä. Ei tässä pelkästään siitä melusaasteesta ole kyse, kuten tuosta TitusPullon esimerkikistäkin huomaa. Näitä ongelmatapauksia on monenlaisia hieman pelin tyypistä riippuen, mutta silti niistä olisi hauska päästä jotenkin eroon. Tietenkin jos saatavilla on mieluista peliseuraa isompi konkkaronkka, voi suurimman osan ongelmista välttää suht helposti. Isomman peliporukan kasaaminen linjoille vain vaatii aikaa ja aikataulujen sumplimista, eikä tuollainen taktiikka toimi, jos haluaa ottaa vaikka pari kisaa Forssaa.

Tuollaisen maksullisen mallin toimivuuteen en oikein usko, enkä myöskään pelkkään ikäjakoon. Monesti on nähty vähemmän mieluisia tyyppejä sieltä iäkkäämmästäkin sakista. Toki uskaltaisin väittää, että nuoremmat todennäköisemmin tarttuvat näihin killstreak-kikkailuihin ja muuhun vastaavaan toimintaan, mutta eipä tuota tarvita kuin yksi Tauno 16 pelaajan joukkoon pilaamaan muiden viihtymistä.
 
Vastaus: Pitäisikö Live-serverit erottaa ikärajojen mukaan?

Itsellä aika huonosti kokemusta näistä, mutta ainakin oman "old school" -suosikkini Wormsin pelaaminen netissä oli aika tuskaista. Alussa voi olla 4 pelaajaa (joita vielä piti odotella kauan), mutta toisella kierroksella enää ehkä 1-2 jos satuin voittamaan ekan kierroksen. Ilmeisesti kukaan ei ole kertonut näille pelaajille, että voit ehkä hävitä ekan, mutta voittaa toisen jne. Ja mitä väliä jos häviää koko rundin - eikun uutta putkeen.

Äkkiä tuntuu, että monilla nykypelaajilla ei yksinkertaisesta ole tarpeeksi munaa nettipeleihin. Häviäminen kuuluu joka peli luonteeseen.
 
Vastaus: Pitäisikö Live-serverit erottaa ikärajojen mukaan?

Tervetuloa Playstation Networkin puolelle ja siellä sellaisten pelien pariin, jossa menestyäkseen vaaditaan yhteistyötä, esimerkkinä 256 pelaajan MAG.

Ei se autuus Plösöstä löydy. Ihan samalla tavalla idiootteja kersaramboja heiluu niin MAGissa kuin Halossakin.

EDIT: Ideana ikäryhmittäin pelaajien jakaminen on jees, mutta käytännössä se ei toimi. Kaikki nimittäin haluavat siihen K18-jengiin ja manipuloivat oman profiilinsa ja syntymäaikansa sen mukaisesti. Paras konsti viihtymiseen on pelata mahdollisimman isolla ja tutulla porukalla.
 
Vastaus: Pitäisikö Live-serverit erottaa ikärajojen mukaan?

Paras konsti viihtymiseen on pelata mahdollisimman isolla ja tutulla porukalla.

Ehkä nyt kovimmilla kesähelteillä ovat rivit harventuneet, mutta muuten saitin omasta MAG -yhteisöstä voi poimia näitä aktiivipelaajia joiden kanssa peli saa aivan uudenlaista syvyyttä. Peliseura on monesti itsestä kiinni, laatua saa jos jaksaa nähdä sen eteen vaivaa.
 
Vastaus: Pitäisikö Live-serverit erottaa ikärajojen mukaan?

Periaatteessahan Liven mainejärjestelmän pitäisi olla juuri tällaista varten, mutta käytännössä se ei vaan vaikuta toimivan. Oma "maineeni" on "vain" kolme tähteä johtuen siitä, ettei kukaan ole varmaan edes antanut palautetta suuntaan tai toiseen. Toisaalta ne ärsyttävät nulikat voivat keskenään äänestellä toisilleen viisi tähteä, jolloin yksittäinen negapalaute ei välttämättä horjuta mainetta lainkaan.
Tuota palautejärjestelmää aikoinaan vähän tutkin ja homma tuntui menevän kutakuinkin niin, että kaikki aloittavat siitä kolmesta tähdestä ja jokainen, jonka linjoilla kohtaat mutta joka ei palautetta jätä vaikuttaa maineeseen positiivisesti. Tähdet eivät kuitenkaan päivity, ennen kuin joku jättää tiliin ihan aidon palautteen ja silloin on ihan sama, onko se positiivinen vai negatiivinen - vasta tuolloin lasketaan positiiviset + jättämättömät vs. negatiiviset ja tähdet päivittyvät sen mukaan. Tuosta syystä myös negatiivisen palautteen jättäminen saattaa itse asiassa nostaa kohteen mainetta. Riippuu ihan siitä, montako muuta pelaajaa linjoilla on kohdannut sitten edellisen palautteen saamisen.

Mutta joo, tottahan se on, ettei tuo systeemi toimi ja tuskinpa toimivaa muutenkaan pystyisi rakentelemaan. Ikärajat noin periaatteessa auttaisivat mutta noinhan se menee kuten FelisLeo jo mainitsikin, että milläs niitä valvoisi ja toisaalta kyllä sinne aikuistenkin joukkoon jos jonkinlaista peeloa mahtuu.
 
Vastaus: Pitäisikö Live-serverit erottaa ikärajojen mukaan?

Kunnon natsimeininki noihin online-palveluihin ja tilin luominen mahdolliseksi vain todennetun henkilöllisyyden kera ja tunnukset omalla nimellä. Tulee kaksi kertaa peelojenkin mietittyä mitä siellä netissä laukoo, kun ei ollakkaa enää nimimerkin suojassa ja palveluntarjoajan tavoitettavissa koko ajan.

Myöskin boxipiraatit lopettaisivat todennäköisesti online-pelaamisen, koska kiinnijääminen toisi bannien lisäksi mahdollisesti rikossyytten, riippuen toki maansa lainsäädännöstä.

Toki jotkut valittavat tuosta omalla nimellä esiintymisestä, mutta kysymys kuuluukin: Jos toimii, niin kuin kuuluu, eikä perseile, niin mitä ongelmaa tuosta on? Tiedot tuskin vuotavat hakkereille. Eriytetyt järjestelmät kun on kyseessä. Sama kuin aikoinaan jotkut vastustivat henkeen ja vereen kaupunkien keskustojen valvontakameroita. Herää heti kysymys, että onko kyseisillä henkilöillä oma lehmä ojassa, eli haluavatko perseillä rauhassa, ilman kiinnijäämisen pelkoa? Vinkiksi. Kameroilla oli helvetin suuri merkitys keskustojen rauhoittamiseen ja etenkin rikollisten kiinnisaantiin.

Unelmaahan tämä toki on, mutta toivon MS:n saavutettua konsolimonopolin xbox 5:lla, ottavan myös rankemman hallinnan käyttöön. Uskokaa pois. Ei nuo online-idiootit hyvää mainosta ole ko. firmoille, etenkään jenkeissä, jossa asiaa on puitu lukuisia kertoja myös prime-time ohjelmissa. Tappouhkaukset, rasismi, peli-raivo, yms.

Itse olen valmis vaikka heti tuollaiseen. Hitto. Miksen sitten täällä? Moro. Minä olen Tero Seilonen.
 
Vastaus: Pitäisikö Live-serverit erottaa ikärajojen mukaan?

Lievästi offtopiccina heitän tähän hieman juttua miksi ehkä ei kannata jakaa koko elämäänsä verkossa..
--naps--
Itse olen valmis vaikka heti tuollaiseen. Hitto. Miksen sitten täällä? Moro. Minä olen Tero Seilonen.

Jos teitä ei ole kovin montaa Merimaskussa, niin noin 6 sekunnin Googlettamisella löysin osoitteesi. Tämän foorumin, HS:n uutiskommenttiosion (jos olet Sinä joka sinne on tuolla nimellä kirjoitellut) ynnä muiden foorumien sekä yhteisöjen (niin netin kuin pelikonekohtaisten verkkojen) avulla ihminen saadaan mm. profiloitua jo melkoisen hyvin. Puhumattakaan muista mahdollisista keinoista (vaikkakaan ei kovin todennäköisistä tavan tallaajan kohdalla), esim. puhelimen kuuntelu tai maksukorttijäljet.

Vaikka ei ole erityistä salattavaa niin ei kyllä tunnu hyvältä jakaa kaikkea verkossa, ainakaan minun mielestäni.
 
Ylös Bottom